Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4558
Tenk om det er sånn at de fargene vi ser og oppfatter, er ulike? Men vi mener at de er det samme, siden vi oppfatter dem som de er like?

Si at et menneske ser fargen X. Som ser sånn her ut - (X)
Så ser et annet mennesket/personen den fargen, som det andre mennesket/personen oppfatter som den samme, altså X.
Men det andre mennesket ser den fargen som - (Z) ?

Tenk om det er sånn ? Tenk om det er sånn at vi oppfatter en ting, som det samme, men egentlig så ser vi det vidt forskjellig?

At det person_1, oppfatter som en blå-farge, kanskje er fargen "blå", men oppfattes som fargen "hvit" for en annen?

Person A:
Oppfatter fargen X. Som da mener at fargen ser sånn her ut (X)

Person B:
Oppfatter fargen X. Men mener at fargen ser sånn her ut (Z)

Men begge personene tror at de ser det likt, siden de oppfatter X likt?

Tenk om hvit ikke er hvitt?


(Det er mange mennesker som har tenkt disse tankene før meg. - Finnes det noen tråd om dette fra før, så får dere si hva dere vil, slette etc.)

ADVARSEL: Emnet kan vri på hjernen din!
Sist endret av kakeskum; 27. januar 2008 kl. 17:19.
hehe, liker at
"ADVARSEL: Emnet kan vri på hjernen din!"
er nederst på posten:P

tenkte mye på dette når jeg var mindre og mener jeg kom over noe forskning som viste at vi oppfattet farger likt..
Hørtet om ordet fargeblind?
Ved hjelp av NLP så kan man jo få hjernen, underbevistheten din til å tro at gul er blå.

Sitat av frgz
Hørtet om ordet fargeblind?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke "Hørtet" om ordet fargeblind, men jeg har hørt ordet fargeblind ja.

Men jeg regner med at det der bare var en LAMEASS flaming, som forsåvidt var like irriterende som å høre på at en flue blir grilla i taklampa.

Egentlig tror jeg du skjønte hva jeg mente.
Sist endret av kakeskum; 27. januar 2008 kl. 17:34.
Det jeg synes er sykere: tenk hvis Big Bang skjedde litt til venstre i stedet, så kanskje vi hadde hatt andre farger?
Og tenk om det finnes farger som vi ikke vet om, hvordan ville de sett ut? <--- Det kan fucke deg opp
Har tenk AKKURAT det samme før, spooky.
Haha

Har diskutert dette med venner utallige ganger før, men vi kommer aldri fram til noe fornuftig x)
kakeskum : har lurt på det samme!

Sitat av Elemental
Og tenk om det finnes farger som vi ikke vet om, hvordan ville de sett ut? <--- Det kan fucke deg opp
Vis hele sitatet...
det har jeg tenkt ALT for mye på! jeg blir gal av å tenkte på det.
finnes det en farge som vi ikke har sett ?
hvordan ser den ut ?
men det er vel ganske umulig det egentlig, kanskje i en annen verden...
Vell "egentlig" så ser vi vell alle forskjellige farger. Ettersom all lys er elektromagnetisme, så kan dette bli påvirket av den velkjente "doppler effeket". Når en bil kjører mot oss så har lyd bølgen en høyere frekvens, mens når den kjører fra oss har den en lavere frekvens. Slik fungerer også lys-bølger. Når en stjerne beveger fra oss kalles det "red shift" ettersom at bølgene lener mot den rølige delen av fargespektrumet. (Se wikipedia)
Dvs. at farger og lys er egentlig bare en funksjon av farten gjenstanden som observerer har.
Kill me if i'm wrong.
MVH., Erz.
Sitat av Viva la Opium
Det jeg synes er sykere: tenk hvis Big Bang skjedde litt til venstre i stedet, så kanskje vi hadde hatt andre farger?
Vis hele sitatet...

Jesus ville ha gullfarget glorie, ikke grønn.

