Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 5717
"Ron Paul Calls for End to Drug War"
http://www.youtube.com/watch?v=o8S8N2OG7sU


Dr. Ron Paul er presidentkandidat for 2008 i det republikanske partiet.
Han tar Amerika med storm og interesseren for denne fantastiske mannen har eksplodert!

"Ron Paul: A New Hope"
http://www.youtube.com/watch?v=FG2PUZoukfA

Aldri i historien har noen president fått mer støtte individuelt av mennesker, med hele 4,2 millioner dollar på EN DAG - en kampanje han ikke engang var med på å arrangere selv.

Mainstream media i USA prøver febrilsk å sensurere så mye dem klarer, selv på avstemninger over telefon er han ikke engang inkludert i listen, selv om han ligger over flere av kandidatene som står oppfulgt:


"RON PAUL 4409 -- ( BUSTED ) -- Proof the polls are rigged!"
http://www.youtube.com/watch?v=VSYiUAaBd1U


Med andre ord, her ser vi tydelige trekk i en allerede veletablert makt som gjør det dem kan for å hindre en ærlig, modig, ekte amerikaner med tro i handling på The American Constitution som fortjener mer oppmerksomhet også i Norge.

Bare fokus og tro fra så mange mennesker som mulig rundtom i verden, troen i at Ron Paul vil vinne presidentvalget 2008 - som er meget mulig slik statistikken klatrer i dag - er nok. VG hadde et innslag om presidentkandidatene for vel en uke siden - Ron Paul ble ikke nevnt.
Grunnen var at RP ikke hadde mer enn 2% av stemmene, noe flere finner vanskelig for å tro tatt i betrakning opptøyene, store plakater, demonstrasjoner og støtte uten like og andre kampanjetaktikker som foregår, as we speak, av utallige mennesker i de fleste stater i Amerika.


Vi vet inderlig godt at Amerika har innflytelse på Norge både i form av media og krig - Vi har allerede mistet en soldat i Afghanistanskrigen som følge. En krig NATO kjemper for å sikre en gateprisprofitt på heroin rundtom i Europa som følge av en nå gjenoppreist opiumproduksjon.



Ron Paul er også den eneste kandidaten som ikke er medlem av CFR (Council on Foreign Relations), med sterke interesserer i mer krig for enda mer profitt.


Tilbake til "Krigen Mot Narkotika",

Krigen Mot Narkotika ble, som dere vet, presset på oss i resten av verden for en gode 40 år tilbake. En krig som ene og alene har ødelagt livet til millarder av mennesker verden over. Gode mennesker, som kunne utdannet seg leger, hjelpearbeidere, statsministre, i næringsadministrasjon eller andre hvilke som helst andre etablerte stillinger.
Denne krigen har feilet og vi vet det - Alle med sunn fornuft vet dette, mennesker som kriger imot, men for redd til å innrømme egne feil, vet det - Alle, i bunn og grunn, vet dette.


Ron Paul vil avkriminimalisere narkotika og vi VET at en slik avgjørelse i en supermakt som USA er første skritt videre i en fornuftig politikk i andre land. Det er vår plikt som fornuftige mennesker, gode borgere og ellers fantastiske mennesker, å tipse resten av vår verden om Ron Paul, følge med og ha tro på at det han gjør vil lykkes.



http://www.ronpaul2008.com >-< http://www.teaparty07.com og ellers bare søke "Ron Paul" på YouTube og se hva denne godhjertige mannen, modig formidler flere og flere jublende amerikanere, både voksne og de yngre hver eneste dag.



Flere videoer:


* http://www.youtube.com/watch?v=yCM_wQy4YVg (Candidates@Google: Ron Paul, Google Discussion - 1:05 timer.)

* http://www.youtube.com/watch?v=IWfIhFhelm8 (Ron Paul - Stop Dreaming)

* http://www.youtube.com/watch?v=G7d_e9lrcZ8 (Ron Paul Courageously Speaks the Truth)

* http://www.youtube.com/watch?v=FG2PUZoukfA (Ron Paul: A New Hope - Champion of The Constitution)
Sist endret av mahogn; 7. desember 2007 kl. 19:02.
Jeg, og mange andre på nFF er ikke for full legalisering av droger.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er veien og gå, men salg av marihuana og magic mushrooms fra en statlig styrt butikkjede med høye skatter og monopol på det, akkurat som vinmonopolet hadde imho vært veldig fornuftig.

Kanskje hadde styrt noen av de som har lyst og prøve heroin, over til LSD?
Mange av de "tapte" skattepengene av ulovlig salg hadde blitt tjent inn og kunne brukes til top notch rehab sentere.
Sist endret av torsken; 7. desember 2007 kl. 18:46.
Jeg har fulgt med på Ron Paul siden han startet kampanjen, og min forakt mot Amerikansk politikk, og politikk generelt, har begynt å løsne.
Et bevis på at det fortsatt finnes fornuftige politikere uten agendaer, som er villige til å prøve å gi folk en sjanse på frihet, uten å ta den vekk med løfter om sikkerhet.

For en gangs skyld er også folk over hele Europa like intressert i valget som Amerikanerne, da vi kan si oss lei av at våre politikere drar oss ned i dritten på grunn av krigshissere, i kriger som kan oppsummeres som en 5 år lang løgn.

Å legalisere narkotika er den rette veien å gå.
Vil man ha det, kan man skaffe det, om det er legalt eller ikke forandrer absolutt ingenting, men på denne måten kan det bli mer stuerent, og man kan heller informere, enn å skremme med propaganda, fengsel, sinnsykehus og død.
For ikke å snakke om bakmennene som driver en slavelignende industri, og tjener på unge som vil ha litt kjappe penger.
Det er kansje ikke ideelt, men hvis du trenger en lov for å ta valg for deg, burde du vurdere å flytte til et diktatur.

Jeg liker frihet, og hadde jeg hatt penger ville jeg sendt Ron Paul noen kroner.

