Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 9959
Har søkt på forumet, fant ikke noen særlig brukbare resultater.
Er litt forbauset over at det ikke finnes et sticky topic på dette?

Anyways... har funnet et par adresser på nettet for kjøp av utstyr, men er interessert i å vite om det finnes butikker/kjeder i Norge hvor man evt. kan få kjøpt en del ting?

Er litt nervøs for å kjøpe glassflasker og sånt på eBay o.l, i og med at jeg er redd for at det kan knuse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
http://kptnaturfag.no/ er et fint sted, de selger vanlighvis til skoler, men det er ikke noe problem for privatpersoner å bestille fra de.

Det finnes ingen butikker som har alt de har der, ikke her til lands. Du finner kanskje noen få plasser som har noe av utstyret etc. F.eks vil man kunne få kjøpt ph måleutstyr på dyrebutikker som fører akvarier.

Du skal ikke være redd for at ting knuser, man har sendt knuselige ting i posten i ganske mange år. Jeg har selv bestillt flere pyrex glass og andre knuselige ting fra kpt naturfag. De kom frem uten en eneste ripe.
Sist endret av Dodecha; 17. november 2009 kl. 10:37.
Trådstarter
3 0
Takk, takk!

En ting er innenlands post fra Norge, en annen ting er utenlandspost fra USA.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Posten er så røffe med pakkene sine at du neppe har noe mer å frykte fra utlandet. Skjønt. Det er sikkert lettere å få tilbake penger fra KTP enn fra en random ebayselger dersom noe skulle være i uorden.
ktpnaturfsg selger ALT untatt KJEMIKALIER til privat prsoner!
Jeg har selv bestilt litt utstyr fra Kpt Naturfag. Selv de skjøre glassrøra kom hjem hele.. men tror ikke Kpt er de billigste.. ble ganske dyrt..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er inne på tanken om å starte ett lite firma og sette opp nettsie hvor jeg vil selge slike ting.. Glass, vekter, shells, mortarer osv. Kanskje osså noen kjemikalier..

Tror dere det er ett marked for dette i Norge/norden?
Vil ikke drive på heltid, bare ved siden av skole/jobb osv.. (nesten som kjemishop)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er marked for det ja. Det er marked for det allerede, så hvis du skal ha sjangs, så bør du presse priser! Klarer du konkurere ut f.eks KPT, så kjøper jeg heller glass hos deg om jeg trenger det. Hvis du ikke klarer presse prisene kan du glemme det. Så ikke kjøp inn hos KPT f.eks
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Er inne på tanken om å starte ett lite firma og sette opp nettsie hvor jeg vil selge slike ting.. Glass, vekter, shells, mortarer osv. Kanskje osså noen kjemikalier..

Tror dere det er ett marked for dette i Norge/norden?
Vil ikke drive på heltid, bare ved siden av skole/jobb osv.. (nesten som kjemishop)
Vis hele sitatet...
Hvis du klarer, som Up sa, å presse priser, samt ha effektiv og bra frakt, har du nok flere intresserte alerede før du starter opp.
Gjør du det bedre enn han i kemishop, har bedre priser, er pålitelig og rask med og sende så skal det gå det bra.
Blir kanskje veldig offtopic, men jeg mener att tråden han blitt besvart.

Er det noen som vet noe om hvordan loven for salg av kjemikalier er i Norge, hvis det er noen?
Jeg skjønner jo at jeg ikke skal legge ut BP på salgslista^^ Men tror dere det er noe regler for rå-kjemikalier?

Ellers får jeg vel sjekke på lovdata
Sist endret av Cal.12; 24. januar 2010 kl. 11:11.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
tror dere det er noe regler for rå-kjemikalier?
Vis hele sitatet...
For å si det slik: Tror du det ikke er regler for rå-kjemikalier?

Kunne du postet det du finner her?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er visst et organ som heter SFT som har ansvar innenfor dette, her er en link til lovdata om regelverk rundt noen kjemikalier. Dette ser dog ut til å ha mye med miljøvern å gjøre (alt ser ut som eldre insektmidler, div kreftfremkallende kjemikalier og tungmetaller).
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
For å si det slik: Tror du det ikke er regler for rå-kjemikalier?

