Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3072
Som sagt i tittel skal jeg flytte inn i en leilighet snart, og jeg ønsker noen små artige prosjekter som jeg kan gjøre og håper på ideer fra dere freaks

Jeg har tenkt på noe som en filserver og en liten pc (rasberry Pi? vanskelig å få tak i?) og kanskje noe som gjør at jeg kan styre tv/sterio med Iphone eller lignende.
Og er det kanskje en billig måte å styre lys?

har noen av dere ideer til billige og smarte løsninger på kule ting jeg kan gjøre i leiligheten?

- Tysje

mod's må gjerne flytte posten om den er plassert feil
Sist endret av tysje; 6. juni 2012 kl. 01:02.
Noe jeg vil gjør når jeg kjøper eget sted er å lage et oppholdsrom hvor den aller største veggen i rommet skal bli malt om til Dark Side of the Moon coveret. Eventuelt taket.
Så kunne det vært kult med Division Bell statuene på en vegg også..

Sier ikke at du må gjøre det samme, men du kan bruke ideen å male en vegg med noe dritkult. Kanskje graffiti eller noe annet du liker. (graffiti var bare et eksmepel)
Sist endret av PerPerPerPer; 6. juni 2012 kl. 01:16.
tysje's Avatar
Trådstarter
Med "en billig måte og styre lys" mener jeg såklart ikke med en lysbryter, men via iphone eller andriod nettbrett eller lingende

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Noe jeg vil gjør når jeg kjøper eget sted er å lage et oppholdsrom hvor den aller største veggen i rommet skal bli malt om til Dark Side of the Moon coveret. Eventuelt taket.
Så kunne det vært kult med Division Bell statuene på en vegg også..

Sier ikke at du må gjøre det samme, men du kan bruke ideen å male en vegg med noe dritkult. Kanskje graffiti eller noe annet du liker. (graffiti var bare et eksmepel)
Vis hele sitatet...
Skal bare leie en leilighet så tviler på at jeg kan male om veggene/taket :/
men en stor plakat går kansje
Fotografera lägenheten så att du kan dokumentera eventuella skador
Lag en timelapse
Sitat av hodejegerna Vis innlegg
Fotografera lägenheten så att du kan dokumentera eventuella skador
Vis hele sitatet...
Det er det første jeg hadde gjort. På den måten slipper at du utleier plutselig skulle finne på å være et rasshøl dersom det skulle oppstå noen krangler. Da har du ditt på det tørre

Nå vet jeg ikke hvor stor leiligheten er, eller din økonomiske situasjon, men det hadde vært fett med en slags server som styrer alt av det elektroniske i huset. Slik at når du stikker ut og er usikker på om alt er slått av, kan du bare sende en tekstmelding og alt i leiligheten slår seg av. Eller om du er på butikken og har kjøpt inn deilig mat for kvelden, at du bare kan sende en tekstmelding slik at varmekablene og ovnen slår seg på mens du er på vei hjem.

En annen mulighet er at du lager en app som på en eller annen måte kontrollerer hva du har i kjøleskapet slik at du vet hva du trenger når du handler.

Du har mange muligheter her dersom du er flink nok til med elektronikk.
husk å knips bilder av hele leiligheten før du flytter inn, alltid bra å ha hvis huseier begynner å prøve å lure til seg depositums kr når du skal flytte ut!
Du får kjøpt sånne billige kits til lyset på clahs olsson, som gjør at du kan styre lyset med fjernkontroll. Hos meg så har jeg kobla forsterker og tv sammen, og da kan jeg styre lyden osv på forsterkeren med tv kontrollen, også har jeg tv kontrollen som app på iphone. Så styrer så og si alt med iphone om jeg vil og på toppen av det så har jeg apple tv, så da styrer jeg musikk også gjennom iphone
Asosial introvert
Duckie's Avatar
En kar jeg kjenner har det sånn at han kan styre ALT av strøm via mobilen sin om han er koblet til et trådløst nettverk/mobilnettet. Noe for deg? Jeg kunne ønsket meg det, for jeg sjekker alltid at komfyren er avslått en to-tre ganger når jeg ligger i sengen og skal til og sove. Så hvis veggene er hvite kan du jo også sette opp et hvitt lerret med prosjektør og be noen venner på kino med 'storskjerm'?
Kan gjøre utrolig mye kult ved bare lys...da tenker jeg på å lyssette leiligheter med forskjellige kule lamper og farge lyspærer. Har selv delt opp stua med skillevegger og bruker forskjellig type lys og farger...utrolig kult
tysje's Avatar
Trådstarter
En ting jeg er sikker på at jeg skal ha er en filserver eller en torrentboks som deler inholdet og kansje en rasberry pi som står under tven og kjører XBMC. hva syntes dere om det?
En ting som kunne vært kult som jeg har prøvd og klart på en bil er å koble det opp mot en ruter med vanlig RJ45-plugg i ruteren, dedikere en ip-adresse til i mitt tilfelle bilen, koble meg til ruteren med laptopen, pinge ip-en til bilen som er tjukobla på en nettverkskabel og la den stå å pinge i cmd til du vil skru den av, helt greit med å avslutte cmd =P Dette kan du jo gjøre med alt annet også, du må bare ha en ruter med nok porter og hvor du kan dedikere ip-er til de forskjellige portene =)
Sitat av Vrostol Vis innlegg
En ting som kunne vært kult som jeg har prøvd og klart på en bil er å koble det opp mot en ruter med vanlig RJ45-plugg i ruteren, dedikere en ip-adresse til i mitt tilfelle bilen, koble meg til ruteren med laptopen, pinge ip-en til bilen som er tjukobla på en nettverkskabel og la den stå å pinge i cmd til du vil skru den av, helt greit med å avslutte cmd =P Dette kan du jo gjøre med alt annet også, du må bare ha en ruter med nok porter og hvor du kan dedikere ip-er til de forskjellige portene =)
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke,
hvorfor skal han eller noen andre gjøre dette?
tysje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vrostol Vis innlegg
En ting som kunne vært kult som jeg har prøvd og klart på en bil er å koble det opp mot en ruter med vanlig RJ45-plugg i ruteren, dedikere en ip-adresse til i mitt tilfelle bilen, koble meg til ruteren med laptopen, pinge ip-en til bilen som er tjukobla på en nettverkskabel og la den stå å pinge i cmd til du vil skru den av, helt greit med å avslutte cmd =P Dette kan du jo gjøre med alt annet også, du må bare ha en ruter med nok porter og hvor du kan dedikere ip-er til de forskjellige portene =)
Vis hele sitatet...
Så, du vill pinge en bil til du vill skru den av?...

