Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5906
Er det bare jeg som irriterer meg grønn over forferdelige åpningstider?
Ta feks posten som er mitt tilfelle nå, fått pakke. Kan jeg hente den? Nei, fordi posten stenger faen meg klokka 5. Jeg er hjemme fra jobb klokka halv6.
Hvorfor ikke åpne en time senere og stenge en time senere slik at folk faktisk kan komme seg på slike steder?
Samme gjelder jo forsåvidt bank også, de har jo helt vilt latterlige åpningstider og jeg får faktisk aldri dratt i banken for å høre om jeg kan få lån.

Jeg er litt heldig siden jeg har en ganske grei sjef og litt fleksibilitet med arbeidstider, så hvis jeg spør pent får jeg nok gå en time tidligere.
Og ja, jeg vet det fins post i butikk som er åpent lengre, men min adresse får posten på et vanlig postkontor.

Noen fler som irriterer seg over slike åpningstider?
Jepp! Dæven altså.. Verste er det med banken.. -_- Skulle be dem underskrive at jeg eier bankkontoen (K-blankett) som gjelder stipendsøknad. Stengt...
At banken stenger halv fire kan jeg egentlig ikke fatte. Løper ned dit i lunchen, sammen med masse andre folk som kun har lunchen til rådighet, og ender opp med å komme tilbake på jobb sulten. Hadde vært så mye enklere om jeg kunne dratt innom banken på vei hjem.
Jeg for min del irriterer meg over banken, som stenger klokka 3 her.
Enig her, men har selv ikke serlig problemer med det.
Banken min er skandiabanken, all kommunikasjon skjer elektronisk, tlf og internett.
Postkontoret mit er intregrert i Kiwi, pleier rekke det, men posten stenger uansett litt før kiwi, husker ikke når
Sitat av Evelen2
Enig her, men har selv ikke serlig problemer med det.
Banken min er skandiabanken, all kommunikasjon skjer elektronisk, tlf og internett.
Postkontoret mit er intregrert i Kiwi, pleier rekke det, men posten stenger uansett litt før kiwi, husker ikke når
Vis hele sitatet...
Nåja, bare vent til du skal noe annet enn å betale regninger så merker du fort hvor dårlig åpningstidsystemet til norske banker er.

Og til posten, når jeg bodde hjemme hos mor hadde jeg også post i butikk, da var det null problem å hente posten. Spesielt på kiwi som var åpent til 11.
Nå som jeg bor i sentrum blir ting brått mye værre.
Grunnen til at noen tror dette er et problem, er at man etter en stund blir vant til at samfunnet skal være tilgjengelig når man selv vil det, uten å tenke på at det betyr at folk må jobbe på kjipe tidspunkter. Folk som jobber på kontorer, bank og på posten ønsker å tilbringe tid med venner og familie, og ikke sitter utover kvelden og betjene folk som ikke orker å planlegge livene sine.
Agree. Men forstår jo egentlig begge parter i denne saken. (Vi/oss og de som jobber i banken/postkontoret)
Sitat av DonTomaso
Grunnen til at noen tror dette er et problem, er at man etter en stund blir vant til at samfunnet skal være tilgjengelig når man selv vil det, uten å tenke på at det betyr at folk må jobbe på kjipe tidspunkter. Folk som jobber på kontorer, bank og på posten ønsker å tilbringe tid med venner og familie, og ikke sitter utover kvelden og betjene folk som ikke orker å planlegge livene sine.
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om langt ut på kvelden, rundt 6 tiden er passe stengetid for de fleste. De kunne eventuelt hatt litt forskjellige åpningstider, feks langdager engang iblant. (er klar over at de fleste banker opererer med feks langdager på torsdag, men kan knapt kalles langdag for rekker ikke det heller)

Noen må faktisk ofre seg litt, se på butikker, tenk hvis de stengte 3 hver dag. Da hadde jo aldri folk fått handla mat.
Sist endret av RayMonk; 8. oktober 2008 kl. 22:42.
Vinmonopolet er jo juvelen når det gjelder idiotiske åpningstider.
Hva om de som jobber på posten, i banken å andre tjenestebedrifter som dere mener burde vært døgnåpen osv, skulle krevd at dere jobba til langt på natt, bare så de fikk kjøpt cd'er, sveisa en bjelke osv ?

