Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 8709
Jeg kom over en video på youtube, synes den var ganske stilig
http://youtube.com/watch?v=9Md9TBy3P4w&feature=related
Noen som kan forklare hva som skjer?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Dette stoffet som blir brukt heter på norsk Natriumacetat, CH3COONa (3-tallet skal være senket).
I en slik blanding bruker man 10 gram vann til 100 gram natriumacetat.

Natriumacetat (CH3COONa) inneholder også mye vann. Men for hver enhet er det også tre vannmolekyler, som har helt egne plasseringer i krystallstrukturen. Dette kalles ofte for krystallvann.

Når du blander 10 gram vann til 100 gram natriumacetat, vill alt løse seg når du varmer blandingen til rundt 90 – 100 grader C. Etter man har avkjølt løsningen vil natriumacetatet gjerne krystallisere ut (altså den er overmettet, men det gjør ikke noe, fordi reaksjonen vill ikke starte da like vell),
Men hvis man så slipper en liten krystall av natriumacetat i løsningen, vil løsningen ”gro” raskt. Husk at det blir varmt når løsningen krystalliseres.
Natriumtiosulfat reagerer noenlunde samme måte.
Man kan også kjøpe vannfri natriumacetat, men da må man bruke mer vann en det jeg skrev litt lengre opp.

Takk til Ole Bjørn fra UIO som lærte meg dette.

Thoryllo

Noen linker: http://jchemed.chem.wisc.edu/JCEsoft...TATE/CD2R1.HTM
http://science.howstuffworks.com/question290.htm
Google.com > "sodium acetate"
Hvor lenge holder det seg som is?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av PyroGant Vis innlegg
Hvor lenge holder det seg som is?
Vis hele sitatet...
Jeg mener den holder seg som krystaller hele tiden. Det blir flytende igjen ved å varme den opp.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den krystaliserer seg. Da vil det nokk være krystaller forever, viss man ikke løser det opp igjen.
Sitat av Up Vis innlegg
Den krystaliserer seg. Da vil det nokk være krystaller forever, viss man ikke løser det opp igjen.
Vis hele sitatet...
Derfor de kan gjenbrukes ved oppvarming, siden løseligheten øker med temperatur, men det ikke rekrystalliseres når vannet kjøles ned. Når det "aktiveres" derimot, vil det som thoryllo sa krystallisere i en relativt eksoterm reaksjon.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
vil det funke å bruke kaliumacetat istedenfor natriumnitrat? Kan tenke meg at det ikke funker så bra siden det ikke er like hygroskopisk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kalium acetat (CH3COOK) vil sannsynligvis funke helt fint istedenfor natriumacetat (CH3COONa). Jeg vet ikke hvor du får natrium nitrat fra =P

Eneste problemet jeg ser er at kalium acetat er over dobbelt så løselig som natrium acetat. Dette gjør det vanskeligere å lage en mettet løsning.

EDIT: Kalium acetat er veldig hygroskopisk, det er: så hygroskopisk at det til slutt vil løse seg selv i vann. Da vil jeg forestille meg at det kan være vanskelig å å få det til å re-krystallisere ved nukleering av en mettet løsning!
Etter man har avkjølt produktet, hvor lenge kan det stå før dette krystalliserer seg?

La oss si jeg lager dette torsdagen på skolen, setter det i kjøleskapet for kjøling, tar det ut av kjøleskapet fredagen og tar inn i klasserommet for demonstrasjon?

Går det ann å frakte dette med hjem om jeg lager det på skolen, og tilbake til skolen dagen etterpå, uten at krystalliseringen starter?

Takker for svar
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av equilibrium Vis innlegg
Kalium acetat (CH3COOK) vil sannsynligvis funke helt fint istedenfor natriumacetat (CH3COONa). Jeg vet ikke hvor du får natrium nitrat fra =P

Eneste problemet jeg ser er at kalium acetat er over dobbelt så løselig som natrium acetat. Dette gjør det vanskeligere å lage en mettet løsning.

EDIT: Kalium acetat er veldig hygroskopisk, det er: så hygroskopisk at det til slutt vil løse seg selv i vann. Da vil jeg forestille meg at det kan være vanskelig å å få det til å re-krystallisere ved nukleering av en mettet løsning!
Vis hele sitatet...
nei det innlegget var bare feilhadde helt glemt det, ellers hadde jeg forandret/slettet det.