1 dollar på at valget er fikset, Hillary vinner, Irak blir bomba, og det blir borgerkrig i midtøsten...
Å legalisere narkotika er IKKE veien å gå.
Det vil koste helsevesenet enorme beløp. Dersom staten ikke selger det selv da, men det kommer rett og slett ALDRI til å skje. Det er ikke etisk akseptabelt ettersom det vil ta mange liv i bl.a. overdoser.
Arbeidslivet kan bli ruinert dersom alle skulle gått på narkotika. Folk blir avhengige og er ikke kapable til å arbeide, og for å få dop vil mange ty til kriminalitet (snakker ikke her om erfarne rusbrukere på dette forumet, men nybegynnere). Dop har flere farlige virkninger og bivirkninger enn alkohol, og dersom du ikke er forberedt så vil det få mye større konsekvenser enn det å drikke seg full.

Angående Ron Paul så er vel han klart mer populær blant unge internettbrukere enn blant almennbefolkningen, men det kan selvfølgelig ha med den svært konservative pressen.
Sist endret av Gjøk; 7. desember 2007 kl. 19:31.
det er jo ikke nødvendigvis slik at det at dersom man legaliserer noe så kommer alle til å bruke det. jeg ville for eksempel ikke brukt heroin bare fordi det ikke var forbudt..
Sist endret av fuckface; 7. desember 2007 kl. 19:42.
Jeg hadde mistet all tro på USA, men så så jeg Ron Paul komme, og da fikk jeg nytt håp. Men problemet er, som trådstarter sa, at han blir boikottet, i sitt eget parti. Avstemminger blir avlyst viss man ser at det er mangen Ron Paul tilhengere der, og han blir hengt ut i media. Men jeg synest han er noe av det beste som har hendt USA i nyere tid. Ikke tenk alt for mye om narkotikapolitikken, men all politikk han har.

edit: Han vil bli kvitt "Cradle to the Grave", noe som jeg er imot, i tillegg til skatter. Usa betaler ikke mye skatt i forhold til mennesker i Europa. Men at han ikke skal bry seg så mye om utenrikspolitikk er jeg for.
Sist endret av Blazer; 7. desember 2007 kl. 19:50.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
GordonFreeman: Ta nå en titt ut ruta, folk dør av overdoser i dag.

Staten vil få en enorm inntektskilde om de tar over produksjon og distribusjon. De ødelegger det svarte markedet som har oppstått, man trenger ikke oppsøke diverse miljøer for å skaffe et gitt stoff og med kontrollert produksjon vil kvaliteten sikres.
Aldri mer vil heroinistene dø som fluer bare fordi et nytt parti med høyere potens enn det forrige kommer inn til landet.

Ved å tilby diverse stoffer i samme form som sterk alkohol gjøres i dag (vinmonopol) har vi en kontrollert distribusjon.
Folk tyr i dag til kriminalitet for å skaffe dosen sin dette er ikke noe nytt, og det skjer nettopp pga miljøene de glir inn i og desperasjonen som kan oppstå. Om man ikke behandler hele temaet som tabu, gir rett informasjon og individets rett til å velge selv og kunne tilby stoffene til priser som kan konkurrere med det sorte markedet mener jeg at vi kan få et bedre og mer akseptabelt forhold til all slags rusbruk.

Psykoaktive stoffer vil aldri forsvinne, ikke brukerne heller. Så saken er:
Vil vi bare børste problemet under teppet, ulovligjøre alt og la stoffmarkedet ligge i kriminelle hender? Eller vil vi ta tak i det, ta over hele linja fra produksjon til distribusjon sånn at myndighetene faktisk kontrollerer det som folk har i seg?
Sitat av mr_eff
mahogn: du glemte den "beste" videoen.
Vis hele sitatet...
Haha! Det må ha vært det mest cheesy jeg noensinne har sett.
Sitat av GordonFreeman
Å legalisere narkotika er IKKE veien å gå.
Det vil koste helsevesenet enorme beløp. Dersom staten ikke selger det selv da, men det kommer rett og slett ALDRI til å skje. Det er ikke etisk akseptabelt ettersom det vil ta mange liv i bl.a. overdoser.
Vis hele sitatet...
I motsetning til hva? Jeg vil si at det er minst like uetisk at det ikke er legalisert, bare se på hvor mye kriminalitet, overdoser og kostnader for helsevesenet og politivesenet det medfører.

Sitat av GordonFreeman
Arbeidslivet kan bli ruinert dersom alle skulle gått på narkotika. Folk blir avhengige og er ikke kapable til å arbeide, og for å få dop vil mange ty til kriminalitet (snakker ikke her om erfarne rusbrukere på dette forumet, men nybegynnere). Dop har flere farlige virkninger og bivirkninger enn alkohol, og dersom du ikke er forberedt så vil det få mye større konsekvenser enn det å drikke seg full.
Vis hele sitatet...
Du er flink til å generalisere narkotika. Jeg håper du egentlig har innsett at du prater om mange tusen stoffer, og jeg kan love deg at mange av dem er mye mindre farlig enn det som er lovlig å ruse seg på. La oss nå ikke knive om hva som er farligst eller ei, det er i og for seg irrelevant. Poenget med legalisering er ikke at alle skal gå rundt og ta masse stoff, poenget er at det vil frigi ressurser brukt på å straffe mennesker slik at det heller kan gå til forebygging. Har folk sunne og verdige liv er det mindre sjanse for at de pådrar seg rusproblemer, uansett om det er ulovlige eller lovlige stoffer.
Hva er det med Ron Paul som tiltrekker folk? Mannen er jo fundamentalist på minst to områder, religion og grunnloven. Mannen er klin hakke gal.

Forsåvidt så vil han vel ikke legalisere narkotika, men "leave it to the states"?
Hva er dette for noe tull? Mannen er jo spinn spække gal. Gjør en liten meningsmåling i USA eller i Norge og se hvor mange som ønsker å legalisere narkotika, så skal du se at denne prosentandelen faktisk ikke blir så annerledes fra 2%.
Det kommer kanskje av en anelse -veldig- innledende spørsmål i typisk aktuelle polls.


* Er du for narkotika i dagligvarebutikken slik at DIN UNGE en dag blir HEROINVRAK og ENDER PÅ GATEN fordi du VET at RUSPROBLEMETAIKKEN og KRIGEN MOT DEN har alt med hverandre å gjøre og at VISST DU IKKE STØTTER KRIGEN MOT NARKOTIKA vil ALT GÅ TIL HELVETE! Støtter du det?


Hvem vet.

