Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6530
Prøvde og søke litt på nett men slet litt med og finne informasjon på det. Hvordan funker disse? Hvor lenge funker disse? Kan man gjøre noe med dem sånn at du får alt i deg med en gang?
Ritalin og hvordan det fungerer finner du ved å google ''ritalin''. Du kan knuse kulene inni kapselen for umuddelbar effekt. Er det pille knuser du den bare.
Ved å google ritalin kommer jeg til sidene til Novartis blant annet. Her nevnes det ofte ikke antall timer i strekk, men "tas 1 gang om morgenen" Det er 20mg Ritalin i kapsler med modifisert frisetting jeg sikter til her. Hvis jeg knuser innholdet, vil disse kapslene da bli dobbelt så sterke? Hvor lenge vil disse vare? Jeg vil kun ta oral dose og ha mulighet til å få sovet etter endt dag på byen.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Hvis jeg knuser innholdet, vil disse kapslene da bli dobbelt så sterke?
Vis hele sitatet...
Nei, det er fremdeles 20mg ritalin.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Hvor lenge vil disse vare? Jeg vil kun ta oral dose og ha mulighet til å få sovet etter endt dag på byen.
Vis hele sitatet...
Individuelt, varer vel ca 2 timer med knuste kapsler. Dersom du ikke knuser kulene, så ikke forvent å sovne de neste 3-4 timene om du går opp i doser. Men er du full klarer du nok å sovne på eksempelvis 20mg metylfenidat.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nei, det er fremdeles 20mg ritalin.


Individuelt, varer vel ca 2 timer med knuste kapsler. Dersom du ikke knuser kulene, så ikke forvent å sovne de neste 3-4 timene om du går opp i doser. Men er du full klarer du nok å sovne på eksempelvis 20mg metylfenidat.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! 2 timer hørtes jo helt sinnsykt lite ut? Jeg får minst 3-4 timer effekt på ritalin 10mg x2 tabletter? Så du mener at de kun varer 3-4 timer hvis jeg ikke knuser innholdet? Trodde de var ment og holde nesten 1 hel dag for de med ADHD.
Kapslene varer i ca 12 timer. Jeg tar 60mg om morgenen.
Jeg vet at mange får en crash etter mye kortere tid enn 12 timer, og at det ofte må til en ny kapsel rett etter skolen for å holde de gående. Jeg sier ikke at de ikke varer lenger en 3-4 timer, men at du tvilsomt får sove før da. Kroppen din har også en umiddelbar toleranseoppbygging. Men dette er jo bare hva jeg personlig har opplevd, men det har også vært tilfellet for de rundt meg. Hvordan der er for deg vet jo ikke jeg, folk er jo forskjellige.
Her var det mye forskjellig, men forstår at det er individuelt. Målet er å finne ut når om kvelden man skal ta det for og ha mulighet til og klare og legge seg til å sove rundt kl 03.00 - 04.00 (etter byens stengetid) Virker som de minst varer 4-6t
Jeg å klarer sovne 5-6 timer etter ritalin(med litt promille). For min egen del, så duger ikke ritalin til annet enn nødlesning før prøver, eller heftige skrivesperrer. Det er ikke så digg med hjertebank, svette og generell kvalme. Dette er jo selvsagt ekstremt individuelt, men etter min og bekjentes erfaring er det flere ulemper enn fordeler av ritalin-rus. Invester heller i noe skikkelig amf eller cola, da får du pratekick!
Sist endret av Mirage; 14. april 2016 kl. 01:44.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Jeg å klarer sovne 5-6 timer etter ritalin(med litt promille). For min egen del, så duger ikke ritalin til annet enn nødlesning før prøver, eller heftige skrivesperrer. Det er ikke så digg med hjertebank, svette og generell kvalme. Dette er jo selvsagt ekstremt individuelt, men etter min og bekjentes erfaring er det flere ulemper enn fordeler av ritalin-rus. Invester heller i noe skikkelig amf eller cola, da får du pratekick!
Vis hele sitatet...
Jeg får pratekick av 20mg ritalin. Har ikke lyst til og bruke så mye penger på cola som oftest er meget uren, og amfetamin er bare ikke innafor og ta.
Den undervurderte
Sitat av Jandre Vis innlegg
Kapslene varer i ca 12 timer. Jeg tar 60mg om morgenen.
Vis hele sitatet...
Ikke for meg... jeg tar 20 mg kapsel + 10 mg tablett om morgenen, 20 mg kapsel til brunsj, 20 til lunsj og 10 mg tablett i sånn 3-4 tiden.. Fungerer absolutt ikke i 12 timer på meg, altfor individuelt.
Jeg brukte Ritalin en stund, men fikk kræsj etter 2 timer og måtte nermest spise de kapslene på 20mg på skolen for og ikke sovne på skolepulten.
Men nå bruker jeg Concerta 54mg og de varer ca 9-10 timer for min del.

Men når det kommer til å blande med alkohol, så er det greit og ta en 20mg etter hver andre time samtidig som du er ute på fest/byen, kommer helt ann på formen og hvordan du opplever det og hva du vil oppnå?
Om du vil sitte og riste på foten å bable shitt du ikke aner hva du snakker om så holder det vell med 4-5x20mg.
Men du vil ikke føle deg serlig full om du skal spise Ritalin samtidig som du drikker. (fordeom du drikker like mye som vanlig eller mer)
Er litt kjedelig å sitte der å være "edru" blandt venner som er stup dritings av erfaring.
Inntak av mat akselerer absorpsjonen. Biotilgjengeligheten varierer mellom 11-52%. Hovedmetabolitten har dobbel så lang halveringstid, så her spiller leverfunksjonen inn. Samtidig inntak av alkohol fører til omforming Etylfenidat, som har sterkere påvirkning på dopamin enn noradrenalin iforhold til Metylfenidat.

Mye som spiller inn her.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tok én 20mg modifisert fristilling igår til litt statistikk-studering (har selvdiagnostisert meg med ADD). Spiste mye fett til frokost, så tok to timer før effekten kicka inn. Merket ingen rus, men i den første peaken merket jeg litt pratekick. Ingen eufori eller noe. Etter den første peaken, som varte 1-2 timer, merket jeg en svak nedtur og var litt sliten etter 3-4 timer med dyp konsentrasjon. Merket egentlig ingenting til den andre peaken, men var veldig våken. Synes ikke det hjalp særlig på konsentrasjonen, men tankene i hodet ble stillere og jeg var rolig.

Noen tips til lesedag nummer to? Ta dobbel dose, samme dose, eller ny kapsel etter første peak? Eller har jeg godt av en pause? Merket ingen særlige bivirkninger, men var klam i henda. Følte ikke noe angst eller høy puls.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hos meg varer oppturen og euforien i 20 minutter, så er det bare nedtur etter det. skikkelig kjip drittpille