Kunne du postet det du finner her?
Vis hele sitatet...
Tror du det er regler på alle rå-kjemikalier? Sukrose, stivelse, natriumbikarbonat, og maaange flere rå-kjemikalier har null regler, og man kan handle å selge så mye man vil.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Jeg tviler vel på at myndighetene vil føle sterk glede over at noen selger kjemikalier tiltenkt pyroteknikk, men jeg vet ikke noe rundt den egentlige lovligheten.

Når det kommer til marked vil jeg vel si det er begrenset til oss her inne, pluss en håndfull til, så jeg må medgi at jeg har litt problemer med å se potensiell lønnsomhet. Unntaket er selvsagt dersom du får tak på rimelige kjemikalier/glassutstyr i småkvanta. Om du feks. kjøper inn 250 kilo kaliumperklorat har jeg en følelse av at du vil slite med å bli kvitt det. 20 kilo, derimot, kan sikkert være gjørbart.
Billig glassutstyr er det absolutt et marked for vil jeg tro. Sikkert mange hobbykjemikere som ikke har råd til dyre vakuum eller destillasjonsoppsett. Klarer du å selge det pluss reagensrør og begere billig så kjøper jeg lett.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Tjah. Jeg tviler vel på at myndighetene vil føle sterk glede over at noen selger kjemikalier tiltenkt pyroteknikk, men jeg vet ikke noe rundt den egentlige lovligheten.
Vis hele sitatet...
Tror ikke de heller liker at folk diskuterer å lærer hverandre å lage sprengstoff og fyrverkeri, og diskuterer narkotika etc. men det er fult lovlig
Sitat av mikkello Vis innlegg
Billig glassutstyr er det absolutt et marked for vil jeg tro. Sikkert mange hobbykjemikere som ikke har råd til dyre vakuum eller destillasjonsoppsett. Klarer du å selge det pluss reagensrør og begere billig så kjøper jeg lett.
Vis hele sitatet...
Da må jo han selv klare å skaffe billige vakumdestilasjonsoppsett. Jeg sier ikke at det er superdyrt for vakumdestilasjonsoppsett, da du bare trenger en vakumadapter, men generelt sett må han finne billige saker. Og folk handler som regel mye forskjellig og, når de handler. Det vil si at han må ha alle tingene, som en kunde trenger, så ikke kunden må bestille noe annet fra det andre stedet. Jeg hadde da handlet fra et sted og bare det, da det mest sannsynlig blir billigere på grunn av frakten. Og skal han matche det da, så bør han ha sykt billige saker.
Det gjelder jo å få tak i en leverandør da.. Kjøper jeg fra keten kan jeg ikke konkurere med enkelte firmaer på annet enn kvalitet og service.. Noe som ikke hjelper stort^^
Lurer på hvor han får tak i kjemikaliene sine fra?
Kan sende han en mail og gjøre en deal med han hvis jeg kommer opp å går da.. Tviler på att han er særlig intressert men
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du tenker på å sende en mail til en kar som aldri svarer på mail om han har fått pengene, som også er kjent for å motta betalingene og ikke sende varene, og det du vil spørre han er hvor han handler inn varene han selger?

Lykke til med den!
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Lurer på hvor han får tak i kjemikaliene sine fra?
Vis hele sitatet...
Der har seg slik at Polen er fullstappet av bedrifter som produserer kjemikalier billig.
Noen bedrifter produserer i hovedsak et stoff/produkt og ender derfor opp med mange urene biprodukter.
Disse selges enda billigere og raffineres av andre bedrifter slik at det kan selges videre.
Slike renseanlegg trenger ikke å være spesielt kompliserte eller kostbare.

En god del "farmakologiske kjemikalier" slik som amfetamin produseres også i store mengder i Polen.
Igjen kan jeg nevne at de har god tilgang på kjemikalier til en billig penge.
kjedelig streiting
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Tror dere det er ett marked for dette i Norge/norden?
Vil ikke drive på heltid, bare ved siden av skole/jobb osv.. (nesten som kjemishop)
Vis hele sitatet...
Husk på at det tar mye tid å drive en butikk. Vurder om du har den tiden ut at det går utover noe annet, så du ikke ender med et så dårlig rykte som kjemishop.

