Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1169
Hei, lurte bare på kva linje eg må gå for og bli elektrikar på båtar?

PS: Veit ikkje om det er rett plass og legge inn en tråd som dette, men eg bare satset på diskusjon
usertitle import
bleh's Avatar
Skipseletriker tar 3 år, og består av 1 års skolegang og 2 års praksis ombord.

Opptakskravet er Vg2 El-energi.

PS: Alt dette fant jeg ut ved å søke på det magiske stedet som heter www.google.com ! Dere har nok tilgang til Google på Herøy også, som i resten av verden.
Ååh ? Søkte litt på skolen, men pga prosjekt so hadde ikkje eg so god tid.

Takker so mykkje for svaret ditt!
Har selv gått VG1 Elektro -> VG2 Elenergi -> VG3 Skipselektriker i Ålesund.
Er nå snart halvvegs på lærlingtida.
Vurderer selv å gå Skipselektriker VG3, lurer på om det er mye variert arbeid eller bare ensformig arbeid. Hva lå snittet på skolen din på DharkZ ?
Har vi med noen å gjøre som har sett på lønnsutsikter og bare lønnsutsikter?

Lol, ungdommen og sine karrierevalg.
Er skips elektriker og trikker det samme?

Har en bror som går fagskole for å bli 1. maskinist, og han har snakket om at trikkerne holder på å bli byttet ut, siden maskinistene får opplæring/kurs i trekking av kabel ol.

PS: Jeg går vg2 automasjon nå, det er jo også noe man kan jobbe med på båt som har med elektro å gjøre
Skal du først jobbe innenfor el-faget, så for guds skyld ikke bli skipselektriker. Bare vent til du ser hvor jævlig det er å sitte i et lite rom hvor du knapt kan bevege deg i stekende varme. Dessuten tror folk at man er ute på båt og lever det gode sjømannsliv som skipselektriker, noe som er feil. Båten ligger til land hele tiden under service. Finnes selfølgelig unntak..
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Skal du først jobbe innenfor el-faget, så for guds skyld ikke bli skipselektriker. Bare vent til du ser hvor jævlig det er å sitte i et lite rom hvor du knapt kan bevege deg i stekende varme. Dessuten tror folk at man er ute på båt og lever det gode sjømannsliv som skipselektriker, noe som er feil. Båten ligger til land hele tiden under service. Finnes selfølgelig unntak..
Vis hele sitatet...
Kanskje det er fisker man skulle utdannet seg som
Sitat av karlpistol2 Vis innlegg
Vurderer selv å gå Skipselektriker VG3, lurer på om det er mye variert arbeid eller bare ensformig arbeid. Hva lå snittet på skolen din på DharkZ ?
Vis hele sitatet...
Snittet mitt på VG2 var på 4,7

VG3 fikk jeg bestått
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Har vi med noen å gjøre som har sett på lønnsutsikter og bare lønnsutsikter?

Lol, ungdommen og sine karrierevalg.
Vis hele sitatet...
Visst han har en generell interesse for elektro, hvorfor ikke ta muligheten og tjene mer + ha mer fri?
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Skal du først jobbe innenfor el-faget, så for guds skyld ikke bli skipselektriker. Bare vent til du ser hvor jævlig det er å sitte i et lite rom hvor du knapt kan bevege deg i stekende varme. Dessuten tror folk at man er ute på båt og lever det gode sjømannsliv som skipselektriker, noe som er feil. Båten ligger til land hele tiden under service. Finnes selfølgelig unntak..
Vis hele sitatet...
Jeg har enda til gode å se en skipselektriker sitte i et lite rom hvor han knapt kan bevege seg. I alle båtene jeg har vært ombord i har alle store rom, med høye sikringsskap og god takhøyde. Skipselektriker er en langt mer komfortabel jobb enn vanlig elektriker.

Hvilke båter er det du har vært ombord i?
Lunat1c. Der tar du nok grundig feil. Lite rom med stekende varme? du er dessverre HELT på jordet.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Visst han har en generell interesse for elektro, hvorfor ikke ta muligheten og tjene mer + ha mer fri?
Vis hele sitatet...
Fordi det finnes andre ting innenfor elektro som er uendelig mye mindre monotont enn å sitte på den samme båten dag ut og dag inn.
Ikke at det er noe jeg selv ville valgt, men hvis man er ute etter fri og penger burde man heller satse på å få jobb på plattform.
Da vil man tjene omtrent det samme, men jobbe 2-4 rotasjon istedetfor 4-4 rotasjon, om man får en grei jobb.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Har vi med noen å gjøre som har sett på lønnsutsikter og bare lønnsutsikter?

Lol, ungdommen og sine karrierevalg.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si all jobb, men ihvertfall -nesten- all jobb blir man lei før eller siden alikevel. Snakket for ikke lenge siden med en person som jobbet på båt, fikk til info at de jobbet seks måneder, og tjente en million i året. På båten jobber man i seks timers intervaller hele tiden, i fem uker.

Det jeg har kommet fram til når det gjelder jobb er at; Uansett hva man velger å gjøre, så må man jobbe hardt for å få beholde jobben. Dessuten; all jobb bli kjedelig og ensformig i lengden. Man vil jo også ha noe man kan gjenkjenne og føle seg litt trygg på, slik at man vet sånn noenlunde hva man møter hver dag.

Da kan man like gjerne velge noe som er supergodt betalt istedenfor å ende opp med 250 000 før skatt... For å jobbe hardt, det må man uansett hva man velger å gjøre! Ellers er det alltid noen andre som tar jobben din.
Det fine med å være skipselektriker er at du kan jobbe både på land og på båt
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Har vi med noen å gjøre som har sett på lønnsutsikter og bare lønnsutsikter?

Lol, ungdommen og sine karrierevalg.
Vis hele sitatet...
Har det slått deg at TS kanskje interesser seg for faget? Ikke alle har like interesser og karrieresyn.

Hva med heller la være å kommentere enn å komme slike påstander?
Sist endret av Don Draper; 2. november 2012 kl. 21:37.