Jeg mente selvfølgelig ikke natriumnitrat, men natriumacetat og ikke at kaliumacetat er mindre hygroskopisk, men mindre løselig slik som du skriver
Siden ingen svarte på spørsmålet mitt skal jeg gjøre det selv i dag, ettersom jeg nå har skaffet meg Natriumacetat. Jeg skal sjekke hvor lenge blandingen kan stå før den krystalliserer seg i kjøleskap, og i åpent rom.

- Gir en tilbakemelding på hvordan det gikk senere + film

Oppdatering1: Har akkurat blandet 5g vann med 50g natriumacetat og varmet blandingen til den ble helt oppløst. Jeg lurer på om jeg har gjort noe feil når blandingen begynner å krystallisere seg igjen så snart jeg tar den av platen og temperaturen synker litt? Det kommer også en hinne oppå blandingen når den synker i temperatur, er dette normalt?
Har hellt blandingen over i et glass, og nå står det i kjøleskapet for å kjøle seg ned. Hinnen har foreløbig ikke utviklet seg til noe større enn det den var til å begynne med.

Oppdatering 3: Da var jeg å sjekket Natriumacetatet og det viser seg at alt sammen har krystallisert seg. Hva kan jeg har gjort feil?

Oppdatering 4: Jeg skulle ta ut det jeg trodde var helt krystallisert med en trepinn som jeg tidligere hadde brukt som rørepinn i samme forsøk, og da startet reaksjonen meget voldsomt slik som vist på mange filmer på youtube. Nå hadde jeg resultatet jeg var ute etter, men jeg oppnådde ikke den flytende konsistensen slik man ser folk på youtube får - Altså, jeg kan ikke helle mitt produkt ut fra et glass, fordi det allerede er halvveis krystallisert.
Hva skal jeg gjøre? Bruke mer vann?

Oppdatering5: Prøver igjen, denne gangen med litt mer vann enn 1/10 - Dette fungerte! Blandingen holdt seg helt flytende når jeg brukte mer vann til å begynne med, ettersom noe av vannet hadde fordampet under oppvarming. Det var veldig artig å helle dette utover slik at det ble et slags tårn som bygget seg oppover!

Laster opp film senere i dag.

Film: http://media.putfile.com/Natriumacetat
Har bare lastet opp et lite eksempel hvor jeg testet dette første gang. Dere kan se det detter noen krystaller fra trepinnen og ned i shotteglasset, slik at reaksjonen starter før pinnen er borti vesken.
Kult! Jeg prøvde å lage Natriumacetat for et på dager siden ved å blande eddik og bakepulver som visstnok skal danne dette. Etter at det hadde brust fra seg, varmet jeg det opp for å koke ut væsken som var igjen. Da tyknet det og ble til en seig masse! Etter en stund hadde det ikke akkurat blitt til pulver, så jeg pøvde å løse opp det jeg hadde i vann... Det ville liksom ikke løse seg opp ordentlig, og blandingen fortsatte å være ganske melkehvit
Jeg spedde på med mer vann og kokte opp, samme resultat. Etter å ha helt på ca 5dl med vann var det nesten gjennomsiktig, så jeg satte det i kjøleskapet. Dagen etter prøvde jeg å få det til å bli "is" men det funka ikke... Hva gjorde jeg feil???
Trådstarter
Du blanda eddik og bakepulver.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Prøvde å lage natriumacetat selv her en dag. Løste opp_natron_i eddik, og lot det rekrystalisere i mikroovnen. Jeg la pulveret jeg fikk til tørk, og så prøvde jeg dette eksperimentet med det. Det skjedde ingen ting, men det kan ha vært jeg som gjorde noe feil, da jeg gjorde det fort og "gælig". Noen som faktisk har prøvd?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det som fungerer best for å lage natriumacetat er natriumkarbonat (finnes som krystall soda i noen butikker).
Har en del flasker med natriumkarbonat og 35% eddiksyre så skal prøve det en dag. Ja skal lage film
Sitat av Ruben Vis innlegg
Prøvde å lage natriumacetat selv her en dag. Løste opp_natron_i eddik, og lot det rekrystalisere i mikroovnen. Jeg la pulveret jeg fikk til tørk, og så prøvde jeg dette eksperimentet med det. Det skjedde ingen ting, men det kan ha vært jeg som gjorde noe feil, da jeg gjorde det fort og "gælig". Noen som faktisk har prøvd?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve å følge guiden på denne linken dersom du ønsker å forsøke deg på natriumacetat en gang til Ruben:

http://www.instructables.com/id/Sodium-Acetate/

Har ikke prøvd den selv, men det ser da bra ut syns jeg!
Mulig jeg tester den selv i morgen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Det som fungerer best for å lage natriumacetat er natriumkarbonat (finnes som krystall soda i noen butikker).
Har en del flasker med natriumkarbonat og 35% eddiksyre så skal prøve det en dag. Ja skal lage film
Vis hele sitatet...
Stor forskjel fra bikarbonaten eller? Noen erfaringer?
Da har jeg lekt meg igjen

Denne gangen med 200g Natriumacetat.

Link: http://media.putfile.com/Natriumacetat-200g
Pent!
Du kunne ikke tenke deg å legge opp en film på hvordan du lager Natriumacetat?. Siden ditt åpenbart fungerer bra
Jeg har fått ferdig produkt av naturfaglæreren min til et skoleprosjekt. Har film av selve kokingen om det var det du tenkte på?
Nei, tenkte heller på hvordan du laget selve Natriumaceteatet
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av smartass Vis innlegg
Nei, tenkte heller på hvordan du laget selve Natriumaceteatet
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe stress. Man heller eddiksyre på natriumkarbonat (krystallsoda) til det ikke bruser mer.

Jeg hadde mest problem med å få blandingen riktig mettet, men jeg helte varmt vann på natriumacetatet til det var var løst istedenfor å helle natriumacetat i kokende vann til den var helt mettet.

Det viktigste (tror jeg) er å få rett konsentrasjon.
Jeg gjorde som thoryllo sa under tilvirkning av "instant hot ice".

Først tok jeg 1 del vann og 10-12 deler vann etter vekt. Deretter kokte jeg alt sammen til det ble flytende. Kan legge opp film når jeg koker alt sammen.
Men først må jeg legge opp noen stilige bilder jeg tok av det krystalliserte natriumacetatet
Jeg lagde natriumacetat i går av natriumkarbonat og 35% eddik, og resultatet ble et fint hvitt pulver.
Når jeg i dag skulle løse dette i vann, veide jeg opp 100g natriumacetat og 10 ml vann. Jeg varmet opp vannet og når jeg så det begynte å boble som smått tilsatte jeg natriumacetatet. Jeg satte plata på maks og etterhvert smeltet noe av stoffet, men så snart jeg tok det av plata så stivnet det igjen. Jeg antok derfor at vannet hadde dampet bort og tilsatte nye 10 ml. Noe natriumacetat løste seg, men slett ikke alt, og jeg tilsatte vann litt etter litt til alt løste seg. Etterhvert begynte det å bli ganske mye vann, mange ganger det opprinnelige (vil tippe ca 50 ml). I tillegg hadde løsningen blitt brun. Løsningen står til kjøling nå, så det skal bli spennende å se om det fungerer, noe jeg tviler på.

Hva har jeg gjort feil?

EDIT:
Sjekka i kjøleskapet nå, og da hadde det nettopp rekrystalisert seg, ettersom det var varmt. Jeg klarte lett å skrape ut innholdet, så det var ikke så veldig hardt. Tyder dette på at det var for lite vann, selv om jeg tok i mye mer enn jeg skulle? Og hvorfor ble det brunt?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av hallojs Vis innlegg
Jeg lagde natriumacetat i går av natriumkarbonat og 35% eddik, og resultatet ble et fint hvitt pulver.
Når jeg i dag skulle løse dette i vann, veide jeg opp 100g natriumacetat og 10 ml vann. Jeg varmet opp vannet og når jeg så det begynte å boble som smått tilsatte jeg natriumacetatet. Jeg satte plata på maks og etterhvert smeltet noe av stoffet, men så snart jeg tok det av plata så stivnet det igjen. Jeg antok derfor at vannet hadde dampet bort og tilsatte nye 10 ml. Noe natriumacetat løste seg, men slett ikke alt, og jeg tilsatte vann litt etter litt til alt løste seg. Etterhvert begynte det å bli ganske mye vann, mange ganger det opprinnelige (vil tippe ca 50 ml). I tillegg hadde løsningen blitt brun. Løsningen står til kjøling nå, så det skal bli spennende å se om det fungerer, noe jeg tviler på.

