Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 8579
Jeg skjønner egentlig ikke hva vi griner om her... Det er greit at man skal ha en politisk debatt, men mer skitkasting skal man lete lenge etter.

Det er et kjent faktum at politiske synspunkter er individuelle. Det er greit nok å debattere uenighetene våre, men når det kommer til det punktet der alle sitter og sier "du tar feil, jeg har rett" syns jeg det har kommet til et punkt der vi rett og slett bare kan si "La oss være enige, om å være uenig". Jo! Fordi det går faktisk ann det også, og det er derfor vi har en så fin og demokratisk stat (Norge altså). Fordi folk har rett til å ytre meningene sine, uten at noen skal prøve å hysje på dem.

Jeg skal ikke si noe som helst om hvilket parti av FRP, Rødt, Arbeiderpartiet, SV, Høyre eller Venstre som har rett. Fordi de alle har rett... Alle har rett fordi det er opp til hver eneste person å bestemme om de har rett.

Så til poenget (hvis jeg har et...)! Hva med at diskusjonen "siv jensen som statsminister" går videre, uten at folk skal henge ut enkeltpersoner, meninger eller partier?

Hvorfor kan ikke alle være venner :P Ikke rart det er mye krig i verden...
Det var dette med å være saklige og konstruktive da. Å kalle et hvilketsomhelst parti for et drittparti uten å utdype det noe videre er lavmål. Har man noe å fare med så kom med det. Hvis argumentet ditt er på høyde med "du er en bæsj" så kan man likegjerne holde det for seg selv. Det har ingenting i en seriøs diskusjon å gjøre ihvertfall.

Hittil i diskusjonen så er faktisk "FrP er et drittparti" det beste argumentet noen her har klart å formulere mot partiet... tydeligvis et gjennomtenkt og godt fundert hat som ligger til grunn her.
en ting som er nesten sikkert, det er at det sansynligvis blir en FRP-HØYRE regjering neste år, HELDIGVIS. jens og gjengen har drite på draget. så klart jensen kan gjøre jobben og 1/3 av norges befolkning er jo ikke suppehoder.
Sist endret av Kintii; 24. april 2008 kl. 20:56.
Sitat av commie
Tror du bør lese samfunnsfagsboka di fra 4. klasse på nytt.
Vis hele sitatet...
Så rett meg da vel. Eller er det viktigere å være kul og bare fortelle andre folk hvor feil de er?

Stortinget vedtar. Regjeringen utøver. Folket velger Stortinget. Oki?



og bo1e:

Utsagn som "FrP er drittparti" er vel sjeldent ment som et seriøst argument fra de som sier det heller.
Sitat av Kintii
en ting som er nesten sikkert, det er at det sansynligvis blir en FRP-HØYRE regjering neste år, HELDIGVIS. jens og gjengen har drite på draget. så klart jensen kan gjøre jobben og 1/3 av norges befolkning er jo ikke suppehoder.
Vis hele sitatet...
Det blir vel neppe klart flertall for Frp-Høyre i stortinget neste år, men med støtte fra Krf og Venstre kan de kanskje klare det. Men Krf og Venstre vil jo ikke samarbeide med Frp (heldigvis), og dette Frp-Høyre samarbeided har jeg ennå til gode å høre Erna annonsere offentlig.

Jeg tror det er større muligheter for at Venstre og Krf vender seg mot Ap og Sp (og eventuelt SV), enn at Frp og Høyre får flertall og havner i regjering.
Sitat av bo1e
Mens hvis man ser på ulykker per kjørte kilometer, som vil være det riktige å sammenligne, så kommer norge langt dårligere ut (http://cemt.org/IRTAD/IRTADPublic/we2.html). I tillegg så må vi se på hva slags ulykker det er snakk om som påvirker statistikken. I Norge er dødsulykkene stort sett møteulykker og utforkjøringer, som jo i høy grad skyldes dårlig veistandard og som kan reduseres/elimineres med bedre veier og midtrabatter.
Vis hele sitatet...
Uhm.... du..? har du faktisk LEST denne statistikken? Ja, norge kommer LITT dårligere ut, vi er på 5.plass istedet, med 6,5 døde pr milliard kjøretøykilometer, 4.plass har 6,4 døde, 3.plass har 6,3 døde, og på delt 1.plass er det 5,9.... mens den andre veien går tallene kjapt opp mot 8, 9 og 10...

Men, heldigvis har jeg ikke sett noen flyvende griser i dag heller, så jeg tror nok ikke vi trenger å bekymre oss om FrP i regjering med det første.

En ting jeg derimot gjerne vil vite, er nøyaktig hva det er folk her mener at regjeringen har driti seg så voldsomt ut med, og hvilke store problemer de har skapt? Nei, de er ikke helt i mål med alle valgløftene sine, men de er absolutt godt på vei, og hvis det er noen som begynner å skylde på den norske regjeringen for at renta har gått opp, og at vi derfor burde få inn frp istedet, så viser de bare hvor totalt fraværende innsikt de har i økonomi, og at de ikke følger med på økonomi i verden generelt for en femmer.
Om vi skal fortsette å diskutere dødsraten på veiene i Norge vil jeg bare legge til at å skylde på dårlige veier blir for dumt i lengden. Joda, nå og da kan kanskje en dårlig vei føre til en ulykke, men i de aller fleste tilfeller er det for høy fart som er den største ulykkesfaktoren. Og hvorfor kjører folk for fort? Kanskje de er dumme? De gir faen? Overvurderer egne kjøreegenskaper? Feilvurderer føreforholdene? Det er vel gjerne en blanding.

