Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7780
Hei, jeg har en jobb som har nulltoleranse for alt som har med narkotika og gjøre. Det jeg lurer på er om min arbeidsgiver blir informert om dette? Sitter og vurderer å si opp.. Det er forøvrig hasj det er snakk om.
Du sier faen meg ikke opp! Vent heller og se hva som skjer.
Det tviler jeg på, har selv fått forelegg og prikk på rullebladet for det samme og min arbeidsplass har aldri blitt involvert på noen som helst måte. Men hvis de kan få tilsendt en politiattest, altså ditt "tømmelige rulleblad" hvis de selv.

Edit: Og det kommer de sikkert ikke til å gjøre siden du allerede er ansatt.
Sist endret av hanken; 11. januar 2013 kl. 00:43.
Det spørs om jobben din mener at du ikke skal være påvirket i jobben, eller om det også innegår hva du gjør på fritida di.
Det skal ligge særskilte årsaker til at et privatselskap skal kunne be om etnutømmelig politi attest. Dersom du jobber innenfor barnepedagogikk, barnevernet, psykritrisk helsetjeneste og den type yrker tror jeg at de kan be om det. Men ikke private selskaper.
Som sagt så sier du selvsagt ikke opp og tar "straffa" på forskudd. Det blir å skyte seg selv i leggen.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Det skal ligge særskilte årsaker til at et privatselskap skal kunne be om etnutømmelig politi attest. Dersom du jobber innenfor barnepedagogikk, barnevernet, psykritrisk helsetjeneste og den type yrker tror jeg at de kan be om det. Men ikke private selskaper.
Vis hele sitatet...
Trenger uttømmende vandel ved søk på jobb hos forsikringsbransjen, seriøse inkassoselskap og vekter. Det er private selskap.

Mitt tips til trådstarter. Dersom du blir tatt for hasj igjen, så sier du at du er arbeidsledig...
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Trenger uttømmende vandel ved søk på jobb hos forsikringsbransjen, seriøse inkassoselskap og vekter. Det er private selskap.

Mitt tips til trådstarter. Dersom du blir tatt for hasj igjen, så sier du at du er arbeidsledig...
Vis hele sitatet...
Og risikere å bli tiltalt for løgn til politiet? De har krav, ifølge norsk lovverk, å få vite hva du driver med. (Ikke hvor du jobber, men hvilket yrke).
Sist endret av bamsegutt; 11. januar 2013 kl. 08:16.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Og risikere å bli tiltalt for løgn til politiet? De har krav, ifølge norsk lovverk, å få vite hva du driver med. (Ikke hvor du jobber, men hvilket yrke).
Vis hele sitatet...
Helt ok, men da jeg er lei av at de kontakter min arbeidsgiver, så sier jeg at jeg nylig ble arbeidsledig, men starter den 1./15. hos ny arbeidsgiver i salgsbransjen.
Arbeidsgiver skal bare bli varslet om det er fare for liv og helse, så du har ingenting og bekymre deg for.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Arbeidsgiver skal bare bli varslet om det er fare for liv og helse, så du har ingenting og bekymre deg for.
Vis hele sitatet...
Nå regner vel mange i Norge med at det er fare for liv og helse når man røyker cannabis.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Arbeidsgiver skal bare bli varslet om det er fare for liv og helse, så du har ingenting og bekymre deg for.
Vis hele sitatet...
Si det til etterforsker som sender avhør-innkallelsen til arbeidsgiver, uten å føre opp mitt navn som mottaker. Først lengre nede, står det at jeg skal henvende meg til spesifisert etterforsker. Dem har kommet mye på besøk i det siste, så de vet hvor jeg bor, så jeg skjønner ikke hvorfor etterforsker sitt svar er: vi ville bare forsikre oss om at du mottok innkallelsen.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Og risikere å bli tiltalt for løgn til politiet? De har krav, ifølge norsk lovverk, å få vite hva du driver med. (Ikke hvor du jobber, men hvilket yrke).
Vis hele sitatet...

Nei, det har de ikke. Om jeg ikke er HELT på bærtur her nå. Så er det eneste du er pliktig å oppgi til politiet personnummeret ditt.
Sist endret av SkyMarshal; 13. januar 2013 kl. 22:48.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Nei, det har de ikke. Om jeg ikke er HELT på bærtur her nå. Så er det eneste du er pliktig å oppgi til politiet personnummeret ditt.
Vis hele sitatet...
Du er på bærtur. Man er pliktig til å oppgi navn, fødselsdato, adresse og stilling. Straffelovens §333 sier Stilling eller Bopæl (min utheving), men det finnes eksempler på at det er gitt bot til personer som ikke har oppgitt begge to.


