Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 4159
Så, spørsmålet ble stilt i en annen tråd og det er meget mulig det finnes en gammel tråd om emnet. Men om det isåfall gjør det så var ikke tipsene i den gode nok!

Hva mener dere må til for at vi som liker å røyke marijuana skal kunne gjøre det på en lovlig måte?


Gode argumenter vet jeg at mange av dere har, men det er ikke argumentene jeg er ute etter de eksisterer på forumet. Jeg er ute etter politiske virkemidler/ engasjement rundt denne saken!
For vi har sittet på dette formuet og klaget i alle herrens år, men har du noengang gjort noe aktivt for det?

Den beste grunnen jeg kan komme på til at jeg ikke kunne gjort det akkurat nå, er at jeg er avhengig av at noen ansetter meg i en jobb for og kunne brødfø meg selv. Og jeg antar om jeg skulle spred det glade budskap, så ville mest sannsynlig media framstillt meg som en galing og politiet ville automatisk ransaket huset jeg og mine forstad's fasade baserte foreldre bor i!
jeg ville med andre ord ikke bare ødelagt for meg selv og min fremtidige jobb karriere, men antagelighvis mine foreldres rykte som gode foreldre. Rett og slett på grunn av samfunnets fordommmer.

Så.. Noen som har noe konstruktivt på lager?


(beklager eventuelle skriveleifer, vet dere setter pris på velformulerte og riktig stavede innlegg her inne, men jeg må rett og slett bare innse at jeg ikke alltid greier å levere dem)
Sist endret av Podcastern; 3. januar 2011 kl. 05:32. Grunn: skrivefeil, allerede
Har vært preka om her inne før, men hva om vi starter en nFF-movement med plakatoppheng eller lignende i alle deler av landet?. Trykk er ikke så dyrt og hvis alle de interesserte bidrar med bittelitt hver hadde det vært awesome om landet ble "bombardert" med samme slag. Vi er jo spredt overalt så det kunne blitt bra med tanke på oppmerksomhet og motpropaganda mot den infoen media allerede har spredd om cannabis, og dere så jo hvor mye positiv oppmerksomhet han kunstnern som hang opp et par hundre plakater på trikken i høst fikk.
Noen tusen plakater spredt over hele landet med tiltrekkende utseende og relevant påskrift ville nok satt i gang ballen med mer diskusjon rundt temaet.
Ser for meg typ "Cannabis reklame på handlesenter" "Sannheten om marijuana langs toglinja" "Ungdomsbevegelse stod bak legaliseringsbevegelse" "Ungdommer til åpent foredrag på Stortinget".

Jeg syntes det viktigste er at folket skal få vite at det er så mange som røyker (og faktisk ikke bare "noen få skitne folk") og at det er helt normalt, og at folk har minst like bra jobb og liv som ikke-røykere. Ved å få til dette via foreksempel broadcasting mange steder (plakater/statements) og noen talsmenn/kvinner (også anonyme, både til fronting av saken og for eksempel siluett trykka på plakat "Arvid, Dyrlege spesialist store dyr, 26 år" "Thomas, Sivilingeniør, 39 år" "Marthe, MS-syk, 23 år" osvosv) vil vi også klare å få det enda mer godtatt og dét er det viktigste steget på veien mot legalisering.
Sist endret av vacant; 3. januar 2011 kl. 12:37.
denne iden er ganske crazy men, men. kunne hatt faste røykesteder satt opp i større byer, noe alla slottsparken var før i tiden. vis alle holder sammen blir ingen tatt for røykingen.(skal de arrestere 200 stonere?) noe lignende marijuana marsjen daglig.
Sist endret av pedobear10; 3. januar 2011 kl. 12:40.
Problemet ligger vel i at man må stå fram med fullt navn for å kunne drive legaliseringspropagandaen videre, noe de færrest ønsker grunnet samfunnets syn på cannabis-brukere.

Ingen kommer til å høre på "Pedobear10" eller "Den gjengen stonere som sitter i slottsparken"
Jeg prøvde å få frem den ekte faktaen om Cannabis blant familien på julaften. Det endte med en ubehagelig julemiddag og nesten en knyttneve fra min onkel.
Sist endret av Neutralizer; 3. januar 2011 kl. 12:46.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg prøvde å få frem den ekte faktaen om Cannabis blant familien på julaften. Det endte med en ubehagelig julemiddag og nesten en knyttneve fra min onkel.
Vis hele sitatet...
Flott timing for å snakke om cannabis.
Korleis gå fram? IMO, få fleire normale folk og ikkje-brukarar til å gå i bresjen, sjølvsagt. Sjeldan dei med lengst rastaflettor som vinn fram.
Jeg tror vi trenger mer fokus på hvor lett det er for politiet å rævkjøre 50% av ungdommen i Oslo, eller 1/3 på landsbasis, og hvor vide fullmakter de faktisk har. "Think of the children" har fungert bra for den andre siden, så hvorfor skulle det ikke virke pro-legalisering?

Men det viktigste tror jeg er å gjøre noe med den "holdningsskapende" industrien her i landet. UMN, FMR, Juvente, MOT, osv osv får millionstøtte fra staten, og har fri tilgang til ukritiske barnesinn gjennom skoleverket. Disse sprer løgner og propaganda over en lav sko, ettersom "hensikten helliger midlet". Det må bli slutt på at avholdsfolk skal sette premissene for norsk rusmiddelpolitikk.
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Problemet ligger vel i at man må stå fram med fullt navn for å kunne drive legaliseringspropagandaen videre, noe de færrest ønsker grunnet samfunnets syn på cannabis-brukere.

Ingen kommer til å høre på "Pedobear10" eller "Den gjengen stonere som sitter i slottsparken"
Vis hele sitatet...
Nei men det ville blitt så og si umulig å bli tatt. det hadde vært en kjempebra løsning. men vanskelig å få med seg så mange folk.
Det er jo mange som er med i "Lovlig utsalgsteder for hasj og marihuana" siden på facebook. Med fullt navn og hele pakka.
Sitat av dweeb Vis innlegg
Jeg tror vi trenger mer fokus på hvor lett det er for politiet å rævkjøre 50% av ungdommen i Oslo, eller 1/3 på landsbasis, og hvor vide fullmakter de faktisk har. "Think of the children" har fungert bra for den andre siden, så hvorfor skulle det ikke virke pro-legalisering?

Men det viktigste tror jeg er å gjøre noe med den "holdningsskapende" industrien her i landet. UMN, FMR, Juvente, MOT, osv osv får millionstøtte fra staten, og har fri tilgang til ukritiske barnesinn gjennom skoleverket. Disse sprer løgner og propaganda over en lav sko, ettersom "hensikten helliger midlet". Det må bli slutt på at avholdsfolk skal sette premissene for norsk rusmiddelpolitikk.
Vis hele sitatet...
vi må organisere oss, staten har LO næringslivet har NHO. I det øyeblikket vi vokser oss fra en gjeng med hasjrøykere som såvidt orker å lette ræva si fra sofaen for å ordne mer hasj. Vil vi være en av de sterkeste organisasjonene i Norge. Vi kan alle melde oss på hver vår politiasjasjon og politiet vil ikke ane hva de skal gjøre. bare se mulighetene!
Om alle hadde valgt fengsel istedenfor bot, vil ikke kriminalomsorgen klare å fengsle ekte kriminelle.

Til dere som er lei av å føle seg trakkasert, lei av å føle seg fremmedgjort, til dere som går rundt å holder på hemmeligheter, til alle dere som har blitt skremt av propaganda, til alle dere som røyka før men fikk seg en litt for bra jobb til å tørre å hviske orde marihuana på jobben, til alle drittunger som kommer til å rote seg bort i rusmiddler takket være misforståelser og for lite informasjon. Til de som startet med hasj og ender opp med heroin. Alle her har noe å bidra med!