Poenget er at veinett kan klart forbedres, ja, men jeg har liten tro på at antall ulykker kommer til å minke noe særlig om vi får bedre veier. Det er sjaførene som dreper, ikke veiene.
Sitat av Sfun
Så rett meg da vel. Eller er det viktigere å være kul og bare fortelle andre folk hvor feil de er?

Stortinget vedtar. Regjeringen utøver. Folket velger Stortinget. Oki?



og bo1e:

Utsagn som "FrP er drittparti" er vel sjeldent ment som et seriøst argument fra de som sier det heller.
Vis hele sitatet...
Du rakk å korrigere deg selv, ser jeg, den første uttalelsen din var helt på trynet feil; regjeringen utøver, mens stortinget bestemmer.
Sitat av emphi
Det er nok ikke så enkelt som du tror. Pengene staten slurper i seg gjennom sugerøret de vistnok har dypt nede i lommeboka mi, kommer da faktisk også tilbake til meg - i form av veier, skoler, sykehus og en hel del andre ting som vi ikke er særlig flinke til å sette pris på. Dere syter på hvor "ille" vi har det idag, og skal vi få det bedre må statsbudsjettet utvides, og det kan gjøres på to måter. Vi kan øke skatter og avgifter, men da blir det ramaskrik igjen. Ellers så kan vi bruke oljefondet.
Vis hele sitatet...
Du kan stryke veier. Vei-vedlikehold har jeg ikke sett noe til på lenge, her på nordmøre værtfall. Greit nok det på en måte, men da vil jeg slippe å betale 85kr. i bompenger hver vei, når jeg skal til/fra jobb. (Snakker ikke om at jeg vil ha 4-felts overalt, men bare et anstendig lag med asfalt)
Skoler er vel forsåvidt bra da, og sikkert sykehus også, selv om jeg stadig hører om køer o.l... eller har ikke vert så mye på sykehus selv(og når jeg har vert, så måtte jeg faktisk betale selv), så vet ikke jeg..

Synes generelt vi har det bra i Norge. Som vi fannt ut en dag, det er ikke mange som har råd til å spise ute hver dag, i verdens dyreste land.
oioioi. Å lese 100 poster der forskjellige folk skriver hvor stort drittparti FRP er, er jo utrolig interesant. Minner meg litt om da det var så utrolig 'populært' å si at man hater bush. Gode tider!
Sitat av max-mekka
Derfor sier jeg at sosialister og kommunister er mer reflekterte og intellektuelle. De tenker litt.
Vis hele sitatet...
Jasså. Bare fordi du klare å hoste opp noen standard anti-FRP argumenter betyr ikke det at du kan konkludere med at sosialister og kommunister er så jævlig reflekterte og intellektuelle. For å være ærlig så har du sikkert rett i at en del lærde er sosialister, men dette med kommunister tror jeg lite på. Man kan ikke være riktig klok hvis man ønsker å totalforandre et samfunn der man har det så bra, uansett hvor god tanken er.

Det er også veldig lett å ta ytterpunkter i politikken og konkludere med at den ene siden er 'dum' og den andre er 'smart'. Det er akkurat dette som gjør dette topicet så betritent, og alt ville blitt så utrolig mye mer interesant om vi hadde diskutert f.eks partipolitikken til partiene som er mer sentrale i poltikken og som faktisk oftest har styrt og styrer landet. Da skal du se at det ikke er så lett å konkludere med alt mulig bullshit, og at ikke politikk er så svart hvit som du skal ha det til!
Sitat av Skeid
oioioi. Å lese 100 poster der forskjellige folk skriver hvor stort drittparti FRP er, er jo utrolig interesant. Minner meg litt om da det var så utrolig 'populært' å si at man hater bush. Gode tider!

Jasså. Bare fordi du klare å hoste opp noen standard anti-FRP argumenter betyr ikke det at du kan konkludere med at sosialister og kommunister er så jævlig reflekterte og intellektuelle. For å være ærlig så har du sikkert rett i at en del lærde er sosialister, men dette med kommunister tror jeg lite på. Man kan ikke være riktig klok hvis man ønsker å totalforandre et samfunn der man har det så bra, uansett hvor god tanken er.

Det er også veldig lett å ta ytterpunkter i politikken og konkludere med at den ene siden er 'dum' og den andre er 'smart'. Det er akkurat dette som gjør dette topicet så betritent, og alt ville blitt så utrolig mye mer interesant om vi hadde diskutert f.eks partipolitikken til partiene som er mer sentrale i poltikken og som faktisk oftest har styrt og styrer landet. Da skal du se at det ikke er så lett å konkludere med alt mulig bullshit, og at ikke politikk er så svart hvit som du skal ha det til!
Vis hele sitatet...
Vel.

Hvis du leser hele posten, så kan du se at det du quoter til er en kommentar til et tidligere innlegg jeg hadde, som ikke er i denne tråden. Jeg har sagt at jeg generaliserte. Selvfølgelig er ikke alle slik, men det jeg prøver å komme frem til er at sosialister tenker litt lenger enn frp. Frp tenker så kort, sosialister og kommunister tenker litt mer. På 70 tallet var det mange folk som var medlem av AKP (arbeidernes kommunistparti), og i den gruppa var det svært mange som leste mye bøker. Marxistiske bøker. Disse var intellektuelle, og de var smarte.

