Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1743
Hvis man har en ide til et "firma" som ikke fra før fins, og tenker å starte opp det i framtiden, hvordan skaffe seg rettigheten til den ideen?
Og hvordan i det hele tatt sette i gang et slik "firma"?
Det er ikke noe vanlig firma med noe som trengs, men litt mer i "spion" kategorien kan man si - uten at det har noe med akuratt DET å gjøre.
Tror du må ta patent. Vet forresten ikke om det er mulig. Fritt marked osv...
Ideer kan man ikke rettighetsbeskytte eller patentere i Norge. Se over andedammen for slike funksjoner.
Har ikkje peiling på sånt, men dei som styrer med patent og slik i Noreg er www.patentstyret.no. Spør dei, dei har nok svar til deg.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nå skal jeg prøve å ikke virke altfor negativ siden jeg ikke vet hva det er snakk om, men jeg stiller meg litt kritisk utifra beskivelsen din. Er dette en god gjennomarbeidet ide eller er det noe som dukket opp i tankene på et nachspiel?

Har du gjort research? Vet du om det er et marked for det? Ikke minst lovligheten av det..
Man må selvfølgelig ha kapital for å starte noe, og da hjelper det lite å ha en vag ide.
Sitat av Grinder
Har ikkje peiling på sånt, men dei som styrer med patent og slik i Noreg er www.patentstyret.no. Spør dei, dei har nok svar til deg.
Vis hele sitatet...
Man kan patentere konkrete løsninger/oppfinnelser, ikke abstrakte ideer. Det er dessuten dyrt og tidkrevende å patentere noe.
Mener jeg har hørt at du bare kan skrive ned idèen din og sende den i posten til deg selv,
Da vil du ha stempel fra posten med dato når du "fant på ideem"
Sitat av error
Mener jeg har hørt at du bare kan skrive ned idèen din og sende den i posten til deg selv,
Da vil du ha stempel fra posten med dato når du "fant på ideem"
Vis hele sitatet...
Sant nok, men er nok ikke noen copyright på forretningsidê så commie treffer nok blink der ja

fra gitte link Patentstyret.no:

"Hva kan patenteres?

Det gis patent på oppfinnelser.
For å få patent, må din oppfinnelse utgjøre en praktisk løsning av et problem, der løsningen har teknisk karakter, teknisk effekt og er reproduserbar. Du kan ikke få patent på en idé uten å forklare eller vise hvordan den kan gjennomføres i praksis.

Fremgangsmåter, produkter, apparater og anvendelser kan patenteres. For eksempel glidelåser, datamaskinteknologi og blodanalyser. "
Faren min har lagd en oppfinnelse over de siste 3 årene. Han har mekka et bålstativ man kan henge div kjeler etc på. Hele prosessen med pattent, maskiner til å lage oppfinnelsen og produksjon har kosta godt over 500.000

Kommer i butikkene snart btw

Når jeg tenker meg om så var det jævlig offtopic. Jeg skal spørre han i morgen hva han gjorde for å få pattent etc.
Sist endret av Da9L; 9. april 2008 kl. 02:54.
Løpe å kjøpe bålstativ!!
<- Er det oppfinner-faren din på bildet?:P

Trådstarter: Du kan inngå ulike rettighetsavtaler, hvis du må realisere idèen din ved hjelp av andre mennesker. Så lag en avtale som innebærer ulike rettigheter for idèen din. Dette er en av måtene du kan beskytte prosjektet ditt på, så lenge det ikke er ferdig utviklet.
Det er absolutt et marked for det, og det er vel mer en tjenestejobb enn et firma. Litt som at man ringer rørleggern for å ordne rør, og ringer oss for å ordne noe annet.
Det var noe vi gjennomførte planlagt for første gang for ikke så lenge siden, og det var ganske suksess, så vi tenkte hvorfor ikke gjøre dette når folk trenger det - og ta penger for det.
Man trenger ingenting av maskiner eller kontorer eller "midler", er det da bare å "starte opp" og legge ut annonser om at vi tilbyr denne type tjeneste? Eventuelt hvor kunne man gjort det?
Registrer foretaket ditt i Brønnøysund-Registeret som DAF (Delt Ansvarsforetak) siden dere er flere om firmaet/foretaket http://www.brreg.no/registrering/

Koster 2000 for elektronisk/2500 for papir.

Der må du også beskrive hva firmaet gjør og får godkjent forretningsidêen din. Ingenting som stopper noen fra å prøve å blåkopiere deg og utkonkurrere deg though, fritt marked

Edit: Selskap med delt ansvar heter det på sidene til Brønnøysund-registrene
Sist endret av Demolith; 9. april 2008 kl. 20:06.
Sjekk ut Acapo.no, de har peiling på slikt. Send dem en mail og spørr om det du lurer på, så svarer dem.
Hva om vi ikke starter opp et AS men bare tilbyr denne tjenesten, som at vi blir ansatt av de som er interesserte. Må det fortsatt registreres eller godkjennes, eller er det bare å sette igang å avortere å se om det blir mye respons?
Sitat av vacant
Hva om vi ikke starter opp et AS men bare tilbyr denne tjenesten, som at vi blir ansatt av de som er interesserte. Må det fortsatt registreres eller godkjennes, eller er det bare å sette igang å avortere å se om det blir mye respons?
Vis hele sitatet...
Hvis dere selger en tjeneste uten å være registrert som firma, så heter vel dette på godt norsk å jobbe svart, så da får du nok skattemyndighetene på nakken

Dere kan sette igang å avertere på forhånd for å sjekke respons kanskje, men dette er da villedende markedsføring siden dere enda ikke tilbyr nevnte tjeneste. Normalt sett utfører man markedsundersøkelser i forkant av at man starter opp for å se om det er et marked for det man har tenkt å tilby, og det sier du at du vet det er

Så da er det bare å starte opp og regge seg, og kjøra på
Sist endret av Demolith; 9. april 2008 kl. 22:30.
Det er jo ikke svart jobb hvis du fører det på skatten, og betaler skatt for arbeidet. Det kan du gjøre, og er helt lovlig.
Sist endret av Rellativ; 9. april 2008 kl. 22:28.
Sitat av Rellativ
Det er jo ikke svart jobb hvis du fører det på skatten, og betaler skatt for arbeidet. Det kan du gjøre, og er helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Har du en link? Det kan godt være mulig, har ikke peiling
Sitat av Demolith
Har du en link? Det kan godt være mulig, har ikke peiling
Vis hele sitatet...
Fant ikke link for akkurat dette, men alternativt kan du jo registrere deg som personlig næringsdrivende/enkeltmannsforedrag. Disse betaler skatt som bare det, og det er jeg iallefall sikker på.
Sitat av Rellativ
Fant ikke link for akkurat dette, men alternativt kan du jo registrere deg som personlig næringsdrivende/enkeltmannsforedrag. Disse betaler skatt som bare det, og det er jeg iallefall sikker på.
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg linka til DAF og enkeltmannsforetak koster det samme, 2000/2500kr
Sitat av piuu
Løpe å kjøpe bålstativ!!
<- Er det oppfinner-faren din på bildet?:P
Vis hele sitatet...

Haha, det bildet er av meg når jeg var 15 år gammal.