Rettigheter som innbrakt. (pdf)
Stilling er vel strengt tatt bare hva man arbeider som, ikke nødvendigvis opplysninger om arbeidsgiver.
Vær veldig forsiktig med hva du sier til hvem nå. Jeg ble tatt for noe (ikke narkotika) når jeg var 15. Skolen og politiet samarbeidet med å prøve å få ut det verste i meg for at jeg skulle ha det jævlig. Skolen ga masse unødvendige små detaljer til politiet (pliktige eller ikke, en decent ungdomsskole skole gjør ikke slik). Det gikk fra "tyveri" ved å ta et heiskort som en lærer hadde glemt igjen på en nøkkelknipp, osv.

Og en annen ting. Du er bare anmeldt. Det er litt vanskelig å "spå" fremtiden din når ikke vi vet hvem det var som anmeldte deg, og om det er en politirapport oppe, og om det på noen form er bevist. Om ikke det er bevist kan du prøve å slå av en prat med noen som sturer juss, enten her på forumet eller på ekte, så kan de sikkert hjelpe deg med å finne beste løsning på problemet.

Om ikke de har beviser så kan de egentlig ikke straffe deg for noe. Det er egentlig "bare filmer" tenkte jeg, men om du spør en som har litt mer peiling på juss enn det jeg har, så vil du nok få et par bra svar.
Mulig de ikke informerer arbeidsgiver om at du blir anmeldt, problemet er vel mest det at hvis du har et yrke som med jevne mellomrom "oppdaterer" politiattestene til de ansatte, altså at de sjekker med jevne mellomrom om det er kommet opp noe nytt blant deres ansatte.

Noen husker kanskje hurlumheien som var i vekterbransjen for en stund siden, der det kom frem at flere ansatte hadde begått lovbrudd i årene etter at de var ansatt og at dette ikke var blitt fanget opp siden det ikke ble hentet inn politiattest etter at man allerede var ansatt. Det ble masseoppryddning og mange oppsigelser.

Mange av de store vekterselskapene sjekker nå politiattester jevnlig, men vet ikke hvordan dette er i andre selskaper/yrker som har krav om utømmende politiattest.
Heisan, vil påpeke at befatning med narkotika som har gått til forelegg er ganske greit å ha med å gjøre. Trenger du topphemlig klarering i forsvaret så er det verre, men avhengig av hva du jobber som så søkes det forskjellige vandler. eks. barnhage søker sedelighetsvandel. Så om du har fyllekjørt og ranet narvesen kiosker skal det ikke være ett problem for jobbing med barn og ungdom. Derimot så vil den vises konsekvent på en uttømmende vandel. Mener det var noe sånn to års regel også, men husker ikke hva det var.
Sitat av Xorxnor Vis innlegg
Heisan, vil påpeke at befatning med narkotika som har gått til forelegg er ganske greit å ha med å gjøre. Trenger du topphemlig klarering i forsvaret så er det verre, men avhengig av hva du jobber som så søkes det forskjellige vandler. eks. barnhage søker sedelighetsvandel. Så om du har fyllekjørt og ranet narvesen kiosker skal det ikke være ett problem for jobbing med barn og ungdom. Derimot så vil den vises konsekvent på en uttømmende vandel. Mener det var noe sånn to års regel også, men husker ikke hva det var.
Vis hele sitatet...
Tror det med en slags "tidsregel" er litt avhengig av hva slags politiattest som inhentes, altså hvor omfattende den er.

Jeg jobbet som hjemmehjelp for snart 10 år siden, og en gang hadde en gammel senil dame rotet bort noen ting hjemme (var ikke smykker eller penger en gang, det var blant annet snakk om en pyntepute og en sukkerskål!) og hun og datteren kom frem til at det MÅTTE jo være hjemmehjelpene som hadde tatt det, så jeg og en kollega ble anmeldt.

Vi måtte inn til avhør, og etter det ble saken henlagt grunnet bevisets stilling, og jeg glemte hele greia.

Fast forward 7 år til jeg skulle ha en sikkerhetsklarering ifb. jobb, og jeg fikk kjempepes fordi jeg hadde "unnlatt å opplyse" om at jeg var blitt anmeldt for naskeri den gangen.
Jeg fikk til slutt forklart saken, men for deres del var det verste at jeg ikke hadde opplyst om det i papirene til å begynne med.

