Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 11648
Den undervurderte
Heisann! Har lenge tenkt på en ting som jeg vurderer å gjøre.

La oss si at jeg får meg jobb innen offshore, på borerigg, og jeg har lyst til å bo i USA. Hvordan er det med transport til og fra riggen da? Noen som har noe kjennskap til det? Jeg tror det hadde vært sinnsykt kult å gjort det, så jeg vurderer egentlig å gjøre det, da jeg ikke har noe spesielt her hjemme som skulle holde meg her.

Setter pris på tilbakemeldinger!
Hva er det du mener? At du skal jobbe på en borerigg i nordsjøen mens du bor i USA??

Du kan bare glemme det med engang.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Tror nok du måtte flydd selv til norge for så å dra til riggen...
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Hva er det du mener? At du skal jobbe på en borerigg i nordsjøen mens du bor i USA??

Du kan bare glemme det med engang.
Vis hele sitatet...
hvorfor kan han bare glemme det? spørsmålet er jo hvilken utdanning han har, er han ettertraktet blir han flydd dit han vil!
Min far jobber Offshore og har flere kolleger som er bosatt i f.eks Danmark og England. De flyttet dit etter de ble ansatt. De blir flydd til og fra jobb når de skal på/av, på samme måte som de andre som er bosatt i Norge blir flydd til og fra.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Hva er det du mener? At du skal jobbe på en borerigg i nordsjøen mens du bor i USA??

Du kan bare glemme det med engang.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fullt mulig.

Jeg vet om folk som bur så langt vekke som Thailand og jobber på rigg i nordsjøen.
Den undervurderte
Trådstarter
Takker for svar. Satser på det går bra. flyturen er ikke noe stress, bare lurte på om noen hadde kjennskap til noen som gjør det samme, for jeg har veldig lyst til å gjøre det!
Det skal vel gå fint, det, men særlig praktisk er det nok ikke. Du vil vel antakeligvis ha litt problemer med å få oppholdstillatelse, dog.
Ser folk refererer til at folk bor mange plasser i verden og jobber i Norge. Tingen er at du kan ikke få fast bovisum i Usa uten noen grunner. Du må enten studere i usa, eller jobbe der. Jeg vil tippe at det er vanskelig for en nordmann å få en jobb i Usa.
En ting er å bo i Danmark eller England, en annen ting er å bo i USA. Han må jo fly over hele atlanteren. Det er selvfølgelig mulig, men han må sette av minst 2 dager av sin egen turnusfri for å komme seg på jobb igjen. Det tar 10 timer å fly fra Usa til frankrike.. Så må han komme seg til supplybåten som kjører ut de ansatte, eller helikopter avgangen.

Dere må ikke tro at det kommer et privat helikopter å henter han hvor han vil. Han må møte opp på en fast plass hver gang.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Min far jobber Offshore og har flere kolleger som er bosatt i f.eks Danmark og England. De flyttet dit etter de ble ansatt. De blir flydd til og fra jobb når de skal på/av, på samme måte som de andre som er bosatt i Norge blir flydd til og fra.
Vis hele sitatet...
Så er det ofte også billigere å fly fra London til Stavanger en f.eks Trondheim til Stavanger.

USA til Norge er en tur du vil bli MEGET lei av etterhvert, og med mindre du har en unik utdannelse, tviler jeg sterkt på at du vil få en arbeidsgiver til å betale disse turene.
Altså, flyturen er det minste problemet å tenke på. Fast oppholdstillatelse i USA er ikke noe du finner i et Kinderegg.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Hva er det du mener? At du skal jobbe på en borerigg i nordsjøen mens du bor i USA??

Du kan bare glemme det med engang.
Vis hele sitatet...
hva med å vite hva du snakker om før du åpner kjeftn?

