Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1209
Den undervurderte
Hei! Jeg kjøpte meg ny pc i begynnelsen av skoleåret (September 2015) og begynner å slite med hastigheten på pc'en, laggy gameplay og at skjermdriveren slutter å svare til tider. Pc'en det gjelder er en HP Pavilion Notebook (15-ab087no).

Specs:
Operativsystem: Windows 10 Home 64-biters
Mikroprosessor: AMD A6-6310 APU with AMD Radeon R4 Graphics
Ram: 4 + 2GB Hynix 1600MHz (en på 4 gig og en på 2 gig)
Skjermkort (Her datt jeg litt ut, og forstår ikke helt hvilken jeg skal se på) Det står oppført at jeg har: Grafikkenhet 1: AMD Radeon(TM) R4 Graphics og grafikkenhet 2: AMD Radeon R7 M360.

Har oppdatert alle drivere, men i det siste så har det begynt å lagge/hakke når jeg spiller enkle spill på medium grafikk som League of Legends og World of Warcraft. Til og med Heartstone lagger, forstår ikke hvorfor det lagger i det hele tatt.

Har lastet ned Iobit Advanced System Care og Iobit Driver booster 3. Advanced system care finner alltid totalt sett over 1000 Registerfeil, søppelfiler, registerfragmenter, ytelsesproblemer og diskfeil noe jeg er litt skeptisk til da jeg ikke har så mange programmer og stort sett bruker den til å skrive på. Jeg er litt skeptisk til sånne programmer som sier de finner masse feil og utbedrer de for deg gang på gang. Noen som har noe godt/vondt å si om Iobit Advanced System Care, eller som har noen innvendinger til hva jeg kan gjøre for å forbedre ytelsen på el helt ok laptop som skulle greid å kjøre disse spillene veldig greit?

Setter pris på alle tips, beklager hvis det var rotete, sliter litt med å formulere meg.

Kort og greit: Pc'en virker til tider treig, og hakker mens jeg spiller. Alle drivere er oppdatert og alt skal EGENTLIG være i orden. Har ikke malware eller noen annen form for skadelig programvare på pc'en.

Takk på forhånd, hilsen en utdatert meg!

- Morfen94
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det første som slår meg et temperatur, om temperaturen blir for høy på cpu/gpu, så throttler den seg automatisk ned.

Sjekk temperaturer, om det er feilen, så er det bare å rense viften/kjøleribben.
Om jeg ikke husker feil, så tror jeg du kommer til på oversiden, altså tastaturet må av.
Den undervurderte
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det første som slår meg et temperatur, om temperaturen blir for høy på cpu/gpu, så throttler den seg automatisk ned.

Sjekk temperaturer, om det er feilen, så er det bare å rense viften/kjøleribben.
Om jeg ikke husker feil, så tror jeg du kommer til på oversiden, altså tastaturet må av.
Vis hele sitatet...
Okei, takk! Skal prøve på det

Sitat av Fleff Vis innlegg
Det første som slår meg et temperatur, om temperaturen blir for høy på cpu/gpu, så throttler den seg automatisk ned.

Sjekk temperaturer, om det er feilen, så er det bare å rense viften/kjøleribben.
Om jeg ikke husker feil, så tror jeg du kommer til på oversiden, altså tastaturet må av.
Vis hele sitatet...
Blir ikke klokere her altså, enten så er noe hakkende gale, eller så gjør jeg det ikke riktig mtp. temperaturen!

Legger ved bilde!

Sist endret av morfen94; 10. mai 2016 kl. 16:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du laster ned furmark for å teste grafikkort, du laster ned prime95 for å teste prosessor.
Du kan bruke coretemp for å sjekke temperatur.
Harddisk feil kan det og være. Last ned Acronis drive monitor, så kan du få en oversikt over det.
hvis du holder inne fn knappen under boot vil HP sin testesoftware kjøre. dette er også det første hp ber deg gjøre hvis du ringer de med pc problemer.

Så det kan være en fin start
Sist endret av vetle32; 11. mai 2016 kl. 11:38.
Vel, første du burde gjøre er å av-installere programmene fra Iobit. De hjelper deg ikke.

Tilbake til maskinen din, så er den ikke akkurat særlig kraftig og ingen spillemaskin, men det kan ikke endres.
Grafikkenhet 1: AMD Radeon(TM) R4 Graphics
Dette er grafikkenheten som er bygget inn i cpu, den er VELDIG svak, men bruker minimalt med strøm.

Grafikkenhet 2: AMD Radeon R7 M360
Dette er et noe kraftigere skjermkort og er det du skal bruke for spill.