Skal ikke være lett..
Hvor skal de i banken gå og ordne med bankting da om de skal jobbe seint?
Eller de som jobber på postkontor, dem har aldri tid til og gå i posten pga posten stenger når de slutter
Sitat av Raymond
Noen må faktisk ofre seg litt, se på butikker, tenk hvis de stengte 3 hver dag. Da hadde jo aldri folk fått handla mat.
Vis hele sitatet...
Der jeg kommer fra stengte butikkene klokka fire, matbutikkene også, hver dag, i hele barndommen min, og jeg er ikke SÅ gammel. Merkelig nok var det ingen som sulta i hjel.
Helt enig med trådstarter... Butikken her jeg bor stenger klokka 9 om kvelden... Det er som regelt etter klokka 9 jeg blir fri for øl
Sitat av Evelen2
Hvor skal de i banken gå og ordne med bankting da om de skal jobbe seint?
Eller de som jobber på postkontor, dem har aldri tid til og gå i posten pga posten stenger når de slutter
Vis hele sitatet...
Her ser jeg ikke helt logikken. Hvis de ikke jobber seint så rekker de fortsatt ikke banken pga arbeidsplassen dems stenger tidlig. Så det her må være verdens dårligste argument.
Sitat av Muradi
Helt enig med trådstarter... Butikken her jeg bor stenger klokka 9 om kvelden... Det er som regelt etter klokka 9 jeg blir fri for øl
Vis hele sitatet...
Men siden ølsalget stenger 20 på hverdager skal ikke det være noe problem uansett...
Grunnen til at Polet, posten og banker kan operere med slike tider er at de har monopol.

Gjelder iallefall posten og polet, kan stenge når dem vil fordi de vet at du må tilbake imorgen da du ikke har andre alternativer om du vil hente pakka/kjøpe sprit.
Sitat av DonTomaso
Der jeg kommer fra stengte butikkene klokka fire, matbutikkene også, hver dag, i hele barndommen min, og jeg er ikke SÅ gammel. Merkelig nok var det ingen som sulta i hjel.
Vis hele sitatet...
Under barndommen din så jobba ikke kvinnfolk så var de som handla da.
Sitat av DonTomaso
Grunnen til at noen tror dette er et problem, er at man etter en stund blir vant til at samfunnet skal være tilgjengelig når man selv vil det, uten å tenke på at det betyr at folk må jobbe på kjipe tidspunkter. Folk som jobber på kontorer, bank og på posten ønsker å tilbringe tid med venner og familie, og ikke sitter utover kvelden og betjene folk som ikke orker å planlegge livene sine.
Vis hele sitatet...
Altså, Arbeidsplasser er en positiv ting.
Nok av mennesker som leter etter deltidsjobber, hvis du hadde trengt folk til og jobbe fra f.eks 15-21 tror jeg ikke det hadde blitt noe problem, det tjener jo faktisk alle parter på.
Sikker på at det ikke er noen regler eller noe slikt som er grunnen?
Sitat av RonaTa
Altså, Arbeidsplasser er en positiv ting.
Nok av mennesker som leter etter deltidsjobber, hvis du hadde trengt folk til og jobbe fra f.eks 15-21 tror jeg ikke det hadde blitt noe problem, det tjener jo faktisk alle parter på.
Sikker på at det ikke er noen regler eller noe slikt som er grunnen?
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, iogmed at det overnevnte bedrifter har monopol lønner det seg ikke å ansette nye folk = større utgifter samme inntekter.