Du kan bo så å si hvor du vil mens do jobber offshore, du får til og med dekket veien til arbeidsplassen, trur du får dekket hjem å
Sist endret av kruttkungen; 30. september 2012 kl. 13:44.
Mange i mitt firma som bor både i Sverige, Danmark, England, Spania og Thailand. Null problem, men du får nok ikke hele turen dekket av firma.
Min far jobber på et rederikontor her i byen. Ene kapteinen i rederiet bor i Valencia, men jobber på en norsk båt.

Sålenge du seiler under norsk flagg og har en adresse i Norge, kan du bare kalle hjemmet ditt for "feriebolig". Da slipper du bostedstillatelse, og er egentlig bare på "ferie" hver gang du er hjemme. Han som gjør dette har 4 uker på og 4 uker av som turnusordning.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Ser folk refererer til at folk bor mange plasser i verden og jobber i Norge. Tingen er at du kan ikke få fast bovisum i Usa uten noen grunner. Du må enten studere i usa, eller jobbe der. Jeg vil tippe at det er vanskelig for en nordmann å få en jobb i Usa.
Vis hele sitatet...

En kan få fast visum til USA som type investor eller om man starter et foretak der.
Lønningene i olja er jo astronomiske og levekostnadene i USA er mikroskopiske sett med norske øyne, så det bør være fult mulig å få spart opp penger.

Mener jeg leste noe om at en måtte 100.000 $ for å få opphold i USA som investor.
Men det står sikkert noe om på ambassaden sine sider eller du kan bare ringe dem i morgen å sjekke, de kjenner garantert til det.

Uansett så kan du jo bare starte et foretak eller kjøpe et amerikansk foretak.
Du har jo finfin turnus i olja og får lange friperioder. Så noe kan du jo drive med for å få lov å bo i USA.

Sitat av Surtkelp Vis innlegg
En ting er å bo i Danmark eller England, en annen ting er å bo i USA. Han må jo fly over hele atlanteren. Det er selvfølgelig mulig, men han må sette av minst 2 dager av sin egen turnusfri for å komme seg på jobb igjen. Det tar 10 timer å fly fra Usa til frankrike.. Så må han komme seg til supplybåten som kjører ut de ansatte, eller helikopter avgangen.

Dere må ikke tro at det kommer et privat helikopter å henter han hvor han vil. Han må møte opp på en fast plass hver gang.
Vis hele sitatet...

Selve turen over dammen er da null stress. Om han har 4 eller 6 uker fri i slengen hva rolle spiller det da om han mister 1 døgn i reise hver vei? Og om han lander i Paris eller London spiller jo mindre rolle, det går fly til oslo eller sola uansett. Null stress.

Sitat av Don Draper Vis innlegg
Min far jobber på et rederikontor her i byen. Ene kapteinen i rederiet bor i Valencia, men jobber på en norsk båt.

Sålenge du seiler under norsk flagg og har en adresse i Norge, kan du bare kalle hjemmet ditt for "feriebolig". Da slipper du bostedstillatelse, og er egentlig bare på "ferie" hver gang du er hjemme. Han som gjør dette har 4 uker på og 4 uker av som turnusordning.
Vis hele sitatet...
Kjempeidé, om ikke ts får oppholdstillatelse i USA så har han jo da en plan B.
Litt synd å måtte skatte til Norge da......35% skatt mot 15% i USA....
Hvorfor går folk utifra at det er akkurat Norsjøen han skal/vil jobbe? Husk at det ikke bare er i Nordsjøen det finnes olje.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Kjempeidé, om ikke ts får oppholdstillatelse i USA så har han jo da en plan B.
Litt synd å måtte skatte til Norge da......35% skatt mot 15% i USA....
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det litt kjedelig å måtte skatte til Norge selv om man ikke bor der, men forsatt så er en norsk lønning, spesielt offshore, veldig mye mer i USA enn her hjemme. Og som du selv nevner, kan jo TS bare reise tilbake til Norge og ha alle sine retter som norsk statsborger i behold.
Har jobbet 2 år offshore og det er veldig enkelt med å bo i utlandet og jobbe offshore.
Det eneste du gjør er å bestille fly eller annen transport middel via ett reisebyrå (Berg hansen f.eks) og får en regning på det. Får regningen i posten og sender det som reiseregning til bedriften du er ansatt i. All reise, hotell og mat til og fra jobben skal bli dekket av bedriften.
Onkelen min jobber offshore og er lever som en gud i Sør-Afrika, reise blir dekt!
Sitat av Don Draper Vis innlegg
Selvfølgelig er det litt kjedelig å måtte skatte til Norge selv om man ikke bor der, men forsatt så er en norsk lønning, spesielt offshore, veldig mye mer i USA enn her hjemme. Og som du selv nevner, kan jo TS bare reise tilbake til Norge og ha alle sine retter som norsk statsborger i behold.
Vis hele sitatet...
Joda greit nok å ha et ferie-sted i USA men best ville det vært for ts å fått flyttemeldt seg til USA mtp på skatten.

