Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5632
I dag prøvde jeg elektrolyse i vanlig vann og forskjellige stoffer. her er en liste over stoffer jeg brukte, og div. effekter..

Seltin (salt) : vannet ble gult til grønt og grumsete
Natron: gult
Sukker: ingenting, kun lite bobler
hjortetakk: gult/orange
og vanish : masse skum, og bobler som var nesten røde

hvorfor skjedde det som skjedde? (hvorfor ble det grønt og grumsete med salt?)

Hvis det kom klor gass fra saltet, så ikke gidd å skriv ''omg du er så dum, ALDRI prøv noe ukjent'' osv. Bare gi meg en forklaring Var jo ikke store testen, 2-3 dl. vann ...

takker for svar
Er det mulig å spørre om bilder?
Grønnfargen kommer vel fra sporstoffer av Cu.
Litt off-topic:

Ett artig eksperiment med elektrolyse er og ta en 1,5l tomflaske, bore hull til elektroden og katoden å tette igjen med silikon, for så og plassere en ballong over toppen av flasken og samle hydrogen-gassen.

Kan love deg at når ballongen blir stor nok smeller det ganske heftig. (Ett lite "eksperiment" jeg kom på av meg selv)
Næringsinnhold i seltin, tatt fra wikipedia:

Næringsinnhold per 100 g
Natriumklorid 50 g
Kaliumklorid 40 g
Magnesiumsulfat 10 g
Jod 0,0005 g

Kan jeg spørre hva som ble brukt som anode og katode? En stund siden jeg har gjort dette i naturfagstimen. Det er vel kobber man bruker på en av dem? Isåfall så tenker jeg på at det kan være malakite, men ikke stol på det:P

Sitat av meitemark Vis innlegg
Grønnfargen kommer vel fra sporstoffer av Cu.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte også det, men vet du noe mer spesifikt om dette?
Sitat av OlavGal Vis innlegg


Jeg tenkte også det, men vet du noe mer spesifikt om dette?
Vis hele sitatet...
Kobberklorid, mest sannsynlig.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Kobberklorid, mest sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme... Har gjort det samme og fikk noe gulgrønnt greier..
Men er ikke kobberklorid løselig i vann? Mitt fløt på overflaten men vannet ble svart... Kobberelektroder og salt+vann elektrolytt.

Ikke gi meg råd da jeg ikke driver med det lengre, jeg skreiv bare hva som skjedde da jeg prøvde det... Hjelp heller kvarburg...
Hmm, Vanish ja. Røde bobler = NOx kanskje?
Kvarburg, Hva har dette med kjemi eller pyroteknikk å gjøre?! Og enda mindre har slikt vissvass noe på ett seriøst pyroteknisk og kjemisk forum å gjøre etter min mening. Her setter vi alltid sikkerheten i høysetet, og "blander" og "mixer" aldri noe uten å teoretisk ha gjennomgått prosedyren gjentatte ganger, og vet hva som kan forventes hvis det ene eller det andre skulle skje.

Personlig gir jeg fulstendig blaffen i hva du velger å blande og ikke blande så lenge du bare utsetter deg selv for fare, men det sier litt om deg som person når du holder på på den måten der. Du vet ikke hva som er innholdet i væsken du jobber med (vanish) og du vet heller ikke hvilke avfallsprodukter og sluttprodukt du sitter igjen med. Hvilken reaksjon du får vet du heller ikke regner jeg med.

Røde bobler sier du? NOx/NO2 som tidligre nevnt muligens. Men det bryr du deg vel ikke om.
Grønn farge på vannet sier du? Mest sansynlig Cu++ forbindelser.

Tenker du fortsette uvettig bruk av kjemi, trenger du vel ikke lage en ny tråd om det, sant?
Sist endret av BlueStarPyro; 12. september 2010 kl. 20:01.
Grønnfargen er vel kobberklorid tror jeg også. Husker jeg klarte å sprute det i trynet på læreren ved ett uhell i en naturfagtime for noen år tilbake.. huff
Sitat av BlueStarPyro Vis innlegg
Du vet ikke hva som er innholdet i væsken du jobber med (vanish) og du vet heller ikke hvilke avfallsprodukter og sluttprodukt du sitter igjen med. Hvilken reaksjon du får vet du heller ikke regner jeg med.
Vis hele sitatet...