Sitat av Erz
Vell "egentlig" så ser vi vell alle forskjellige farger. Ettersom all lys er elektromagnetisme, så kan dette bli påvirket av den velkjente "doppler effeket". Når en bil kjører mot oss så har lyd bølgen en høyere frekvens, mens når den kjører fra oss har den en lavere frekvens. Slik fungerer også lys-bølger. Når en stjerne beveger fra oss kalles det "red shift" ettersom at bølgene lener mot den rølige delen av fargespektrumet. (Se wikipedia)
Dvs. at farger og lys er egentlig bare en funksjon av farten gjenstanden som observerer har.
Kill me if i'm wrong.
MVH., Erz.
Vis hele sitatet...
Joda. Skal vel si meg enig at det vitenskaplige delen høres meget fornuftig ut. Eller?

Men, det kan umulig bli bevist, eller motbevist at vi ser en ting likt. Men vi oppfatter det likt.
Sitat av Elemental
Og tenk om det finnes farger som vi ikke vet om, hvordan ville de sett ut? <--- Det kan fucke deg opp
Vis hele sitatet...
Og hva om mennesket utvikler evnen til å se f.eks. infrarødt, da må vi skrape alle "farge"-TV'er og monitorer og kjøpe nye. RGBi-monitorer
Sitat av 10goto10
Og hva om mennesket utvikler evnen til å se f.eks. infrarødt, da må vi skrape alle "farge"-TV'er og monitorer og kjøpe nye. RGBi-monitorer
Vis hele sitatet...
Noen fugler ser faktisk ultra fiolett! (UV)
- Men noen krypdyr osv, som fuglene har utviklet seg fra ser infrarødt.
Dette har blitt testet før, resultatet var at vi alle faktisk ser samme farge.
Så hvis for deg, kakeskum, er akkurat likt som hvitt for meg.
Det er ikke slik at vi begge gjennom årene bare har lært at det er hvitt, men egentlig ser vi to forskjelige farger, som vi begge kaller hvite.

Jeg husker jeg tenkte på akkurat det samme som deg, men så fant jeg gjennom en del søking på google at noen hadde testet dette, skal se om jeg finner den.

Sitat av kakeskum
Men, det kan umulig bli bevist, eller motbevist at vi ser en ting likt. Men vi oppfatter det likt.
Vis hele sitatet...
Det kan faktisk til en viss grad bevises jo.
Men nå blir det litt dumt når jeg ikke kan backe dette opp med fakta, håper noen andre finner artikkelen jeg snakker om. Hvis ikke så kan jeg sjekke etterpå, men nå må jeg på legevakten med bristet ankel
Uhm.. Det er jo i og for seg sant.. Men jeg tror at X blir til Z for de fargeblinde.. (f.eks meg..) Jeg kan se på en bil og tro den er mørke blå når den er mørke rød.. Men jeg tror at de/vi som er fargeblinde "lider" av at X kan bli til Z, men kun i farger som er like, altså, de fargeblinde sliter med å se forskjellene i fargene, fordi hjernen oppfatter det annerledes.

Har også en teori om at de fargeblinde er bedre i andre ting. Jeg ser kanskje ikke forskjellen på mørke blå og rød, men jeg slår 99% av klassen i matte.
Sitat av Viva la Opium
Det jeg synes er sykere: tenk hvis Big Bang skjedde litt til venstre i stedet, så kanskje vi hadde hatt andre farger?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at en liten forandring i en så stor hendelse har like lite å si for utfallet, jeg tror heller at konsekvensen hadde vært at vi ikke hadde eksistert. Men det er ganske irrelevant for temaet.
Off-Topic: Dette er nok en diskusjon jeg ikke forstår hvordan folk kan ha interesse for å delta (aktivt) i, ser ikke hva poenget.

Sitat av Xasma
Uhm.. Det er jo i og for seg sant.. Men jeg tror at X blir til Z for de fargeblinde.. (f.eks meg..) Jeg kan se på en bil og tro den er mørke blå når den er mørke rød.. Men jeg tror at de/vi som er fargeblinde "lider" av at X kan bli til Z, men kun i farger som er like, altså, de fargeblinde sliter med å se forskjellene i fargene, fordi hjernen oppfatter det annerledes.