Eks:
Inntekt: 1.000 000
Skatt 35%: 350.000
Netto: 650.000,-

Inntekt: 1.000 000
Skatt 15% 150.000,-
Netto 850.000,-

Bare på spart skatt så kan ts kjøpe seg en flunkende ny BMW 328i i året i USA, om han har årslønn lik eksemplet da.

Så om han virkelig ønsker å bo i USA bør han virkelig forsøke å bli flyttemeldt dit også.
Sist endret av ompapa; 30. september 2012 kl. 14:48.
Har ikke lest gjennom tråden her enda, men har du vurdert andre land som Thailand og lignende?
Kjenner til en kar som jobber for et mindre olje-selskap. Tjener grove penger, og er bosatt i Thailand med feriehus på Sunnmøre.
Den undervurderte
Trådstarter
Sitat av McLovin Vis innlegg
Har ikke lest gjennom tråden her enda, men har du vurdert andre land som Thailand og lignende?
Kjenner til en kar som jobber for et mindre olje-selskap. Tjener grove penger, og er bosatt i Thailand med feriehus på Sunnmøre.
Vis hele sitatet...
Det har jeg faktisk ikke nei. Vil egentlig ikke til Thailand heller, da jeg aldri har vært der og det virker ikke som ''mitt land'' hvis du forstår
Man betaler mer enn 35% skatt om man tjener 1 mill kroner.

Anyways. Få deg jobb offshore utlandet, må dog jobbe 4-4, men lønna er også bedre enn på 2-4. De som jobber på borerigger i utlandet, f.eks Afrika bor jo over hele verden og jobben betaler reisa uansett hvor du kommer fra.
Ja det er sant det hyd, tenkte ikke på toppskatten....differansen blir jo ennå større.

Ja det lønnes nok å skatte til USA, og med alle penga du sparer i skatt allerede første år kan du kjøpe helseforsikring sikkert i 10 år i USA pluss tegne svær pensjonsforsikring/avtale. Og da er det kanskje ikke noe savn av den norske helsekøen og rom på gangen...
Sitat av mo3 Vis innlegg
Altså, flyturen er det minste problemet å tenke på. Fast oppholdstillatelse i USA er ikke noe du finner i et Kinderegg.
Vis hele sitatet...
De ringer fra green card lottery i hytt og gevær.

Dersom du vil bo i USA, pass på at du har en million dollar på bok, og at du ansetter folk, da slipper du unna mye lettere.
Er dere loka eller? Vet om flere som jobber på sjøen i norske rederier og bor hvor faen dem vil her i verden, for eksempel en kar som har en helt decent stilling på Hurtigurten og bor i Thailand når han ikke er på jobb.

Rederiet betaler transport til og fra jobb og der nede lever han som en konge med gigantisk villa og egen bassenggutt som tjener.