Hva har jeg gjort feil?
Vis hele sitatet...
Jeg ville prøvd å varme opp 10ml vann og så tilsette natriumacetat til du ser at det ikke løses mer. så heller du det over i et glass eller lignende og prøv å ikke få med noe fast stoff. så kjler du det ned.

Er du sikker på at all natriumkarbonat ble omdannet til natriumacetat?
Sitat av hanse Vis innlegg
Er du sikker på at all natriumkarbonat ble omdannet til natriumacetat?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan jeg kan være sikker på det, men alt karbonatet løste seg i eddiken (overskudd av eddik) og all væsken ble dampet bort for å få pulver (brukte stekeovn istedet for micro).
Om du har samme problem som jeg hadde hallojs, fant jeg ut av hva årsaken til problemet mitt var. Prøv dette:

Bland 12-14ml vann med 100g natriumacetat, Deretter varmer du dette opp til det blir helt flytende. IKKE rør i løsningen på en måte slik at krystaller fester seg på kanten av kjelen, da det vil starte en krystalliseringsprosess når du overfører det flytende natriumacetatet til glasset.
Om en hinne danner seg på løsningen din under varming betyr det at det er for lite vann. Da tilsetter du et par ml vann, ikke mer. Så snart løsningen er helt flytende heller du den over i et glass som du har varmet opp med varmt vann først, slik at overgangen fra kaldt til varmt i glasset ikke blir så høy og dermed sprekker glasset.
Very Important Pyrotechnician
Jeg lagde også Natriumacetat i går av natriumkarbonat (krystallsoda) og 35% eddik. Fikk først krystallisering i kjelen som planlagt, og denne slush'n kokte jeg så tørt i mikroen til et kritthvitt og fint pulver. Løste dette i kokene vann, og fikk først en for tynn løsning da jeg hadde litt for lite, så jeg kokte det bare ned, og slo det over i et annet glass for å unngå krystallene på siden av glasset. Denne blandingen var helt vannklar og fin, og ganske tykkflytene, men ikke f... om den ville krystallisere seg. Kan jeg ha ødelagt noe da jeg kokte den ned?

Jeg prøvde også "fattigmanns utgaven" Natriumbikarbonat (natron) og 7% eddik. Dette kokte jeg ned, men lenge før det begynte å krystalisere seg i kjelen hadde det allerede blitt gul-brunt, så jeg avsluttet bare kokingen og satte det direkte ut til nedkjøling. Jeg laget altså ikke pulver av det først. Denne blandingen virket helt fint! Men det stinket jo eddik av den og "isen" ble også gul-brun.

Krystallsoda varianten er nok å foretrekke alle dager, men det hjelper ikke hvis den ikke virker...
Bare et lite spørsmål til, gjør det noe hvis man har for mye eddik i natriumkarbonatet? Eller tar det bare lengere tid å koke det ned?
Vil jeg få bedre produkt om jeg bruker 80% eddiksyre framfor 7% ved bruk av natriumbikarbonat?
Jeg har ca. 100% ren eddiksyre tilgjengelig. Lurer på hva den egentelig skall brukes for.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Bare et lite spørsmål til, gjør det noe hvis man har for mye eddik i natriumkarbonatet? Eller tar det bare lengere tid å koke det ned?
Vis hele sitatet...
Tror det er lurt å ha et overskudd av eddik, da er du sikret at alt natriumkarbonatet blir omdannet, eneste minus er at du må dampe bort all eddiken og da vil du gasse huset (slik som jeg gjorde...) hvis du har alt for mye.


