Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2396
Hei alle sammen,

Jeg er helt ny her på forumet, men har ofte vært innom når jeg har funnet svar her etter å ha googlet ting jeg lurer på Så forumet er supert!
Men denne gangen finner jeg bare ikke ut av det jeg lurer på. I anledning juni måned får jo de fleste feriepenger.
Jeg har vært ansatt i bedriften min siden 2010 (fast siden 2011), og har vært forvirret rundt utbetalinger flere ganger. Feriepengene har jeg ikke fått til å stemme hverken i 2012 eller i år. Reell fastlønn får jeg ikke til å stemme med med kontraktsfestet årslønn.

Selv om jeg regner med at regnskapsavdelingen gjør det riktig, har jeg allikevel en nagende følelse av at jeg bør sjekke det opp.
Hvor mye bør man stole blindt på en regnskapsavdeling? De er jo også bare mennesker, og kan gjøre feil som alle andre?

Jeg vet heller ikke hvem jeg skal henvende meg til for å sjekke dette (regnskapssjef har virket irritert over at jeg har spurt tidligere, så jeg vil helst få hjelp utenfor firmaet). Jeg synes i det hele tatt situasjonen er pikant, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Noen råd?

På forhånd tusen takk
Be om 5 minutter for forklaring av hva som inngår i lønnsutbetalingene, det burde ikke være et problem for noen.
Det er fort gjort å bli litt forvirret om firmaet har halvnannen lønn i desember, trekker fra lønn for den femte ferieuka sammen med feriepengene osv.
Er du organisert? Viss ja, så kan de hjelpe deg om du ikke vil ta saken selv.
Trådstarter
4 0
Jeg vet hva vi har, for jeg har jo måttet sette meg mye inn i det etter hvert som jeg begynte å lure. Vi har halv skatt i desember, 5 uker ferie og 12,5% feriepenger. Allikevel får jeg det ikke til å stemme.
I tillegg har jeg blant annet gått fra vikar til fast, hatt en liten lønnsøkning året etter, pluss en permisjon som har gjort at det har vært litt frem og tilbake og vanskeligere for meg å regne det ut selv (er jo ingen lønnsekspert .
Er eneste løsningen å kontakte et eksternt regnskapskontor? Det koster vel litt... :O

Oi, enda et svar. Jeg jobber i privat sektor, vet ikke om jeg er organisert....? Forresten, tusen takk for så kjappe svar allerede!
Sitat av Oslo3005 Vis innlegg
Jeg vet hva vi har, for jeg har jo måttet sette meg mye inn i det etter hvert som jeg begynte å lure. Vi har halv skatt i desember, 5 uker ferie og 12,5% feriepenger. Allikevel får jeg det ikke til å stemme.
I tillegg har jeg blant annet gått fra vikar til fast, hatt en liten lønnsøkning året etter, pluss en permisjon som har gjort at det har vært litt frem og tilbake og vanskeligere for meg å regne det ut selv (er jo ingen lønnsekspert .
Er eneste løsningen å kontakte et eksternt regnskapskontor? Det koster vel litt... :O

Oi, enda et svar. Jeg jobber i privat sektor, vet ikke om jeg er organisert....? Forresten, tusen takk for så kjappe svar allerede!
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke har 12 % feriepenger?

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

For øvrig er det bare å ringe regnskapsfører og be h*n forklare hvordan din årslønn på bakgrunn av kontrakten henger sammen med lønnslippen du mottar.
For å være organisert må du ha meldt deg inn i et LO forbund, og betaler en månedlig avgift.
Altså må du ha aktivt meldt deg inn selv, ikke noe som skjer automatisk så antar du hadde vist om det om du var organisert
Sikkerhetsklarert
Hva er det du ikke får til å stemme? Kom med tallene dine så kan vi se over.

På hver lønnsslipp skal det stå hittil opparbeidet feriepenger. Dvs på lønnsslippen for desember så vil du se totalt opparbeidet feriepenger. Dette beløpet (minus 4/26) blir som regel utbetalt i juni.

Har du en avtale om fast årslønn så bruker fast månedslønn å være 1/11 del av dette. (Det betales bare lønn 11mnd i året hvis man får feriepenger utbetalt i juni) Det er heller ikke helt unormalt å dele det på 12, men da bli trukket i lønn den perioden man avvikler ferie.

Og, nei. Ikke stol på regnskapsavdelingen din.
er jo bare å skrive ned timene du jobber og regne ut selv. evnt hør med regnskap om det er noe galt .. alltid lurt og skrive opp timene du jobber og dobbelsjekke med timelista
Trådstarter
4 0
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Sikker på at du ikke har 12 % feriepenger?

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

For øvrig er det bare å ringe regnskapsfører og be h*n forklare hvordan din årslønn på bakgrunn av kontrakten henger sammen med lønnslippen du mottar.
Vis hele sitatet...
Jeg må dobbeltsjekke i kontrakten på mandag ang. om det er 12,5% eller 12%. Men mener jeg sjekket dette da jeg undersøkte sist. Har fastlønn, så skriver ikke timer.

Jeg er ikke organisert ser jeg, siden jeg ikke har aktivt meldt meg inn noe sted

Vi får utbetalt i juni, og har 5 uker ferie. Så jeg vet at vi blir trukket 4/26, uten at jeg enda har skjønt hvorfor. Jeg ikke fått lønnsslippen for årets utbetaling, men skal etterlyse den.