Skal man selge kjemikalier som oksidanter og liknende bør man vel også sørge for å ha et egna lager til dem.

Hvis myndighetene finner ut at du selger ting først og fremst til denne hobbyen, og ikke kan stoppe deg pga at produktene i seg selv er lovlige, så vil de sikkert prøve å finne noen andre smutthull de kan ta deg på. Så greit å isåfall ha alt i orden.
Sist endret av legalize_it; 25. januar 2010 kl. 17:51.
Ja, som jeg har nevnt. Dette er ett lite prosjekt jeg har, og som ikke vil skje i nærmeste fremtid.

Men jeg vil tro det er lærerikt og en del moro å drive med, så det er nok ikke umulig att det blir no
-- Beklager for at jeg rappa tråden din.
en eller annen gang nå snart har jeg lyst til å kjøpe litt kjemiutstyr å kjemikalier,
hva slags ting bør jeg kjøpe ? helst ikke altfor dyrt :P
Skal du bruke det til kjemi eller pyroteknikk?
Hva er budsjettet ditt?
skal bruke det til kjemi, å hakke tenkt å bruke så mye i begynnelsen 1000-2000 kroner ellerno så bestiller jeg mer senere
vet ikke om jeg får så mye til den prisen da:P
Da får du faktisk ganske mye fint dersom du er litt fornuftig under innkjøpet ditt!

KPT har mye fint, men de er litt dyre da..
Har du sjekket ebay?

På alibaba.com kan du sykt mange leverandører av "glassware" til en meget rimelig penge!

Håper du finner noe fint!
Gøy at folk interesserer seg for kjemi!
faren min skal til korea om 2 uker ca, da skal han se om han finner noe kjemi sett ellerno :P
men jeg har jo aldri kjøpt noe kjemi utstyr før så jeg vet ikke helt hva jeg burde kjøpe ^^
Forslag:

- Kolber
- målesyllindere
- reagensrør
- stativ til reagensrør
- indikatorer
- glassflasker
- buchnertrakt
- filter
- begerglass
- oppbevaringsbokser
- nøyaktig vekt
- urglass
- klistermerker som du kan skrive på
- meshcreen
- destillasjonsutstyr
takk for forslag
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Pipette/Dråpeteller(e) er vel greit og ha..
Sist endret av Bangfish; 31. januar 2010 kl. 20:51.
HøyRisiko Psykopat
Glass rørepinne er vel også greit å ha.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I'll be damned
De er tomme for alle settene, men har en del bra glassutstyr..
Frakten ble ganske dyr, $188 for diverse glassutstyr..

Googlet opp settet og fant en gammel tråd der du har kjøpt settet.
Er du fortsatt fornøyd? Anbefaler du det?
Etter det jeg har lest virker det som et sett for de litt yngre, selv om det inneholder en del snacks.
Er ganske fornøyd, har ikke brukt det så veldig masse på grunn av at det er såpass masse styr å sette opp..
Er vel hovedsakelig retta mot sånn 14+ ellerno tenker jeg, men hvis man ikke har så masse kunnskap om kjemi så lærer du nok endel av det.
Ok, mulig jeg er treig, men jeg har i alle fall forstått at KPT Naturfag er et alternativ til glassvarer. Er det noen pålitelige sider som selger billigere?

Og hvor kjøper jeg kjemikalier? Tittet innom alibaba.com, men da det sto "Min. order: 50 metric ton" fant jeg det røde krysset oppi hjørnet ganske fort. Takk for svar.
Det er jo lassevis av andre leverandører på alibaba.

Kjemikalier kan du få kjøpt på ebay, www.keten.org.pl eller fra czort.