Krystall soda som du kjøper, er det med krystallvann? På wikipedia er molarmassen til natriumkarbonat 105,99 g/mol, men er dette med eller uten krystallvann? Det er vel litt vesentlig for beregning av utbyttet...
Og er natriumacetatet man får dannet med eller uten krystallvann? Regner med det er uten, siden det er varmet opp, men greit og vite likevel... I såfall kan vel det kanskje forklare at jeg trengte så mye vann når jeg blandet ut nartiumacetatet i vann?
Er det ikke lite lurt å fordampe eddiksyre inne?
Pappa sa eddiksyre-gass var tyngre enn luft, og ville dermed ligge seg på gulvet og etse. Så jeg fikk ikke lov til å gjøre dette hjemme. Har jo portabel ovn så jeg kommer til å gjøre dette selvom i framtiden, bare ute.
Jo det er lite lurt å gjøre dette inne, i hvert fall hvis du har så stort overskudd av eddiksyre som jeg hadde. Minner veldig om maursyre luktmessig, så alle som har stått i en nysyret silo vet hvordan det føles...
Eddik tilhører de svake syrene og etiketten var ikke merket med "etsende" så gulvet er jeg ikke så redd for.

Hadde jeg visst litt mer om hvilket av stoffene som har krystallvann og ikke (se posten min litt lengere opp), kunne jeg regnet ut en balansert reaksjon, og sluppet mye av syredampen
Sitat av hallojs Vis innlegg

På wikipedia er molarmassen til natriumkarbonat 105,99 g/mol, men er dette med eller uten krystallvann? Det er vel litt vesentlig for beregning av utbyttet...

Hadde jeg visst litt mer om hvilket av stoffene som har krystallvann og ikke (se posten min litt lengere opp), kunne jeg regnet ut en balansert reaksjon, og sluppet mye av syredampen
Vis hele sitatet...

Dette kunne du enkelt ha funnet ut på egenhånd, hallois, men når jeg først er i gang så kan jeg like gjerne svare deg på spørsmålet ditt.
Molmassen til Na2CH3 er 61.0142 g/mol og "wikipedias natriumkarbonat" har molmassen 105,99 g/mol.
Her er det er det jo noe som ikke stemmer, derfor er det fornuftig å tro at det faktisk er krystallvann i wikipedias natriumkarbonat.
Så da tar jeg wikipedias molmasse og subtrakterer den med "min molmasse", da finner jeg ut at forskjellen er:

105,99
-61.0142
=44,9758

Vannets molmasse er 18.0153, dersom jeg dividerer differansen mellom de andre molmassene med vannets molmasse finner jeg ut at det er ca. 2,5 krystallvann i "wikipedias natriumkarbonat".


Krystallvannet kan du enkelt fjerne fra natriumkarbonaten din ved å varme det opp til vannet har fordampet.
Very Important Pyrotechnician
Hvis man har avtrekk over komfyren går det helt fint å koke eddik der. Hos meg ble det i allfall bare en svak odør på kjøkkenet, og jeg behøvde ikke lufte før jeg igangsatte del to. Avtrekk hadde jeg derimot ikke over microen, så når jeg skulle koke det siste vekk ble det stank deluxe. Var så ille at jeg bare rakk å åpne døra, før jeg måtte legge på sprang
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hallojs Vis innlegg
Eddik tilhører de svake syrene og etiketten var ikke merket med "etsende" så gulvet er jeg ikke så redd for.
Vis hele sitatet...

Vel, du skal huske på at det du kjøper i butikken er 35%, men det du koker opp er nærmere 99% som jo er en vesentlig forskjell
Likevel er det nok ikke fare for gulvet annet enn vond lukt den nærmeste tiden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er ikke den i butikken 5%?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
7% og 35% er vel de vanligste.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Er ikke den i butikken 5%?
Vis hele sitatet...
Nei, de vanelige i butikken en 7 %.
Men man får også 35 % i de fleste butikker.

EDIT: Ahh... Ruben kom først.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
7-5% er vanligst ja, men nå tenker jeg på de som vil ha det sterkeste de kan skaffe fra butikk Er vel få som kjøper 7% til kjemibruk.
Sjekk dette da 99-100% Eddiksyre. Skolen hadde den liggende sammen SØPPEL for en skam.

