Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 7299
TACN (Cu(NH3)4](NO3)2) står for Tetramine Copper (II) nitrate. Det er et Tetramin Kobber kompleks som er lett å lage og man bruker kjemikalier som alle kan få tak i for å lage det. TACN er egentlig et HE, men da må det være i dehydrert form.
TACN er helt ufarlig å lage siden utfallet i denne oppskriften blir TACN i hydrert form. I hydrert form er TACN helt ubrukelig bortsett fra at det er morro å lage det og at krystallene blir fine



Utstyrsliste:


* Kobber (Cu). -Kobber i store biter anbefales, kobberledninger, kobberfolie etc.
Du kan også bruke kobberoksid eller kobbernitrat isteden for kobber. Med kobbernitrat vil reaksjonen gå mye fortere.
* Ammoniakk (NH3). -Husholdningsammoniakk(10-15%) duger i massehvis.
* Ammoniumnitrat (NH4NO3). -Ammoniumnitrat fra isposer går fint, men er det grått av kalk så rekrystalliser det, f.eks løse det opp i aceton, filtrer og la acetonen fordampe.
* Et begerglass eller en annen egnet beholder.
* Filter. -Kaffefilter holder.
* Alkohol. -Du kan godt bruke rødsprit(etanol).


Fremgangsmåte:

-Hell 20ml ammoniakk i et begerglass.
-Løs opp 10g ammonium nitrat i ammoniakken.
-Hell så kobberet i løsningen. Her anbefales det å bruke kobber i store biter så det blir lettere å fjerne restene av kobber senere.
-La det stå ca. 2 døgn eller til det har blitt dannet veldig mange blå krystaller.
-Filtrer det så gjennom 2 kaffefiltere.
-Når det bare er krystaller igjen i filteret, hell over en del etanol.
-Legg så krystallene til tørk over natta.

De blå og fine krystallene du har fått er TACN i hydrert form. Du kan nå prøve å varme de opp til rundt 160 grader og det vil si et lite ”poff” og det vil komme litt røyk.

Du kan også bruke kobberoksid eller kobbernitrat isteden for kobber. Med kobbernitrat vil det gå mye fortere.


Reaksjonslikning:
Kopiert fra en tråd på roguesci
(Her brukes CuO isteden for Cu)

CuO + H2O --> Cu(OH)2
Cu(OH)2 + 2NH4NO3 <==> Cu(NO3)2 + 2NH3 + H2O
Cu(NO3)2 + 4NH3 --> (NH3)4Cu(NO3)2

Bilder:
Beklager dårlig kvalitet på bildene!

Ferdig TACN:
http://bildr.no/view/406237
http://bildr.no/thumb/406237.jpeg

Hell litt TACN på litt papir og det brenner med en grønn farge.
http://bildr.no/view/406238
http://bildr.no/thumb/406238.jpeg
Kjempebra ,godt skrevet å bra bilder , Kp fra meg seffølgelig!
Likte også at du skrev reaksjonslikningen
skal nok prøve å lage det en gang ,

Men det var bare en ting som jeg lurte på noe

Sitat av mikkello Vis innlegg
Fremgangsmåte:

-Hell 20ml ammoniakk i et begerglass.
Vis hele sitatet...
Hvor konsentret skal ammoniakken vær?
Sist endret av Bowman; 8. mai 2009 kl. 23:26.
Åj, glemte visst det. Det skal være 10% ammoniakk.
Fin guide!

men hvordan får man det i dehydrert form da?
Sitat av arwex Vis innlegg
Fin guide!

men hvordan får man det i dehydrert form da?
Vis hele sitatet...
Når du følger guiden hans så får du TCAN i dehydret form
ser sånn ut som på bilde han har lagt til.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bowman Vis innlegg
Når du følger guiden hans så får du TCAN i dehydret form
ser sånn ut som på bilde han har lagt til.
Vis hele sitatet...
...
TACN er helt ufarlig å lage siden utfallet i denne oppskriften blir TACN i hydrert form.
Vis hele sitatet...
Ti tegn.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fett

Men teknisk sett, hva er ett "Tetramin Kobber kompleks"?
Og hvordan dehydrerer vi det?
Sist endret av Up; 11. mai 2009 kl. 00:13.
Å dehydrere det kan vel ikke være verre enn å bruke eksempelvis kalsiumklorid eller silica gel som dessikant, eller ved å dampe bort vannet?
Sist endret av Hedges; 11. mai 2009 kl. 12:08.
Etter de jeg har lest skal man dumpe krystallene i aceton i 2min og så tørke det over kalsiumklorid.
Acetonen burde ha så lite som mulig vann i seg, men jeg har lest på sciencemadness at en har brukt aceton som er langt unna 100%. Jeg har selv ikke prøvd dette grunnet mangel på kalsiumklorid.
Er det det samme som veisalt?

