Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2132
Leste i Aftenposten idag, 19.09.2009, at UP har fått nye narkometere som skal kunne avgjøre om en person har brukt narkotika utifra en dråpe spytt.
Går det an å lange slike narkotikatester? Har UP fått de? Hva er det som stopper resten av politiet å alltid gå med slike?

Dette var noe som jeg synes var litt drøyt, og tenke jeg skulle sjekke innom her for å se hva dere synes.

Link til artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3277030.ece
Hvorfor er det drøyt?
Det gjør jo bare trafikken sikrere for folk flest.

For det første er det ikke lov å kjøre i påvirket tilstand, å for det andre dør det jo en del uskyldige personer som følger av at persjoner kjører i påvirket tilstand.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg leser sjeldent i media at føreren var i narkotikarus i forhold til antall ganger jeg leser at føreren var i alkohol rus. Jeg har ingenting imot dette, bare test meg narko dere, kjører ikke under rus uansett. Men jeg mener prioriteringen er feil.

Drøyt og drøyt . . . Politiet sin jobb er jo tross alt å håndheve loven, narkotesting blir ikke "drøyt" spør du meg. Med mindre noen andre kan faktisk gi meg en grunn for at det er drøyt.
Jeg var redd de kunne tatt fra meg lappen fordi jeg hadde røykt ett par dager tidligere elns, men det viser seg at spyttprøver ikke er veldig nøyaktige når det kommer til cannabis.
Dette er veldig bra. Forhåpentligvis kan vi endelig få et skille mellom å røyke en gang i mnd og mens du kjører. Håper bare ikke disse tinga blir misbrukt for å sjekke folk som ikke kjører. En mindre russjåfør på veien=en mindre fare.
Går også ut ifra at dette er ett hjelpemiddel på lik linje med de blåse-sakene man har nå, at man altså må ta prøver etterpå for å bekrefte resultatet hvis man "spytter rødt". Flott tiltak!
Har ikke noe spesielt til gode for folk som kjører i ruset tilstand, men det må være kjipt å blåse "rødt" flere uker etter siste cannabisinntak f.eks.....

Mistenker også at dette verktøyet vil bli brukt utenfor trafikkontroller også etterhvert.... drøyt
Jeg er redd dette er et verktøy som vil bli brukt til og ta random folk for litt røyking. Det er jo et glimmrende påskud til og teste folk tilfeldig.

Scenario:

Jeg har røyket for en uke siden og kommer kjørende i bilden min. Jeg blir stoppet i knotroll og blåser på rødt. De tester etterpå for og sjekke om jeg var ruset når jeg kjørte. De konkluderer med at jeg ikke var det, men nå har de jo bevist at jeg har brutt loven ved og røyke en stund før. Kan de nå opprette en ny straffesak på bakgrunn av disse prøvene?
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg er redd dette er et verktøy som vil bli brukt til og ta random folk for litt røyking. Det er jo et glimmrende påskud til og teste folk tilfeldig.

Scenario:

Jeg har røyket for en uke siden og kommer kjørende i bilden min. Jeg blir stoppet i knotroll og blåser på rødt. De tester etterpå for og sjekke om jeg var ruset når jeg kjørte. De konkluderer med at jeg ikke var det, men nå har de jo bevist at jeg har brutt loven ved og røyke en stund før. Kan de nå opprette en ny straffesak på bakgrunn av disse prøvene?
Vis hele sitatet...
Antakelig vil du kunne hevde at du kun har oppholdt deg i et rom hvor det har blitt røyket cannabis, som f. eks. på en fest, og unngå en dom. Det er generelt veldig vanskelig å dømme folk for cannabisbruk, med mindre de blir tatt på fersk gjerning, innrømmer ugjerningen, eller man f. eks. finner cannabis ved undersøkelse av bilen eller ev eventuel påfølgende husransakelse.

Forøvrig synes jeg det er et godt tiltak, om det kan få færre til å kjøre ruset.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Antakelig vil du kunne hevde at du kun har oppholdt deg i et rom hvor det har blitt røyket cannabis, som f. eks. på en fest, og unngå en dom. Det er generelt veldig vanskelig å dømme folk for cannabisbruk, med mindre de blir tatt på fersk gjerning, innrømmer ugjerningen, eller man f. eks. finner cannabis ved undersøkelse av bilen eller ev eventuel påfølgende husransakelse.

Forøvrig synes jeg det er et godt tiltak, om det kan få færre til å kjøre ruset.
Vis hele sitatet...
Så lenge det funker slik er det igrunn greit for meg. For som du sier, hvis veiene blir tryggere er det et godt tiltak.

Blir spennende og se hvor nøyaktige disse er i forhold til og avgjøre bruk. Vil de bare blåse om du har røyket innen 3 timer f.eks. Hvis alle må sendes inn til nærmere kontroll og kansje få inndratt sertifikatet midlertidig kan det bli et problem.
Syns selvfølgelig det er greit at de tar sjåfører som kjører rusa, men jeg er redd dette kan bli brukt utenfor trafikken etter hvert, og syns det er dette som er drøyt. Er redd for at dette kan bli ennå et steg nærmere politistat :-S

Men skal ikke ta sorgene på forhånd, har ennå reint rulleblad ;-D
▼ ... over et år senere ... ▼
En oppdatering på tråden hadde vært fint nå som "Narkometeret" til UP skal ha vært i feltet en stund.
Er det noen som har har en erfaring å dele?
▼ ... over en uke senere ... ▼
syntes det er ett godt tiltak, men får litt noia viss jeg er ute og kjører en dag og den seneste jointen jeg hadde hatt var for 1 uke siden og så blåser jeg rødt og det blir en sak utifra dette igjen..-.-