Fult mulig!
en som faren min kjener jobber i norsjø og han er 2 uker på platform og 4 uker i thailand og det går fint for han.
hvet at usa er lit strengere men det skal vel gå
Min onkel bor i Singapore og jobber i nordsjøen her i Norge, så tror ikke det skal være noe problem. Om firmaet betaler flyreisene dine frem og tilbake, er noe annet. Ingen så dreper deg om du spør noen i selskapet du jobber/vil jobbe i
Den undervurderte
Trådstarter
Vet ikke om det hjelper på, men jeg har familie i USA rundt der jeg planlegger å bo. Lettere å få meg Greencard da ?
En annen ting å tenke på er jo boligpriser og levekostnader i Norge kontra USA.
Om du tjener 8-900K i nordsjøen og skatter og bor i USA så vil jo de penga rekke skrekkelig langt der borte.
Siden det aller meste er ca halvpris av norsk pris. Og når du også sparer flere hundretusen kroner i året i skatt så begynner det å høres ut som en kjempe-idé. Skulle gjort det selv om jeg hadde hatt jobb i olja. Ts du kommer du jo å leve som en konge i usa, kan kjøre fete biler som koster nesten ingenting og selv om amerikanerne gråter over bensinprisen så vil du le hele veien til kassa som er vant til 14 kr literen. For den prisen får du ca 4 liter i usa, tror det var 2.20$ Gallon jeg så på nyhetene.

Bommet litt ser jeg, prisene var på ca 3.65$ Gallon. Eller 20 kr for 3,78 liter. Altså en femmer for literen. Fortsatt billig det
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Fikk jævlig lyst på å flytte til USA og jobbe offshore nå....

Ts, Det er fult mulig. og sin sykt billig
Sist endret av Nitropop; 30. september 2012 kl. 20:07.
Mye pisspreik i denne tråden.
Skatt- du betaler sjømannsskatt når du jobber offshore. Den er jævlig mye lavere enn 35%
reise - firmaet betaler vanligvis reisen til og fra hjemsted til helikopter. Dette gjelder da ofte landet du bodde i når du ble ansatt. Hvis du skal flytte utenlands etter ansettelse så blir dette en diskusjon mellom deg og din personalkoordinator, evt. Personalsjef. Finnes ikke noe fasitsvar da det varierer fra firma til firma, og stilling til stilling.

Vet om en personalkoordinator som ikke ansatte folk som bodde for langt nord. Hvis de ikke kunne reise om morgenen og være fremme før 16:00 på sola, ingen jobb. Hun plukket heller noen fra trondheim/oslo/bergen e.l. Da de kunne være klar til en ekstratur på kort varsel.

Du kan få det til, men ikke nevn dette på intervju. Hvis du senere vil flytte så er det vanlig at de betaler kostnaden til siste flyplass i Norge = Oslo. Men da vanligvis en fullprisbillett, noe som ikke koster vesentlig mindre enn en reise til USA på økonomiklasse.

Lykke til.
Sitat av totaltkaos Vis innlegg
Mye pisspreik i denne tråden.
Skatt- du betaler sjømannsskatt når du jobber offshore. Den er jævlig mye lavere enn 35%
reise - firmaet betaler vanligvis reisen til og fra hjemsted til helikopter. Dette gjelder da ofte landet du bodde i når du ble ansatt. Hvis du skal flytte utenlands etter ansettelse så blir dette en diskusjon mellom deg og din personalkoordinator, evt. Personalsjef. Finnes ikke noe fasitsvar da det varierer fra firma til firma, og stilling til stilling.

Vet om en personalkoordinator som ikke ansatte folk som bodde for langt nord. Hvis de ikke kunne reise om morgenen og være fremme før 16:00 på sola, ingen jobb. Hun plukket heller noen fra trondheim/oslo/bergen e.l. Da de kunne være klar til en ekstratur på kort varsel.