Med mindre man gjør forsøkene for å finne ut hvilke stoffer en blanding inneholder. Men da gjør man vel seg strengt tatt opp en hypotese først så man vet hvilke forhåndsregler man bør ta.
Sitat av BlueStarPyro Vis innlegg
Kvarburg, Hva har dette med kjemi eller pyroteknikk å gjøre?! Og enda mindre har slikt vissvass noe på ett seriøst pyroteknisk og kjemisk forum å gjøre etter min mening. Her setter vi alltid sikkerheten i høysetet, og "blander" og "mixer" aldri noe uten å teoretisk ha gjennomgått prosedyren gjentatte ganger, og vet hva som kan forventes hvis det ene eller det andre skulle skje.

Personlig gir jeg fulstendig blaffen i hva du velger å blande og ikke blande så lenge du bare utsetter deg selv for fare, men det sier litt om deg som person når du holder på på den måten der. Du vet ikke hva som er innholdet i væsken du jobber med (vanish) og du vet heller ikke hvilke avfallsprodukter og sluttprodukt du sitter igjen med. Hvilken reaksjon du får vet du heller ikke regner jeg med.

Røde bobler sier du? NOx/NO2 som tidligre nevnt muligens. Men det bryr du deg vel ikke om.
Grønn farge på vannet sier du? Mest sansynlig Cu++ forbindelser.

Tenker du fortsette uvettig bruk av kjemi, trenger du vel ikke lage en ny tråd om det, sant?
Vis hele sitatet...
hallooo det er jo ikke bare proffe folk her da, narkomane (ok, kanskje profesjonelle..) men det er jo kriminelle her!

Jeg leker meg jo kun med elektrolyse i SVÆRT liten grad. Ett glass vann, 2 gafler og en strømtilførsel med 12 volt og ikke mer enn 1A.
btw: du aner ikke hvor forsiktig jeg er når jeg holder på.

har forresten lest litt:
Nitrogen dioxide is toxic by inhalation, but this can be avoided as the material is acrid and easily detectable by smell. One potential source of exposure is fuming nitric acid, which spontaneously produces NO2 above 0 °C. Symptoms of poisoning (lung edema) tend to appear several hours after one has inhaled a low but potentially fatal dose. Also, low concentrations (4 ppm) will anesthetize the nose, thus creating a potential for overexposure.

så da bruker jeg ikke vanish lengre. Nå ble du vel glad? (leste det før jeg leste det du skrev)

Sitat av Katalysator Vis innlegg
Med mindre man gjør forsøkene for å finne ut hvilke stoffer en blanding inneholder. Men da gjør man vel seg strengt tatt opp en hypotese først så man vet hvilke forhåndsregler man bør ta.
Vis hele sitatet...
Jepp. Akkurat det jeg prøver. Men jeg har det artig først jeg da..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
har forresten lest litt:
Nitrogen dioxide is toxic by inhalation, but this can be avoided as the material is acrid and easily detectable by smell. One potential source of exposure is fuming nitric acid, which spontaneously produces NO2 above 0 °C. Symptoms of poisoning (lung edema) tend to appear several hours after one has inhaled a low but potentially fatal dose. Also, low concentrations (4 ppm) will anesthetize the nose, thus creating a potential for overexposure.

så da bruker jeg ikke vanish lengre. Nå ble du vel glad? (leste det før jeg leste det du skrev)
Vis hele sitatet...
Du har lest det, men har du forstått det? Det er 2 HELT forksjellige ting.

Sitat av Zolantor Vis innlegg
Litt off-topic:

Ett artig eksperiment med elektrolyse er og ta en 1,5l tomflaske, bore hull til elektroden og katoden å tette igjen med silikon, for så og plassere en ballong over toppen av flasken og samle hydrogen-gassen.