Up: Jeg vet veldig lite om det!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
For di som ikke vet hva "og så tørke det over kalsiumklorid" betyr, så vil det si at man tørker det i en desikator.
Det kan enkelt lages selv, og alt du trenger er en rist og en tuppevareboks, av typen ganske flat, men bred og lang.

I bunnen strør du desikatet ditt, f.eks veisalt... Mye kan brukes.
Strø rikelig med det. Så det er værtfall 1 cm i bunn.
Det er viktig at det er mye overflate på det, så store korn er foretrekkende.

Så legger du rista over det igjen, og oppå rista slenger du en krystalasjonsskål med det du vil dehydrere.
Så slenger du på lokket, og sleng det på godt, så det blir lufttett.

Så lar du det ligge der og tørke.
Desikatet vil trekke til seg luftfuktigheten, noe som sørger for veldig tørr luft, og så vil fuktigheten i stoffet dras ut og bli oppslukt av den råe kraften fra desikatet

Mener jeg husker jeg har sett at det er KCl ja.
Har også sett små sekker med 5 kg NaCl.
Det er mye man kan bruke som desikat, blandt annet NaOH og H2SO4 faktisk.
Skal nevnes at NaOH ødelegger det meste du kan lage desikator av, så gå for noe annet, med mindre du finner en løsning...
Ett kar av papp i bunnen av desikatoren, som holder NaOH kan kansje funke?
Engangsbruk selvfølgelig.
Her jeg bor tror jeg man kan få gratis 25kg sekker med veisalt fra kommunen :P
Men kaliumklorid er for svakt, det må være skikkelig saker som kalsiumklorid.

Er NaOH sterkt hygroskopisk da? Har mange liter av det.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat fra Sciencemadness:

"Yes but its the hydrated form. From that you will hardly get anything more impressive than a pop sound and some smoke. Plus it decomposes in air. So you need to dehydrate it. Put the crystals in a beaker with dry acetone, crush them carefully then decant and press dry between filter paper. Let them dry in warm air until all acetone has evaporated. Then do a final drying over CaCl2.

During the acetone wash you will notice the chunky crystals change color from deep blue to a light violet and turn into a fine powder. This powder is stable in air and quite powerful. Its quite sensitive too - smack with a hammer and it goes boom."

Siden jeg aldri har forsøkt meg på dette, og sannsynligvis heller aldri kommer til å gjøre det, kan jeg vanskelig garantere for riktigheten i påstanden jeg siterte, men noen kan jo prøve
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Faen tenkte ikke langt der.
Jeg tenkte veisalt, og BOM, så jeg får meg KCl av en eller anna grunn.
De bruker litt av vært, så helt sikkert alle 3 nevnte.
Burde ikke være problem og få tak i det.
http://www.mallbaker.com/techlib/doc...icas/3045.html
Der er en fin liste.

Tror dere det går å dehydrere TACN med kalsium sulfat?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det er jo lett som en plett å få tak på kalsiumklorid. Bare å lete etter "luftslukere" på i butikker som clas ohlson, biltema osv. Fåes helt sikkert i mange velassorterte dagligvarebutikker. Jeg kan love dere at de fungerer. var en gang jeg lot den ligge åpen i et rom på hytta, og etter en måned var det kun en enorm dam med vann igjen.

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/...x?q=fuktsluker
Kjøpte en sånn på jernia. I den var det kalium klorid og ikke kalsium klorid. Kalium klorid er for svakt.
EDIT: Se hva jeg fant :P http://www.akvarieutstyr.com/product...products_id=58
Sist endret av looperjohn; 11. mai 2009 kl. 14:25.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kalsiumkloridet fra akvarieutstyr er dihydratet (CaCl2 ∙ 2H2O), mao. så vil det ikke trekke til seg mer vann og er derfor uegnet som dessikant. Kjøp på Biltema, tror det er 60 kr for 1350 gram tørt kalsiumklorid.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Kjøpte en sånn på jernia. I den var det kalium klorid og ikke kalsium klorid. Kalium klorid er for svakt.
EDIT: Se hva jeg fant :P http://www.akvarieutstyr.com/product...products_id=58
Vis hele sitatet...
Hmm, da har du vært maks uheldig. Alle luftslukerne jeg har sett inneholder kalsiumklorid. Biltema har etter deet jeg vet de billigeste fuktslukerene.
Meina du at vi skal legge ein kobbar leidning oppi salmiakk/AN blandinga?
Eller kutte den opp i mindre bitar?
Sist endret av Fyllingz; 16. mai 2009 kl. 20:27.
Du fjerner isolasjonen på kobber ledningene og klipper de opp i biter på ca. 5cm.
Det er kobber hvis ledningen er brun.

