Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2053
Jeg har tjent litt penger på Dota workshop og lurer veldig på hvordan jeg skal skatte fra denne inntekten. Jeg har vært i kontakt med Skatteetaten, og det jeg fikk ut av de var at jeg ikke trengte å registrere et enkeltmannsforetak på penger tjent fra utlandet, noe jeg er glad for så jeg slipper alt det styret der. Jeg har bare hatt deltidsjobber før og jeg kan derfor veldig lite om skatting og oppføring av selvangivelse. Hvis noen kan hjelpe meg på rett vei setter jeg stor pris på det. Jeg vil ikke at hele fortjenesten min skal gå til skatt fordi jeg gjør ting på feil vis.

Noen ekstraopplysninger:
-Jeg har et amerikansk ITIN for å få pengene inn på konto fra USA.
-Jeg får 25% royalties av salget på 3d-modellene jeg lager.
-Jeg er ikke ansatt.
-Jeg tror det har gått over fra hobbyvirksomhet til næringsvirksomhet.
-Det er en variabel inntekt.
Relevant med hvor mye penger det er snakk om.
Damio's Avatar
Trådstarter
ops, selvfølgelig. jeg regner med 300-400 tusen før årsbytte.
Sitat av Damio Vis innlegg
Jeg har tjent litt penger
Vis hele sitatet...
Sitat av Damio Vis innlegg
300-400 tusen før årsbytte.
Vis hele sitatet...
Oi, sikker på at du hadde tjent maks 20 tusen, når du sa litt penger
Jeg ville nok tatt kontakt med skatteetaten igjen, det er jo jobben dems å hjelpe deg i sånne situasjoner så de burde klare å gi deg ett klart svar på hvordan du bør skatte.

Off-topic:
Kan du linke til noe av det du har laget til dota? Ble veldig nysgjerrig på om jeg har kjøpt noe av deg.
Sist endret av M3talll; 23. juli 2013 kl. 12:40.
Jeg var borti noe liknende for et par år siden, da jeg plutselig fikk utbetalt en del penger fra noe aksjesalg. Disse pengene måtte jeg selvsagt skatte av. Det jeg gjorde, etter å ha rådført meg med noen som kan sånt, var følgende.

1) Vent på selvangivelsen for det året du tjente disse pengene, før pengene opp i et passelig felt og lever revidert selvangivelse, gjerne med en kommentar som forklarer litt nøyere hvordan du fikk disse pengene.
2) Betal restskatten fra helvete når den kommer.

Egentlig hadde jeg foretrukket å kunne betale inn skatten på forskudd, like etter at jeg fikk disse pengene, slik at jeg ikke hadde trengt å tenke på det noe mer, men jeg fant ikke ut noen måte jeg kunne gjøre det på.

Hvis du velger å gjøre det på denne måten, så regn for guds skyld ut omtrent hvor mye skatt det kommer til å bli, og sett de pengene et sted sånn at du ikke bruker dem. En høyrentekonto er en god ide.

Hvis det er noen som har en mer elegant løsning hadde jeg også vært interessert i å høre om det
Sist endret av supertommy; 23. juli 2013 kl. 13:50.
Damio's Avatar
Trådstarter
Får man ikke straffeskatt hvis man gjør det på denne måten, supertommy? Jeg setter allerede av 50% av det jeg tjener så det hadde vært mest gunstig å gjort det på denne måten. Dette er også min primærinntekt og ikke en biinntekt. Gjør dette no utslag på skatteprosenten?

M3tall: som sagt, den summen er målet mitt og her er profilen min http://steamcommunity.com/profiles/7...shopfiles/?p=1
Sikkerhetsklarert
Du kan innbetale forskuddsskatt til den kommunen du tilhører.

Kontakt kemnerkontoret i kommunen din for å få detaljer. Da slipper du vente på selvangivelsen, og skatteoppgjøret. Dog, er det snakk om masse penger så vil du kanskje sitte på de selv for å få renteinntektene.
Sitat av Damio Vis innlegg
Får man ikke straffeskatt hvis man gjør det på denne måten, supertommy? Jeg setter allerede av 50% av det jeg tjener så det hadde vært mest gunstig å gjort det på denne måten. Dette er også min primærinntekt og ikke en biinntekt. Gjør dette no utslag på skatteprosenten?

M3tall: som sagt, den summen er målet mitt og her er profilen min http://steamcommunity.com/profiles/7...shopfiles/?p=1
Vis hele sitatet...
så lenge du fører det opp på selvangivelsen får du ikke straffeskatt, det er kun om du fører feil på denne du risikerer det.
Som etse sier, denne fremgangsmåten er fullt lovlig og det blir ikke noe straffeskatt, men det er litt upraktisk siden det tar så lang tid fra du får pengene til du betaler skatten. Du må være litt nøyaktig og skrive ned hvor mye du har tjent og når du tjente pengene, sånn at du kan få det inn i selvangivelsen for riktig år. Og så må du passe på at disse pengene er tilgjengelige når du trenger å betale skatten.

Kule modeller forresten! Hvis du kan tjene så mye at du kan leve av dette, virker det som en ganske digg jobb.
Damio's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens. Det var jo ikke så vanskelig som jeg trodde. Jeg ble nok bare litt forvirret etter at jeg kontaktet skatteetaten, for de ga veldig mye informasjon og alt var ikke rettet mot mitt område.

off-topic: er litt variabel kvalitet på arbeide mitt til nå, men jeg er glad dere liker det! Jeg inngår en avtale med DotaCinema i morgen, og jeg har en del store prosjekter på gang så det blir bra fremover. Og ja, jeg elsker jobben min selv om det blir mange 10+ timers dager
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
gratulerer, du har fått nye ting akseptert in-game