Jeg er ikke en pådriver av narkotika, har heller aldri vært det.
Men jeg likevel FOR full legalisering av både narkotika og prostitusjon - Hvorfor, gidder jeg ikke engang gå inn i - Det sier seg selv for fornuftige mennesker med vettet i behold, muligens ikke for indoktrinerte apekatter. Heldigvis blir det ferre og ferre av dem for hver time som går.
Et lite innlegg før dette sporer av.
Hvis det er tilgjengelig over disk, blir det da mer fristende å sette en sprøyte heroin?
Klarer du ikke å ta ansvar for egne handlinger, kun fordi du ikke trenger å oppsøke en tvilsom narkisbule?
Hvis du dør, er det ikke ditt problem som en konsekvens av dine valg?
Vil du at staten skal fortelle deg hva du skal gjøre, så du aldri får ta valget selv?
Er afghanske opiumsdyrkere(Hvem nå enn det er :P) et bedre mellomledd enn staten?

Jeg sier ikke at dette er en kjempeflott idyllisk mulighet, men hva er egentlig det?
Sitat av commie
Hva er det med Ron Paul som tiltrekker folk? Mannen er jo fundamentalist på minst to områder, religion og grunnloven. Mannen er klin hakke gal.

Forsåvidt så vil han vel ikke legalisere narkotika, men "leave it to the states"?
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig her, jeg er selv for at man må gjøre en forandring i politikken om narkotika, om full legalisering er det beste kan ikke jeg svare på. Men jeg er redd folk kan bli blinde av slike "ekstreme" meninger fra politikere. Man må ikke glemme alt det andre denne mannen sitter å sier, uten at jeg skal si hva folk skal si og mene, så er ihvertfall jeg imot veldig mye av den politikken Ron Paul står for. Da tenker jeg som Commie på politikk basert mye på religion, fundamentalisme, miljø-politikk og utdannings poltikk.
Sist endret av dvs; 7. desember 2007 kl. 23:22.
Sitat av GordonFreeman
Haha! Det må ha vært det mest cheesy jeg noensinne har sett.
Vis hele sitatet...
Definitivt det dårligste skuespillet jeg noen gang har opplevd i mitt liv, lurer hvor mye de fikk betalt.

On-topic: Nei, det ville ikke fungere, uansett hvor mye dere står for det.
Et navn: JOHN MCCAIN!
Jeg visste ikke at hele Amerika hadde 1 president.
Sitat av mahogn
Det kommer kanskje av en anelse -veldig- innledende spørsmål i typisk aktuelle polls.


* Er du for narkotika i dagligvarebutikken slik at DIN UNGE en dag blir HEROINVRAK og ENDER PÅ GATEN fordi du VET at RUSPROBLEMETAIKKEN og KRIGEN MOT DEN har alt med hverandre å gjøre og at VISST DU IKKE STØTTER KRIGEN MOT NARKOTIKA vil ALT GÅ TIL HELVETE! Støtter du det?


Hvem vet.

Jeg er ikke en pådriver av narkotika, har heller aldri vært det.
Men jeg likevel FOR full legalisering av både narkotika og prostitusjon - Hvorfor, gidder jeg ikke engang gå inn i - Det sier seg selv for fornuftige mennesker med vettet i behold, muligens ikke for indoktrinerte apekatter. Heldigvis blir det ferre og ferre av dem for hver time som går.
Vis hele sitatet...
Bare det at du tillater deg å kalle andre diskusjonsdeltakere "indoktrinerte apekatter" beviser mer enn nok om din nullkompetitive evne til å uttale deg. Jeg velger derfor å trekke meg ut av tråden, sette meg godt tilbake i godstolen og ta hele tråden som en parodi.
Sitat av dadyd
Bare det at du tillater deg å kalle andre diskusjonsdeltakere "indoktrinerte apekatter" beviser mer enn nok om din nullkompetitive evne til å uttale deg. Jeg velger derfor å trekke meg ut av tråden, sette meg godt tilbake i godstolen og ta hele tråden som en parodi.
Vis hele sitatet...

Skulle gjerne prøvd å tatt slike kommentarer seriøst, men det verste er - folk som ser galskapen i slike lover forstår at det er nettopp indoktrinerte apekatter man har med å gjøre. En apekatt som i noen som aper; etterligner andre. Indoktrinasjon betyr å være ensidig som følge av systematisk påvirking gjennom skolen og andre foretak, alt som et ledd i å bygge opp en samfunnsakseptert tankegang.

Tankene deres er basert på en propaganda som gjør det klinkende klart at både kjøp av sex og narkotika er moralt feil. Derfor må også et lovlig kjøp og salg være moralt feil.
De klarer rett og slett ikke forstå hvordan rusproblematikken og kampen mot narkotika IKKE henger sammen eller burde tenkes over på samme måte med hverandre, slik problemstillingen er i dag. (Vi trenger ikke fengsel vi trenger helseklinikker, vi trenger ikke propaganda vi trenger informasjon ala erowid, lovlig prostitusjon vil hindre kjønnsykdommer pga kontroll og regulering på arbeidsplassen etc).

De har også vanskelig for å forstå hvordan det ikke er deres sak hva voksne mennesker gjør med livene sine, de har vanskelig for å forstå hvordan det ikke angår dem å bry seg med hva som er best for livene til mennesker som mener og tenker fundamentalt annerledes fra dem selv og våger deretter nærmest helt naturlig å dømme disse menneskene dem som følge, på etiske og moralske grunnlag.
Grunnlag som i bunn og grunner falske siden det ikke nødvendigvis handler om å ta tak i problemene, det handler om å skue det unna til den dagen konsekvensene virkelig kommer frem fra det mørke, som f.eks. effekten av å bannlyse både narkotika og prostitusjon, konsekvenser noen forstår og ser klart og tydelig allerede i dag, mens andre nekter.


Det dreier seg om en krig på bevisstheten (narkotika) og godt humør (sex, betaling eller ikke), samt en krig på andre meninger utenom den storebror setter fordi han er stor og snill og alltid vil oss barna det beste! Man diskuterer med andre ord ikke den slags seriøst, det er jo bare sånn det er og derfor også sånn det skal være!? Dette er mentaliteten til en tydelig indoktrinert apekatt, som ikke er villig til å tenke lengre enn et visst punkt.

Spørmålet er om han/henne klarer det i det hele tatt. Å se det store bildet, samt prøve å legge pluss minus opp mot hverandre og se hvor vekta ender i forhold til hva som er fornuftig.