Det er på tide å vise den eldre garde hvem som kommer til å styre landet når de dør. De vet at de er fudged de inseer det selv, men fortsatt nekter dem å åpne munnen sin ifrykt for å miste den posisjonen i samfunnet de har, siste mann som gjorde det var bjarte håkon hanssen, måtte hans politiske liv hvile i fred. Er det sånn vi vil ha det? en genereasjon nisser i et nisseland. som gjør allt for å unngå å snakke om det som virkelig betyr noe.

Hvor lenge skal vi sensurer oss selv, hvor lenge skal vi gjøre oss til feiginger for å holde rullebladet rent. Hvor lenge skal vi sensurer oss selv, ikke høre på rop om hjelp fra jernbane torget eller ta 16 åringen din seriøst når han sier at det er noe med marihuana og samfunnet som ikke stemmer.

Jeg er personlig dritt lei, jeg bruker over 1 time om dagen på å ordne meg weed i premium kvalitet, for å ikke snakke om den kostnaden i pennger, de fleste pengene mine går til mennesker jeg ellers aldri ville gitt en enneste krone. De pengene blir til en del av en svart økonomi som er så omfattende at hvis vi hadde visst omfanget av den, hadde ingen tørt å forsvare et eventuelt forbud som skaper en slik økonomi. Dette er penger ærlige mennsker tjener av ærlige arbeidsgivere som betaler sine skatter. Men alikevel kaster vi dem etter kriminelle slik at de kan leve godt på våre landsmenns elendighet.

Hvor lenge skal vi holde på med denne galskapen, for hver minutt vi ikke samler oss å gjør noe med det er ett minutt lenger vi viser at vi godtar denne inkopetansen på et litt for høyt nivå.

og hvis det å organisere srg høres ut som litt for mye til å gidde å gjøre, så kan dere alltids velge fengsel over bot hvis dere har lyst å gjøre noe. Når du sitter inne er det staten som betaler for din straff.

Ultimatum til storberget: legaliser marihuana eller se på at fengselene blir gjort om til hasjkollektiv!
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
vi må organisere oss, staten har LO næringslivet har NHO. I det øyeblikket vi vokser oss fra en gjeng med hasjrøykere som såvidt orker å lette ræva si fra sofaen for å ordne mer hasj. Vil vi være en av de sterkeste organisasjonene i Norge. Vi kan alle melde oss på hver vår politiasjasjon og politiet vil ikke ane hva de skal gjøre. bare se mulighetene!
Om alle hadde valgt fengsel istedenfor bot, vil ikke kriminalomsorgen klare å fengsle ekte kriminelle.

Til dere som er lei av å føle seg trakkasert, lei av å føle seg fremmedgjort, til dere som går rundt å holder på hemmeligheter, til alle dere som har blitt skremt av propaganda, til alle dere som røyka før men fikk seg en litt for bra jobb til å tørre å hviske orde marihuana på jobben, til alle drittunger som kommer til å rote seg bort i rusmiddler takket være misforståelser og for lite informasjon. Til de som startet med hasj og ender opp med heroin. Alle her har noe å bidra med!

Det er på tide å vise den eldre garde hvem som kommer til å styre landet når de dør. De vet at de er fudged de inseer det selv, men fortsatt nekter dem å åpne munnen sin ifrykt for å miste den posisjonen i samfunnet de har, siste mann som gjorde det var bjarte håkon hanssen, måtte hans politiske liv hvile i fred. Er det sånn vi vil ha det? en genereasjon nisser i et nisseland. som gjør allt for å unngå å snakke om det som virkelig betyr noe.

Hvor lenge skal vi sensurer oss selv, hvor lenge skal vi gjøre oss til feiginger for å holde rullebladet rent. Hvor lenge skal vi sensurer oss selv, ikke høre på rop om hjelp fra jernbane torget eller ta 16 åringen din seriøst når han sier at det er noe med marihuana og samfunnet som ikke stemmer.

Jeg er personlig dritt lei, jeg bruker over 1 time om dagen på å ordne meg weed i premium kvalitet, for å ikke snakke om den kostnaden i pennger, de fleste pengene mine går til mennesker jeg ellers aldri ville gitt en enneste krone. De pengene blir til en del av en svart økonomi som er så omfattende at hvis vi hadde visst omfanget av den, hadde ingen tørt å forsvare et eventuelt forbud som skaper en slik økonomi. Dette er penger ærlige mennsker tjener av ærlige arbeidsgivere som betaler sine skatter. Men alikevel kaster vi dem etter kriminelle slik at de kan leve godt på våre landsmenns elendighet.

Hvor lenge skal vi holde på med denne galskapen, for hver minutt vi ikke samler oss å gjør noe med det er ett minutt lenger vi viser at vi godtar denne inkopetansen på et litt for høyt nivå.

og hvis det å organisere srg høres ut som litt for mye til å gidde å gjøre, så kan dere alltids velge fengsel over bot hvis dere har lyst å gjøre noe. Når du sitter inne er det staten som betaler for din straff.

Ultimatum til storberget: legaliser marihuana eller se på at fengselene blir gjort om til hasjkollektiv!
Vis hele sitatet...
Prøvde og legge svar etter multiquotes, men følte det ble bedre og svare generelt.

Det første jeg vil si er at det er viktig og skille på de som trenger hjelp og de som vil ha et lovlig rusmiddel. Altså de du snakker om som tar seg en blås og de som sitter på gata på heroin. Dette er etter mitt syn, ikke samme diskusjon.

Videre så vil jeg påpeke at å ta straff istedet for bot er noe en liten promille faktisk har en praktisk mulighet til. En fengsels straff er for det første vanskelig å forklare til arbeidsgiver. Og for det andre er det mye bedre med et forenklet forelegg sammenliknet med en fengsels dom. Dessuten er det overveldende mye statistikk allerede om at små narkotika forbrytelser fyller fengslene våre, så vi trenger ikke en gjeng med fremadstormende ungdommer med fengsels straff i sammfunnet vårt. Det er nettopp derfor vi må unngå privatisering av fengsler som USA har per idag. Det vil si, vi må unngå at det er penger og tjene på og holde folk fengslet.

Jeg håper virkelig at du ikke mente det du sa om "bjarte" Håkon Hansen, eller Bjarne som han egentlig heter. For han snakket om noe helt annet en legalisering av cannabis. Han ville gjøre det enklere for tunge heroinister og leve med rusproblemet.

Jeg er forsåvidt enig med deg i målet. Men sterkt uenig i midlene du vil bruke. Vi har allerede en organisasjon som driver med dette, NORMAL om du lurte. Meld deg inn her og se hva du kan gjøre.

Og forresten så er det flere ungdoms partier som har tatt bladet av munnen for legalisering, så at et generasjons skifte er på tur og tre i kraft tror jeg du har rett i. Selv om det ikke nødvendigvis betyr legalisering i neste generasjon.
Sist endret av murloc; 3. januar 2011 kl. 16:41.
Jeg stiller opp, hvis noen kommer med et bra forslag.
Sitat av daaa Vis innlegg
Jeg stiller opp, hvis noen kommer med et bra forslag.
Vis hele sitatet...
Hva slags forslag trenger du? dette er en konkret tråd om hvordan man skal gå fram for å få det legalisert.

Det er vel ikke så stress å starte ennon-profit organiasjon sette opp en paypal konto, ha et forum, samle inn penger snakke med folk om vi har !penger å betale med!, sånn som vanlige organisasjoner funker. Om alle som røyka hadde ofret 1 mornings i uka for denne saken hadde saken vært en pengebinge som kan brukes på det alle forslag som eventuelt skulle komme opp. Hva er vitsen med forslag uten midlene til å gjennomføre dem?
Vel, det eneste forslaget som dukker opp i hodet mitt er en norsk dokumentarfilm. Gå inn på fakta og ikke propaganda, fra begge sider - og med en konklusjon til slutt. Når man får opp begge sider av en sak virker det mer appelerende og seriøst - spesielt hvis man skal forandre synspunkter.

