Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1860
Hei. Er det vanskelig å få lærlingplass i Oslo og jeg har sjekket på nettet at det er svært vanskelig å få lærlingplass, men fikk en kilde fra en kompis at det er lett å få seg en lærlingplass hvis man er etnisk norsk i Oslo. Stemmer det?

Har veldig lyst å flytte til Oslo med en kompis. Det er en regel på vigo som sier at du må ha flyttet til Oslo før 30. Juni. Men jeg får ikke svar før midten av juli om jeg har fått lærlingplass. Litt dumt å flytte til Oslo og ikke får lærlingplass, når jeg kunne fått lærlingplass i Trondheim(byen som jeg bor i nå)

Hva syns dere om hva jeg skal satse på Oslo eller Trondheim angående lærlingplass?
Har vel kanskje noe å si hvilket yrke du skal være lærling som?
Betongfagarbeider
Kan ikke bekrefte utifra egen erfaring, men det er visst nok av etterspørsler etter betongfagarbeidere i Oslo. Har fått inntrykk av at lærlinger også blir tatt godt imot. Du kan jo f.eks ringe oslo-avdelingen til veidekke eller peab å høre.
Lite tips hvis du har muligheten til å velge (jeg kjenner ikke markedet akkurat nå), hold deg unna små eller nystartede bedrifter, de har ikke kapasiteten til å lære opp en lærling og mest sannsynlig ikke interessen heller. For dem er du billig og lydig arbeidskraft.

Når det er snakk om hvilken by så har jeg ingen tips.
Kan du ikke skaffe lærlingeplass selv, utenom vigo? Eller misforstår jeg noe nå?

Altså at du snakker med ulike bedrifter selv, og skaffer deg en avtale før du flytter
Foreslår at du prater direkte med bedriftene i Oslo, ikke gå gjennom Vigo..
Ingenting galt med Vigo altså, men mtp de syke reglene og tidsfristene du refererer til så er det best å la være

Ta en telefon/mail til opplæringskontoret i Tr.heim og Oslo, disse kan nok hjelpe deg
Det burde ikke være noe problem å ta kontakt med en bedrift som er godkjent av opplæringskontoret og avtale med sjefen der om lærlingplass.

Jeg gjorde dette og flyttet til oslo, bedriften tok så kontakt med opplæringskontoret i oslo og vi hadde et møte sammen.
Da slipper du også å forholde deg til vigo sine tidsfrister
Tenker å ta kontakt med de store bedriftene som ncc, veidekke og skanska i Oslo neste uke. Men bedrifter er helt nazi når det gjelder fravær og jeg har en del fravær på teori fagene. Men har lite fravær på praksis dagene på verkstedet på skolen. Men hvis jeg blir utplassert i en bedrift her i Trondheim og gjøre godt inntrykk på bedriften, og da kan jeg få gode referanser fra bedriften som de kan sende til bedrifter i Oslo. Hjelper det mye? Angrer på at jeg har mye fravær nå.
Har du jobbet noen andre steder der arbeidsgiveren din kan gå god for deg ?
Du kan jo forklare at du var lei av skolen og derfor hadde mye fravær. Og da kan du vise til en god referanse hvis du har. Men da må du gjerne ha møtt opp når du skal og ikke kommet for sent.