Ikke la dette stå i stua, det utvikler ammoniakk som lukter veldig sterkt og er litt giftig. Lager du TACN i små mengder som i denne oppskriften trenger du ikke bekymre deg for giftigheten til ammoniakk.
I dehydrert form har TACN en VoD på rundt 3000m/s og er et primær eksplosiv.
Du hadde vel ikke hatt lyst til å kjørt en liten test på hvordan TCAN booster anfo ?
Bare sånn i små skala da , 10-30g anfo kanskje.
Kan sikkert gjøre det selv også en gang , men har desværre ikke mulighet til å gjøre det nå.
Sist endret av Bowman; 16. mai 2009 kl. 21:27.
Har dessverre ikke fått dehydrert det enda, pga mangel på kalsiumklorid.
Noen som vet om NaHO er et like kraftig desikat som kalsiumklorid?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
NaOH er sterkt, men blir ikke brukt ofte da det ødelegger det meste man kan putte det i.

Og bruke ANFO i små mengder er ikke vits, da man ikke vil få detonert det.
Og fyre av ladninger på 100 gram ANFO er ikke vits det heller, da du uansett må fyre løs med ca lik mengde for og få sjokket du trenger for og gi ANFO'en High Order.
Jeg har prøvd og fyre av 100 gram med 10 gram APAN...
Gikk ikke bra.

ANFO er en miks man ikke trenger tenke på før man begynner snakke 0,5-1 kilo.
Selvfølgelig vil det bli kraftigere smell om man fyrer av en 100 gram APAN, og legger ved 300 gram ANFO, men viss vi følger 1:10 reglen her, så vil det ikke være vits før man kommer i ca 0,5 kg, men det vil bli Low Order garantert.
Selv kjører jeg som regel aldri under 1 kg, med 100g booster i det tilfellet.

Skal nevnes at 150g APAN med 300g ANFO er en grei kinaputt.
Men dere skjønner hvor jeg vil?

Du kan jo eventuelt lage 100 gram TACN...
Du kan teste AN prills i desikatoren.
Må legge til at TACN har noen ulemper. Det er ikke spesielt kraftig, tar tid å lage, er vanskelig å tørke, det er nesten umulig å lagre det og det blir veldig lett "dead pressed". Fordelen er at det er lett å lage og kjemikaliene er lett tilgjengelige. Så det er ikke så rart det ikke blir brukt.

Det går også an å lage tetramin komplekser med sink, kobolt og nikkel med klorat, perklorat, sulfat, persulfat, permanganat. Så det er mange muligheter!

UP: Det er også vanskelig å bruke og få detonert 100g TACN.
Mener du å dehydrere det med AN prills?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jepp.
Regner med at at TACN ikke er hygroskopisk?
AN er jo hygroskopisk, og finner du ikke noe bedre, kan du prøve og lagge ett lag med 1 cm med AN prills i bunnen av en tuppevareboks, og legge en liten rist over, og slenge en liten skål med TACN over.
Har du en stor tuppevare boks, kan du legge ett stort beger med en del H2SO4 i.
Det fungerer bra, og det er lett for hvem som helst og få tak i det.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Ikke la dette stå i stua, det utvikler ammoniakk som lukter veldig sterkt og er litt giftig. Lager du TACN i små mengder som i denne oppskriften trenger du ikke bekymre deg for giftigheten til ammoniakk.
Vis hele sitatet...
Hehe, dette fant jeg også ut. Hadde det stående oppe på tv-stua. Fikk en liten overraskelse når jeg skulle se hvordan det gikk og hele rommet luktet ammoniakk

Her er bilde av mitt resultat:
http://bildr.no/view/411494
Sist endret av Zondre; 16. mai 2009 kl. 21:58.
TACN er veldig hygroskopisk og derfor er det uegnet til å lagres.
Du trenger et kraftig desikat for å dehydrere det.

EDIT: Zondre, hvor mye har du laget? Det så veldig bra ut ; D
En ting til, har du tilgang på kalsiumklorid eller et annet kraftig desikat for å dehydrere det du har laget?
Sist endret av looperjohn; 16. mai 2009 kl. 22:00.
Jeg doblet oppskriften. Men hvor mye kobber skal man egentlig bruke. Jeg fylte neste hele glasset med kobberledning Bedre med for mye kobber enn for lite, ikke sant

Nei, har dessverrre ikke tilgang på kalsiumklorid i øyeblikket, Men jeg har en hel del silica gel. Funker ikke det på samme måte?
Det holder med det kobberet jeg har skrevet i oppskriften.