Det hadde vært morsomt å sammenligna en typisk alkoholfest og en pot-fest. Da hadde folk flest sett hvor fornuftig alternativ cannabis er ovenfor alkohol. Få fram at alkohol=promiskiøsitet & aggresivitet og cannabis=rolig & morsomt


Oi! ser jeg svarte feil, men lar det stå..
Forslag? Et som ikke kriminaliserer meg eller andre. Too late for me though.
Sist endret av daaa; 3. januar 2011 kl. 17:16.
jeg tror det første poenget blir at og diskutere om det på et forum kommer ikke til og endre en dritt.

vis du hvirkelig har lyst og gjøre noe med det må du ut i politiken og media.
og tørre og stå frem. vis du ikke vil gjøre dette, ja. hva faen da ?

en uro aksjon med 500 stonere i sentrum? " vi trenger dopet vårt, Vi driter i om det er ulovlig " er holdningen jeg ser for meg der.
henge opp masse plakater om hvor sunt cannbis er ? det gjør de om 2012 og, betyr ikke at vi tror på det.'


two cents fra en som er veldig lei denne diskusjonen.
( er forresten for legalisering )
Sist endret av ivingman90; 3. januar 2011 kl. 17:31.
Sitat av murloc Vis innlegg
Prøvde og legge svar etter multiquotes, men følte det ble bedre og svare generelt.

Det første jeg vil si er at det er viktig og skille på de som trenger hjelp og de som vil ha et lovlig rusmiddel. Altså de du snakker om som tar seg en blås og de som sitter på gata på heroin. Dette er etter mitt syn, ikke samme diskusjon.

Videre så vil jeg påpeke at å ta straff istedet for bot er noe en liten promille faktisk har en praktisk mulighet til. En fengsels straff er for det første vanskelig å forklare til arbeidsgiver. Og for det andre er det mye bedre med et forenklet forelegg sammenliknet med en fengsels dom. Dessuten er det overveldende mye statistikk allerede om at små narkotika forbrytelser fyller fengslene våre, så vi trenger ikke en gjeng med fremadstormende ungdommer med fengsels straff i sammfunnet vårt. Det er nettopp derfor vi må unngå privatisering av fengsler som USA har per idag. Det vil si, vi må unngå at det er penger og tjene på og holde folk fengslet.

Jeg håper virkelig at du ikke mente det du sa om "bjarte" Håkon Hansen, eller Bjarne som han egentlig heter. For han snakket om noe helt annet en legalisering av cannabis. Han ville gjøre det enklere for tunge heroinister og leve med rusproblemet.

Jeg er forsåvidt enig med deg i målet. Men sterkt uenig i midlene du vil bruke. Vi har allerede en organisasjon som driver med dette, NORMAL om du lurte. Meld deg inn her og se hva du kan gjøre.

Og forresten så er det flere ungdoms partier som har tatt bladet av munnen for legalisering, så at et generasjons skifte er på tur og tre i kraft tror jeg du har rett i. Selv om det ikke nødvendigvis betyr legalisering i neste generasjon.
Vis hele sitatet...
grunnen til at jeg ikke bruker mye energi på å skille mellom de som virkelig trenger hjelp og de som tar seg en lovlig blås er fordi samfunnet heller ikke bruker mye energi på skille dem. Jeg har venner og familie som faktisk lider av heroinavhengihet, De mest oppegående av dem forstår at grunnen til at hasj leder til heroin er fordi det hasj er på samme markedet som heroinen. Getaway drug teorien er ikke svada, selv om vi skulle noen ganger ønske at det var det.

Narkotika er en fellesbetegnelse for stoffer som har en psykoaktiv eller bedøvende effekt marihuana, hasj amfetamin og heroin samt mange andre kjente stoffer er på denne listen. Marihuana går under narkotikalovgivningen med andre ord så blir folk som tar seg en blås og herionister som setter seg ett skudd juridisk likestilt, hvorfor vil du at jeg skal late som om denne diskusjonen bare handler om marihuana?

Jeg vil også påpeke at jeg ikke oppfordrer ungdommer til å storme inn i fengsel for å be dem ta et standpunkt de ikke forstår enda. Jeg appelerer til de som allerede har fått rullebladet sitt ødelagt fordi de ville ta seg en blås. Det er ikke få av dem, det kan jeg love deg.

Og for å bruke LO som et eksempel på en velfungerende organisasjon så bruker de streik som et virkemiddel for å få til det de vil ha. Hvis en tilsvarende organisasjon som kjempet for rus-brukeres rettighet skulle ha ett tilsvarende virkemiddel kommer jeg bare på en "fengselsstreik" Selv om det kasnke ikke er den beste ideen så er det et virkemiddel som vil utdøve press mot myndighetene.

For å gjøre det jeg mente med Bjarne* Håkon hansen klart så er mente jeg det som et eksempel på hvordan demokratiet håndterer saker vi IKKE liker å snakke om. Som er hovedsak i min frustrasjon her i livet. Hvordan kan man løse et problem ingen liker å snakke om?

Virkemidlene jeg nevner er irrelevante for det jeg prøver å få fram, jeg håper at folk klarer å se forbi skrivefeil og halveiis forslag fra min side å se en mulighet for å vise at vi kan klare å oppnå noe ivertfal, UTEN å måtte gå gjennom de tradisjonelle kanalene som ungdommspartier osv. Alt som trengs er 1 felles sak.

tenkt dere en årskontigent på 1200,-*feks 10 000 = 12,000,000 aka 12 mill i året som kan brukes på å virkelig vise at myndighetene skal tjene folkets interesser ikke omvendt.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
grunnen til at jeg ikke bruker mye energi på å skille mellom de som virkelig trenger hjelp og de som tar seg en lovlig blås er fordi samfunnet heller ikke bruker mye energi på skille dem. Jeg har venner og familie som faktisk lider av heroinavhengihet, De mest oppegående av dem forstår at grunnen til at hasj leder til heroin er fordi det hasj er på samme markedet som heroinen. Getaway drug teorien er ikke svada, selv om vi skulle noen ganger ønske at det var det.
Vis hele sitatet...
Enig i at samfunnet er for dårlig til og skille de to. Men står fortsatt på mitt med at når det kommer til legalisering så må man skille. At folk flest ikke gjør det er ikke et argument som funker på nettopp "folk flest".

De jeg kjenner idag som bruker cannabis som nytelses middel står ikke i noen umiddelbar fare for og havne på heroin. Kjenner ingen som bruker det forøvrig. De fleste studerer eller er i jobb. Jeg kan vanskelig se at argumentet for dem er det samme som for de som trenger medisinsk hjelp til avhengighet.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Narkotika er en fellesbetegnelse for stoffer som har en psykoaktiv eller bedøvende effekt marihuana, hasj amfetamin og heroin samt mange andre kjente stoffer er på denne listen. Marihuana går under narkotikalovgivningen med andre ord så blir folk som tar seg en blås og herionister som setter seg ett skudd juridisk likestilt, hvorfor vil du at jeg skal late som om denne diskusjonen bare handler om marihuana?
Vis hele sitatet...
Fordi diskusjonen heter Hvordan skal vi gå fram for og legallisere marijuana? Om dette blir legalt vil det ikke lenger bli juridisk likestilt de andre rusmidlene.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Jeg vil også påpeke at jeg ikke oppfordrer ungdommer til å storme inn i fengsel for å be dem ta et standpunkt de ikke forstår enda. Jeg appelerer til de som allerede har fått rullebladet sitt ødelagt fordi de ville ta seg en blås. Det er ikke få av dem, det kan jeg love deg.
Vis hele sitatet...
jeg tror deg. Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor disse har nytte av mer stress med fengsel. Jeg er av prinsipp imot fengsel som straffemetode. Foruten de som er en direkte trussel mot samfunnet. Og om man må isolere noen fra samfunnet så skal det gjøres så skånsomt som mulig for den dømte. (helt annen debatt forøvrig)


Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Og for å bruke LO som et eksempel på en velfungerende organisasjon så bruker de streik som et virkemiddel for å få til det de vil ha. Hvis en tilsvarende organisasjon som kjempet for rus-brukeres rettighet skulle ha ett tilsvarende virkemiddel kommer jeg bare på en "fengselsstreik" Selv om det kasnke ikke er den beste ideen så er det et virkemiddel som vil utdøve press mot myndighetene.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke langt med og sidestille kampen mot rettferdige arbeidsforhold med cannabis røyking. Mange plasser i verden har så dårlige arbeidsforhold at den krona du får i lønnsøkning hvert år kunne reddet livet dems.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
For å gjøre det jeg mente med Bjarne* Håkon hansen klart så er mente jeg det som et eksempel på hvordan demokratiet håndterer saker vi IKKE liker å snakke om. Som er hovedsak i min frustrasjon her i livet. Hvordan kan man løse et problem ingen liker å snakke om?
Vis hele sitatet...
Hvis du her mener at han ikke fortsatte med politikken, så var det faktisk hans egen avgjørelse. Les HER

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Virkemidlene jeg nevner er irrelevante for det jeg prøver å få fram, jeg håper at folk klarer å se forbi skrivefeil og halveiis forslag fra min side å se en mulighet for å vise at vi kan klare å oppnå noe ivertfal, UTEN å måtte gå gjennom de tradisjonelle kanalene som ungdommspartier osv. Alt som trengs er 1 felles sak.
Vis hele sitatet...
Jeg ser glatt forbi skrivefeilene dine. Og jeg nevner nok en gang at norge har en organisasjon for dette, NORMAL. Om det var så enkelt som du sa, så hadde halve norge vært medlem der.
Ettersom mitt yrkesvalg mest sannsynlig bli filosof, skal man ikke se helt bort ifra at jeg muligens en dag kan driste meg til å komme med noen liberale uttallelser

Plakater er en god start! men når alt kommer til alt så trenger man ansikt til og stå for en sak!
Før jeg begynner, vil jeg si at jeg IKKE røyker cannabis og har aldri gjort det. Drikker sjelden alkohol heller. Jeg er bare en person som tør å tenke selv og ikke tror på hva samfunnet sier at jeg skal tro på. I kapasitet av dette kan jeg gjerne bli en av de ikke-brukerene som uppdali snakker om her:

Korleis gå fram? IMO, få fleire normale folk og ikkje-brukarar til å gå i bresjen, sjølvsagt.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt på hvordan man skulle få legalisert dette før. Jeg har kommet fram til at hvis en gruppe fritenkere som meg og mange andre her hadde gått inn for dette, kunne vi kommet ganske langt, hvis vi bare hadde fått bevist for folket at forbudet mot cannabis er teit. Det betyr selvfølgelig mer hvis det kommer fra en ikke-bruker som meg. Jeg har diskutert dette i tråden Blir så oppgitt her på forumet (du kan mase om at innleggene mine der var off-topic, men det som er poenget med postene er det vitenskapelige, ikke relevansen i forhold til tråden).

Hvordan gå fram?

Jo, vi kan gjøre slik:

1. Vi organiserer oss.

Dette har blitt foreslått tildligere i tråden og er forsåvidt en genial idé. Vi starter en landsdekkende kampanje hvor alle bidrar med det de kan (plakater osv. Hvis noen driver med layoutdesign eller lignende kan jo de designe dem). Kampanjen kan ikke være av den typen som det har vært så mange av før; vi må underbygge argumentene våre med vitenskapelige resultater. Det nytter ikke å fronte med en haug med slitne hasjrøykende ungdommer.

2. Vi skaffer støtte fra folket.

Dette kan gjøres delvis gjennom skritt 1, men vi må også skaffe personer folk kan relatere seg til. Med andre ord: hank inn kjendiser. Hvem? Det får noen andre finne ut.

For å få til skritt 2 må vi også ha en karismatisk frontfigur som ikke på noen kredibel måte kan beskyldes for å være hasjrøyker. Han må ha evnen til å sjarmere et publikum, holde taler, være med på Dagsrevyen og talkshow osv.

Det er også viktig å ikke framstille cannabis som en ensidig sak. Vi må drøfte fordeler og ulemper ved cannabisrøyking, og f. eks. si at det fortsatt må styres av strenge lover. Det kan for eksempel ikke være lov å røyke cannabis og så kjøre bil etterpå, i likhet med alkohol.

3. Vi fremmer lovforslag.

For å få gjennom dette må et lovforslag fremmes. Hvis vi får noen politikere med oss kan dette gjennomføres ganske enkelt. Jeg mener det ville vært meningsløst å gjøre det nå, fordi vi ikke har nok støtte fra folket. Derfor må skritt en og to utføres først.

Det synes nå jeg høres ut som en god plan.
Tror punkt #1 er å komme seg ut av sofaen. Deretter kan vi se ovenfor.
Sitat av murloc Vis innlegg
.
Videre så vil jeg påpeke at å ta straff istedet for bot er noe en liten promille faktisk har en praktisk mulighet til. En fengsels straff er for det første vanskelig å forklare til arbeidsgiver. Og for det andre er det mye bedre med et forenklet forelegg sammenliknet med en fengsels dom. Dessuten er det overveldende mye statistikk allerede om at små narkotika forbrytelser fyller fengslene våre, så vi trenger ikke en gjeng med fremadstormende ungdommer med fengsels straff i sammfunnet vårt. Det er nettopp derfor vi må unngå privatisering av fengsler som USA har per idag. Det vil si, vi må unngå at det er penger og tjene på og holde folk fengslet.
.
Vis hele sitatet...
Takk! dette endret mitt politiske syn! Har aldri sett det på den måten!

Thank you
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Før jeg begynner, vil jeg si at jeg IKKE røyker cannabis og har aldri gjort det. Drikker sjelden alkohol heller. Jeg er bare en person som tør å tenke selv og ikke tror på hva samfunnet sier at jeg skal tro på. I kapasitet av dette kan jeg gjerne bli en av de ikke-brukerene som uppdali snakker om her:



Jeg har tenkt på hvordan man skulle få legalisert dette før. Jeg har kommet fram til at hvis en gruppe fritenkere som meg og mange andre her hadde gått inn for dette, kunne vi kommet ganske langt, hvis vi bare hadde fått bevist for folket at forbudet mot cannabis er teit. Det betyr selvfølgelig mer hvis det kommer fra en ikke-bruker som meg. Jeg har diskutert dette i tråden Blir så oppgitt her på forumet (du kan mase om at innleggene mine der var off-topic, men det som er poenget med postene er det vitenskapelige, ikke relevansen i forhold til tråden).

Hvordan gå fram?

Jo, vi kan gjøre slik:

1. Vi organiserer oss.

Dette har blitt foreslått tildligere i tråden og er forsåvidt en genial idé. Vi starter en landsdekkende kampanje hvor alle bidrar med det de kan (plakater osv. Hvis noen driver med layoutdesign eller lignende kan jo de designe dem). Kampanjen kan ikke være av den typen som det har vært så mange av før; vi må underbygge argumentene våre med vitenskapelige resultater. Det nytter ikke å fronte med en haug med slitne hasjrøykende ungdommer.

2. Vi skaffer støtte fra folket.

Dette kan gjøres delvis gjennom skritt 1, men vi må også skaffe personer folk kan relatere seg til. Med andre ord: hank inn kjendiser. Hvem? Det får noen andre finne ut.

For å få til skritt 2 må vi også ha en karismatisk frontfigur som ikke på noen kredibel måte kan beskyldes for å være hasjrøyker. Han må ha evnen til å sjarmere et publikum, holde taler, være med på Dagsrevyen og talkshow osv.