Politikk er ikke enkelt. Slettes ikke. Det er faktisk ikke så enkelt som å si at man skal betale skatt heller. Det ligger svært mye ting bak det også, men FRP tror at politikk er enkelt. Det er så enkelt at man bare kutter ut skatter, og folk får bestemme 100% hvordan man skal styre landet. Dette funker ikke. Man må ha noe som er felles eie, og jeg tror ikke Norge hadde overlevd lenge når alt blir privatisert og det er null skatt. Et samfunn består av mange mennesker, og da er det vel rett og rimelig at disse menneskene i det samfunnet betaler felles goder, slik at alle har det godt, og at det ikke blir så jævlig mye forskjeller i samfunnet.

Jeg selv, kommer fra Asker, og går på skole i Bærum. Jeg ser hver jævla dag de kvalme folka som går på skolen min, som snakker om hvor drittdårlig politikk Norge har. De syter over at faren sin må betale formueskatt, og griner over hvor dyrt rusbrus er. Dette går jeg å irriterer meg over hver dag. Selv er jeg 17 år, drar på fylla og koser meg med kompiser å jenter, og selv så kan jeg til tider ergre meg litt over hvor dyrt øl er, men så kommer lille "kommunist-max" og tenker litt hvorfor det er dyrt, og jeg slutter å ergre meg. Dette er forskjellen. Jeg tenker hvorfor det er dyrt, mens de keege FRPistene syter og tenker ikke noe mer over hvorfor det er dyrt. Det er kvalmt, og det er jævlig.

Spora litt av, men syns fortsatt det er rellevant.
Jeg tror vi kan konkludere med at det max-mekka mener er at en stor del frp'ere ikke ønsker/kan tenke særlige lengre enn hva som passer dem selv best (lave skatter, billig bensin, billig alkohol osv). Og det er nettopp det FRP skårer på. Valgflesk, lokketilbud til dem som ikke gidder å bry seg i samfunnet vårt.
Sist endret av emphi; 24. april 2008 kl. 23:28.
Sitat av bo1e
Mens hvis man ser på ulykker per kjørte kilometer, som vil være det riktige å sammenligne, så kommer norge langt dårligere ut (http://cemt.org/IRTAD/IRTADPublic/we2.html). I tillegg så må vi se på hva slags ulykker det er snakk om som påvirker statistikken. I Norge er dødsulykkene stort sett møteulykker og utforkjøringer, som jo i høy grad skyldes dårlig veistandard og som kan reduseres/elimineres med bedre veier og midtrabatter.
Vis hele sitatet...
Hei! Du har et godt poeng. Norge scorer ikke spesielt bra på den statestikken du viser - men vi scorer heller ikke spesielt dårlig. (Noe som forøvrig er irrelevant, ettersom at alt annet enn ingen dødsfall, viser stort rom for forbedring.) Men - den statestikken du viser til - er det en oversikt over antall døde i forhold til km vei, eller er det oversikt over antall døde i forhold til kjørte km?

Når det kommer til hva dødsulykker skyldes i Norge, så har jeg ingen statestikk som kan motbevise din påstand. Har du statestikk eller oversikt over hva f.eks dødsulykker skyldes i andre land?

- gjett_
@gjett_: jo, norge scorer faktisk ganske så bra på den statistikken der også... Det er antall døde i forhold til kjørte kilometer, så lavere er bedre, og vi er på en 5.plass, der det skiller 0,6 til førsteplass. Så hele det argumentet bo1e kommer med om at norge har så dårlige veier og at folk faller som fluer i trafikken pga det, er helt bak mål.
frp er størst i ny meningsmåling
http://www.abcnyheter.no/node/65527
Javel? Så norge har ikke dårlige veier? Og folk dør ikke i trafikken omtrent daglig? Og dette kunne ikke vært motvirket kraftig med bedre veier og trafikksikringstiltak? Seriøst? Trafikkulykker i norge koster samfunnet 25 milliarder årlig ifølge samferdselsdepartementet, og er et av norges største folkehelseproblem. I nasjonal transportplan 2006 - 2015 forventes det 3000 drepte og 120.000 skadede personer på det norske veinettet. Det er beregnet at trafikkulykkene vil koste det norske samfunnet minimum 250 milliarder kr under perioden NTP 2006-2015. Det betales årlig inn bilavgifter for 45 milliarder kr og det overføres bare 12 milliarder kr tilbake til bedre og sikrere veier. Men når folk ikke ser annet en statistikk som viser at folk dør i trafikken andre steder også, så skjer det ikke noe heller. Er det et mål å ha like mange eller flere drepte enn andre land?
Sist endret av bo1e; 25. april 2008 kl. 09:38.
du er klar over at bevilning(staves det sånn?) av mer penger til opprustning og nye veier er en av FRP sine fanesaker?
Sitat av bo1e
Javel? Så norge har ikke dårlige veier? Og folk dør ikke i trafikken omtrent daglig? Og dette kunne ikke vært motvirket kraftig med bedre veier og trafikksikringstiltak? Seriøst? Trafikkulykker i norge koster samfunnet 25 milliarder årlig ifølge samferdselsdepartementet, og er et av norges største folkehelseproblem. I nasjonal transportplan 2006 - 2015 forventes det 3000 drepte og 120.000 skadede personer på det norske veinettet. Det er beregnet at trafikkulykkene vil koste det norske samfunnet minimum 250 milliarder kr under perioden NTP 2006-2015. Det betales årlig inn bilavgifter for 45 milliarder kr og det overføres bare 12 milliarder kr tilbake til bedre og sikrere veier. Men når folk ikke ser annet en statistikk som viser at folk dør i trafikken andre steder også, så skjer det ikke noe heller. Er det et mål å ha like mange eller flere drepte enn andre land?
Vis hele sitatet...
Ut fra en sosialistisk ideologi holder tydeligvis dårlige veier trafikken og forurensingen på et minimum.
De som av nostalgiske grunner vil ha grusveier og vårløsning tilbake har nok store sjanser til å få viljen sin om dagens regjering får en periode til.
Det finnes noe som heter international roughness index som brukes for å kartlegge veikvalitet. VG laget en liste for et par år siden over norske veier. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=124968
De aller fleste veiene på listen ligger på dårlig til svært dårlig, og veldig mange ligger langt under hva det norske veidirektoratet har satt som minimum standard.
Norske tuneller er de farligste i europa. http://billisten.no/info/nyhet/1101/...ass_i_Europa/1