Så til og med "fillesaker" kommer opp hvis det er snakk om rette typen politiattest.
Sist endret av Fluke; 20. januar 2013 kl. 00:40.
Trådstarter
3 0
Da kom telefonen jeg ikke ville ha. Ble kalt ned på kontoret og der måtte jeg skrive min oppsigelse. Good game.
Sitat av tugger Vis innlegg
Da kom telefonen jeg ikke ville ha. Ble kalt ned på kontoret og der måtte jeg skrive min oppsigelse. Good game.
Vis hele sitatet...
Trist å høre. Hvordan ble de informert?
Sitat av tugger Vis innlegg
Da kom telefonen jeg ikke ville ha. Ble kalt ned på kontoret og der måtte jeg skrive min oppsigelse. Good game.
Vis hele sitatet...
Du må nesten komme med litt mere info enn det der.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Synd å høre. Hva jobbet du som?
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Du sier faen meg ikke opp! Vent heller og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Det er bedre å si opp jobben og få et positivt skriv på din innsats istedenfor å risikere sparken. Ganske opplagt egentlig.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Det er bedre å si opp jobben og få et positivt skriv på din innsats istedenfor å risikere sparken. Ganske opplagt egentlig.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke nødvendigvis attest det står på, det har man forøvrig krav på uansett.

Det er endel ulemper med å si opp også, ovenfor NAV bl.a. Karantene på dagpenger osv. Man sier ikke opp fordi man blir bedt om det.
Sitat av tugger Vis innlegg
Da kom telefonen jeg ikke ville ha. Ble kalt ned på kontoret og der måtte jeg skrive min oppsigelse. Good game.
Vis hele sitatet...
Fy faen så jævlig tragisk, stakkars deg.

Klapper enda en gang som en helt for dette fantastiske prosjektet "krigen mot narkotika", enda en gang har den krevd et uskyldig offer. Ikke uskyldig i den forstand at regler ikke ble brutt, men det å miste jobben pga det.

Det er fullstendig urimelig å ødelegge folks live pga småting som dette!
Sitat av Yalla Vis innlegg
Nå er det vel ikke nødvendigvis attest det står på, det har man forøvrig krav på uansett.

Det er endel ulemper med å si opp også, ovenfor NAV bl.a. Karantene på dagpenger osv. Man sier ikke opp fordi man blir bedt om det.
Vis hele sitatet...
Jaha, så arbeidsgiver skal altså lyve og si at alt var rosenrødt med denne fyren?

Han fikk "sparken" pga. narkotikabruk.
Trådstarter
3 0
Sitat av 3RD Vis innlegg
Du må nesten komme med litt mere info enn det der.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?

De ble informert av politiet som tydeligvis hadde plikt om å melde fra om slike hendelser.

Jobbet som mobil/utrykningsvekter.
Det er jo egentlig veldig enkelt dette her, han hadde regler han måtte forholde seg til. Han valgte å bryte de reglene. Dette er en konsekvensen av det valget.

Ikke verre enn det.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Jaha, så arbeidsgiver skal altså lyve og si at alt var rosenrødt med denne fyren?

Han fikk "sparken" pga. narkotikabruk.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig en kinkig situasjon, men skal fortsatt ikke være noe virkemiddel for at arbeidstakeren selv skal si opp og har like mye krav på attest for jobben han har gjort.

§ 15-15. Attest
(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.
(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.
(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.
Utrolig synd å høre at det gikk sånn TS, men kan jeg spørre hva du ble tatt for og hvordan? Håper alt ordner seg for deg i nær fremtid hvertfall

EDIT: Når jeg sier hva, så mener jeg om du hadde noe på deg eller om du ble ferska mens du tok noe etc.
Sist endret av LP88; 22. januar 2013 kl. 23:10.
Jeg ble tatt med amfetamin for noen uker siden, er under 18 år så jeg kom på pissekontrakt å alt.
Men ingenting ble jo sagt til min arbeidsgiver.
Hei. Jeg fikk jobb som lærling og et av kravende var at jeg hadde sertifikat i Januar, noe jeg trodde var null problem. Jeg har hatt en del forutsigbare hendelser med politiet igjennom oppveksten noe som gjorde at jeg fikk avslag når jeg søkte på sertifikatet (du sender inn søknad om førerkort til Statens Vegvesen) Denne saken er maybe veldig ulik din, men dette gjorde at det var teknisk umulig for meg og ta førerkorte da jeg fikk sperrefrist sekundet jeg mottok svarbrevet på søknaden.