Alt dette kan du lese om i tråden: "Hvordan skaffe hva?".
Leste om en på sciencemadness som sendte mail til mange kjemikalieleverandører på Alibaba. Han spurte om gratis prøver for å sjekke kvaliteten. Han fikk opptil 5kg gratis av flere kjemikalier helt gratis, eneste han måtte betale var frakt.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Leste om en på sciencemadness som sendte mail til mange kjemikalieleverandører på Alibaba. Han spurte om gratis prøver for å sjekke kvaliteten. Han fikk opptil 5kg gratis av flere kjemikalier helt gratis, eneste han måtte betale var frakt.
Vis hele sitatet...
Haha, den er nice.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Noen som kan anbefale en billig digital vekt? trenger ikke god levetid, så lenge den er billig og presis. Tenkte egentlig litt på den fra inoxia: http://www.inoxia.co.uk/rw/product/175.aspx
Den kom på 250kr med frakt. Noen som kjenner til typen, er den verdt det?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Noen som kan anbefale en billig digital vekt? trenger ikke god levetid, så lenge den er billig og presis. Tenkte egentlig litt på den fra inoxia: http://www.inoxia.co.uk/rw/product/175.aspx
Den kom på 250kr med frakt. Noen som kjenner til typen, er den verdt det?
Vis hele sitatet...
Digitale vekter har de på dealextreme.com.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Aha, det er en god side.. Eller, ihvertfall en billig en! Takk
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Kan anbefale denne.
Den virker veldig nøyaktig, og har litt større plate en flere av de andre der.
I tillegg følger det med en skål som gjør platen 3x større. (Du kan jo uansett bruke noe annet da).
Hvis du trenger mer nøyaktig enn 0,1 g, eller ikke så mye som [0.1g,3000g] kan du kjøpe en litt billigere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Leste om en på sciencemadness som sendte mail til mange kjemikalieleverandører på Alibaba. Han spurte om gratis prøver for å sjekke kvaliteten. Han fikk opptil 5kg gratis av flere kjemikalier helt gratis, eneste han måtte betale var frakt.
Vis hele sitatet...
Han sa vist og at han skulle kjøpe flere tonn hvis han var fornøyd? I allefall, det kalles svindel
Sitat av Up Vis innlegg
Han sa vist og at han skulle kjøpe flere tonn hvis han var fornøyd? I allefall, det kalles svindel
Vis hele sitatet...
Riktig det. Tror det burde funke uten å nevne megatonn :P
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
www.gjerrigknark.com

de oppfordrer til mailtigging. Si at du har hørt masse bra om firmaet, etc.. Og si at du gjerne skulle ha en liten vareprøve. Iflge gjerrigknarkene funker det overraskende ofte, bare man ikke maser og ikke gir seg ved motstand
Noen som kunne tenke seg å teste ut det på kjemikalier eller kjemiutstyr?
Si du vil teste kvalitenen på glasset/kjemikaliet.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Funker sikkert det. Jeg har allerede lett rundt etter litt vel seriøse bedrifter å skryte opp i skyne

da var smiskemail sendt til KPT! Jeg forklarte nøye hvor kjemiinteressert jeg var, alle de gode ryktene jeg hadde hørt, og mitt ønske om kun det beste av utsyr, derav mitt ønske om en vareprøve.
Tihi!

Noen som kan anbefale et dyse-sett, som det så pent heter på norsk, eller nozzle kit for rocket engines, som man ville kalt det på engelsk? Et billig et.. Noen som kan anbefale dyse-sett? Er det verdt å skaffe seg?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
å, jada! Stefaren min "sponser" oppstarten min! Jeg får kjemikalier og utsyr av han i bursdagsgave!!
Tviler meget sterkt på at KPT er villige til å donere prøver.
De leverer i mye mindre kvanta enn de store på alibaba.com, men det er selvfølgelig lov å prøve seg da!

Høres bra ut!
Funnet ut hva du skal "kreve" av faren din ennå?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Tja, han har satt 1600kr til rådighet. Nei, jeg er ikke bortskjemt! Stefaren min er temmelig barnslig, så han er ganske interessert selv... Det blir chems fra czort, litt stash fra inoxia, vekt fra dealextreme og mortar og shells fra pyrosupplies.moonfruit...
Sist endret av Ffojt; 3. februar 2010 kl. 19:18.