Sosialistene i bergen bygger bybane. Dette har de markedsført og hauset opp lenge nå at skal få ned biltrafikken i bergen. Heller bybane enn biltrafikk som glir uten køer. At folk bruker 2 timer på tomgang til og fra jobb er tydeligvis ikke noe problem. MEN. Som sagt så skal bybanen i bergen kvitte seg med masse biltrafikk, ifølge forkjemperene (sosialistene). Og så kommer regnestykket man må være sosialist for å få til å gå opp. Bybanen skal finansieres med bompenger fra biltrafikken, og i finansieringsplanen har de regnet med en vekst i biltrafikken frem til 2019 eller hva det var på 15-20%. Hvor i alle dager ble det av nedgangen i biltrafikken som sosialistbanen skulle føre til? Sosialisme på sitt beste.

Bybanen skal gå på bekostning av utbedring av et totalt kollapset og ekstremt overbelastet veinett. Og den skal finanisieres med en vekst i biltrafikken på 15%++, samtidig som den skal føre til nedgang i biltrafikken. Det er bare nydelig.

Sitat av Kintii
frp er størst i ny meningsmåling
http://www.abcnyheter.no/node/65527
Vis hele sitatet...
Dersom målingen hadde vært identisk med valgresultatet neste høst, hadde Frp og Høyre bare manglet fire mandater på å få flertall sammen.
Vis hele sitatet...
Det kan bli veldig spennende.. hvis ikke de rødgrønne begår politisk harakiri før den tid. De roter det jo mye til for seg selv.
Sist endret av bo1e; 25. april 2008 kl. 10:35.
Sosialistene i Bergen? Bergen er da vitterlig inne i sin andre periode med borgerlig flertall, og periodene før 2003 var det vel et samarbeid mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene, deriblant KrF.

Bybanen blir forsåvidt flott for oss som reiser kollektivt, så slipper vi å stå i kø med dere matpakkekjørere
Og det å kvitte seg med biltrafikk kan jo bety at biltrafikken "bare" øker med 15-20% i stedet for 30-40%. Bil i en by på størrelse med Bergen skal koste skjorta.
Jeg mener da at Siv Jensen kan gjøre en utmerket jobb. Tviler sterkt på at noen kan gjøre en dårligere jobb en Jens Stoltenberg og hans AP. (Kanskje utenom RV...)
Bybanen er vel først og fremst arbeiderpartiets gjerning. Og arbeiderpartiet har markedsført bybanen med redusering av biltrafikken. Mens det skal finansieres med en ønkning i biltrafikken. Veiene i bergen har ikke plass til 1% økning engang, så det er en dårlig plan uansett hvordan du vrir og vrenger på det.
Sist endret av bo1e; 25. april 2008 kl. 11:37.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Kix
Jeg mener da at Siv Jensen kan gjøre en utmerket jobb. Tviler sterkt på at noen kan gjøre en dårligere jobb en Jens Stoltenberg og hans AP. (Kanskje utenom RV...)
Vis hele sitatet...
Det er bra at du kommer med slike gode argumenter som støtter opp din sak om hvorfor du tror akkurat det!

Jeg personlig vil ikke diskutere dette område her for jeg føler meg på langt nær nok kvalifisert til å yttre mine meninger.
Noe jeg synes at mange andre av dere også burde tenke før dere skriver fantastisk latterlige poster med 0 mening.

Ellers vil jeg si at de 4 sidene her er interessant lesestoff og jeg selv føler jeg får mye ut av det. Så bare fortsett med den fine diskusjonen! Kanskje jeg får litt bedre innblikk i det virrvarret av politikk som foregår her i Norges land.


Sorry for et heller usaklig innlegg, men mente bare godt med det.
Sitat av bo1e
Hvorfor dør folk som fluer i trafikken her til lands? Vi har europas farligste tunneller og sikkert ikke så langt unna veier generelt heller.
Vis hele sitatet...
Det med tuneller er bullshit! Kansje vi har de farligste tunellene i europa men det er Faen ikke rart når 90% av tunellene i europa nettopp befinner seg i - bergen, norge!!
Denne listen du legger frem som står på vg.no er kanskje skummel, men når jeg sjekker noen av de veiene jeg er kjente på å de sier at dette er veier som er meget dårlig så blir jeg skuffet. Jeg kjører motorsykkel har ikke noe problemer med å holde fartsgrensen uten fare.