Personlig er jeg for friheten til å velge selv,
http://abcnews.go.com/2020/Stossel/s...3970423&page=1
Sist endret av mahogn; 8. desember 2007 kl. 06:29.
Heh. Uten å ha fulgt særlig med på valgkampen, kommer dette som en bombe på meg. Jeg er imot legalisering av de fleste narkotiske stoffer (hasj har jeg derimot intet problem med å legalisere [obs: Jeg har aldri prøvd noe annet rusmiddel enn alkohol og nikotin]). Grunnen til dette er at man den dag i dag faktisk må være en del av et visst miljø, og faktisk vite hvor og når man kan få tak i de narkotiske stoffene man vil ha. Om narkotika blir lovlig, vil alle kunne kjøpe hva som helst, hvor som helst, og etter min egen logikk sier det seg nesten selv at flere vil da prøve og fortsette å bruke narkotika. Det siste verden trenger er flere heroinvrak.
Men hva om de brukte Ayahuasca?

Ayahuasca består bare av substanser kroppen produserer fra før, man finner derfor ikke noe mer naturlig å konsumere pr dags dato. Hovedingrediensen er DMT, produsert i kroppen på alle mennesker - Likevel er DMT et av de mest illegale stoffene i markedet på lik linje med heroin.

Jeg ser frykten for heroin, men det er deimot ikke gyldig for å hate på resten av stoffene.


Egentlig ser jeg bare for meg at moder natur, marijuana, sopp og andre planter med de behagelige, rette effektene blir loveliggjort, men om du er ute etter en alternativ effekt annet enn alkohol og foretrekker avkrimeliserte substanser, kan du jo alltids ta deg noen frø med Datura og se hvordan det virker i forhold.

Prinsippet forblir uansett det samme: Folk skal ha rett til å velge selv og slippe å bli straffefulgt. Mennesker ruser seg, get over it.


Nordmenn for Ron Paul 2008. :]


http://www.ircpimps.org/ronpaul/dvdproject.html
Sist endret av mahogn; 8. desember 2007 kl. 11:50.
Jeg må bare si at tråder som ommhandler "legalisering av narkotika" er gjennomsyret med folks ugjennomtenkte kommentarer. Klart saken er super aktuell, og egentlig verdt en stor diskusjon. Men når folk presterer og legge inn inlegg som ikke holder mål, og ikke klarer å legge inn et argument for/evnt imot blir det for dumt.

Jeg har selv aldri forsøkt noen form for narkotiske stoffer, noe akter og fortsette med. Men jeg har heller ingen problem med å se at enkelte kunne hatt bruk for det, da tenker jeg på pleietrengende mennesker. Mennesker med store smerter som er vanskelig å få bukt med via "vanlige" medisiner. Folk som har sykdomer og plager som er dokumentert lindrende via stoffer som Hasj ol. Her snakker jeg ikke om Ola og Kari som har hodepine etter en dag på fylla.

Etter min mening finnes det virkelig ingen GODE argumenter for legalisering av narkotika. Finnes småargumenter som folk benytter seg av, eks.
- Folk slipper å kjøpe av ustabile kriminelle som kan rane, voldta, drepe, utdøve vold mot deg osv. (greit nok, men det kommer fortsatt til å finnes et tonn av kriminelle dealere på gata om det hadde vært legalt.)
- "kampen mot narkotika er tapt uansett". (kampen mot narkotika er ikke tapt! Selv om samfunnet kommer til å slite med dette til evig tid. Vi sliter også med fartsforbrytere, skal det være frie fartsgrenser av den grunn?)
- "Alkohol er jo lov, hvorfor skal ikke hasj være lov, når det er mindre skadelig?" (Alkohol hade nok aldri blitt tillat om det ble funnet opp i dag. Det er sant at bruken av hasj tar ferre menneskeliv i året, en det alkoholen gjør, men er dette i det hele tatt et argument FOR? Kan noen forklare meg hvorfor dette er et argument for legalisering?.)
- "Folk bør klare å velge selv, om man vil kjøpe eller ikke" (Klart de fleste av oss oppegående mennsker på nFF klarer det, men hva med de menneskene der ute som ikke klarer dette?)

Konsekvensene av legalisering ville blitt enorme, de syltynne argumentene for, veier like mye opp som at Moskva Marit er tynn. Hvem skulle hatt lov til å selge stoff, hvem skulle ha lov til å dyrke det, hvem skulle bestemme prisen? Hvilke signaler ville dette sendt til unge og voksne der ute i Norge, og ikke minst i verden? Vil vi ha en nasjon der det vanker rundt en haug av rushuer? vi har nok problem med de vi har i dag.

Trenger vi å putte stoff i hendene på folk? Hvor det er ditt valg om du vill bruke det eller ikke. I et større perspektiv kan dette temaet sammeliknes med Amerikas våpenpolitikk. "Det er ikke våpnene som dreper, det er menneskene". Det blir drept mer en 10 000 Amerikanere av skytevåpen i året, du kan prøve å si det til de milionene av etterlatte. Til sammenlikning blir det drept ca 50-100 personer i storbritania i året.

Det er noe alvorlig galt i verden.
Sist endret av Simen B; 8. desember 2007 kl. 13:22.
All respekt til SimenB for at du velger å ikke bruke narkotika.
Men når du sier ting som - "Folk bør klare å velge selv, om man vil kjøpe eller ikke" (Klart de fleste av oss oppegående mennsker på nFF klarer det, men hva med de menneskene der ute som ikke klarer dette?)" så viser det at du ikke har noe med dette miløet å gjøre at du derfor blir ganske kunnskapsløs.
Disse menneskene som ikke klarer dette får tak i narkotika nå og, en legalisering ville mest sannsynlig ikke økt tilgangen på narkotika betraktelig. Heller redusert den. Jeg mener, i Oslo tar det meg 15 minutter å ordne kokain klokka 4 om morgenen. Hvor lang tid ville det tatt meg å få tak i Alkohol da?
Og hver gang politiet tar brukerdosene fra en junkie som han har fått kjøpt for penger han fikk ordna seg når siste dose fortsatt virka, hvor mye mer desperat tror du han blir etter å få seg spenn til neste dose når han slipper ut av glattcella? Hvor mye lengre blir han å gå for å få de pengene?