Beklager det veldig dårlige bildet.
må mann bruke skrystallsoda når man skall lage natriumacetat? eller kan mann bruke natron...?
Du Kan bruke natron også, men som sagt er dette billigmåten å lage dette på. Jeg tror ikke du får noe godt produkt utav Natron (natriumbikarbonat), dog.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
er det ikke slik at dette fungerer på samme måte som underkjølt vann?
altså at det fryser til is hvis det enten kommer et slag/støt mot det eller noe skitt i kontakt med stoffet.
og det er jo dette slike håndvarmere lages av.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av proffeloffen Vis innlegg
er det ikke slik at dette fungerer på samme måte som underkjølt vann?
altså at det fryser til is hvis det enten kommer et slag/støt mot det eller noe skitt i kontakt med stoffet.
og det er jo dette slike håndvarmere lages av.
Vis hele sitatet...
Njai, ikke helt.
Underkjølt vann er vann som ikke har frosset til is, selv om temperaturen på vannet er under 0oC fordi det ikke inneholder noen ”fyrstekjerne”.
Når underkjølt vann kan bli til is med en gang den får et hardt ”slag”, eller tilsettes es frysekjerne som for eksempel en saltpartikkel, ispartikler, eller aerosoler (ekstremt små partikler).
(Har ikke lest så utrolig mye om underkjølt vann, men det er i alle fall hva som skjer i teorien, sikkert noen andre her inne som kan gi en litt bedre forklaring på det.)

Men en håndvarmer, varmeposereaksjon / natriumacetatreaksjonen er en mettet løsning som har veldig lyst til å krystallisere seg (overmettet) og når man tilsetter et natriumacetatkrystall/partikkel til en overmettet natriumacetatløsning så krystalliserer det seg.
Fordi saltet/natriumacetat løser seg mye lettere og mer opp i varmtvann enn i kaldt vann. Slik at hvis du laget en mettet løsning av natriumacetat i varmt vann og lar det kjøle seg ned så blir løsningen overmettet fordi du egentlig ikke kunne ha løst så mye natriumacetat i kaldt vann! Men det har problemer med å finne ut hvordan ionene og molekylene skal sitte i krystallen, og derfor krystalliserer den seg ikke når løsningen blir avkjølt, men når man tilsetter en liten krystall av stoffet (i denne sammenheng natriumacetat) ned i den overmettete løsningen så viser den hvordan molekylene skal sitte, og hele løsningen krystalliserer seg.
Den platen som man knekker på i varmeposene inneholder natriumacetat som kommer ut i blandingen gjennom noen mikroskopiske hull i platen.
Sitat av proffeloffen Vis innlegg
er det ikke slik at dette fungerer på samme måte som underkjølt vann?
altså at det fryser til is hvis det enten kommer et slag/støt mot det eller noe skitt i kontakt med stoffet.
og det er jo dette slike håndvarmere lages av.
Vis hele sitatet...
Først, se denne videoen =)

http://www.youtube.com/watch?v=omezbP7Rmpk

Underkjølt (superkjølt) vann er mulig hvis vannet er meget rent. Helt rent vann har et frysepunkt lavere enn 0 grader Celsius, og et kokepunkt på over 100 grader Celsius. Dette kan demonstreres hvis du plasserer et glass med vann i mikrobølgeovnen. Når vannet varmes opp, blir også vannet kjemisk renere på grunn av mikrobølgene. Derfor, vannet som du til slutt tar ut av mikroen har en temperatur på over 100 grader Celsius. Dette kan være farlig, ettersom hvis du tilsetter noe "urent" (som f.eks. sukker, te e.l.) synker kokepunktet umiddelbart og vannet fosskoker i et sekund.

Grunnen til dette er at ettersom vannet er mye renere, har det annerledes koke- og frysepunkt. Grunnen til at "vanlig vann" har et kokepunkt på 100 grader Celsius og frysepunkt på 0 grader er på grunn av urenhetene i vannet, som klorid og Kalsium ioner.

Som du kanskje forsto ut av videoen, er det ikke helt det samme som skjer i en Natrium Acetat- løsning. I dette tilfellet løses NaAc i vann, og løseligheten overskrider NaAc'ets egentlige løselighet. Dette er en egenskap som noen salter har. Det som skjer da er at man får en ustabil løsning av NaAc som bare venter på å krystalliseres. Dette kan skje når det finnes et såkalt "nukleasjons- punkt". Et nukleasjonspunkt er et veldig lite område (forårsaket av krystaller, støv eller bittesmå luftbobler), som løsning kan krystalliseres ut av. Den lille metall- biten i en kommersiell Hånd- varmer har et slikt nukleasjons- punkt, bare at det ikke blir eksponert til løsningen før man bøyer metall- biten. Det er forøvrig akkuratt det samme som skjer i en vanlig brusflaske, bare at istedenfor NaAc har man Karbon Dioksid. Karbon Dioksidet er løst i vannet til en grad som overstiger Karbon Dioksidets egentlige løselighet i vann.