De selger like mye selvom de er åpne 5timer eller 24timer i døgnet fordi de er de eneste som selger sin vare om de er stengt kommer folk dagen derpå da de ikke har noe annet valg.
Hvis polet er stengt kan du jo fort ende opp med og kjøpe lavere prosenter i butikken, stenger den konkurrende banken senere er det jo godt mulig du bytter bank.
Men det blir småplukk, point taken
Sitat av RonaTa
Hvis polet er stengt kan du jo fort ende opp med og kjøpe lavere prosenter i butikken, stenger den konkurrende banken senere er det jo godt mulig du bytter bank.
Men det blir småplukk, point taken
Vis hele sitatet...
Men biltilsynet det kan desverre ikke noen andre åpne, og det er jo faen meg aldri åpent...
Sitat av plopp91xxx
Vinmonopolet er jo juvelen når det gjelder idiotiske åpningstider.
Vis hele sitatet...
Vinmonopolet er forståelig spør du meg, men med offentlige tjenester som Posten/banken syntes jeg godt de kunne vært åpen til 8, slik som vanlige butikker.

Jeg ligger litt på den andre siden av det spekteret folk her ligger på, jeg jobber nemlig på en fotobutikk på et kjøpesenter her i Bergen. Vi må (for at senteret skal være "konkurransedyktig") holde åpent til klokken ni, noe jeg syntes er helt tragisk. Jeg har forholdsvis vakter mandag-tirsdag og fredag-lørdag, og å stenge klokken 6 på lørdag er herlig! I tidsrommet 8-9 har vi skjeldent fler enn 3 kunder, på de fleste fredagene er det ingen som er innom og butikken taper penger på å la meg stå i disken og holde butikken oppe. Det er helt latterlig, og når jeg begynner å telle den siste kassen ti på ni, kommer det selvfølgelig en kar løpende to på som skal enten hente en bildebestilling eller ha seg et minnekort. Enda verre så skjønner ikke disse kundene at jeg faktisk har lyst å komme meg hjem og bli ferdig på jobb, og står på sin rett til å bruke så lang tid de vil så lenge de er inne i butikken før klokken ni.

Thon-sentrene har nå lyst til å ha åpent til 22 i hverdagene og 20 om lørdagene. Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt, og selvfølgelig vil alle andre sentre måtte være oppe til 22/20 for å være "konkurransedyktige" med Thon-sentrene. Noen andre enn meg som faktisk er for å stenge tidligere på sentre?
What grinds my gear: Alle uteplassene i Trondheim har nå bestemt seg for å stenge 02:00.
Litt off topic: Hva med at det ikke går ann å kjøpe alkohol på søndager?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kreft
What grinds my gear: Alle uteplassene i Trondheim har nå bestemt seg for å stenge 02:00.
Litt off topic: Hva med at det ikke går ann å kjøpe alkohol på søndager?
Vis hele sitatet...
Tja, det er rimelig greit dokumentert sammenheng mellom stengetid og voldsbruk. Stenger uteplasser tidligere så blir det mindre voldsbruk. Det såg en tydleg i bergen, når skjenketidene vart endra med en halvtime...

Og alkohol er ikkje til salgs på søndager, fordi det er rimelig klar sammenheng mellom tilgang og bruk, og alkohol er koster samfunnet enorme summer kvart år. Difor er det kun til salgs på kvardager...
F.eks banken burde åpna sent på dagen og stengt om kvelden.
Jeg for min del har ikke noe problemer med det enda, men det er vel grunnet at jeg ikke har noe å ta opp med banken .. enda..
Jeg får aldri ordna meg intro kort, fordi pappa og mamma jobber til klokka 16.00 det suger -.-
Polet stenger tidlig fordi inntak av alkohol skal være planlagt og ikke tatt på sparket.
Hvorfor banken stenger halv 4 mange steder er et mysterium for meg! Men det syns jeg jo også om Colombus bussrutene...
Legen stenger klokken tre, men om man må til legen så er det stor sannsynlighet for at man uansett ikke var på jobb den dagen. Men apoteket stenger også klokken tre, bare synd det sjeldent er et apotek vegg-i-vegg med legen.