Jeg vil definere en farlig vei som en vei man ikke kan holde fartsgrensen pga, sprekker, ras, telehiv OSV
Sist endret av telebohrian82; 25. april 2008 kl. 15:11.
Prøv E39 Ålesund - Trondheim du! Der er det svært dårlig til tider.
Sitat av bo1e
Javel? Så norge har ikke dårlige veier? Og folk dør ikke i trafikken omtrent daglig? Og dette kunne ikke vært motvirket kraftig med bedre veier og trafikksikringstiltak? Seriøst? Trafikkulykker i norge koster samfunnet 25 milliarder årlig ifølge samferdselsdepartementet, og er et av norges største folkehelseproblem. I nasjonal transportplan 2006 - 2015 forventes det 3000 drepte og 120.000 skadede personer på det norske veinettet. Det er beregnet at trafikkulykkene vil koste det norske samfunnet minimum 250 milliarder kr under perioden NTP 2006-2015. Det betales årlig inn bilavgifter for 45 milliarder kr og det overføres bare 12 milliarder kr tilbake til bedre og sikrere veier. Men når folk ikke ser annet en statistikk som viser at folk dør i trafikken andre steder også, så skjer det ikke noe heller. Er det et mål å ha like mange eller flere drepte enn andre land?
Vis hele sitatet...
Nei, faktisk tror jeg ikke bedre veier ville hatt så voldsomt stor påvirkning på de tallene. Ser du på de tallene du selv henviste til, så ser du at f.ex. Danmark (som såvidt jeg husker fra når jeg kjørte en del der sist høst hadde ganske fine veier) har 7,7 dødsfall pr milliarder kjørte kilometer, og Tyskland (der er det riktignok et år siden jeg var, men jeg husker av en eller annen grunn veiene der også som relativt fine) med 7,4. Snodig nok, så har Norge med våre forferdelige morderveier 6,5 - altså et godt hakk bedre enn begge de to, og de aller fleste andre også på den lista.

Ang. bil & by - selv bor jeg omtrent så midt i oslo som det er mulig, og har en takterrasse der jeg har noen stoler og et bord i hvit plast. Dvs - de var hvite en gang. Får de stå i fred en uke, og jeg vasker av dem, så er kluten SVART etterpå. Vet du hva det er? Støv, sot og annen dritt fra asfalt og eksos. Trikk og t-bane lager ikke hverken asfaltstøv eller eksos, og busser lager sinnsykt mye mindre i forhold til antall passasjerer enn en personbil som matpakkekjører. Det er en grunn til at kollektivtransport er så vanlig i de fleste større byer - skulle alle ha kjørt bil til og fra jobb++ ville det ha kvalt byen totalt, så en bybane vil nok være en av de smarteste tingene Bergen kan gjøre på sikt. Husker jeg ikke helt feil, så er det anslått at man måtte ha bygd en 12-felts motorvei tvers gjennom sentrum for å erstattte t-banen, og da har vi ikke engang begynt på busser og trikker. Storbyer er 100% avhengig av å ha et godt kollektivtilbud for å fungere.

En ting dere også bør huske på, er at et bedre kollektivtilbud faktisk vil gjøre det lettere å komme fram for den virkelig nødvendige trafikken, f.ex. varetransport, ambulanser, og de få som virkelig ikke kan ta buss e.l. til jobben. I tillegg vil det trenges mindre vedlikehold av veiene for å holde en bestemt standard, dvs at man vil få mye mer ut av en bestemt investering.

Samtidig, så vil jeg også minne folk her på at det er litt tåpelig å sammenlikne norge og veinettet i norge med de aller fleste andre "land vi liker å sammenlikne oss med". Hvorfor? Jo, norge har både veldig spredd befolkning, et klima som sliter hardt på alt, og i store deler av landet vanskelige geografiske forhold for å lage rette fine veier (masse fjorder og fjell). Se f.ex. på sverige - der er det faktisk relativt flatt i store deler av landet i forhold til norge, for ikke å snakke om danmark, der det er både flatt, og mye mindre avstander mellom "alt". Norge er et krevende og dyrt land å lage et skikkelig veinett i, og dersom enhver liten bygd skulle ha tipptopp vei ut til seg, så kunne vi ha brukt opp hele oljefondet på å bygge veier, og fremdeles ikke ha kommet i mål.
Sist endret av atomet; 25. april 2008 kl. 19:15.
Jepp, bare se på Stavanger. Før gikk bussene nonstop til en billig penge, og de var over alt.
Nå går de utrolig lite, og er håpløst dyre. Fuck Høyre! Dessuten har de blitt helt nazi med legitimasjon og alle over tretten år må ha med legitimasjon hvis de ønsker å betale prisen for barn under seksten år. Sistnevnte er forståelig, men det tar litt av noen ganger. Hva dette fører til er at flere og flere tyr til bilen for å rekke skoler, jobb og avtaler osv.

Det eneste posetive er at noen, som feks. meg, driter i bussen og hiver meg på sykkelen. Men det er mange som ikke gidder det.
Gi henne sjansen. Så oppdager folk at Norge faktisk ikke blir så fantastisk mye bedre og forskjellig fra før.

Sånn som politikken er i Norge nå kunne like så godt alle partiene slått seg sammen i en monster-regjering. Funket like bra.
Sitat av Kalakov
Gi henne sjansen. Så oppdager folk at Norge faktisk ikke blir så fantastisk mye bedre og forskjellig fra før.

Sånn som politikken er i Norge nå kunne like så godt alle partiene slått seg sammen i en monster-regjering. Funket like bra.
Vis hele sitatet...
I politikk kan man ikke "gi folk sjansen". Det er ikke slik at "hvis man feiler, så feiler man, ferdig med det."
Sitat av Kalakov
Gi henne sjansen. Så oppdager folk at Norge faktisk ikke blir så fantastisk mye bedre og forskjellig fra før.