Det er også viktig å ikke framstille cannabis som en ensidig sak. Vi må drøfte fordeler og ulemper ved cannabisrøyking, og f. eks. si at det fortsatt må styres av strenge lover. Det kan for eksempel ikke være lov å røyke cannabis og så kjøre bil etterpå, i likhet med alkohol.

3. Vi fremmer lovforslag.

For å få gjennom dette må et lovforslag fremmes. Hvis vi får noen politikere med oss kan dette gjennomføres ganske enkelt. Jeg mener det ville vært meningsløst å gjøre det nå, fordi vi ikke har nok støtte fra folket. Derfor må skritt en og to utføres først.

Det synes nå jeg høres ut som en god plan.
Vis hele sitatet...
Dette høres kjempe bra ut, og veldig gjennomførbart.
Det må til en slags gruppe/forbund, hvor folk kan melde seg inn for å støtte en slik sak.

Men hvem skal starte dette?

På skritt 2, en frontfigur som kan snakke til folket. En passende person til dette ville kanskje vært en kjent komiker?
Nå kan jeg ikke nevne noen navn med en gang, men er vel en god del av disse som ønsker cannabis legalisert.

Før et lovforslag som jeg har nevnt i en annen tråd, meningsmålinger og spørreundersøkelser mener jeg er på sin plass.
Meningsmålinger og spørreundersøkelser er en flott idé, men de må utføres etter at vi har fått folket over på vår side.

Når det gjelder hvem som skal starte det, så er det vel nok av folk her som er villige til det? Til nød kan jeg kanskje vurdere å gjøre det, selv om jeg tviler grunnet at jeg er opptatt på andre fronter.

En komiker er ikke noe dumt forslag, men det er viktig at han ikke kan beskyldes for å tjene på en legalisering personlig, dette for å gjøre saken mer kredibel og få den til å appelere mer til byråkrater. Det viktigste er likevel evnen til å sjarmere et publikum. En flott person hadde vært Julius Cæsar, han kunne den kunsten. Sjekk ut talene hans hvis du ikke er helt sikker på hva jeg mener med å sjarmere et publikum.

Dette er noe man kan gå videre med, men før man gjør det må man etablere en regel:
Denne kampanjen skal være seriøs.

Som sagt nytter det ikke med halvhjertede forsøk. Man må gå inn for det med alt man kan.

Forøvrig er det anamnesis nevner i sin post over helt korrekt. Jeg mener det korresponderer med det jeg sier om at halvhjertede forsøk ikke er noe vits i. Jeg er allerede oppe av sofaen. Dersom noen andre vil reise seg, er de velkomne til å ta kontakt og engasjere seg i saken.
Sitat av murloc Vis innlegg
Videre så vil jeg påpeke at å ta straff istedet for bot er noe en liten promille faktisk har en praktisk mulighet til. En fengsels straff er for det første vanskelig å forklare til arbeidsgiver. Og for det andre er det mye bedre med et forenklet forelegg sammenliknet med en fengsels dom.
Vis hele sitatet...
Vil bare presisere at rettsvesenet i Norge ikke bruker forenklet forelegg i narkotikasaker.

Et forenklet forelegg betyr at du får en bot, betaler denne, og så er saken ute av verden. Dette er vanlig rettspraksis når bruk og besittelse er dekriminalisert, som f.eks. NY eller California fra og med nyttår i år.

Her til lands får du forelegg og rulleblad. Selv en påtaleunnlatelse vil dukke opp på din uttømmende vandelsattest.
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Meningsmålinger og spørreundersøkelser er en flott idé, men de må utføres etter at vi har fått folket over på vår side.

Når det gjelder hvem som skal starte det, så er det vel nok av folk her som er villige til det? Til nød kan jeg kanskje vurdere å gjøre det, selv om jeg tviler grunnet at jeg er opptatt på andre fronter.

En komiker er ikke noe dumt forslag, men det er viktig at han ikke kan beskyldes for å tjene på en legalisering personlig, dette for å gjøre saken mer kredibel og få den til å appelere mer til byråkrater. Det viktigste er likevel evnen til å sjarmere et publikum. En flott person hadde vært Julius Cæsar, han kunne den kunsten. Sjekk ut talene hans hvis du ikke er helt sikker på hva jeg mener med å sjarmere et publikum.

Dette er noe man kan gå videre med, men før man gjør det må man etablere en regel:
Denne kampanjen skal være seriøs.

Som sagt nytter det ikke med halvhjertede forsøk. Man må gå inn for det med alt man kan.

Forøvrig er det anamnesis nevner i sin post over helt korrekt. Jeg mener det korresponderer med det jeg sier om at halvhjertede forsøk ikke er noe vits i. Jeg er allerede oppe av sofaen. Dersom noen andre vil reise seg, er de velkomne til å ta kontakt og engasjere seg i saken.
Vis hele sitatet...
Dette burde være en interesseorganisasjon med 4-5 personer som kan ta for seg lovverk, forskning, og diskusjoner. Dette burde være folk som er oppegående og klare, om BjørnHarrier er villig til å ta på seg et ansvar til rekruttering så er det vel bare å melde sin interesse.

Men her trengs også økonomisk støtte, om ting skjer, og det vil bli en organisasjon, så spytter jeg gjerne inn noen kroner også håper jeg at flere vil gjøre det samme etterhvert.
Om jeg kan ta på meg ansvar i denne saken har jeg tatt opp til vurdering, men jeg kan ikke si noe sikkert ennå.

Når det gjelder økonomisk støtte har jeg allerede mottatt henvendelser fra en person om at han/hun er villig til å donere noen tusen kroner. Dette kom fra en person som ikke har råd til det. Hvis vi kan engasjere rike hasjrøykere og/eller fritenkere, er ikke større beløp noen umulighet.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 02:46.
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Om jeg kan ta på meg ansvar i denne saken har jeg tatt opp til vurdering, men jeg kan ikke si noe sikkert ennå.

Når det gjelder økonomisk støtte har jeg allerede mottatt henvendelser fra en person om at han/hun er villig til å donere noen tusen kroner. Dette kom fra en person som ikke har råd til det. Hvis vi kan engasjere rike hasjrøykere og/eller fritenkere, er ikke større beløp noen umulighet.
Vis hele sitatet...
Nå tenker jeg forutenom ren donasjon at man kan ha en medlemskontigent for å støtte denne gruppen på f.eks 200kr, for å bli medlem av "Norsk ****forbund".
I mitt hode blir det litt mye å kreve av folk for å støtte en sak, men det er bare min mening. Vi kan jo sjekke litt rundt og finne ut om folk er villige til å gjøre det?

En annen mulighet er å inkorporere donasjonsmuligheten tett med registreringen, slik at det ikke er påkrevd, men nærmest uungåelig ("Always make it easy for people to give you money" - Terry Pratchett)

Jeg tenker at de som er med i organisasjonen skal få "oppdrag" vedrørende skritt 1 i planen (kampanjen) og rekruttering. Hvis vi skal kreve at de både skal betale og henge opp plakater, blir det kanskje litt mye? Jeg vet ikke, brukerundersøkelser må til.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 02:59.
Det beste vi vanlige folk kan gjøre tror jeg hadde vært å påvirke media til å ta legaliseringsspørsmålet skikkelig opp. Det har vært litt å se men det har vært for lite og for dårlig. Hadde media kunne fått ut fakta om cannabis generelt og fakta rundt kriminaliseringen, som faktisk var basert på ren løgn hadde vi kommet langt på vei.

For å kunne vite fakta om cannabis i dag må man opplyse seg selv og for å forstå cannabis må man prøve det.

Man får ikke de faktaene servert på skolebenken, der får man vite hvor farlig narkotika er og samtidig får man trøkt inn via TV-serier og filmer hvor gale det blir når man bruker narkotika.