Har også en teori om at de fargeblinde er bedre i andre ting. Jeg ser kanskje ikke forskjellen på mørke blå og rød, men jeg slår 99% av klassen i matte.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du og alle andre som begynte å snakke om fargeblinde mistolket emnet totalt.
Er det i det hele tatt bevist at de fargeblinde er de med feil fargesyn? Eller hva om vi (ja, er fargeblind) har det riktige fargesynet, mens alle dere andre har feil?

Xasma: Tviler på at fargeblindhet er en slags autisme som gjør oss syke i alle andre fag Mener det kommer mer ann på genene dine osv, mulig faren din var flink i matte uten å faktisk være fargeblind..

byp4ss: Hvorfor er fargeblindhet helt irellevant her? Leser du tråden om at to personer oppfatter en farge forskjellig er det vel også sånn man kan beskrive fargeblinde personer.

Vi definerer vel fargene etter det flertallet ser, men de er vel hovedsaklig der så vi skal kunne skille mellom gjenstander i tillegg til at det ser pent ut. Ser ikke helt problemet i om hvitt plutselig ikke skulle være hvitt.
Sist endret av Zepplin; 27. januar 2008 kl. 22:20.
Hva er dette å bli gal av eller vri på hjernen sin av? Ikke meningen å høres nedlatende ut, men dette er slike perspektiver jeg diskuterer med 4-klasse elever om dagen..

Det er forsåvidt en kjent filosofisk "problemstilling", men vi kan nok fastslå at med små unntak (som fargeblindhet), så ser de aller fleste mennesker ca det samme visuelt sett, muligens med små variasjoner i lysstyrke og kontraster.


Ang. hva som er rett og galt:

Det finnes ingen ultimat, riktig måte å tolke verden på. Alle raser og individer er utstyrt litt forskjellig, og alle tolker sine individuelle sanseinntrykk på sin egen måte, enten det er snakk om en flaggermus, eller en fargeblind bestemor.

Dette er grunnleggende logikk tør jeg påstå. Har forøvrig skrevet litt om det i sammenheng med mystiske opplevelser, limer sammen noen quotes, så slipper jeg å gjenta meg selv..

Du er utstyrt med en rekke sanser som du oppfatter små prosenter av dine omgivelser med. Det er mye der ute som du vanligvis ikke eller aldri komme til å oppfatte.. Sansene dine er svært begrenset og de fungerer bare som verktøy for å tolke verden, de viser ingen absolutt sannhet.
Vis hele sitatet...
Alle er forskjellige og alle har forskjellig biokjemi. Vi ligner mye på hverandre, men vi er ikke like. Derfor vil alle oppfatte alle ting litt forskjellig og alle vil ha litt forskjellige perspektiver på alt. Et godt eksempel er fargeblindhet. En fargeblind person vil oppfatte for eksempel rødt annerledes enn hva jeg vil. Det er dermed ikke sagt at jeg har noe mer rett enn han. Hans perspektiver like gode som mine, de er bare annerledes.
Vis hele sitatet...
Virkeligheten er et uendelig mangfold av informasjon, og hver art, hvert individ oppfatter kun små prosenter av dette gjennom sine begrensede sanseapparater.

Bare tenk på alle de millionene av artene som finnes på planeten vår. Alle sammen oppfatter verden på sin måte, gjennom sine "kjemiske perspektiver". I tillegg har vi alle individene innenfor alle disse artene som igjen er litt forskjellige, og som oppfatter verden på sine individuelle måter.
Vis hele sitatet...
hentet fra:
https://www.freakforum.nu/forum/show...3&postcount=20
https://www.freakforum.nu/forum/show...0&postcount=12


Ingen organisme oppfatter all elektromagnetisk stråling. Noen ser kanskje infrarødt lys, mens andre ser ved hjelp av ultralyd. Dette er vidt forskjellige tolkninger av verden, men begge har like mye feste i virkeligheten, og begge er like riktige.
Sist endret av mentalmelt; 28. januar 2008 kl. 00:01.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg for min del er mer enn rimelig sikker på at ulike personer offatter farger ulikt. Men ikke så ekstremt som at det jeg ser som blått ser andre som rødt (min rødt, altså). Men jeg har diskutert med folk, om en farge er lyd grå eller lys rosa. I likhet med at noen hører dårligere enn andre, så er noen mindre motakelig for svake farger.