Forsåvidt så har de vel innført, eller skal innføre utestedsstengetid til klokken et i Haugesund og omegn, som jeg har forstått det. Tror nattklubber får ha åpent til klokken to. Bryr egentlig ikke meg, for jeg er en av de rare som går på pub klokken åtte og går hjem når det stenger, i motsettning til "alle andre" som går på pub klokken tolv og aldri går hjem.

Jeg syns flere matbutikker skulle ha åpnet klokken ni, og ikke klokken ti. Også skulle alle Shell stasjoner hatt Spis-system-greia og vært døgnåpne, men man har da bedre ting å ta seg til enn å spise junk hele dagen.
Sitat av slashdot
Tja, det er rimelig greit dokumentert sammenheng mellom stengetid og voldsbruk. Stenger uteplasser tidligere så blir det mindre voldsbruk. Det såg en tydleg i bergen, når skjenketidene vart endra med en halvtime...
Vis hele sitatet...
Har dette vist seg å funke på sikt altså?
Har tenkt at folk sikkert bare tilpasser seg og starter drikkingen tidligere så de kan være like fulle som vanlig ved stengetid, men folk har kanskje ikke uendelige mengder tid til rådighet. Lurer på om tradisjonen med vorspiel klokken åtte eller dritings på slutten av kvelden er mest innarbeidet.
Det er jo ikke innført i Oslo ennå, så jeg har ikke fått sett det selv. Mulig folk drikker raskere også forsåvidt. Virker som noen har en tradisjon på antall øl de skal gjennom før de går ut også.
Sitat av GothQueen
Polet stenger tidlig fordi inntak av alkohol skal være planlagt og ikke tatt på sparket.
Hvorfor banken stenger halv 4 mange steder er et mysterium for meg! Men det syns jeg jo også om Colombus bussrutene...
Legen stenger klokken tre, men om man må til legen så er det stor sannsynlighet for at man uansett ikke var på jobb den dagen. Men apoteket stenger også klokken tre, bare synd det sjeldent er et apotek vegg-i-vegg med legen.

Forsåvidt så har de vel innført, eller skal innføre utestedsstengetid til klokken et i Haugesund og omegn, som jeg har forstått det. Tror nattklubber får ha åpent til klokken to. Bryr egentlig ikke meg, for jeg er en av de rare som går på pub klokken åtte og går hjem når det stenger, i motsettning til "alle andre" som går på pub klokken tolv og aldri går hjem.

Jeg syns flere matbutikker skulle ha åpnet klokken ni, og ikke klokken ti. Også skulle alle Shell stasjoner hatt Spis-system-greia og vært døgnåpne, men man har da bedre ting å ta seg til enn å spise junk hele dagen.
Vis hele sitatet...
Lege og tannlege er også slike problemområder, men her blir det igjen litt anderledes da man somregel får fri eller avspasering fra jobben dersom man har et slik ærende.

Får sjeldent fri for å hente noe på posten, men bank kan man kanskje grine seg til. Har ikke prøvd selv enda.
Sitat av GothQueen
Legen stenger klokken tre, men om man må til legen så er det stor sannsynlighet for at man uansett ikke var på jobb den dagen. Men apoteket stenger også klokken tre, bare synd det sjeldent er et apotek vegg-i-vegg med legen.
Vis hele sitatet...
Der jeg bor stenger forsåvidt legen også sine kontorer klokka tre eller.no, men legevakta er der resten av døgnet. Apoteket har faktisk søndagsåpent og stenger vel ikke før seks om jeg husker korrekt. I tillegg er det søndagsåpne butikker, så jeg kan kjøpe meg melk til ti spenn hver eneste dag hele uka til ti spenn.