Du kan få det til, men ikke nevn dette på intervju. Hvis du senere vil flytte så er det vanlig at de betaler kostnaden til siste flyplass i Norge = Oslo. Men da vanligvis en fullprisbillett, noe som ikke koster vesentlig mindre enn en reise til USA på økonomiklasse.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Indeed. De som jobber på båt får sjømannsskatt, ingen andre. Og det er ikke "jævlig mye lavere" enn 35%, men du får skreve av rundt 80k tror jeg.
Flytende boreskip og rigg regnes ikke inn under vanlig skip og gir ingen sjømannsskatt.
Sitat av totaltkaos Vis innlegg
Mye pisspreik i denne tråden.
Skatt- du betaler sjømannsskatt når du jobber offshore. Den er jævlig mye lavere enn 35%
reise - firmaet betaler vanligvis reisen til og fra hjemsted til helikopter. Dette gjelder da ofte landet du bodde i når du ble ansatt. Hvis du skal flytte utenlands etter ansettelse så blir dette en diskusjon mellom deg og din personalkoordinator, evt. Personalsjef. Finnes ikke noe fasitsvar da det varierer fra firma til firma, og stilling til stilling.

Vet om en personalkoordinator som ikke ansatte folk som bodde for langt nord. Hvis de ikke kunne reise om morgenen og være fremme før 16:00 på sola, ingen jobb. Hun plukket heller noen fra trondheim/oslo/bergen e.l. Da de kunne være klar til en ekstratur på kort varsel.

Du kan få det til, men ikke nevn dette på intervju. Hvis du senere vil flytte så er det vanlig at de betaler kostnaden til siste flyplass i Norge = Oslo. Men da vanligvis en fullprisbillett, noe som ikke koster vesentlig mindre enn en reise til USA på økonomiklasse.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet så betaler de som jobber i olja helt vanlig skatt lik alle oss på land.
Og uten store kostbare låne eller andre store fradrag så blir det omtrent 35% skatt på penga tjent i nordsjøen, + toppskatt og senere formueskatt.

Ellers har du nok mye rett i det du sier, da mange arbeidsgivere er svært opptatt av fleksibilitet. Og hører de at en kandidat har adresse i USA eller Thailand på intervjuet så blir det nok fort som du sier at da velger de heller noen andre.

Men er at fast jobb er i havn er det jo ingen problem å endre adresse og flytte utenlands. Såfremt en ikke eier bolig i landet skal det i teorien være en smal sak å bli meldt utflyttet i folkeregisteret og dermed blir skattepliktig i sitt nye hjemland. Det er jo noen grunnprinsipper i skattejussen om å ikke betale dobbel skatt slik at stort sett vil det nok gå bra.

Mtp å kun få dekt flyreise til siste registrerte "hjemme" flyplass kan det helt sikkert være mulig å søke arbeidsgiver om unntak fra hovedreglene. Og det viser seg umulig så spiller det likevel ikke særlig stor rolle om ts må betale selv for 5-6 flyreiser tur/retur USA - det han sparer i skatt gjør at ts kan reise på førsteklasse hver gang og bringe en egen butler med seg på flyet og fortsatt går han i pluss i forhold til om han skal bo og skatte til Norge.

Du har en kjempeplan ts. Bare til å gjennomføre, så blir du kjapt en holden mann og kan leve et realt luksusliv i USA.
Sist endret av ompapa; 2. oktober 2012 kl. 12:56.
Regner med du har utdannelse innen brønnteknikk, TS? Hvorfor regner du med å tjene rundt én million?

Totalkaos: du har tydeligvis ikke særlig god peiling selv. Sjømannskatt gjelder ikke for folk på plattformer. Heller ikke de flytende.
Sist endret av Sjølvaste; 2. oktober 2012 kl. 15:24.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Regner med du har utdannelse innen brønnteknikk, TS? Hvorfor regner du med å tjene rundt én million?