Så under oppveksten får man trykt inn en negativ holdning til narkotika, og cannabis er jo pr definisjon narkotika. Samfunnet sier jo nei til narkotika og sauer har et behov for å ha tilhørighet i samfunnet så mesteparten av befolkningen holder på samme holdning videre i voksen livet og derfor aldri vil få interesse av å opplyse seg selv om cannabis.

Beste måten å opplyse dem om det hadde jo vært media?
Vanlige mannen i gaten sluker jo nesten alt fra nyhetene og avisene. Og cannabis kampanjene ser ikke ut til å ha den største innvirkningen på så mye siden det ikke er på TV, og det er jo desverre foran tv sauene sitter.

Snakker om langt i fra alle nå, men fortsatt flesteparten av befolkningen. Og heldgvis er utviklingen når det kommer til dette positiv og fler og fler folk åpner jo øynene for cannabis. Forhåpentligvis mer enn bare trichomene men også hvor fantastisk bra nytteplante det er når det kommer til alt det den kan gi oss og hvor sinnsykt mye ressurser vi kan spare andre steder ved å bruke hemp.


Media ble brukt til å spre negative påstander om cannabis som var ren løgn.
Det kan de skrive om.
Hvem sa at vi ikke skulle på TV? Hvis vi kan samle nok medlemmer, er ikke TV noe problem. Klarer vi å tipse f. eks. Skavlan om dette, kan det resultere i at et medlem kan dukke opp der og forklare saken på TV. Da vil selv sauene måtte ta det inn over seg.

Hvis vi klarer å overbevise en viktig, innflytelsesrik person, for eksempel Skavlan, om at cannabis beviselig ikke er skadelig, kan det hjelpe oss langt på vei. Sauer følger som kjent lederfigurer lett. Skavlan er en slik lederfigur.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 16:33.
Jeg kjører på med en propaganda blant venner, får jeg 10 stykker med på min side, har jeg 10 mer bak min rygg.

Kjører hver enkelt freakforum medlem samme taktikken vil 10*53 000 = 530 000 nordmenn være bak freakforums rygg. Dét er mange det :')
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Hvis vi klarer å overbevise en viktig, innflytelsesrik person, for eksempel Skavlan, om at cannabis beviselig ikke er skadelig, kan det hjelpe oss langt på vei.
Vis hele sitatet...
Hvis en legaliseringskampanje baserer seg på at cannabis ikke er skadelig, er jeg redd den ikke vil få fotfeste i hverken befolkningen eller fagmiljøer. Ufarliggjøring er en av de største syndene til dagens legaliseringsforkjempere. Faktum er at cannabis, selv om det hadde vært lovlig og regulert, ville problemer for enkelte. Cannabis er et relativt harmløst stoff i forhold til det mange cannabismotstandere tror, men det er også et svært farlig stoff, i forhold til det mange cannabisforkjempere tror.
Sitat av dweeb Vis innlegg
Vil bare presisere at rettsvesenet i Norge ikke bruker forenklet forelegg i narkotikasaker.

Et forenklet forelegg betyr at du får en bot, betaler denne, og så er saken ute av verden. Dette er vanlig rettspraksis når bruk og besittelse er dekriminalisert, som f.eks. NY eller California fra og med nyttår i år.

Her til lands får du forelegg og rulleblad. Selv en påtaleunnlatelse vil dukke opp på din uttømmende vandelsattest.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Mener og huske at det var noe om dette. Men etter og ha sjekket litt så ser det ut som om du har helt rett. Er nok heller bare diskusjonen om det skulle vært mulig jeg husker litt feil.

Takk for retting
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis en legaliseringskampanje baserer seg på at cannabis ikke er skadelig, er jeg redd den ikke vil få fotfeste i hverken befolkningen eller fagmiljøer. Ufarliggjøring er en av de største syndene til dagens legaliseringsforkjempere. Faktum er at cannabis, selv om det hadde vært lovlig og regulert, ville problemer for enkelte. Cannabis er et relativt harmløst stoff i forhold til det mange cannabismotstandere tror, men det er også et svært farlig stoff, i forhold til det mange cannabisforkjempere tror.
Vis hele sitatet...
Citation needed. Jeg har undersøkt, og ikke funnet noe vitenskapelig bevis på at cannabis er et farlig stoff. Selvsagt skaper røyken problemer, men det gjør nesten alle typer røyk. Cannabis i seg selv er ikke skadelig, ihvertfall kan ikke jeg finne bevis på at det er det.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 17:38.
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Citation needed. Jeg har undersøkt, og ikke funnet noe vitenskapelig bevis på at cannabis er et farlig stoff.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra det åpenbare?

- Man trekker røyk ned i lungene
- Man kan utvikle latente psykoser
- Jeg har selv erfart hvor lett man kan gå fra bruk til langvarig missbruk. Nei man dør ikke av det, men man blir faen meg en passiv jævel av dagrøyking over lang tid.

Og en hel del andre indirekte konsekvenser av hasj.
Dersom du hadde røyket oregano hadde du også trukket røyk ned i lungene. Cannabis er ikke unikt på denne måten. Det er mulig røyken er carcinogenisk, det vet jeg ikke nok om til å uttale meg om.

Selvfølgelig har du rett i at det er lett å gå fra bruk til langvarig misbruk. Men, vi må huske at staten ikke eier andre mennesker. Om de har lyst til å røyke cannabis, og ta risikoene forbundet med det, uten å skade noen andre enn seg selv, hvorfor skal vi ikke la dem gjøre det? Og det er jo heller ikke fritt for at alkohol også har problemer relatert til langvarig misbruk, om enn ikke på denne skalaen (men folk dør av det).

Les postene jeg har skrevet om dette i tråden "Blir så oppgitt!". Det står en del vitenskapelig der jeg tror du kan ha interesse av å lese.

Som et notat til det som står der om hvor mange som dør av sigarettrøyking etc., vil jeg si at det jo er ekstremt sjelden noen dør av en overdose sigaretter. Det er derfor trygt å anta at tallene tar med dødsfall som kommer av ettervirkningene av sigarettrøykning. Siden tallene for cannabis kommer fra samme undersøkelse, ja til og med samme tabell, er det vel også trygt å anta at den tar med ettervirkningene av cannabisrøyking.

Beklager grammatiske/semantiske feil, jeg la merke til dem men er for trøtt til å rette dem.

Forøvrig nevner jeg i min forrige post at røyken kan skape problemer, men at dette gjelder alle typer røyk, og at cannabis, dvs. stoffet, ikke er skadelig.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 17:55.
BjørnHarrier, skriv: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed så skriver du cannabis i søkefeltet, så får du opp omtrent 13 000 forskningsarbeider omkring emnet. Evt legg til cannabis + psychosis i søkefeltet, osv osv, her kan du søke og lese deg opp selv.

Da får du sånn ca ett overblikk over noe av den medisinske forskningen omkring cannabis, og kan lese deg opp selv ang skadevirkninger osv. Vil tro det kan finnes noe negativt med dette stoffet som alt annet. Så får du veie disse ulempene opp i mot fordelen at mennesker kan ruse seg på det, vil tro dette er noe sånn ca politikerne vil gjøre.

Jeg orker rett og slett ikke lese meg opp på temaet, men ut i fra abstractene på de fleste artiklene, kan det jo se ut til at cannabis kan ha en viss sammenheng med noe negativt for mennesker..
Jeg har allerede nevnt flere ganger at psykiske følger ikke tas med i min vurdering, da rett og slett fordi psykiske følger ikke rammer alle. Om noe vil ha psykiske følger for deg, er noe du må ta stilling til selv. Personer med sterkt sinn og vilje vil mest sannsynlig ikke oppleve noen psykiske følger om de tar seg en blås et par ganger i uken. I motsetning til dette kan du ikke "ta stilling" til om noe vil ha fysiske følger for deg, da dette er faktaopplysninger. Derfor synes jeg det er vettugt å forby stoffer som beviselig er skadelige/dødelige på en praktisk gjennomførbar måte, f. eks. heroin.