Jeg sier meg dog enig i bankproblematikken. Jeg skulle åpne ny konto bare for å få litt mer kontroll på utgiftene. Jeg ringte Postbanken og ba om dette over telefon. De kunne informere meg om at man måtte i en terminal. Jeg gikk i postens vanlige "post-i-butikk" siden de hadde åpent til kveldstidish, men de kunne ikke gjøre det. Historien endte med at jeg fant ut at jeg hadde blirr feilinformert , og man kunne åpne slikt noe i nettbanken selv.

Jeg er så satans lei av filialer som har for vane å kun holde åpent fra 09.30 til 14.30. Hvorfor kan ikke bare alle banker, apotek og fittenmeg alt bare finne seg i å flytte til internett? Jeg behøver ikke å bli fortalt av en postfilialansatt at det lønner seg å legge penger i aksjefond med middels risiko for så å investigere i 5 min selv for å finne ut at jeg heller trenger full risiko. Disse ansatte kan jo ikke en drit mer enn det tar meg to min å lære, samt kundeservice er på vei til å bli et fremmedord i det norske vokabular.

Legg ned IRL. Ja til nuller og entall.
Sitat av fabianca
Har dette vist seg å funke på sikt altså?
Har tenkt at folk sikkert bare tilpasser seg og starter drikkingen tidligere så de kan være like fulle som vanlig ved stengetid, men folk har kanskje ikke uendelige mengder tid til rådighet. Lurer på om tradisjonen med vorspiel klokken åtte eller dritings på slutten av kvelden er mest innarbeidet.
Det er jo ikke innført i Oslo ennå, så jeg har ikke fått sett det selv. Mulig folk drikker raskere også forsåvidt. Virker som noen har en tradisjon på antall øl de skal gjennom før de går ut også.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lengesiden de fikk muligheten til å ha åpent til langt på natta på pubene og utestedene i England, men etter en stund gikk nesten alle tilbake til å stenge klokken elleve fordi det ble så mye slossing og bråk. Det vil nok ta en stund før vi Nordmenn vil klare å tilpasse oss tidligere stengetider og ikke være fullt så fulle ute på byn, men jeg tror vi kan klare det

Raymond:
De har jo innført noe på posten nå som gjør at du kan bestemme når du vil ha pakken kjørt ut til deg, nettopp fordi du skal slippe å skulke jobben for å hente pakke. Har forsåvidt ikke prøvd ordningen selv, så jeg vet ikke hvordan den fungerer i praksiss, om det kanskje er slik som med håndarbeidere...
Der jeg bor stenger omtrent alt utenom matbutikkene kl 16, eller tidligere.. Inkludert posten.
Ettersom jeg slutter 17:30 på skolen et par dager i uka og 16 de andre dagene må jeg løpe innom i et friminutt eller tidlig på lørdag, da posten stenger kl 14 om jeg skal sende eller hente noe..

Må si det hadde vært deilig om det hadde stengt et par timer senere..
Sitat av fabianca
Har tenkt at folk sikkert bare tilpasser seg og starter drikkingen tidligere så de kan være like fulle som vanlig ved stengetid, men folk har kanskje ikke uendelige mengder tid til rådighet.

Mulig folk drikker raskere også forsåvidt. Virker som noen har en tradisjon på antall øl de skal gjennom før de går ut også.
Vis hele sitatet...

Det er akkurat det som du nevner her som skjer i Hamar. Nå stenger serveringen på de fleste utesteder
01.30. Jeg snakket med en jeg kjenner som jobber på et av de mer "ettertraktede" utesteder i byen, og han sa at inntektene hadde økt etter de hadde stramma inn serveringstidene. De starter 21.00 og stenger serveringen 01.30.

Han trodde iallefall det at menneskene som var der fikk et lite "tidspress" på seg, så de drakk det de kunne. Og når serveringen stenger en halv time før selve utestedet stenger, fortalte han det at det var mange som gjerne kunne kjøpe opp til 3-4 halvlitere rett før serveringen stengte, for så å beine ned på disse.
Sist endret av Butchern; 9. oktober 2008 kl. 21:38.