Kan love deg at når ballongen blir stor nok smeller det ganske heftig. (Ett lite "eksperiment" jeg kom på av meg selv)
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare teipe en ballong på en sykkelpumpe og pumpe den til den sprekker? Burde fungere like bra, men det er mye enklere!
Sitat av Up Vis innlegg
Hvorfor ikke bare teipe en ballong på en sykkelpumpe og pumpe den til den sprekker? Burde fungere like bra, men det er mye enklere!
Vis hele sitatet...
Tror han mente å la den vokse til det ble nok hydrogengass til at den ga fra seg et realt smell
Sitat av shalabais Vis innlegg
Tror han mente å la den vokse til det ble nok hydrogengass til at den ga fra seg et realt smell
Vis hele sitatet...
jepp, hvis ikke så kunne man gjort det mye enklere enn å bruke sykkelpumpe. ballong + blås i den, knyt den, klem/tramp på den.
blir ikke skikkelig bang hvis du ikke tenner på ballongen, tror han mente at man skulle tenne på..
Unnskyld hvis dere må ha det inn med teskje, men jeg mente at man skulle tenne på den ja!
Sist endret av M. Inconnus; 30. september 2010 kl. 20:15.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Unnskyld hvis dere må ha det inn med teskje, men jeg mente at man skulle tenne på den ja!
Vis hele sitatet...
å stikke hull med nål ville bare vært idiotisk og bortkastet
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Skal du ha det til å smelle skikkelig, ikke bruk rent hydrogen. Da sprekker ballongen som en vanlig ballong, så brenner gassen med lufta. Pump inn luft i ballongen, så setter du den av. Da smeller det høyt
66,6% hydrogen og 33,3% oksygen. Det er ca 21% oksygen i lufta.
Prøv med 70% luft, og nok om det =)
knallgass er alltid gøy!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Eller bare pump begge gassene fra elektrolyseoppsettet rett i ballongen. Da skal du vel ha en perfekt blanding.
Sitat av Up Vis innlegg
Skal du ha det til å smelle skikkelig, ikke bruk rent hydrogen. Da sprekker ballongen som en vanlig ballong, så brenner gassen med lufta. Pump inn luft i ballongen, så setter du den av. Da smeller det høyt
66,6% hydrogen og 33,3% oksygen. Det er ca 21% oksygen i lufta.
Prøv med 70% luft, og nok om det =)
Vis hele sitatet...
hehehe er du på en bærtur?? :P vi skal TENNE PÅ ballongen, ikke klemme den, stikke den eller noe sånn.

(men uansett så fungerer ikke plumbo/kaustisk soda i flaske til den bruken) må ha elektrolyseutstyr for å fylle opp ballonger... tar du fra flaske, vil det bli en flammeball uten noe lyd..
Nei, kjære deg.
Han er nok ikke på bærtur.

Du fikk nettopp servert en et blandingsforhold for optimal kraft og forbrenning, om du ikke skjønte det.
Med rette blandingsforhold så er det et uomtvistelig faktum at ballongen din vil lage mer enn nok lyd.
Sitat av zevz Vis innlegg
knallgass er alltid gøy!
Vis hele sitatet...
Famous last words.

Sitat av kvarburg Vis innlegg
hehehe er du på en bærtur?? :P vi skal TENNE PÅ ballongen, ikke klemme den, stikke den eller noe sånn.
Vis hele sitatet...
Det er det han mener. Men hydrogen må ha oksygen i umiddelbar nærhet for å brenne. Ved å pumpe oksygen inn i ballongen vil alt hydrogenet brenne samtidig, og du får et skikkelig smell. Uten det vil det brenne "fra kanten og inn", og du får et vesentlig mindre smell, om et smell i det hele tatt.