Merk dog at jeg skal undersøke linken din og se om jeg finner noe som kan bevise at cannabis er skadelig. Dette er noe jeg tviler på, men jeg holder muligheten åpen.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 18:19.
BjørnHarrier, man kan jo ikke overse ett fenomen som psykiske plager pga at det ikke rammer alle? Om man drar sammenligningen mot sigaretter så kan man da altså utelukke kreft fra sigarett debatten pga at det ikke rammer alle, og ingen vet på forhånd hvem som blir rammet av kreft pga sigaretter?

bra du følger opp linken, det er nok å lese på der i noen timer fremover vil jeg tro. Dette er en av de mest annerkjente forsknings databaser innenfor medisinsk forskning, så det er ett godt sted å starte om du lurer på noe ang forskningen på feltet.

Det kan også være smart å reise til ett universitet om du vil ha tilgang til full text på alle dokumentene, siden de fleste forskningsarbeidene ligger ute med abstract alene i gratis versjon, og full text er betalingstjeneste. Dette betaler de fleste universiteter allerede lisens for.
Sitat av seven_up Vis innlegg
BjørnHarrier, man kan jo ikke overse ett fenomen som psykiske plager pga at det ikke rammer alle? Om man drar sammenligningen mot sigaretter så kan man da altså utelukke kreft fra sigarett debatten pga at det ikke rammer alle, og ingen vet på forhånd hvem som blir rammet av kreft pga sigaretter?

bra du følger opp linken, det er nok å lese på der i noen timer fremover vil jeg tro. Dette er en av de mest annerkjente forsknings databaser innenfor medisinsk forskning, så det er ett godt sted å starte om du lurer på noe ang forskningen på feltet.

Det kan også være smart å reise til ett universitet om du vil ha tilgang til full text på alle dokumentene, siden de fleste forskningsarbeidene ligger ute med abstract alene i gratis versjon, og full text er betalingstjeneste. Dette betaler de fleste universiteter allerede lisens for.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å utelukke kreft og å utelukke psykiske plager. Det er som du sier umulig å forutsi med noen som helst grad av sikkerhet hvem som vil få kreft. Derimot er det mulig å forutsi, med relativt stor grad av sikkerhet, hvem som er mottakelige for psykiske lidelser, basert på psykisk styrke. Det er for eksempel mye større sjanse for at en schizofren får psykiske problemer av hasjrøyking enn det er for at en psykisk frisk og sterk person som meg selv får problemer av hasjrøyking (la meg igjen presisere at jeg ikke røyker hasj). Derfor mener jeg det skal være opp til den enkelte å vurdere om man tåler (psykisk) å røyke hasj eller ikke.

På samme måte er det opp til den enkelte å vurdere om han/hun vil hoppe i fallskjerm eller ikke, fordi man kan forutsi sjansen for at man dør eller blir skadet i fallskjermhopping, basert på hvor forsiktig man er, ferdighetsnivå, ferdighetsnivå på eventuelle hoppartnere etc.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 18:36.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis en legaliseringskampanje baserer seg på at cannabis ikke er skadelig, er jeg redd den ikke vil få fotfeste i hverken befolkningen eller fagmiljøer. Ufarliggjøring er en av de største syndene til dagens legaliseringsforkjempere. Faktum er at cannabis, selv om det hadde vært lovlig og regulert, ville problemer for enkelte. Cannabis er et relativt harmløst stoff i forhold til det mange cannabismotstandere tror, men det er også et svært farlig stoff, i forhold til det mange cannabisforkjempere tror.
Vis hele sitatet...
+1 (Jeg får dessverre ikke gitt KP, antar pga nettleser/proxy -krøll.).

Strategien må være å vise til alle problemene med forbudspolitikken, og hvordan fornuftig regulering av omsetningen gir oss et bedre og tryggere samfunn med mindre misbruk.
det er godt mulig det er større sjanse for at en schizofren får større plager av cannabis, det vet jeg ingenting om. Men om du har funnet det på pub med, og det er etter dine øyne ett godt arbeide skal jeg gjerne tro deg på det men sleng på en link, så blir det mer troverdig. Hvilket parameter bruker de egentlig for å måle "psykisk styke" ? har du link til denne forskningen.. gøy å se hvordan de måler "psykisk styke".
Sist endret av seven_up; 4. januar 2011 kl. 18:40.
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Dersom du hadde røyket oregano hadde du også trukket røyk ned i lungene. Cannabis er ikke unikt på denne måten. Det er mulig røyken er carcinogenisk, det vet jeg ikke nok om til å uttale meg om.

Selvfølgelig har du rett i at det er lett å gå fra bruk til langvarig misbruk. Men, vi må huske at staten ikke eier andre mennesker. Om de har lyst til å røyke cannabis, og ta risikoene forbundet med det, uten å skade noen andre enn seg selv, hvorfor skal vi ikke la dem gjøre det? Og det er jo heller ikke fritt for at alkohol også har problemer relatert til langvarig misbruk, om enn ikke på denne skalaen (men folk dør av det).

Les postene jeg har skrevet om dette i tråden "Blir så oppgitt!". Det står en del vitenskapelig der jeg tror du kan ha interesse av å lese.

Som et notat til det som står der om hvor mange som dør av sigarettrøyking etc., vil jeg si at det jo er ekstremt sjelden noen dør av en overdose sigaretter. Det er derfor trygt å anta at tallene tar med dødsfall som kommer av ettervirkningene av sigarettrøykning. Siden tallene for cannabis kommer fra samme undersøkelse, ja til og med samme tabell, er det vel også trygt å anta at den tar med ettervirkningene av cannabisrøyking.

Beklager grammatiske/semantiske feil, jeg la merke til dem men er for trøtt til å rette dem.

Forøvrig nevner jeg i min forrige post at røyken kan skape problemer, men at dette gjelder alle typer røyk, og at cannabis, dvs. stoffet, ikke er skadelig.
Vis hele sitatet...
Missbruk er jo absolutt en av farene man må passe seg for. Og ikke minst en viktig faktor når man diskuterer legalisering. Og sigaretter er nok på vei til og bli bannlyst om ikke så lenge. Nettopp på grunn av skadevirkning og avhengighet.

Og jeg fikk ikke noen psykiske lidelser av mitt missbruk. Men det var definitivt en stor negativ effekt av det.

Jeg kan jo forøvrig nevne at jeg forsiktig heller mot at jeg er for legalisering. Det viktigste er uansett og ikke kriminalisere en stor del av samfunnet. Det kan jo gjøres ved at man ikke straffer småbrukere.

Og poenget med tråden var bare for og bygge litt på det felix_poker sa om at farene ved bruken er meget viktige momenter i en legaliseringsdebatt.
Sitat av vacant Vis innlegg
Har vært preka om her inne før, men hva om vi starter en nFF-movement med plakatoppheng eller lignende i alle deler av landet?. Trykk er ikke så dyrt og hvis alle de interesserte bidrar med bittelitt hver hadde det vært awesome om landet ble "bombardert" med samme slag. Vi er jo spredt overalt så det kunne blitt bra med tanke på oppmerksomhet og motpropaganda mot den infoen media allerede har spredd om cannabis, og dere så jo hvor mye positiv oppmerksomhet han kunstnern som hang opp et par hundre plakater på trikken i høst fikk.
Noen tusen plakater spredt over hele landet med tiltrekkende utseende og relevant påskrift ville nok satt i gang ballen med mer diskusjon rundt temaet.
Ser for meg typ "Cannabis reklame på handlesenter" "Sannheten om marijuana langs toglinja" "Ungdomsbevegelse stod bak legaliseringsbevegelse" "Ungdommer til åpent foredrag på Stortinget".
Vis hele sitatet...
Dette var en ekstremt bra idè!
La oss si at 1000 mennesker ble med på dette og vi laget en plakat som er HELT OBJEKTIV iforhold til Marijuana, som samtidig hadde et litt flashy preg, slik at folk som gikk forbi den ville lest den. (må fremdeles være mulig å skrive den ut med en vanlig printer)

Om ikke det ikke nødvendigvis ville gjort Marijuana lovlig på dagen ville det hvertfall muligens gitt litt oppmerksomhet i media, OG også mulig at dagens aktive samfunnsdebattanter ville tatt opp saken!