Om det virkelig kunne være slik at noen så blå og noen så rød på samme plass; de av oss som har hatt fargelære vet at dette er ganske usansynlig.
Sist endret av Moff; 27. januar 2008 kl. 23:09.
Sitat av kakeskum
Tenk om det er sånn at de fargene vi ser og oppfatter, er ulike? Men vi mener at de er det samme, siden vi oppfatter dem som de er like?

Si at et menneske ser fargen X. Som ser sånn her ut - (X)
Så ser et annet mennesket/personen den fargen, som det andre mennesket/personen oppfatter som den samme, altså X.
Men det andre mennesket ser den fargen som - (Z) ?

Tenk om det er sånn ? Tenk om det er sånn at vi oppfatter en ting, som det samme, men egentlig så ser vi det vidt forskjellig?
!
Vis hele sitatet...
Akkurat det har jeg tenkt på i mange år! Trodde det bare var jeg som var syk i hodet :P
Herregud da. Hvis en person ser rød inni hodet hans istedet for blå (som vi andre ser). Personen vil si fargen er blå, fordi vi fortalte ham helt siden han var liten at den "rødfargen" heter blå. Rett og slett fordi vi døpte fargen med navnet BLÅ.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trodde du var mer "Rødtype" jeg marsboer .
Sitat av mentalmelt
Hva er dette å bli gal av eller vri på hjernen sin av? Ikke meningen å høres nedlatende ut, men dette er slike perspektiver jeg diskuterer med 4-klasse elever om dagen..
Vis hele sitatet...
Selv om du har en overlegen hjerne, og har 100% kontroll på 4-klassingene dine, så synes du det sikkert dette er ganske interesant alikvel? Ikke for å virke nedlatende på noen måte.


Men altså, jeg blir i alle fall forvirra av sånne "spørsmål".
Tenk vis jeg ikke hadde lest dette emnet og hadde faktisk fått sove godt i natt uten å sitte å gruble hele natten xD
Sitat av kakeskum
Selv om du har en overlegen hjerne, og har 100% kontroll på 4-klassingene dine, så synes du det sikkert dette er ganske interesant alikvel? Ikke for å virke nedlatende på noen måte.


Men altså, jeg blir i alle fall forvirra av sånne "spørsmål".
Vis hele sitatet...
Som sagt, ikke meningen å høres ut som en bedreviter, og jeg synes absolutt temaet er verdt å ta opp, spesielt dette med hva som er "rett og galt".

Men jeg må si jeg er overasket over hvor forbløffet mange her ser ut til å være over at andre mennesker også har tenkt på dette, og at temaet er så utrolig mindbending kan jeg heller ikke helt forstå..
Sitat av mentalmelt
Men jeg må si jeg er overasket over hvor forbløffet mange her ser ut til å være over at andre mennesker også har tenkt på dette, og at temaet er så utrolig mindbending kan jeg heller ikke helt forstå..
Vis hele sitatet...
Nei, men nå har du flere tripper bak deg så mindbending har en heeelt annen mening
Just joking, jeg er enig med det, men jeg synes det er forbløffende at du er forbløffet over at det er så mange her inne med en mentalitet som 4 klassinger her inne.

Jeg har googlet en stund nå, kan fortsatt ikke finne den testen hvor de avbrekreftet hele diskusjonen her, men den finnes der ute. Ill keep on looking.
Sist endret av torsken; 28. januar 2008 kl. 00:21. Grunn: Kritisk feil i setningsoppbygning
torsken:
Jeg mente absolutt ikke at folka her har 4-klasse mentalitet Men i og med at det går ann å presentere slike tankeeksperimenter for små barn og få reflekterende respons fra dem, så undrer jeg meg naturligvis litt over en slik reaksjon fra nFFs brukere på et tilsynelatende enkelt filosofisk perspektiv.
Sist endret av mentalmelt; 28. januar 2008 kl. 00:29.
Sitat av byp4ss
Jeg tviler på at en liten forandring i en så stor hendelse har like lite å si for utfallet, jeg tror heller at konsekvensen hadde vært at vi ikke hadde eksistert. Men det er ganske irrelevant for temaet.
Vis hele sitatet...
Det var nok en spøk(håper jeg da) fordi det fantes ikke noe høyre eller venstre, opp eller ned for big bang. Før big bang var det ikke noe. Hvis det ikke finnes noen dimensjoner(X, Y eller Z) hvordan kan du gå til noen av sidene da?