Totalkaos: du har tydeligvis ikke særlig god peiling selv. Sjømannskatt gjelder ikke for folk på plattformer. Heller ikke de flytende.
Vis hele sitatet...
TS har aldri sagt at han regner med å tjene rundt en million.
Ompapa brukte summen som et eksempel for å vise hvor mye TS kunne spare i skatt.
Sist endret av Don Draper; 2. oktober 2012 kl. 16:12.
Vet om folk som jobber på platform som blir flydd at og frem fra Thailand, alt blir dekket.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Vet om folk som jobber på platform som blir flydd at og frem fra Thailand, alt blir dekket.
Vis hele sitatet...
Det kan nok variere fra selskap til selskap hvordan de praktiserer interne regler. Leste om en som skrev at han fikk dekket hjemreise til Filipinene siden han fikk seg kone der, men at han måtte søke særskilt om det så det kan nok være mulig å få et unntak.

Men i det store bildet så blir jo tur/retur billetter til feks gardermoen som småpenger å regne iforhold til hva ts sparer i skatt. Så uansett utfall av hvem som betaler flybillettene så vil det jo lønne seg for ts å bo og skatte til USA.

Forutsatt at ts virkelig klarer å skaffe seg jobb i olja og deretter klarer å skaffe seg green card. Litt mange if her men men.
jobber offshore for et firma stort firma her i norge, og kan si at det trolig er lite populært at du flytter til USA. de dekker ikke slike utgifter. da må du selv betaler turen til den byen hvor kontoret du er ansatt på ligger. kjenner til noen andre selskaper som heller ikke tillater at de offshore ansatte flytter serlig langt på seg. eneste tilfellet er hvis du greier komme deg litt opp i systemet da har bedriften lettere for å gå med på ting. Der jeg jobber i stavanger slo bedriften seg vanskelig når en kolega bare ville flytte til tromsø.
Ridder av 1. klasse
En annen ting som er greit å ha i bakhodet, er hvor du skal ha statsborgerskap. Stor forskjell på godene i Norge og USA, og ikke minst hva du har krav... Folk fra norge som f.eks reiser på båt og jobber innenfor oljen, har en helt annen lønn enn folk i fra USA. Og så må du tenke på hvilken valuta du får lønnen utbetalt i... Og så må du tenke på skatt, og hvem du må skatte til...
Jeg ser at mange nevner fordeler ved å bo i USA, blant annet skatt, men man skatter til landet man jobber i. Med andre ord: Om du jobber i Norge, men bor for eksempel i Sverige, skatter du til Norge.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Jeg ser at mange nevner fordeler ved å bo i USA, blant annet skatt, men man skatter til landet man jobber i. Med andre ord: Om du jobber i Norge, men bor for eksempel i Sverige, skatter du til Norge.
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer ikke såvidt jeg vet. Det du tenker på er at Norge har egne skatteavtaler med Sverige. Du skatter til det landet du bor i det er hovedregelen.

Om det ikke var slik så kunne jo alle med frie yrker ansette seg selv i sitt eget selskap registrert i skatteparadis og dermed betalt nesten null skatt, mens de bor i Norge.

Sitat av l0hre Vis innlegg
jobber offshore for et firma stort firma her i norge, og kan si at det trolig er lite populært at du flytter til USA. de dekker ikke slike utgifter. da må du selv betaler turen til den byen hvor kontoret du er ansatt på ligger. kjenner til noen andre selskaper som heller ikke tillater at de offshore ansatte flytter serlig langt på seg. eneste tilfellet er hvis du greier komme deg litt opp i systemet da har bedriften lettere for å gå med på ting. Der jeg jobber i stavanger slo bedriften seg vanskelig når en kolega bare ville flytte til tromsø.
Vis hele sitatet...

Om du jobber på plattform og har fast kontrakt og fast turnus så tror jeg virkelig ikke arbeidsgiver kan si noe som helst på at du flytter, enten det nå er til Tromsø eller New York. Sålenge du møter til avtalt tid ved heliporten og ellers ikke steller til noe krøll så er det nok stuck med deg uansett hvor mye de misliker det.

Greit nok at de ønsker fleksible ansatte, men en kontrakt er en kontrakt. Og en kan jo ikke velge bosted basert på at arbeidsgiver muligens kanskje en dag har behov for at akkurat DU skal jobbe overtid.