Hadde politiet sluppet å styre med dette tullet, så hadde de faktisk hatt de til å arrestere voldtektsmenn, drapsmenn og så videre.
Sitat av lanze
All respekt til SimenB for at du velger å ikke bruke narkotika.
Men når du sier ting som - "Folk bør klare å velge selv, om man vil kjøpe eller ikke" (Klart de fleste av oss oppegående mennsker på nFF klarer det, men hva med de menneskene der ute som ikke klarer dette?)" så viser det at du ikke har noe med dette miløet å gjøre at du derfor blir ganske kunnskapsløs.
Disse menneskene som ikke klarer dette får tak i narkotika nå og, en legalisering ville mest sannsynlig ikke økt tilgangen på narkotika betraktelig. Heller redusert den. Jeg mener, i Oslo tar det meg 15 minutter å ordne kokain klokka 4 om morgenen. Hvor lang tid ville det tatt meg å få tak i Alkohol da?
Og hver gang politiet tar brukerdosene fra en junkie som han har fått kjøpt for penger han fikk ordna seg når siste dose fortsatt virka, hvor mye mer desperat tror du han blir etter å få seg spenn til neste dose når han slipper ut av glattcella? Hvor mye lengre blir han å gå for å få de pengene?

Hadde politiet sluppet å styre med dette tullet, så hadde de faktisk hatt de til å arrestere voldtektsmenn, drapsmenn og så videre.
Vis hele sitatet...
Legalisering hadde ført til mye større og utstrakt bruk av forskjellige stoffer, spesielt blant de som allerede har psykiske problemer, men har vrangforestillinger mot å bryte loven. Dessuten finnes det mange ungdommer som holder seg borte fra stoff nettopp av den grunnen at stoffet ofte ikke er profesjonelt fremstilt, og dermed kan være farligere enn stoffet i seg selv ville vært.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dadyd
Legalisering hadde ført til mye større og utstrakt bruk av forskjellige stoffer, spesielt blant de som allerede har psykiske problemer, men har vrangforestillinger mot å bryte loven. Dessuten finnes det mange ungdommer som holder seg borte fra stoff nettopp av den grunnen at stoffet ofte ikke er profesjonelt fremstilt, og dermed kan være farligere enn stoffet i seg selv ville vært.
Vis hele sitatet...
Dersom du ser på statistikk over hasjbruk i europa, så er den omtrent lik, enten det er nederland, som de facto har legalisert det, eller om det er eit vilkårleg anna land... Så studier tyder på at når det gjeld hasj er ikkje effekten du snakker om til stades.

Kva statistisk grunnlag baserer du deg på når du slår fast at det vil føre til større bruk? Det er greit å tru at det vil føre til større bruk, men å konkludere så hardt som du gjer krever betydleg statistisk materiale.
Dadyd: følger du egentlig med på hva som skjer i USA om dagen i forbindelse med metamfetamin? Det misbruket øker raskere enn noe rusmiddel har blitt utbredt i europa noen sinne.
Og i Nederland som er veldig liberale til heroin har over halvparten så få heroinister enn USA.
Så de argumentene dine holder ikke vann i det hele tatt.

Forresten så er Ron Paul er erke-konsertativ tulling når det kommer til alt annet.. Han er verken særlig glad i homofile og han er en innbitt abortmotstander..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Heilt einig med lanze! Det er veldig mange på rusmiddelforumet som automatisk omfavner alle som er for liberalisering av rusmiddeltilgangen, uavhengig av andre politiske standpunkt. Kvifor? Er rusmiddel det viktigaste i livet? Eller vil de vere kule og hippe?
Sitat av vidarlo
Heilt einig med lanze! Det er veldig mange på rusmiddelforumet som automatisk omfavner alle som er for liberalisering av rusmiddeltilgangen, uavhengig av andre politiske standpunkt. Kvifor? Er rusmiddel det viktigaste i livet? Eller vil de vere kule og hippe?
Vis hele sitatet...
Jeg ville aldri støttet Ron Paul, men det er mest fordi jeg har synspunkter på de fleste andre områder enn rusmidler som er stikk i strid med det han ønsker. På en annen side skjønner jeg jo de som eventuelt har rusmidler som eneste politiske interesse, og gir katten i f.eks. abort og evolusjon. Det er jo deres rett til å ha en snever politisk tankegang. Det sier kanskje litt om hvor dårlig 'demokrati' fungerer i praksis?
Sist endret av Nichotin; 8. desember 2007 kl. 18:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nichotin
Jeg ville aldri støttet Ron Paul, men det er mest fordi jeg har synspunkter på de fleste andre områder enn rusmidler som er stikk i strid med det han ønsker. På en annen side skjønner jeg jo de som eventuelt har rusmidler som eneste politiske interesse, og gir katten i abort og evolusjon, det er jo deres rett til å ha en snever politisk tankegang. Det sier kanskje litt om hvor dårlig 'demokrati' fungerer i praksis?
Vis hele sitatet...
Med fare for å spore av fullstendig...

Ja, dei har full rett til å ha eit så snevert syn, men eg tviler på at så ekstremt mange her inne faktisk meiner at alt anna i samfunnet er uviktig.

Eg trur derimot det er ein del som her inne er opptatt av å virke konformistiske, og støtte alle som er positive til rusmiddel - uavhengig av resten av budskapet. Men uansett, den diskusjonen kan vi ta på irc
Ron Paul on drugs: http://www.youtube.com/watch?v=vpgWAAmVwDM&NR=1

Må si at jeg er mektig imponert over Ron Paul. Hadde aldri trodd at en sånn kandidat ville komme frem. Får helt bakoversveis over hvor ærlig og åpent han svarer og hvor konsistent han er.