Sånn som politikken er i Norge nå kunne like så godt alle partiene slått seg sammen i en monster-regjering. Funket like bra.
Vis hele sitatet...
På en måte er det fristende, problemet er bare at hvis frp faktisk er så dumme at de skulle prøve å gjennomføre halvparten av forslagene sine (spesielt innenfor økonomi - egentlig tror jeg ikke de er SÅ dumme, men jeg har ikke lyst til å ta sjansen), så ville det ha ødelagt _utrolig_ mye som vanskelig lar seg rette opp igjen.
Sist endret av atomet; 26. april 2008 kl. 17:36.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Jeg grøsser!.
Frp har jo faktisk aldri gjort noe annet enn å stått på sidelinjen og klaget over hva som er blitt gjort. Det har de dog gjort på en måte som representerer den kritiske og misfornøyde ola nordmann.

Derfor tror jeg at de har fått mange flere prosentpoeng av stemmene enn hva deres politiske erfaring og kunnskap skulle tilsi.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var da veldig så freakforum er spekket av sosialister. Jeg må bare kommentere litt her.

1. Max, ta deg sammen, vær åpen for alle kommentarer og ikke minst lytt. Dette kommer fra en god kammerat.

2. Personlig synes jeg at røkke fortjener å få mer penger i lomma enn en vaskehjelp, ideene og hans harde arbeidsmoral har jo tross alt gitt over 20 000 nordmenn arbeid. Er vell fair and square at han får masse penger for det. Han er jo en av de største bidragsyterne til den norske stat.

3. Det kommer til å gå med FRP som med SV, de har vært vant til å være opposisjonsparti så når de først blir puttet i regjeringsposten, vil de bæsje på leggen. Må få kommentere at dagens regjering ikke har holdt mer enn 40% av sine valgløfter.

4. Dra til storbyene i Nederland, der er det ikke mye eksos inne i byene. Bygg ut kollektivtrafikken, så skal jeg drite i å bruke 100L benz i måneden...

5. En god veninne av meg har inntekt på rundt 250 000 i året, men har gjennom flere år spart opp rundt 200 000 kroner, som hun nå skulle bruke til studietid. Disse hadde hun i banken, og nå i år måtte hun faen meg fått en backlash på 20 000 for formueskatt. Hun blir rett å slett straffet for å ha vært flink til å spare penger, wtf?

takk
Sitat av n1ce

5. En god veninne av meg har inntekt på rundt 250 000 i året, men har gjennom flere år spart opp rundt 200 000 kroner, som hun nå skulle bruke til studietid. Disse hadde hun i banken, og nå i år måtte hun faen meg fått en backlash på 20 000 for formueskatt. Hun blir rett å slett straffet for å ha vært flink til å spare penger, wtf?
Vis hele sitatet...
Formueskatten er på omtrent 1% så hvis hun betalte 20.000 er formuen hennes er betraktelig større en hun sier til deg.
Det er 2009. FrP har fått 52,3 % av stemmene. De har flertalla av stortingsrepresentanter. De kan nesten gjøre hva de vil og danne en ett-partisregjering.

Det er 2010. Skatteinntektene er lave og spriten flyter mellom gatene. Folket jubler for FrP. FrP har gjort Norge til et bedre land å bo i.

Det er 2011. FrP får ordføreren i nesten 50 % av alle kommunene i Norge. Folket jubler ennå mer og spriten flyter fortsatt mellom gatene. Folket skjønner ikke hvorfor de ikke har stemt FrP før.

Det er 2012. Inflasjonen kommer. Brød som før kostet 15 kroner, koster i dag 120 kroner. For å lette på de økte prisene låner Siv Jensen litt mer fra oljefondet, for det kommer jo tilbake?

Det er 2013. Stortingsvalget er avlyst. Norge er i en enorm økonomisk krise, sier Siv Jensen. 50 % av Norges befolkning er over pensjonsalder. Eldrepolitikken har såfall fungert.

Det er 2014. Norge er USAs 51. stat etter en avtale mellom statsformann Siv Jensen og president Barack Obama.

Det er 2015. Siv Jensen pensjonerer seg med en fet pensjonsavtale på 6 millioner dollar i året. Det tas direkte fra oljefondet.

Bare en hypotese. Vil ikke teste den ut.
Sitat av eskilf
Det er 2014. Norge er USAs 51. stat etter en avtale mellom statsformann Siv Jensen og president Barack Obama.
Vis hele sitatet...
Med dagens regjering er sjansen større for at Norge blir en provins i Pakistan


Var da veldig så freakforum er spekket av sosialister.
Vis hele sitatet...
Tanken har slått meg også
Angående formueskatt. Dette er en måte som fort kan bli veldig urettferdig. Hvis det er et menneske som sparer massevis av penger til studie og smarte ting, og blir trukket i skatt, så kan jeg godt skjønne at dette kan oppleves som urettferdig. Men faktum er at de fleste som har massevis i formue sparer det ikke nødvendigvis for studier og liknende. Dette er penger som ofte har kommet ut fra Norge, etter vanlig jobbing, og da er det jo rett og rimelig at man skal yte litt til felleskapet ved å skatte av det. Man beholder det meste uansett, og hvis det ikke er noe form for skatt her i landet vil dette bare føre til mye forskjeller i samfunnet vårt.