Dette er forklaringen til 2 interessante fenomener:
1) I gamle glass eller gamle brus- flasker så har brusen en tendens til å boble mer. Dette er fordi at i gamle glass og flasker er det bittesmå skraper på innsiden. Disse bittesmå skrapene fungerer som små nukleasjons- punkt, og derfor vil brusen bruse mer.
2) I det klassiske "Diet Coke + Mentos" eksperimentet er mye av effekten man får av dette å skylde på utsiden av Mentos- dropsene. Mentos er dekket med et lag av sukker som egentlig er veldig ruglete. Det som skjer her, som i gamle flasker og glass, er at det er et nukleasjons- punkt. Veldig, veldig mange nukleasjonspunkt, egentlig, og derfor bruser Colaen over meget raskt.

Håper dette kan svare på noen av spørsmålene dine
Jeg kjøpte noen kilo natriumacetat fra nettet og testet det, jeg blandet 100g natriumacetat med 10g vann og varmet opp i en kjele. Men når jeg helte løsningen fra kjelen over til et glass, så var det små flak av krystaller på toppen av løsning. Selv om jeg prøvde å varme det opp igjen, forsvant ikke krystallflakene, eller det kom nye. Siden det ikke skjedde noe mer, satte jeg den til avkjøling i 30 minutter. Når jeg kom tilbake til den var det dannet et lag av krystaller, men bare halvparten hadde krystallisert seg. Noen som vet hva jeg kan ha gjort galt? Om jeg ikke hadde gjort løsningen mettet nok, om det kunne vært krystaller som ikke var løst opp, eller lignende?
Sitat av Didrik147 Vis innlegg
Jeg kjøpte noen kilo natriumacetat fra nettet og testet det, jeg blandet 100g natriumacetat med 10g vann og varmet opp i en kjele. Men når jeg helte løsningen fra kjelen over til et glass, så var det små flak av krystaller på toppen av løsning. Siden det ikke skjedde noe mer, satte jeg den til avkjøling i 30 minutter. Når jeg kom tilbake til den var det dannet et lag av krystaller, men bare halvparten hadde krystallisert seg. Noen som vet hva jeg kan ha gjort galt? Om jeg ikke hadde gjort løsningen mettet nok, om det kunne vært krystaller som ikke var løst opp, eller lignende?
Vis hele sitatet...
Løsningen må uten krystall biter være helt klar, du sier at du så krystallflak på toppen. Det kan være du har hatt for mye natrium acetat i løsningen, eller for lite varme.
Sitat av Didrik147 Vis innlegg
Jeg kjøpte noen kilo natriumacetat fra nettet og testet det, jeg blandet 100g natriumacetat med 10g vann og varmet opp i en kjele. Men når jeg helte løsningen fra kjelen over til et glass, så var det små flak av krystaller på toppen av løsning. Siden det ikke skjedde noe mer, satte jeg den til avkjøling i 30 minutter. Når jeg kom tilbake til den var det dannet et lag av krystaller, men bare halvparten hadde krystallisert seg. Noen som vet hva jeg kan ha gjort galt? Om jeg ikke hadde gjort løsningen mettet nok, om det kunne vært krystaller som ikke var løst opp, eller lignende?
Vis hele sitatet...

Jeg hadde samme problem da jeg prøvde dette for første gang. Bruk mer vann, og ikke bruk tynne glass. Jeg bruker en plastbeholder når jeg skal kjøle det ned i kjøleskap. Ikke sett et glass med varm natriumacetatløsning i kaldt vann for å kjøle det fort ned, da vil glasset bli såpass kaldt i forhold til innholdet at løsningen vil begynne å krystallisere seg, men ikke fullstendig - slik du forklarer(halvparten er krystallisert). Dette er iallefall hva jeg selv har erfart.

Prøv med iallefall 15% vann(noe fordamper jo også under oppvarming), og prøv å bruk noe annet enn et glass(plastkopp etc.)