Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 772
Jeg er helt grønn på MAC, og forsøker kjøre noen hjemmelagde Perlprogrammer med brukergrensesnitt skrevet i Perl Tk. Det går dårlig, fordi Tk ikke er installert osv.

Har googlet litt og sett at jeg kan installere noe som heter xcode, men det er visstnok ganske stort....

Er det noen her som har bedre forslag?
Xcode er en pakke med utviklingsverktøy for Mac OS X. Den er veldig kjekt å ha installert dersom du driver med utvikling. Om dine avhengigheter medfølger i Xcode tør jeg ikke svare på. Men med Xcode installert, kan du installere et pakkesystem som f.eks. Macports (krever kompilering) eller Fink (kan kompileres eller installeres fra binær-installer), hvor du kan installere de programvarebibliotek som måtte være ønskelig.

Om jeg forstår dette riktig trenger du også X11 (er antageligvis installert på systemet allerede. Se i Applications/Utilities) for å få opp GUI-et.
Sist endret av Marjo; 10. august 2010 kl. 23:06.
Helga's Avatar
Trådstarter
Sitat av Marjo Vis innlegg
Xcode er en pakke med utviklingsverktøy for Mac OS X. Den er veldig kjekt å ha installert dersom du driver med utvikling. Om dine avhengigheter medfølger i Xcode tør jeg ikke svare på. Men med Xcode installert, kan du installere et pakkesystem som f.eks. Macports (krever kompilering) eller Fink (kan kompileres eller installeres fra binær-installer), hvor du kan installere de programvarebibliotek som måtte være ønskelig.

Om jeg forstår dette riktig trenger du også X11 (er antageligvis installert på systemet allerede. Se i Applications/Utilities) for å få opp GUI-et.
Vis hele sitatet...
Når jeg trykket på X11 fikk jeg opp et terminalvindu. Skal jeg kunne kjøre det derfra? Får samme feilmelding...

Can't locate Tk.pm in @INC (@INC contains: /Library/Perl/Updates/5.10.0 /System/Library/Perl/5.10.0/darwin-thread-multi-2level /System/Library/Perl/5.10.0 /Library/Perl/5.10.0/darwin-thread-multi-2level /Library/Perl/5.10.0 /Network/Library/Perl/5.10.0/darwin-thread-multi-2level /Network/Library/Perl/5.10.0 /Network/Library/Perl /System/Library/Perl/Extras/5.10.0/darwin-thread-multi-2level /System/Library/Perl/Extras/5.10.0 .) at ./jobb.pl line 4.
Prøv å installer Tk via CPAN.

Skriv følgende i terminalen

Kode

cpan -i Tk
Helga's Avatar
Trådstarter
Jeg prøvde en gang til nå, men har prøvd det allerede... Det går ikke fordi man ikke kan kjøre "make"...


SREZIC/Tk-804.029.tar.gz
make -- NOT OK
Warning (usually harmless): 'YAML' not installed, will not store persistent state
Running make test
Can't test without successful make
Running make install
Make had returned bad status, install seems impossible
Sist endret av Helga; 12. august 2010 kl. 10:04.
1) Make sure you have the Apple Developer Tools installed.
These are on one of your install discs, or available as a huge but free download from the Apple Developer Connection [free registration required]. I thought I had them, but apparently when we upgraded that computer to Tiger, they went missing.

If you don’t have this stuff installed, your installation will fail with errors about unavailable commands.

2) Configure CPAN.
$ sudo perl -MCPAN -e shell

perl> o conf init

This will prompt you for some settings. You can accept the defaults for almost everything (just hit “return”). The two things you must fill in are the path to make (which should be /usr/bin/make) and your choice of CPAN mirrors (which you actually choose don’t really matter, but it won’t let you finish until you select at least one). If you use a proxy or a very restrictive firewall, you may have to configure those settings as well.

If you skip Step 2, you may get errors about make being unavailable.

3) Upgrade CPAN
$ sudo perl -MCPAN -e 'install Bundle::CPAN'

Don’t forget the sudo, or it’ll fail with permissions errors, probably when doing something relatively unimportant like installing man files.

This will spend a long time downloading, testing, and compiling various files and dependencies. Bear with it. It will prompt you a few times about dependencies. You probably want to enter “yes”. I agreed to everything it asked me, and everything turned out fine. YMMV of course. If everything installs properly, it’ll give you an “OK” at the end.

4) Install your modules. For each module….
$ sudo perl -MCPAN -e 'install Bundle::Name'

or

$ sudo perl -MCPAN -e 'install Module::Name'

This will install the module and its dependencies. Nice, eh? Again, don’t forget the sudo.

The first time you run this after upgrading CPAN, it may prompt you to configure again (see Step 2). If you accept its offer to try to configure itself automatically, it may just run through everything without a problem.

There are a couple of potential pitfalls with specific modules (such as the LWP::UserAgent / HEAD issue), but most have workarounds, and I haven’t run into anything that wasn’t easily recoverable.

And that’s it!


DarkSheer
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Helga's Avatar
Trådstarter
Det ble ingen suksess med Perl Tk, så jeg fant ut at jeg fikk lære meg andre måter å løse ting på. (PHP gjorde susen).