Du må ha et veldig kraftig desikat, mulig det virker med silica gel. Prøv da?
EDIT: Du kan se litt her. http://www.mallbaker.com/techlib/doc...icas/3045.html
Sist endret av looperjohn; 16. mai 2009 kl. 22:24.
hallo.

Ikkje for å vere masete men kor masse kobbar skal det ca. vere til denne oppskrifta?
Det skal være 4g, jeg trodde jeg hadde skrevet det i førsteposten? Må ha klart å fjerne det.
Kunne en moderator skrive at det skal være 4g kobber?
Det er mulig det går an å bruke TACN i stjerner for å få grønnfarge? Gratulerer med dagen alle sammen!
Sitat av mikkello Vis innlegg
Det er mulig det går an å bruke TACN i stjerner for å få grønnfarge? Gratulerer med dagen alle sammen!
Vis hele sitatet...
Nja skeptisk er ikke noe kjemiker kan litt grunleggende pyro relatert kjemi ,men du må ha en klordonor uansett eneste jeg kan si 100%
hanses eller noen andre som har uber peiling på kjemi har sikkert et godt svar på lur skal du se


Ja ,gratulerer med dagen alle sammen
Sist endret av Bowman; 17. mai 2009 kl. 18:48.
Det brenner jo med en grønn flamme da, jeg har fått det til å deflagrere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
La oss bare generelt holde oss unna primære høyeksplosiver når vi lager stjerner...
Sitat av Up Vis innlegg
La oss bare generelt holde oss unna primære høyeksplosiver når vi lager stjerner...
Vis hele sitatet...
TACN går ikke lett av i hydrert form.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og det betyr at det er klarert til og brukes i stjernekomp?

Du kan jo for all del teste, kansje det funker...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så tilfeldigvis på fuktslukeren fra jernia som jeg tidligere sa inneholdt kaliumklorid. Jeg så nå nøyere og det var kalsiumklorid. Har lest feil sist jeg så på den : /
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja du har det. Hanses sa jo det.
Det er tross alt fuktslukere, så hvorfor ikke slenge CaCl i dem når man først er i gang.
fant for en stund tilbake, da eg først leste denne siden ei fin side om eit nikkel salt, litt OT men eg syntes det ville vere fint og nemne det her.
link: http://www.sciencemadness.org/talk/v...fid=3&tid=1778
Sist endret av Hedges; 26. mai 2009 kl. 02:38.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan nevnes at Hydrazin er veldig veldig veldig giftig, og leker dere med det, les HMS datablad om det først
Gassmaske er og en god ide.
Det kunne jeg godt tenkt meg å leke meg litt med i diverse sammenhenger, men det er nok ikke et stoff som er så lett tilgjengelig.
PS. Det er mange jern stenger eller piner uansett kva du vil kalle det som har eit kobbar farge belegg utapå!
Når dokke trur dokke har kobbar må dokke alltid ta å reinse det først!
No meiner eg ikkje vatn men bruke "kobbar/messing puss" som det heiter:P

Dette seier eg med personlig erfaring, eg hadde akkurat laga 2 dosa det stod ute heilt aleine så skulle eg sjekke så plutseleg var det rust vatn:P
Som jeg har nevnt tidligere kan du lage tetramin komplekser med sink, kobolt og nikkel med klorat, perklorat, sulfat, persulfat, permanganat. Jeg mener også å ha lest at du kan bytte ut ammoniakk med hydrazin å få enda flere slike komplekser.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En jeg synes er interesang, er bisethylendiamin kobberdibromat.
Virker som ett potent stoff.
http://dump.no/files/b7dcc357a2a7/bi...II-bromate.mpg
Litt OT, så je beklager.
Sist endret av Up; 26. mai 2009 kl. 18:52.
Så litt om det på sciencemadness, oppskriften på bisethylendiamin kobberdibromat er:
2M Natrium bromat
2M ethylendiamin
1M kobber sulfat pentahydrat
Oppskriften på tetramin kobberpermanganat er:
36g 25% ammoniakkløsning helles oppi en varm løsning av 16g CuSO4.5H2O i 150ml vann. Så heller man 20g kaliumpermanganat i 270ml vann oppi kobbersulfat\ammoniakk løsningen. Miksen kjøles ned til 10 grader og tetramin kobberpermanganat kom til syne.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Men kunne det funket å dehydrere det med
natriumnitrat? Siden det ifølge mange andre er ganske hydroskopisk?
Har nå lagd min egen disikator med lufttett boks med ca 1 cm kalsiumklorid i bånn. Har satt mine fine blå krystaller oppi boksen og venter i spenning. Når vet jeg når det er dehydrert? Og hvor ustabilt er det?