Jeg tenkte lenge på å si opp, men motet meg opp til å si til sjefen hvordan situasjonen var og jeg mottok stor støtte. Han hjelpet meg og skrive anke-sak til politiet og vi venter ennå på svar, jeg fikk avslag bla. for trusler mot politiet, hasj og blablabla (idiotisk, I know! (av meg) Uansett, hvis du har på rullebladet ditt at du ble tatt for å røyke litt og at arbeidsgiver har spesifisert at det er null toleranse for slikt og at du må ha plettfri vandel, vil han vel kansje spørre om vandels attest? Hvis ikke, kjør gamet og vente, holde deg rusfri og sørge for at eventuelle pisse prøver viser negativ i fremtiden hvis arbeidsgiver ønsker dette. Hvis han finner ut av det, come clean. Kansje han er grei? Helst si det til han og forklar situasjonen før han finner ut av det, du trenger ikke spesifisere hva du har gjort galt, men si at du kansje har noe småtteri på rullebladet fra du var under 18 år eller noe sånt. Det er opp til deg!
ikke at jeg er noen ekspert på området. men jeg mener det er stor forskjell på anmeldelse og domfelling..

det er jo fult mulig og bli anmeldt uten og bli domfelt. og uten et dom, så kan vel det vel heller ikke skrives inn i vandelsattesten?

altså, man kan bli anmeldt for narkotikabruk, men som man ikke mottar dom så har jo ikke dette noen betydning for vandel?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av DSlhm Vis innlegg
ikke at jeg er noen ekspert på området. men jeg mener det er stor forskjell på anmeldelse og domfelling..

det er jo fult mulig og bli anmeldt uten og bli domfelt. og uten et dom, så kan vel det vel heller ikke skrives inn i vandelsattesten?

altså, man kan bli anmeldt for narkotikabruk, men som man ikke mottar dom så har jo ikke dette noen betydning for vandel?
Vis hele sitatet...
Hvis man godtar forelegget så trengs det ingen dom.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Fy faen så jævlig tragisk, stakkars deg.

Klapper enda en gang som en helt for dette fantastiske prosjektet "krigen mot narkotika", enda en gang har den krevd et uskyldig offer. Ikke uskyldig i den forstand at regler ikke ble brutt, men det å miste jobben pga det.

Det er fullstendig urimelig å ødelegge folks live pga småting som dette!
Vis hele sitatet...
Uskyldig offer er han ikke. Det finnes en rekke yrker og arbeidsgivere som har nulltoleranse for bruk av narkotika. Han valgte selv å bruke og må nå ta konsekvensen av det. Hvis man bruker dop er det veldig dumt å jobbe for en arbeidsgiver som ikke aksepterer det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Og da skal vi liksom synes det er greit da? er regelverket som det er noe feil med, ikke arbeidstaker og da er han jo uskyldig offer.
Kan vel spekulere i om denne sorenskriveren mister jobben sin da ettersom han var dritings og kjørte.
Merkelig! Ble selv tatt med heroin 1 gram i lomma av snuten en gang, var også høy på andre medikamenter. Ble sendt til legevakten, fikk noe sprøyte. Havnet på glattcella, spydde hele natta, sikkert på grunn av sprøyten jeg fikk. På morgenen, kom en snill politimann med en saftig bot på 2500-3000kr. Vedtok den. Litt etter kom de med spørsmål om jeg ville ha frokost fra en eller annen kiosk, jeg takket pent nei.

Politikvinnen bak skranken bare ristet på hodet da jeg fortale henne at jeg kjørte bybuss, noe som var helt sant. Jeg bare ventet på innkallelse på jobben, fikk aldri høre noe som helst.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Merkelig! Ble selv tatt med heroin 1 gram i lomma av snuten en gang, var også høy på andre medikamenter. Ble sendt til legevakten, fikk noe sprøyte. Havnet på glattcella, spydde hele natta, sikkert på grunn av sprøyten jeg fikk. På morgenen, kom en snill politimann med en saftig bot på 2500-3000kr. Vedtok den. Litt etter kom de med spørsmål om jeg ville ha frokost fra en eller annen kiosk, jeg takket pent nei.

Politikvinnen bak skranken bare ristet på hodet da jeg fortale henne at jeg kjørte bybuss, noe som var helt sant. Jeg bare ventet på innkallelse på jobben, fikk aldri høre noe som helst.
Vis hele sitatet...
Du kommer fra Oslo.
TS kommer fra Mo I Rana, mye mindre plass og mindre forhold. Snuten har mindre å gjøre der, og kan bruke tid og ressurser på ting som Oslosnuten kanskje ville latt være.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så jævla unødvendig altså...

Bare å se etter nytt det da!

GL videre.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Uskyldig offer er han ikke. Det finnes en rekke yrker og arbeidsgivere som har nulltoleranse for bruk av narkotika. Han valgte selv å bruke og må nå ta konsekvensen av det. Hvis man bruker dop er det veldig dumt å jobbe for en arbeidsgiver som ikke aksepterer det.
Vis hele sitatet...
Kan du nevne hvilke arbeidsgivere som i det hele tatt aksepterer narkotika?

EL O EL!!!