Forskjeller i samfunnet er en svakhet. Det er ekstremt mange land som har enorme forskjeller på rik og fattig, og dette fører intet godt med seg.

Man kan heller aldri få et 100% rettferdig styresett. Det vil alltid være noen urettferdigheter i landet, og det er ikke mulig i det hele tatt å skape et helt rettferdig system.
Selvsagt er freakforum fulle av sosialister! Det er jo ofte slik at de sidene av samfunnet som er alternative er preget av venstrefløyen av det politiske spektrum, og det gir jo god mening at når du sitter på FREAKforum vil du støte på en del frakere, ergo da ofte sosialister.
Jeg ser at det er veldig mange her som har et raserianfall ovenfor FRP. Jeg er åpen for å høre deres meninger, samtidig som jeg trur at Norge, og Norges befolkning vil få en positiv overaskelse. FRP er en av de få partiene jeg har tru på at klarer å gjøre endel av det dem lover, og står på sitt.
Sitat av Restyle
Jeg ser at det er veldig mange her som har et raserianfall ovenfor FRP. Jeg er åpen for å høre deres meninger, samtidig som jeg trur at Norge, og Norges befolkning vil få en positiv overaskelse. FRP er en av de få partiene jeg har tru på at klarer å gjøre endel av det dem lover, og står på sitt.
Vis hele sitatet...
FRP holder sine løfter?
Vel her på Nøtterøy lovte FRP og H ny skole, dette var deres store valgprosjekt som ga dem tusenvis av stemmer.
Først skrek de ut alle løftene men nå har de satt seg ned og regnet på hvor mye skolen vil koste, hva de må kutte ned på osv....
Skolen er langt fra en realitet og sjansen for at den komme rpå plass er vel om lag 10%.
Siden det er så stor sjanse driver de lappeteppe politikk, de fyller noen hull men utfører nesten ingen av løftene.
Hva har FrP gjort for å fortjene så mye ris? Hvorfor er det et problem at ting blir privatisert? Vi ser allerede idag at de få private skolene som er her i landet er mer en dobblet så god som de offentlige skolene. Jeg går selv på en privat videregående skole, og merker en enorm forskjell fra den offentlige ungdomskolen jeg gikk på. En positiv forskjell.

De få private syke/gamle hjemmene er også mye bedre enn de offentlige. Med andre ord ser jeg ingen ulempe med privatisering som alle visstnok er så redde for. Selv om det er lite mulig at FrP faktisk kommer til å privatisere sykehus og lignende som fungerer bra den dag idag... Men skoler og andre ting som kan fungere bedre i private hender burde bli privatisert!

Og selv om det er dette med privatiseringen som bekymrer alle, så står FrP for veldig mye annet som kan være en god forbedring til dette landet.
Sitat av Boo-Boo
Hva har FrP gjort for å fortjene så mye ris? Hvorfor er det et problem at ting blir privatisert? Vi ser allerede idag at de få private skolene som er her i landet er mer en dobblet så god som de offentlige skolene. Jeg går selv på en privat videregående skole, og merker en enorm forskjell fra den offentlige ungdomskolen jeg gikk på. En positiv forskjell.

De få private syke/gamle hjemmene er også mye bedre enn de offentlige. Med andre ord ser jeg ingen ulempe med privatisering som alle visstnok er så redde for. Selv om det er lite mulig at FrP faktisk kommer til å privatisere sykehus og lignende som fungerer bra den dag idag... Men skoler og andre ting som kan fungere bedre i private hender burde bli privatisert!

Og selv om det er dette med privatiseringen som bekymrer alle, så står FrP for veldig mye annet som kan være en god forbedring til dette landet.
Vis hele sitatet...
Ja private skoler er mye bedre en offentlige, det vet vel alle inklusive venstresiden.
Men det er kostadene som er det store, det er utrolig mange som enkelt og greit ikke har råd til privat skole(Jeg hadde hatt råd til å gå på det altså, ikke at jeg er fattig ).
Sitat av Peddeee
Ja private skoler er mye bedre en offentlige, det vet vel alle inklusive venstresiden.
Men det er kostadene som er det store, det er utrolig mange som enkelt og greit ikke har råd til privat skole(Jeg hadde hatt råd til å gå på det altså, ikke at jeg er fattig ).
Vis hele sitatet...
Kostnadene skal ikke være noe problem. Jeg har noen i klassen der foreldrene ikke har råd til å betale for skolen, og de får stipend fra staten. En god kompis av meg får 1200kr i stipend hver måned. Skolen koster 750kr i måneden. Så de som ikke har råd, får allikavel råd til å gå på skolen...

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk stipend fordi foreldrene mine tjener for mye. Men hvis man ikke har råd til å gå på skolen en gang. Så får man penger av vår styrtrike stat.
Sitat av Boo-Boo
Kostnadene skal ikke være noe problem. Jeg har noen i klassen der foreldrene ikke har råd til å betale for skolen, og de får stipend fra staten. En god kompis av meg får 1200kr i stipend hver måned. Skolen koster 750kr i måneden. Så de som ikke har råd, får allikavel råd til å gå på skolen...