Men vær forsiktig. Hydrogen er kraftige saker.
Oksygen er kraftige saker. eksplosiv på egenhånd. Rellativt reaktiv er den og.
Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
Oksygen er kraftige saker. eksplosiv på egenhånd. Rellativt reaktiv er den og.
Vis hele sitatet...
Oksygengass er da ikke eksplosivt på egenhånd? Men ganske reaktiv er den ja...
Sist endret av Pyrotecnican; 1. oktober 2010 kl. 12:10.
Jo, oksygen er eksplosiv på egenhånd. Meget faktisk. Og går under betegnelsen eksplosivt gods.
Derfor har vi egene rutiner for oksygenet som er under meget høyt trykk i flyene, firmaet jeg jobber for leaser.
Sist endret av ParadiseMan; 1. oktober 2010 kl. 15:03.
Tross alt holder de tankene, hva, 300 bar? Komprimert luft er like farlig med det trykket... Jeg tror ikke at hvis du har en ballong med oksygengass og kommer borti med en fyrstikk så smeller det høyere enn ballongen selv gjør med luft...
Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
Jo, oksygen er eksplosiv på egenhånd. Meget faktisk. Og går under betegnelsen eksplosivt gods.
Derfor har vi egene rutiner for oksygenet som er under meget høyt trykk i flyene, firmaet jeg jobber for leaser.
Vis hele sitatet...
Nei, oksygen alene er ikke eksplosivt, men i kontakt med en oksidant og en antennelseskilde kan konsentrert O2 forårsake en kraftig eksplosjon. Det er da oksidanten, og ikke oksygenet, som er drivstoffet i eksplosjonen, men tilgangen til oksygen, som er nødvendig i forbrenning, er tilnærmet ubegrenset, og eksplosjonen kan derfor bli svært kraftig. Og det er også grunnen til at det er strenge regler for oksygen under trykk i for eksempel fly.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen#..._other_hazards
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er da oksidanten, og ikke oksygenet, som er drivstoffet i eksplosjonen, men tilgangen til oksygen, som er nødvendig i forbrenning, er tilnærmet ubegrenset, og eksplosjonen kan derfor bli svært kraftig.
Vis hele sitatet...
Oksygen er en oksidant. Du mener kanskje reduktant?
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, oksygen alene er ikke eksplosivt, men i kontakt med en oksidant og en antennelseskilde kan konsentrert O2 forårsake en kraftig eksplosjon. Det er da oksidanten, og ikke oksygenet, som er drivstoffet i eksplosjonen

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen#..._other_hazards
Vis hele sitatet...
Provo, en liten rettelse:

Oksygenet opptrer som oksydanten.

Oxygen itself is not the fuel, but the oxidant.
Vis hele sitatet...
Dette kan lett bevises ved at dersom oksygen feks. kommer i kontakt med en reduktant, la oss si magnesium eller C (karbon) så vil det skje en oksygenoverføring slik at man ender opp med MgO eller CO2.

Et stoff blir redusert og et bli oksidert.
Dette er grunnprinsippet bak oksidering.


Jeg siterer meg selv fra en tidligere post, her kan man tydelig se en reduksjon/oksidasjon:


C5H12 + O2 ---> CO2 + H2O

Alle grunnstoffer som inngår i denne reaksjonen, lister vi først opp under hverandre. Vi lager altså et skjema som vist nedenfor. Det letter oversikten. Så teller vi antall atomer av hvert grunnstoff på venstre og høyre side av reaksjonspila og fører inn på skjemaet:

Grunnstoff venstre side høyre side
C 5 1
H 12 2
O 2 3

Vi ser at antallet atomer på venstre og høyre side er ulikt for alle stoffene. Vi begynner da med karbon (C) og setter et femtall foran CO2 i reaksjonslikningen.
Dermed endrer vi antallet karbonatomer på høyreside til 5, og antall oksygenatomer til 11. Så nå må skjemaet korrigeres tilsvarende!

Grunnstoff Venstre side Høyre side
C 5 5
H 12 2
O 2 11


Reaksjonslikningen ser nå slik ut:

C5H12 + O2 ---> 5 CO2 + H2O

Likningen er altså balansert når det gjelder karbon (C), men stemmer fortsatt ikke for hydrogen (H) og oksygen (O).
Vi øken antallet hydrogenatomer på høyreside ved å sette et sekstall forran H2O.
Dette gir 12 hydrogenatomer og tilsammen 16 oksygenatomer på høyre side, og skjemaet må korrigeres!


Grunnstoff venstre side høyre side
C 5 5
H 12 12
O 2 16


Reaksjonslikningen ser nå slik ut:

C5H12 + O2 ---> 5 CO2 + 6 H2O

Nå gjenstår bare oksygenbalansen som det snakkes hyppig om her på WIP!
Men for å få dette til ser vi at koeffisenten foran O2 må være lik 8 Da blir det 16 oksygenatomer også på venstre side, vi må korrigere:


Grunnstoff venstre side høyre side
C 5 5
H 12 12
O 16 16


Den ferdig balanserte likningen blir da:

C5H12 + 8 O2 ---> 5 CO2 + 6 H2O
Vis hele sitatet...
Dette var også en typisk reduksjon/oksidasjon.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Oksygen er en oksidant. Du mener kanskje reduktant?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. En liten trykkfeil der, gitt.
Provo, Oksygen er eksplosivt i seg selv, For man kan ikke stole på at det er 100% uforrurenset. Jeg er flyger, og sitter på en oksygentank med 3800 psi i opp til 13 timer om gangen. Jeg vet hvertfall hva som står i min lærebok, våres sikkerhetsprosedyrer og rutiner ang bla. O2. Så jeg snakker bare ut ifra det jeg har lært. Regner med det er korrekt.