Og så klart så støtter jeg veldig sterkt hans ønske om å avslutte Irak krigen og mindre stat.
Sitat av lanze
All respekt til SimenB for at du velger å ikke bruke narkotika.
Men når du sier ting som - "Folk bør klare å velge selv, om man vil kjøpe eller ikke" (Klart de fleste av oss oppegående mennsker på nFF klarer det, men hva med de menneskene der ute som ikke klarer dette?)" så viser det at du ikke har noe med dette miløet å gjøre at du derfor blir ganske kunnskapsløs.
Disse menneskene som ikke klarer dette får tak i narkotika nå og, en legalisering ville mest sannsynlig ikke økt tilgangen på narkotika betraktelig. Heller redusert den. Jeg mener, i Oslo tar det meg 15 minutter å ordne kokain klokka 4 om morgenen. Hvor lang tid ville det tatt meg å få tak i Alkohol da?
Og hver gang politiet tar brukerdosene fra en junkie som han har fått kjøpt for penger han fikk ordna seg når siste dose fortsatt virka, hvor mye mer desperat tror du han blir etter å få seg spenn til neste dose når han slipper ut av glattcella? Hvor mye lengre blir han å gå for å få de pengene?

Hadde politiet sluppet å styre med dette tullet, så hadde de faktisk hatt de til å arrestere voldtektsmenn, drapsmenn og så videre.
Vis hele sitatet...
Lance det stemmer at jeg ikke har noe med dette miljøet å gjøre, men det gjør meg langt fra kunnskapsløs. Der jeg satt i gåsetegn ("") var et slags argument jeg har hørt folk bruke(her på forumet inkludert), ikke noe jeg selv mener. Du skal også vite at konfiskering av tungt narkomanes brukerdoser sjelden forekommer i Oslo. Tungt narkomane driver åpenlys narkotakahandel nederst i Karl Johasgate, heroin, kokain og amfetamin omsettes nermest forran politiets øyne. De vet at den kampen må kjempes på andre fronter.

Men hvis du velger å kalle kampen mot narkotika "dette tullet", synes jeg du faktisk bør gå litt nærmere inn på dette temaet. Å faktisk se hvor mange personer dette berører daglig. Tror du virkelig vi hadde vært bukt med problemene som ommhandler narkotikahandel om vi kunne få kjøpt det i butikk?

Tenk også litt på at svært mange av voldtektene, ran, voldssituasjoner og drap faktisk foregår i narkotikarus!
Altså, siden narkotika ble forbudt i norge på 60 tallet har forbruket bare eksplodert. Politiet bruker stort sett samme taktikken som da, selv om de er litt mer liberale i forhold til tunge narkomane.
Er det ikke på tide å prøve noe nytt? Forbudet har ikke fungert, og kampen kan aldri vinnes. Det eneste vi kan gjøre nå er å forhindre alt for mye skade.
Jeg mener ikke at man skal selge heroin på deli de luca, men hadde alle tunge narkomane fått heroin på resept som en løsning på vei mot avrusning, så hadde det ikke vært ett marked for det!
I byer der heroin har blitt delt ut på apotek, har vinningskriminaliteten gått ned med opp til 90%
Og hadde cannabis blitt solgt på polet så kunne avgiftene gått rett til å bekjempe narkotika.
Sitat av lanze
Dadyd: følger du egentlig med på hva som skjer i USA om dagen i forbindelse med metamfetamin? Det misbruket øker raskere enn noe rusmiddel har blitt utbredt i europa noen sinne.
Og i Nederland som er veldig liberale til heroin har over halvparten så få heroinister enn USA.
Så de argumentene dine holder ikke vann i det hele tatt.

Forresten så er Ron Paul er erke-konsertativ tulling når det kommer til alt annet.. Han er verken særlig glad i homofile og han er en innbitt abortmotstander..
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig enig i at USA bør forandre narkotikapolitikken sin. De ligger jo høyest innen narkotikabruk på alle statistikker i den vestlige verden, men jeg mener ikke legalisering er veien å gå. Snarere mer fokus på rehabilitering, alternativer og gjenoppreisning i stedet for strenge straffer.
Ja, la oss fjerne ALLE narkotikalover slik at dealere kan pushe heroin på barneskoler! GÅ RON PAUL ER GUD!
Sitat av lanze
Altså, siden narkotika ble forbudt i norge på 60 tallet har forbruket bare eksplodert. Politiet bruker stort sett samme taktikken som da, selv om de er litt mer liberale i forhold til tunge narkomane.
Er det ikke på tide å prøve noe nytt? Forbudet har ikke fungert, og kampen kan aldri vinnes. Det eneste vi kan gjøre nå er å forhindre alt for mye skade.
Jeg mener ikke at man skal selge heroin på deli de luca, men hadde alle tunge narkomane fått heroin på resept som en løsning på vei mot avrusning, så hadde det ikke vært ett marked for det!
I byer der heroin har blitt delt ut på apotek, har vinningskriminaliteten gått ned med opp til 90%
Og hadde cannabis blitt solgt på polet så kunne avgiftene gått rett til å bekjempe narkotika.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare påpeke at det nok ikke er forbudet som har ført til eksplosjonen. Det var noe nytt som kom til Norge som ikke hadde vært her før. Kan vel i ytterste konsekvens sammenliknes med pizzaen. :-)
Sitat av |24/\/\0
Et navn: JOHN MCCAIN!
Vis hele sitatet...
John McClane?
Sitat av dexter
Ja, la oss fjerne ALLE narkotikalover slik at dealere kan pushe heroin på barneskoler! GÅ RON PAUL ER GUD!
Vis hele sitatet...
Hvis narkotika ville blitt lovelig og solgt over disken ville det vell ikke vært noen pushere?
Sitat av Sigurd4u
Hvis narkotika ville blitt lovelig og solgt over disken ville det vell ikke vært noen pushere?
Vis hele sitatet...
Dersom myndighetene hadde solgt med profitt, så er det alltid mulighet for pushere å selge litt billigere.
Sitat av |24/\/\0
Et navn: JOHN MCCAIN!
Vis hele sitatet...


NEI! John McLane er mannen USA trenger!
Om dere liker det eller ei, Ron Paul ligger meget godt an:

http://www.ronpaul2008.com/straw-poll-results/



Nu har det samtidig dukket opp en ny shoutcast, http://www.ronpaulradio.com/
Sist endret av mahogn; 10. desember 2007 kl. 12:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ron paul har ikkje sjans i helvete til å bli vald til president. I USA er det ikkje nok å vere populær, du må vere ein av dei to mest populære og vinne delstatsvala for å ha sjans. Eg tviler på at Ron Paul oppnår dette...
Sitat av Simen B
Jeg må bare si at tråder som ommhandler "legalisering av narkotika" er gjennomsyret med folks ugjennomtenkte kommentarer. Klart saken er super aktuell, og egentlig verdt en stor diskusjon. Men når folk presterer og legge inn inlegg som ikke holder mål, og ikke klarer å legge inn et argument for/evnt imot blir det for dumt.