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk stipend fordi foreldrene mine tjener for mye. Men hvis man ikke har råd til å gå på skolen en gang. Så får man penger av vår styrtrike stat.
Vis hele sitatet...
Mulig han er rikere en du tror, for på offentlig vidergående som er gratis får du fortsatt stipend som du kan bruke til andre ting, jeg kjenner noen som er for fattige for å ta privat videregående. Det er de jeg tenker på når jeg er i mot privatisering.
Sitat av Peddeee
Mulig han er rikere en du tror, for på offentlig vidergående som er gratis får du fortsatt stipend som du kan bruke til andre ting, jeg kjenner noen som er for fattige for å ta privat videregående. Det er de jeg tenker på når jeg er i mot privatisering.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at alle elever i den videregående skolen i Norge får stipend. Uansett om de er fattig eller rik. Selv røkkes unger får stipend her i Norge. Alle. Absolutt alle i Norge har råd til privatskole, privatsykehus osv. Penger er ikke noe problem for folk i dette landet. Utenom de stakkarne som lever på trygd bare fordi de ikke gidder å få seg jobb. Eksempel. Jeg kjenner en fyr. Nesten uten utdanning og stort rulleblad. Han har en skitten liten jobb på en jernbanestasjon hvor han hjelper folk å bære bagasje. Han tjener ikke bra. Men har allikavel råd til det mest nødvendige.

Alle foreldre har råd til å sende barna sine på privatskole. Dette betyr kanskje at foreldrene er nødt til å droppe whiskey flaskene de kjøper hver lørdag. Men de har råd. Det er bare det at de er sosialister som mener det samme som partiene på venstresiden. "privat er ikke bra, få inn det offentlige"

ALLE i Norge har råd.
Sitat av Boo-Boo
Jeg vet at alle elever i den videregående skolen i Norge får stipend. Uansett om de er fattig eller rik. Selv røkkes unger får stipend her i Norge. Alle.
Vis hele sitatet...
Kremt:

Sitat av Boo-Boo
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk stipend fordi foreldrene mine tjener for mye. Men hvis man ikke har råd til å gå på skolen en gang. Så får man penger av vår styrtrike stat.
Vis hele sitatet...
Men tilbake til saken:
Alle har jo råd til sist, men noen ting er viktigere enn skole. Jeg ville heller valgt offentlig viss jeg var i mine venners sted så ønsker ikke privatisering som ville blitt som et raseskille. De normale og rike på privat, "fattigjævlene" på offentlig....
Jeg er helt ny innen politikkens verden men så langt har jeg ikke sett det dårlige med FRP.

For det første så vil vel ikke FRP kun ha privat skoler?
Etter det jeg har lest og sett så vil FRP lage et konkurranse Norge, hvor det både er offentlig og private sykehus, sykehjem og skoler.
De vil at staten skal betale for sykehusoppholdet ditt uansett om du har valgt et privat eller offentlig sykehus.
Hva er galt med flere valg muligheter?
Er det ikke gjennom konkurranse vi forbedrer oss?

Norge er kjent for å ha blant de verste skolene i Europa,
så jeg ser fram til en forandring innen skolesystemet.
Hvorfor ikke starte å samarbeide mer på internasjonalt nivå?
FRP vil også betale for det materiell som trengs på videregående skole, så da kan du ikke komme å si at du ikke har råd til matteboka di!
De vil også innføre stykkprisfinansiering slik at pengene fra staten overføres til skolen du velger, uansett om den er privat eller offentlig.

Etter det jeg har lest i media må folk faktisk ligge på gangen på sykehusene i Norge pga. for lite plass.
Hva er galt med å bruke mer penger på sykehus da?
Hvorfor skal vi kutte ned på sykehusbudsjette da?
Med flere sykehus vil også ventelisten på nødvendige opprasjoner minke, og Norge vil spare inn unødvendige sykepenger og heller få folket ut i jobb fortest mulig.
Jeg har også forstått at FRP vil bruke flere typer medisin som er godkjent i andre land men forbudt i Norge, (LAR-Behandlig) det kan vel ikke være slik at nordmenn er allerigsike mot en type medisin som tyskerne tåler? Trodde vi var ferdig med raseskille..
(Det eneste jeg er skeptisk til med private sykehus er at kvaliteten kan synke pga. griske folk som lar underkvalifiserte jobbe, men til dette har vi vel noen som vil sjekke opp på liklinje med offentlige sykehus?)

FRP har sagt at det trengs over 240mrd. kroner for og få veinettet opp på en god standar, norge bruker idag 7mrd kroner.
Staten krever inn over 50mrd. kroner i avgifter på bil og bilbruk.
FRP er også for kollektivtrafikk, både buss og bane.

Hvis vi kan stole litt på FRP så vil jeg legge ut en sitat fra deres side:
"Påstandene om at vår politikk vil medføre inflasjon og renteøkning, er tilbakevist av Statistisk Sentralbyrå , som har regnet på vårt budsjettalternativ."
Da burde ikke dette være noe problem egentlig... Hvordan de klarer dette med tanke på at de slår et lite hull på oljesekken vet ikke jeg.
Vi skal vel få goder av det vi sparer vi også?
Du ser vel ikke onkel skrue med et glis om munnen gjør du vel?

Nå har jeg gitt noen argumenter som kan skytes ned og jeg kan lære litt mer om den Norske politikk, fyr løs!

Edit: Husk at mye av dette kan være invisteringer, ikke bare utgifter!
Sist endret av error; 26. mai 2008 kl. 17:56.
Ja, det blir jo paradis.. Lave skatter, billig aklohol og ingen innvandrere. Hva med alt bak det?
Norge som vellferdstat er bygget på alt annet en èn borgelig regjering.

Miljøet er jo veldig i fokus for tiden, noe som ikke blir bedre med FRP.

Hvorfor i alle verden skal vi begynne å privatisere bedrifter og skoler osv.? Som er i god behold hos det offentlige..