(Jeg hadde turt å tenne en lighter hvis jeg sto inne i en tank med 100% Hydrogen, eller 100% Helium. Men pokker om jeg hadde tatt sjansen i en oksygentank.) Pga, OB grensene er mye mindre.

Edit: I tillegg er det flere kilometer med elektriske ledninger inkludert mye høyspenning. Jetfuel er det ofte opp til 22 000 kg. Så både oksydant og reduktant er det overflod på. Derfor det er mye mere strengt i lufta enn på bakken ved transport av slikt gods f.eks.
Sist endret av ParadiseMan; 4. oktober 2010 kl. 14:30.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
Provo, Oksygen er eksplosivt i seg selv, For man kan ikke stole på at det er 100% uforrurenset. Jeg er flyger, og sitter på en oksygentank med 3800 psi i opp til 13 timer om gangen. Jeg vet hvertfall hva som står i min lærebok, våres sikkerhetsprosedyrer og rutiner ang bla. O2. Så jeg snakker bare ut ifra det jeg har lært. Regner med det er korrekt.
Vis hele sitatet...
Nei, oksygen er ikke eksplosivt alene. Ting eksploderer enten fordi de dekomponerer eller brenner svært raskt. Oksygen gjør ingen av delene. Hvis konsentrasjonen av oksygen er svært høy, så brenner ting mer voldsomt.

Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
(Jeg hadde turt å tenne en lighter hvis jeg sto inne i en tank med 100% Hydrogen, eller 100% Helium. Men pokker om jeg hadde tatt sjansen i en oksygentank.) Pga, OB grensene er mye mindre.
Vis hele sitatet...
For det første er det litt problematisk for et menneske å stå i en tank uten oksygen.

For det andre så er det få stoffer som brenner uten nærvær av oksygen. Helium brenner ikke uansett. Jeg hadde heller ikke tatt sjansen på å tenne en lighter i en ren oksygenatmosfære, fordi flammen hadde blitt mange ganger større enn hva man er vant til, og konsekvensene kan bli... Morsomme.

Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
Edit: I tillegg er det flere kilometer med elektriske ledninger inkludert mye høyspenning. Jetfuel er det ofte opp til 22 000 kg. Så både oksydant og reduktant er det overflod på. Derfor det er mye mere strengt i lufta enn på bakken ved transport av slikt gods f.eks.
Vis hele sitatet...
Man er vel generelt litt strengere på det som er i lufta av den grunn at det er litt vanskeligere å evakuere et brennende fly på tur over atlanteren enn et hus som er godt forankra på bakken.
Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
Provo, Oksygen er eksplosivt i seg selv, For man kan ikke stole på at det er 100% uforrurenset.
Vis hele sitatet...
At oksygen under trykk i praktiske sammenhenger er risikabelt har ingen nektet på – tvert i mot har jeg påpekt det samme selv – men å si at oksygen (O2) er eksplosivt alene viser at du enten har misforstått kjemien eller at vi snakker forbi hverandre, og jeg mistenker det siste. Poenget er at O2 ikke reagerer på egenhånd – samme hvor komprimert det er – selv om du har en antennelseskilde. Oksygen kreves for å få forbrenning, men du er også avhengig av et brennstoff. O2 er derfor klassifisert som en oksidant, og ikke som en eksplosiv gass. Du kan selv se de kjemiske klassifikasjonene til O2 og H2 i deres respektive MSDS-skjemaer her:

O2: http://www.isocinfo.com/DocumentRoot/13/Oxygen.pdf
H2: http://www.isocinfo.com/DocumentRoot/13/Hydrogen.pdf

I en praktisk situasjon, som i et fly, hvor man har komprimert O2 har man også reduktanter/brennstoff og mulige antennelseskilder, og man kan derfor få akselerert ellers rolige reaksjoner til et ganske voldsomt og eksplosjonsartet nivå. Derfor har man en økt eksplosjonsfare, og de tilhørende sikkerhetsrutinene.