Hvordan er reglene for første året man er ansatt? Da har man ikke opptjent noe feriepengegrunnlag, og man blir trukket i lønn for det man eventuelt tar fri. Betyr det at man 1) ikke får vanlig lønn for juni, 2) heller ikke får feriepenger og 3) blir trukket i lønn for evt. ferie man tar ut?

Når det gjelder feriepengegrunnlaget for 2012, så får jeg det ikke til å stemme med det jeg skal ha fått utbetalt. Differansen er på ca. 30.000 (feriepengegrunnlaget er for lite). Må jo være noe jeg har oversett...

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hva er det du ikke får til å stemme? Kom med tallene dine så kan vi se over.

På hver lønnsslipp skal det stå hittil opparbeidet feriepenger. Dvs på lønnsslippen for desember så vil du se totalt opparbeidet feriepenger. Dette beløpet (minus 4/26) blir som regel utbetalt i juni.

Har du en avtale om fast årslønn så bruker fast månedslønn å være 1/11 del av dette. (Det betales bare lønn 11mnd i året hvis man får feriepenger utbetalt i juni) Det er heller ikke helt unormalt å dele det på 12, men da bli trukket i lønn den perioden man avvikler ferie.

Og, nei. Ikke stol på regnskapsavdelingen din.
Vis hele sitatet...
Månedslønnen min er årslønnen delt på 12

Oi, en liten tilleggsopplysning. Jeg sjekket nettopp selvangivelsen min. Staten har registrert samme lønn som jeg har regnet meg frem til at jeg tjente i 2012. Altså summen som ligger 30.000 over det som står som "Feriepengegrunnlag 2012" på lønnslippen min. Er det noen grunn til at feriepengegrunnlaget blir annerledes? Et trekk eller noe jeg ikke vet om, eller har oversett?
Kan du ha mottatt noe bonuser eller noen andre tilleggsinntekter som ikke regnes med i feriepengegrunnlaget ? Utover din årslønn tenker jeg på da.
I registrertinntekt på selvangivelsen vil du se at dette er fjorårets lønn inkludert feriepenger, dvs du fikk 30000 i feriepenger ifjor.
Feriepenger er skattepliktige, derfor regnes disse naturlig nok sammen.
I Kiwi får ansatte med fastlønn (butikksjefer og assisterende butikksjefer) utbetalt feriepenger opptjent i foregående år i mai, samtidig trekkes de for 5 uker ferie (i mai utbetales = lønn + feriepenger - ferietrekk). Når de da tar ut sine ferieukene fortsetter lønnsutbetalingene som vanlig (de har allerede blitt trukket). Med andre ord ligger utbetalingene stabilt gjennom hele året. Dersom en ansatt kun har tatt ut 4 ferieuker tilbakebetales en uke av ferietrekket på slutten av året.

Håper dette kan hjelpe.
Sitat av Oslo3005 Vis innlegg
Jeg må dobbeltsjekke i kontrakten på mandag ang. om det er 12,5% eller 12%. Men mener jeg sjekket dette da jeg undersøkte sist. Har fastlønn, så skriver ikke timer.

Jeg er ikke organisert ser jeg, siden jeg ikke har aktivt meldt meg inn noe sted

Vi får utbetalt i juni, og har 5 uker ferie. Så jeg vet at vi blir trukket 4/26, uten at jeg enda har skjønt hvorfor. Jeg ikke fått lønnsslippen for årets utbetaling, men skal etterlyse den.

Hvordan er reglene for første året man er ansatt? Da har man ikke opptjent noe feriepengegrunnlag, og man blir trukket i lønn for det man eventuelt tar fri. Betyr det at man 1) ikke får vanlig lønn for juni, 2) heller ikke får feriepenger og 3) blir trukket i lønn for evt. ferie man tar ut?

Når det gjelder feriepengegrunnlaget for 2012, så får jeg det ikke til å stemme med det jeg skal ha fått utbetalt. Differansen er på ca. 30.000 (feriepengegrunnlaget er for lite). Må jo være noe jeg har oversett...



Månedslønnen min er årslønnen delt på 12

Oi, en liten tilleggsopplysning. Jeg sjekket nettopp selvangivelsen min. Staten har registrert samme lønn som jeg har regnet meg frem til at jeg tjente i 2012. Altså summen som ligger 30.000 over det som står som "Feriepengegrunnlag 2012" på lønnslippen min. Er det noen grunn til at feriepengegrunnlaget blir annerledes? Et trekk eller noe jeg ikke vet om, eller har oversett?
Vis hele sitatet...
feriepengene utbetalt ifjor er ikke endel av feriepengegrunnlaget iår.
Så 11xmnd lønns - 4/26 deler = feriepenge grunnlaget
Trådstarter
4 0
Sitat av nabb Vis innlegg
Kan du ha mottatt noe bonuser eller noen andre tilleggsinntekter som ikke regnes med i feriepengegrunnlaget ? Utover din årslønn tenker jeg på da.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen bonusordninger. Hmm.. sjekker videre i morgen!

Sitat av hattfot Vis innlegg
I registrertinntekt på selvangivelsen vil du se at dette er fjorårets lønn inkludert feriepenger, dvs du fikk 30000 i feriepenger ifjor.
Feriepenger er skattepliktige, derfor regnes disse naturlig nok sammen.
Vis hele sitatet...
Men feriepengegrunnlaget stemte på en prikk med selvangivelsessummen året før?