For å holde meg til emnet:
Dette er ett veldig, veldig gammelt spørsmål. Om jeg ikke husker feil(Litt sent og veldig trøtt så hvem vet) snakket Platon om dette(Det vil si at mange lenge før han pratet garantert om akkurat dette). Personlig vil nok jeg si at vi ser alle de samme fargene med unntak av fargeblinde individer. Ikke noe spesielt egentlig :-).
Har også godt og grublet og diskutert dette litt om dagen.
Men litt off topic.. Det som fucker meg opp i hodet er at universet alltid har eksistert eller kanskje ikke universet men et ellet annet har alltid vært der.Ja kanskje det var ingenting men da var det jo noe allikevel,Sjønner?
Og at universet er evig langt man kan liksom ikke akkuratt treffe en vegg sånn plutselig og hva er isåfall utfår den veggen??
Det er syke greier..
Sitat av kakeskum
Tenk om det er sånn at de fargene vi ser og oppfatter, er ulike? Men vi mener at de er det samme, siden vi oppfatter dem som de er like?

Si at et menneske ser fargen X. Som ser sånn her ut - (X)
Så ser et annet mennesket/personen den fargen, som det andre mennesket/personen oppfatter som den samme, altså X.
Men det andre mennesket ser den fargen som - (Z) ?

Tenk om det er sånn ? Tenk om det er sånn at vi oppfatter en ting, som det samme, men egentlig så ser vi det vidt forskjellig?

At det person_1, oppfatter som en blå-farge, kanskje er fargen "blå", men oppfattes som fargen "hvit" for en annen?

Person A:
Oppfatter fargen X. Som da mener at fargen ser sånn her ut (X)

Person B:
Oppfatter fargen X. Men mener at fargen ser sånn her ut (Z)

Men begge personene tror at de ser det likt, siden de oppfatter X likt?

Tenk om hvit ikke er hvitt?


(Det er mange mennesker som har tenkt disse tankene før meg. - Finnes det noen tråd om dette fra før, så får dere si hva dere vil, slette etc.)

ADVARSEL: Emnet kan vri på hjernen din!
Vis hele sitatet...
haha, okay, det der var godt tenkt i gjenoom ass, det er bra gjort

men jeg har faktisk tenkt på noe lignende før, ikke helt det samme, jeg er ikke så filosofisk av meg =P, men noe lignende.

Det var på grunn av en gutt jeg gikk i klasse med som var fargeblind, jeg skjønte egentlig helt aldri hvordan han kunne vite hvilke farger han oppfattet som de han gjorde. For eksempel så han brunt som grønt, men hvordan kunne han vite at det var grønt han så, og ikke brunt, fordi han hadde jo aldri sett det annerledes? For han var jo grønt på en måte brunt, så da skulle han vel bare kalt det brunt? rare greier..
Jeg har faktisk tenkt over dette før, før jeg så det nå.
Men det du mener er at man faktisk har blitt opplært til hva en farge er, og at folk sier GUL selvom mann ser den på forskjellige måter, dvs; det jeg ser på som gul, ser andre på en annen måte ?
Sitat av Mcmak
Jeg har faktisk tenkt over dette før, før jeg så det nå.
Men det du mener er at man faktisk har blitt opplært til hva en farge er, og at folk sier GUL selvom mann ser den på forskjellige måter, dvs; det jeg ser på som gul, ser andre på en annen måte ?
Vis hele sitatet...
Nei, altså. La meg forklare det på en annen måte. Litt enklere.