Sitat av ParadiseMan
(Jeg hadde turt å tenne en lighter hvis jeg sto inne i en tank med 100% Hydrogen, eller 100% Helium. Men pokker om jeg hadde tatt sjansen i en oksygentank.) Pga, OB grensene er mye mindre.
Vis hele sitatet...
Helium er en edelgass og reagerer følgelig ikke kjemisk.
Jeg tror og vi snakket litt forbi hverandre. Slo opp i bøkene nå, og kan si meg enig med deg ang. O2.
Sist endret av ParadiseMan; 4. oktober 2010 kl. 17:05.
Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
Jeg hadde turt å tenne en lighter hvis jeg sto inne i en tank med 100% Hydrogen, eller 100% Helium. Men pokker om jeg hadde tatt sjansen i en oksygentank.) Pga, OB grensene er mye mindre.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde også turt å PRØVE å tenne en lighter i en hydrogentank... No oxygen, no lighterflame, no boom...

Jeg tror, og jeg tolker at mange er enige, at grunnen til at det klasifiseres som eksplosivt er det enorme trykket og ikke gassen i seg selv...

Skal vi komme on topic igjen?
Sist endret av Pyrotecnican; 4. oktober 2010 kl. 20:32.
Sitat av Up Vis innlegg
Skal du ha det til å smelle skikkelig, ikke bruk rent hydrogen. Da sprekker ballongen som en vanlig ballong, så brenner gassen med lufta. Pump inn luft i ballongen, så setter du den av. Da smeller det høyt
66,6% hydrogen og 33,3% oksygen. Det er ca 21% oksygen i lufta.
Prøv med 70% luft, og nok om det =)
Vis hele sitatet...
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Eller bare pump begge gassene fra elektrolyseoppsettet rett i ballongen. Da skal du vel ha en perfekt blanding.
Vis hele sitatet...
Det blir ideel blanding hvis NaOH ( kaustik soda ) det er snakk omm.
Desverre har hydrogengassen en stygg uvane å trenge gjennom ballongen, hvis den får litt tid på seg.

Stort areal og kort avstand mellom elektrodene, gir mulighet for høy strøm ved lav spenning (2 - 3 V)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Eller bare pump begge gassene fra elektrolyseoppsettet rett i ballongen. Da skal du vel ha en perfekt blanding.
Vis hele sitatet...
Uten tvil, men jeg bare skrev det som en respons på zolantor's eksperiment, som han kom på helt selv

@kvarburg: Jeg er ganske sikker på at det NitroFis sa der stemmer.
Reinert med beine !
griped's Avatar
jeg snakka med en som pleide å smelle av ren flytende oksygen, han hadde satt av dynamitt og mye annet men det var ingenting som smalt så mye som et par liter av flytende oksygen, helt ren oksygen, jeg syntes det hørtes veldig rart ut da jeg trudde oksygen ikke brant i seg selv den bare gjorde forbrenningen raskere, men det var vist feil.. ikke vet jeg
Sitat av Up Vis innlegg
Du har lest det, men har du forstått det? Det er 2 HELT forksjellige ting.



Hvorfor ikke bare teipe en ballong på en sykkelpumpe og pumpe den til den sprekker? Burde fungere like bra, men det er mye enklere!
Vis hele sitatet...
Skal du først bruke sykkelpumpe, så bruk sykkelslange i stede for en ballong, smeller MYE mer!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av griped Vis innlegg
jeg snakka med en som pleide å smelle av ren flytende oksygen, han hadde satt av dynamitt og mye annet men det var ingenting som smalt så mye som et par liter av flytende oksygen, helt ren oksygen, jeg syntes det hørtes veldig rart ut da jeg trudde oksygen ikke brant i seg selv den bare gjorde forbrenningen raskere, men det var vist feil.. ikke vet jeg
Vis hele sitatet...
Det var ikke feil. Han kompisen din gir ikke deg alle detaljene. Jeg gjetter at han fyrte av en kubbe dynamitt eller noe så oksygenet fordampet raskt, eller at det var trykkflasker på bål eller noe.