Jeg har selv aldri forsøkt noen form for narkotiske stoffer, noe akter og fortsette med. Men jeg har heller ingen problem med å se at enkelte kunne hatt bruk for det, da tenker jeg på pleietrengende mennesker. Mennesker med store smerter som er vanskelig å få bukt med via "vanlige" medisiner. Folk som har sykdomer og plager som er dokumentert lindrende via stoffer som Hasj ol. Her snakker jeg ikke om Ola og Kari som har hodepine etter en dag på fylla.

Etter min mening finnes det virkelig ingen GODE argumenter for legalisering av narkotika. Finnes småargumenter som folk benytter seg av, eks.
- Folk slipper å kjøpe av ustabile kriminelle som kan rane, voldta, drepe, utdøve vold mot deg osv. (greit nok, men det kommer fortsatt til å finnes et tonn av kriminelle dealere på gata om det hadde vært legalt.)
- "kampen mot narkotika er tapt uansett". (kampen mot narkotika er ikke tapt! Selv om samfunnet kommer til å slite med dette til evig tid. Vi sliter også med fartsforbrytere, skal det være frie fartsgrenser av den grunn?)
- "Alkohol er jo lov, hvorfor skal ikke hasj være lov, når det er mindre skadelig?" (Alkohol hade nok aldri blitt tillat om det ble funnet opp i dag. Det er sant at bruken av hasj tar ferre menneskeliv i året, en det alkoholen gjør, men er dette i det hele tatt et argument FOR? Kan noen forklare meg hvorfor dette er et argument for legalisering?.)
- "Folk bør klare å velge selv, om man vil kjøpe eller ikke" (Klart de fleste av oss oppegående mennsker på nFF klarer det, men hva med de menneskene der ute som ikke klarer dette?)

Konsekvensene av legalisering ville blitt enorme, de syltynne argumentene for, veier like mye opp som at Moskva Marit er tynn. Hvem skulle hatt lov til å selge stoff, hvem skulle ha lov til å dyrke det, hvem skulle bestemme prisen? Hvilke signaler ville dette sendt til unge og voksne der ute i Norge, og ikke minst i verden? Vil vi ha en nasjon der det vanker rundt en haug av rushuer? vi har nok problem med de vi har i dag.

Trenger vi å putte stoff i hendene på folk? Hvor det er ditt valg om du vill bruke det eller ikke. I et større perspektiv kan dette temaet sammeliknes med Amerikas våpenpolitikk. "Det er ikke våpnene som dreper, det er menneskene". Det blir drept mer en 10 000 Amerikanere av skytevåpen i året, du kan prøve å si det til de milionene av etterlatte. Til sammenlikning blir det drept ca 50-100 personer i storbritania i året.

Det er noe alvorlig galt i verden.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om to veldig vide begreper, nemlig "legalisering" og "narkotika". Legalisering tolkes av noen som "heroin på Rema 1000", men av andre mer som en skaderedusering, hvor det ikke skal være straffbart å benytte seg av et rusmiddel. Narkotika er en samlebetegnelse på en rekke stoffer, og hvis du tenker på heroin når du sier narkotika, og jeg tenker på cannabis når jeg sier det, så blir det rom for misforståelser. Du sier det ikke finnes gode grunner til å "legalisere narkotika", men la meg nå først gi deg et konkret scenario:

- Bruk og besittelse av mengder som svarer til eget bruk blir avkriminalisert (gjelder alle stoffer). Denne sier seg selv, hvordan kan man straffe noen for noe de velger å påføre seg selv, og hva hjelper det å straffe noen fordi de ruser seg?

- Cannabis blir legalisert og selges fra lisensierte utsalgsteder. (a la nederlansk modell). Cannabis er det mest brukte ulovlige stoffet i Norge. I tillegg er det et rusmiddel hvor skadevirkningene er lite alvorlige (ihvertfall sammenlignet med stoffer som heroin, kokain og alkohol). Det å "flytte" cannabis-markedet fra kriminelle til lovlige utsalg vil gjøre at de aller fleste som prøver cannabis ikke vil prøve andre stoffer, da de ikke har noen naturlig måte å få tak i disse (kjenner du noen som kan selge deg cannabis skal jeg love deg at den personen kan få tak i de fleste andre stoffer også). Det kan også skattes av inntektene fra cannabissalg, noe som kan hjelpe til å finansiere diverse ordninger i støtteapparatet.

- Heroin deles ut på resept. I land hvor dette er blitt gjort har både nyrekruttering til heroinmiljøet og vinningskriminalitet sunket med 90%. Det blir ikke lenger noe marked for å selge heroin, da alle som er registrerte heroinmisbrukere får dosen sin gratis, og de slipper også å begå ran/innbrudd/annen kriminalitet for å få råd til dosen sin.

- Salg og besittelse av større mengder (uansett stoff, gjelder også cannabis) straffes på lignende måte som i dag.

- "kampen mot narkotika er tapt uansett". (kampen mot narkotika er ikke tapt! Selv om samfunnet kommer til å slite med dette til evig tid. Vi sliter også med fartsforbrytere, skal det være frie fartsgrenser av den grunn?)
Vis hele sitatet...
Hvis du med kampen mot narkotika mener kampen for et samfunn uten rus, så er den, og vil alltid være tapt. Den eneste måten vi kan få et samfunn hvor ingen ruser seg er ved et totalitært diktatur, hvor staten kontrollerer alle til en hver tid. Ellers vil det alltid være noen som velger å ruse seg. Og det er nettopp dette som bør være utgangspunktet når vi snakker om rusproblematikk, vi kan ikke fortsette å jobbe for et rusfritt samfunn, vi må heller legge om til å gå ut i fra at folk kommer til å ruse seg, og deretter finne den beste løsningen for både individ og samfunn.