Ville heller ikke vært så negativt å refferere til en offentlig undersøkelse, er ikke sikker på om det finnes noen idag. Jeg måtte isåfall bestillt en, (aner ikke hvor mye det koster)
Og da er det jo også aktuellt for meg å spørre dere på freak generellt.
Hvis noen fra et statistikk byrå hadde ringt deg og spørt deg om du noengang hadde røyket marijuana, og isåfall hvor ofte.
Og muligens spørt deg om psyken din på det nåværende tidspunkt.

Ville du svart ærlig?
Sitat av Podcastern Vis innlegg
Dette var en ekstremt bra idè!
La oss si at 1000 mennesker ble med på dette og vi laget en plakat som er HELT OBJEKTIV iforhold til Marijuana, som samtidig hadde et litt flashy preg, slik at folk som gikk forbi den ville lest den. (må fremdeles være mulig å skrive den ut med en vanlig printer)

Om ikke det ikke nødvendigvis ville gjort Marijuana lovlig på dagen ville det hvertfall muligens gitt litt oppmerksomhet i media, OG også mulig at dagens aktive samfunnsdebattanter ville tatt opp saken!

Ville heller ikke vært så negativt å refferere til en offentlig undersøkelse, er ikke sikker på om det finnes noen idag. Jeg måtte isåfall bestillt en, (aner ikke hvor mye det koster)
Og da er det jo også aktuellt for meg å spørre dere på freak generellt.
Hvis noen fra et statistikk byrå hadde ringt deg og spørt deg om du noengang hadde røyket marijuana, og isåfall hvor ofte.
Og muligens spørt deg om psyken din på det nåværende tidspunkt.

Ville du svart ærlig?
Vis hele sitatet...
Jeg er med på en kampanje, mtp plakater og lignende.
Hadde vært litt gøy å få blåst opp litt, og om man får opp mange nok "plakater" i bygda, vil ihverfall lokalavisa begynne å skrive litt.

En telefon-spørreundersøkelse i dag koster rundt 30 000,- med 5 spørsmål.
Om jeg hadde vært med på en spørreundersøkelse, så hadde jeg svart ærlig. Men mest sannsynlig hadde jeg lagt på, før dem hadde sagt hva undersøkelsen gjaldt.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg

En telefon-spørreundersøkelse i dag koster rundt 30 000,- med 5 spørsmål.
Om jeg hadde vært med på en spørreundersøkelse, så hadde jeg svart ærlig. Men mest sannsynlig hadde jeg lagt på, før dem hadde sagt hva undersøkelsen gjaldt.
Vis hele sitatet...
Hyggelig at du kunne tenke deg å bli med! Men jeg må bare innse at 30,000 for meg alene ikke er mulig å oppdrive uten at det ville gått betraklig ut over min livsførsel. Men jeg tror en slik undersøkelse er nødvendig, før vi i det hele tatt skal ta oss bryet med noen sånne plakater! (er åpen for innspill på dette synspunktet)
Men tror at "Allmenheten" trenger å se hvor allment det er, før de i det hele tatt vil lytte til saken!
Bare se på for eks Heroin saken, hvorfor er gratis heroin til heroin misbrukere blitt en mer dagsaktuell debatt, når Marijuana antaglivis (personlig antagelse, ingen kilder) var stoffet som satt det miljøet som senere fikk dem til å begynne med sterkere stoffer, ettersom de som langer marijuana ofte selger andre ting/ vet hvem som selger andre ting.

Så et spørsmål angående undersøkelser generellt.
Om jeg rent hypotetisk skulle brukt 30.000 idag på en slik undersøkelse. Hva heter selskapet (evnt nett adresse, har googlet selv, men googler tydligvis feil)
hadde jeg da hatt en garanti for at de hadde fått for eks 10.000 svar, og ikke 1,300 fordi de resterende anropene la på?
Og hva synes du aldersgruppen for en slik undersøkelse burde være?
Og hvilke 5 spørsmål burde vi hatt med?
Sitat av Podcastern Vis innlegg
Hyggelig at du kunne tenke deg å bli med! Men jeg må bare innse at 30,000 for meg alene ikke er mulig å oppdrive uten at det ville gått betraklig ut over min livsførsel. Men jeg tror en slik undersøkelse er nødvendig, før vi i det hele tatt skal ta oss bryet med noen sånne plakater! (er åpen for innspill på dette synspunktet)
Men tror at "Allmenheten" trenger å se hvor allment det er, før de i det hele tatt vil lytte til saken!
Bare se på for eks Heroin saken, hvorfor er gratis heroin til heroin misbrukere blitt en mer dagsaktuell debatt, når Marijuana antaglivis (personlig antagelse, ingen kilder) var stoffet som satt det miljøet som senere fikk dem til å begynne med sterkere stoffer, ettersom de som langer marijuana ofte selger andre ting/ vet hvem som selger andre ting.

Så et spørsmål angående undersøkelser generellt.
Om jeg rent hypotetisk skulle brukt 30.000 idag på en slik undersøkelse. Hva heter selskapet (evnt nett adresse, har googlet selv, men googler tydligvis feil)
hadde jeg da hatt en garanti for at de hadde fått for eks 10.000 svar, og ikke 1,300 fordi de resterende anropene la på?
Og hva synes du aldersgruppen for en slik undersøkelse burde være?
Og hvilke 5 spørsmål burde vi hatt med?
Vis hele sitatet...
Selskapet jeg har sett på heter synovate. Noen garanti for x antall svar vet jeg ikke.
Aldersgruppen burde etter min mening være den voksne garden, 25-40.
Jeg vet at selskapet kan hjelpe med å sette opp spørreundersøkelsen.
Ja, der må jeg rett og slett si at de blir synd og eksludere studentene. er det eventuellt galt av meg og si 20-40?
nå tenker jeg høyt altså! jeg vil bare sakens beste!

også et viktig spørsmål som reiser seg.
Kan jeg bestille denne undersøkelsen anonymt, eller har de en form for selvpålagt taushetsplikt?
Sist endret av Podcastern; 5. januar 2011 kl. 07:05. Grunn: Dårlig memoreringsevne
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Citation needed. Jeg har undersøkt, og ikke funnet noe vitenskapelig bevis på at cannabis er et farlig stoff. Selvsagt skaper røyken problemer, men det gjør nesten alle typer røyk. Cannabis i seg selv er ikke skadelig, ihvertfall kan ikke jeg finne bevis på at det er det.
Vis hele sitatet...
Som seven_up sier, man kan ikke utelukke psykiske lidelser, som en direkte eller indirekte følge av cannabisbruk. Et begrep som "psykisk styrke" er et diffust og ikke-vitenskapelig begrep. Det er klart, man kan gjøre en mental evaluering, se på mentale lidelser i nær familie etc., men det er umulig å forutse med høy grad av sikkerhet hvorvidt cannabis vil trigge en psykisk lidelse hos en bruker.

Poenget mitt er ikke at cannabis bør forbli forbudt, men at argumentene burde peke på hva som ikke fungerer nå og hvordan det kunne fungert bedre ved en endring i narkotikapolitikken og lovverket, ikke om stoffet er skadeligere enn andre stoffer eller hvorvidt det er etisk og moralsk forsvarlig at staten bestemmer hvilke stoffer man som enkeltmenneske i samfunnet får lov å innta.