Med mindre det er egne regler for folk på plattform så kan jo arbeidsgiver alltids beordre på overtid men med tanke på de sinnsyke beløpene de tjener på ekstravakter i friperiodene så tror jeg virkelig ikke det er vanskelig å få noen til å ta ekstra skift. Har hørt om at kjapt tjener seg 50K på en ukes ekstra jobb. Om det stemmer så tror jeg nesten det er kamp om å få jobbe ekstra.
Onkel tjente 120k på 15 ekstra dager i Brasil. Det er som ompapa sier, helt latterlig godt betalt for ekstra skift.
Sist endret av Don Draper; 2. oktober 2012 kl. 20:13.
Det er jo nesten dårlig. I Nordsjøen for de som jobber 2-4 er det vanlig med rundt 9-12 tusen ekstra i døgnet utover de 14 dagene.

Folk som jobber 2-4 i Nordsjøen har det veldig greit med tanke på lønn i forhold til arbeid med tanke på resten av bransjen som jobber offshore.

En annen fordel med Brazil er jo om du er der mer enn 186 dager betaler du i praksis ingen skatt. Kun de 7.8% i trygdeavgift til Norge. Det gjør seg godt på en årslånn på drøye millionen.
Sist endret av hyd; 2. oktober 2012 kl. 20:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå ble jeg sannelig usikker. Kan det ha vært 150k for 12 dager? Syntes det hørtes for mye ut først, men når du sier det er vanlig med 9-12k ekstra i døgnet så stemmer jo dette sånn ca.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Vet ikke om det hjelper på, men jeg har familie i USA rundt der jeg planlegger å bo. Lettere å få meg Greencard da ?
Vis hele sitatet...
Det spørs i grunnen helt hvor nær familie dette er. Med mindre det er snakk om nærmeste familie, vil det nok ikke gjøre det lettere for deg å få greencard. Har du lest på nettsiden til den amerikanske ambasaden? I noen tilfeller er det mulig å få greencard, eller i alle fall oppholds/arbeidstillatelse, ved at man har en ettertraktet utdannelse. Jeg vet ikke helt hvilken utdannelse du har, men utfra det jeg har forstått så er det ikke vanskelig å bo i USA når man jobber innenfor olje.

En mulighet er jo selvfølgelig å prøve å bli ansatt i et amerikansk firma, dersom det er aktuelt for deg. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror det er mye enklere å få greencard dersom du er ansatt i USA, for da vil det firmaet som ansetter deg ordne med at du får deg arbeidstilatelse og etterhvert greencard. Lønnen vil nok bli noe lavere, jeg er ikke sikker på hvordan det er i USA. Men jeg er helt enig i at du kan leve veldig godt hvis du først flytter dit.

Det virker som du har fått mange gode råd i denne tråden, så du har jo flere valgmuligheter!
Ønsker deg lykke til!
Sitat av hyd Vis innlegg

En annen fordel med Brazil er jo om du er der mer enn 186 dager betaler du i praksis ingen skatt. Kun de 7.8% i trygdeavgift til Norge. Det gjør seg godt på en årslånn på drøye millionen.
Vis hele sitatet...
Kilder? Ikke fordi jeg ikke tror på deg. Vil bare lese om systemet.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Kilder? Ikke fordi jeg ikke tror på deg. Vil bare lese om systemet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg har så mange gode kilder på det. Bare at flere i mitt firma og kollegaer har gjort det mange ganger. Slik jeg ble forklart det litt av en kollega som har gjort nettopp dette var at du skatter egentlig til Brazil, men at de ikke krever skatten når året er omme. Tror det er et lite smutthull, men det blir praktisert i aller høyeste grad. Veldig attraktivt i firmaet mitt å få mye Braziljobber hvertfall pga dette. Mulig du finner noe på det om du søker, det er noe jeg aldri har gjort selv.