Si at du har en figur.
Denne figuren oppfatter du som en trekant, men det du ser, er et rektangel.

Men, så kommer en kamerat av deg. Han oppfatter også at det er en trekant. Men han ser en firkant.

Altså. Man oppfatter en ting som den/det samme. Men, egentlig så ser dere to helt forskjellige ting. Men, man tror det er det samme. Fordi man tror at den "andre" ser det samme. Siden man oppfatter det likt.
Egentlig ser vi alle i sort/hvitt, men så har romvesener invadert jorda og sprøytet et farlig narkotikum i luften, som gjør at vi inbiller oss at vi ser farger.
Heeelt sant!

Men jeg har ofte lekt med tanken på at gul for meg er hva du kaller grønn, men at selv om vi ser forskjellige farger så kaller vi det samme.
Kanskje det er derfor noen liker noen farger og andre liker andre farger.
*Dam-Da-Da-Da*
Så har vi jo den med at dersom et tre faller i skogen, og ingen er der, har treet virkelig fallt? Mye å grubble på, men man har jo annet å gjøre.
Sitat av GothQueen
Egentlig ser vi alle i sort/hvitt, men så har romvesener invadert jorda og sprøytet et farlig narkotikum i luften, som gjør at vi inbiller oss at vi ser farger.
Heeelt sant!

Men jeg har ofte lekt med tanken på at gul for meg er hva du kaller grønn, men at selv om vi ser forskjellige farger så kaller vi det samme.
Kanskje det er derfor noen liker noen farger og andre liker andre farger.
*Dam-Da-Da-Da*
Så har vi jo den med at dersom et tre faller i skogen, og ingen er der, har treet virkelig fallt? Mye å grubble på, men man har jo annet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Men du trenger ikke beskymre deg over det. Det er alltid noen der.

Men det var jo kjempe gøy det du sa da. Men det var så morsomt at jeg glemte å le!
- Just click away.
Sist endret av kakeskum; 28. januar 2008 kl. 03:05.
Sitat av GothQueen
Så har vi jo den med at dersom et tre faller i skogen, og ingen er der, har treet virkelig fallt? Mye å grubble på, men man har jo annet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Er jo bra å dra i skogen og se på treet som ligger på bakken det.. Selvsagt har det falt.

Men det filosofiske spørsmålet du kanskje tenkte på var om det lagde lyd selv om ingen hørte det?
Fargeblindhet må ikke komme til forveksling med oppfatning av farger. Når man er fargeblind så er det en del inni øyet som mangler, ikke en optisk illusjon som oppstår i hjernen. De forskjellige føleområdene reagerer på forskjellig lys og bølgelengder. Det har ganske lenge vært annerkjent at farger er likt hos alle.

Litt generell fysikk: Svart og hvitt er ikke farger, og kan ikke oppfattes forskjellig.

Som nevnt over, ikke bland optiske illusjoner og farger. Det er to foskjellige ting. En optisk illusjon er lagd slik at hjernen tenker selv, den ser noe og syr sammen resten. Optiske illusjoner er ofte et resultat av forventninger.

Sitat av marsboer
Herregud da. Hvis en person ser rød inni hodet hans istedet for blå (som vi andre ser). Personen vil si fargen er blå, fordi vi fortalte ham helt siden han var liten at den "rødfargen" heter blå. Rett og slett fordi vi døpte fargen med navnet BLÅ.
Vis hele sitatet...
Nei.

Univserset starter og slutter på samme sted. Tenk litt på den!
Sist endret av Deezire; 28. januar 2008 kl. 09:40.
Sitat av KultNick
Er jo bra å dra i skogen og se på treet som ligger på bakken det.. Selvsagt har det falt.

Men det filosofiske spørsmålet du kanskje tenkte på var om det lagde lyd selv om ingen hørte det?
Vis hele sitatet...
Nei, men om det faktisk faller om noen ikke er der for å se det.
Dersom du ser et tre som har fallt i skogen, kanskje noen var der og såg det da det fallt.
For ellers er det jo ikke sikkert at det hadde falt i det hele tatt!
*Dam-Da-Da-Daaaa* XD