"Alkohol er jo lov, hvorfor skal ikke hasj være lov, når det er mindre skadelig?" (Alkohol hade nok aldri blitt tillat om det ble funnet opp i dag. Det er sant at bruken av hasj tar ferre menneskeliv i året, en det alkoholen gjør, men er dette i det hele tatt et argument FOR? Kan noen forklare meg hvorfor dette er et argument for legalisering?.)
Vis hele sitatet...
Vel, argumentet er ikke ment akkurat som du sier det. Min erfaring er heller denne: Spør noen som er mot cannabis hvorfor cannabis er ulovlig. Mange vil da svare "fordi det er farlig!". Hvis cannabis er ulovlig fordi det er farlig, hvorfor er da alkohol lovlig? I seg selv ikke et argument for legalisering, mer en påpekning av hvor inkonsistent dagens system er.


Hvis vi snakker om legalisering av cannabis alene kan jeg godt gi deg argumenter for en legalisering, og siden jeg begynner å bli lei av å skrive gir jeg deg heller en link:
http://home.no/propaganja/forum/casp...alisering.html

Kan du komme opp med noen gode argumenter på hvorfor vi IKKE skal legalisere cannabis? (UMN prøvde: http://home.no/propaganja/forum/umn_egen_oversikt.html)
Sitat av Tobb
- Heroin deles ut på resept. I land hvor dette er blitt gjort har både nyrekruttering til heroinmiljøet og vinningskriminalitet sunket med 90%. Det blir ikke lenger noe marked for å selge heroin, da alle som er registrerte heroinmisbrukere får dosen sin gratis, og de slipper også å begå ran/innbrudd/annen kriminalitet for å få råd til dosen sin.
Vis hele sitatet...
Men all skal ha adgang til å begynne med det også, right? Eller er det bare de allerede avhengige som får tilgang?

Edit: Dette var forresten et oppriktig spørsmål, ikke sarkastisk eller kritiserende eller noe lignende.
Sist endret av Gjøk; 10. desember 2007 kl. 16:16.
Nei, heroin på resept deles ikke ut til alle, derav ordet resept. Er man registrert som heroinmisbruker vil man få tilgang til gratis brukerdoser, og evnt tilgang på sprøyterom der sprøyter kan tas hånd om på en forsvarlig måte. Dette gjør det også lettere å følge opp folk, da man har lettere for å høre på folk som vil deg vel, enn man har for å høre på folk som ikke gjør annet enn å gjøre livet surt for deg.

Resultater fra Sveits og Nederland taler for seg selv, i Nederland gikk gjennomsnittalderen på heroinmisbrukere opp med 23 år på de 27 årene etter liberalisering av cannabis, og oppdeling i harde og myke stoffer, og i dag er gjennomsnittsalderen på heroinmisbrukere godt over 40 år. I Sveits gikk antall nye heroinmisbrukere fra 850 i året i 1990, til 150 i året i 2002, etter at de i 1994 begynte å selge heroin (for 100 kr dagen) til utvalgte misbrukere, mot at de måtte ta stoffet der og da.
Jeg tror at Ron Pauls budskap i forhold til at føderale myndigheter ikke skal regulere narkotike, prostitusjon m.v. ikke har noe med om han spekulerer i at det vil bli "bedre" eller "dårligere. Det handler om at det ikke er myndighetenes rolle å regulere "dyd" og "rett" oppførsel på ting som ikke går utover andre. Selv om han ikke syns noe om verken prostitusjon eller narkotika mener han at når myndighetene blander seg inn gjør de bare ting verre og legger enorme ressurser i å beskytte frie mennesker mot seg selv.
Sitat av Tobb
Nei, heroin på resept deles ikke ut til alle, derav ordet resept. Er man registrert som heroinmisbruker vil man få tilgang til gratis brukerdoser, og evnt tilgang på sprøyterom der sprøyter kan tas hånd om på en forsvarlig måte.
Vis hele sitatet...
Og de som vil begynne med heroin (for det er vel noen?) må kjøpe det av langere?
Sitat av GordonFreeman
Og de som vil begynne med heroin (for det er vel noen?) må kjøpe det av langere?
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at folk vanligvis blir avhengig fordi de får av venner/kjente på fest osv?
Sitat av Santiago
Jeg tror at Ron Pauls budskap i forhold til at føderale myndigheter ikke skal regulere narkotike, prostitusjon m.v. ikke har noe med om han spekulerer i at det vil bli "bedre" eller "dårligere. Det handler om at det ikke er myndighetenes rolle å regulere "dyd" og "rett" oppførsel på ting som ikke går utover andre. Selv om han ikke syns noe om verken prostitusjon eller narkotika mener han at når myndighetene blander seg inn gjør de bare ting verre og legger enorme ressurser i å beskytte frie mennesker mot seg selv.
Vis hele sitatet...
Vel, nesten. Ron Paul er grunnlovsfundamentalist og har ett enkelt svar på omtrent alt; I will leave it to the states.
Ron Paul vil også legge ned en rekke departmenter. Blant annet det nyopprettede Department of Homeland security, en av hovedarkitektene bak blant annet terror(beskyttelse?)regimet vi ser i internasjonal transport over hele verden.

I forbindelse med at han blant annet vil kutte utenlandsk militær aktivitet til et nesten null vil han legge ned IRS - dvs. skattemyndighetene Skatt utgjør ca. 30 % av USAs budsjett og hvis man regner de direkte og indirekte (veteran helse og pensjon) kostnadene knyttet til kriger som Irak krigen forløper bare den seg til 3,5 trillioner dollar. Så selv med bare det grepet alene han han faktisk gjennomføre det i så fall utrolig steget å fjerne skatt på inntekt i USA.

Han er i mot alt myndigheter gjør gjennom tvang. Han er sterkt i mot at mennesker skal kunne draftes (verneplikt) til krig. Samme argumentasjonen i forhold til å fjerne skatt på inntekt: han mener at skatt er laget utifra en tanke om at inntekten din i utgangspunktet er staten sin, men staten lar deg beholde litt. Så sent som på 1970-tallet var marginalskatten i USA (skatt på siste tjente krone på høyeste sats) på hele 80 %. Med andre ord lot staten deg "beholde" 20 % av pengene. Dette vil han helt bort i fra. Han er imidlertid villig til å beholde deler av skatten på forbruk og bedrifter.

Det er virkelig skikkelig saftige greier han legger fram. Jeg er fortsatt helt forvirret - jeg kan ikke forstå at han får så mye støtte av spesielt unge i USA med et så radikalt budskap. Men men, det viser at USA ikke er så politisk hjernedødt som mange av oss har fått inntrykk av....