ø sjønte ingenting av det dær egentlig :P kan du forklare nermere?
Du må beise sjarken!
Sitat av tysje Vis innlegg
Med "en billig måte og styre lys" mener jeg såklart ikke med en lysbryter, men via iphone eller andriod nettbrett eller lingende



Skal bare leie en leilighet så tviler på at jeg kan male om veggene/taket :/
men en stor plakat går kansje
Vis hele sitatet...
Fotottapet!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
husk å knips bilder av hele leiligheten før du flytter inn, alltid bra å ha hvis huseier begynner å prøve å lure til seg depositums kr når du skal flytte ut!
Vis hele sitatet...
Dette forutsier jo at huseier har sin egen dokumentasjon med bilder. Hvis ikke er det urelevant og komme med noen som helst form for krav. Det er logisk.
Jeg tror det er en app på iOS som heter teamviewer som gjør at du kan styre pc'en via mobilen.
Sitat av HaavardBrumle Vis innlegg
Jeg tror det er en app på iOS som heter teamviewer som gjør at du kan styre pc'en via mobilen.
Vis hele sitatet...
Det er det men da er det bedre å bruke trådløst tastatur og mus. Formålet med TeamViewer er jo ikke å bruke det som fjernkontroll når du befinner deg i samme rom men som et hjelpemiddel ved f.eks PC support eller at du skulle sendt en fil fra din PC når du er hos en kompis etc.

Jeg har selv prøvd dette mellom PC og Smartphone hos meg selv og jeg synes det er tuklete.
Det finnes mye kulere apps om du har IP tv f.eks hvor du kan bruke Smartphone som fjernkontroll.

For en billig og simpel styring av lys og stikkontaker kan du se her: http://www.clasohlson.com/no/b/elekt...styrte-brytere
Som elektriker kan jeg si at jeg ikke hadde brukt dette. Men jeg har flere venner som synes det er helt greit. Jeg personlig stoler ikke på dette når det kommer til brannfare.

Sitat av Turrist Vis innlegg
Det er det første jeg hadde gjort. På den måten slipper at du utleier plutselig skulle finne på å være et rasshøl dersom det skulle oppstå noen krangler. Da har du ditt på det tørre

Nå vet jeg ikke hvor stor leiligheten er, eller din økonomiske situasjon, men det hadde vært fett med en slags server som styrer alt av det elektroniske i huset. Slik at når du stikker ut og er usikker på om alt er slått av, kan du bare sende en tekstmelding og alt i leiligheten slår seg av. Eller om du er på butikken og har kjøpt inn deilig mat for kvelden, at du bare kan sende en tekstmelding slik at varmekablene og ovnen slår seg på mens du er på vei hjem.

En annen mulighet er at du lager en app som på en eller annen måte kontrollerer hva du har i kjøleskapet slik at du vet hva du trenger når du handler

Du har mange muligheter her dersom du er flink nok til med elektronikk.
Vis hele sitatet...
X-comfort har en fin ting for dette. Jeg har selv vært med på installere dette i boliger. Det er en fantastisk installasjon, men det koster skjorta.
http://www.xcomfort.no/

Hadde man fått matvarer levert på døra hadde den kjøleskap appn vært praktisk. Men ellers så har de fleste Smart-telefoner alledere Kalender app som gjør jobben. Det er mere jobb å hele tiden holde et register på telefonen enn å stikke hue inn i kjøleskapet.
Sitat av tysje Vis innlegg
Så, du vill pinge en bil til du vill skru den av?...

ø sjønte ingenting av det dær egentlig :P kan du forklare nermere?
Vis hele sitatet...
Nei, det var bare det jeg gjorde, for jeg tenkte det måtte jo kunne gå, det gjorde det også, ga ingen mening =P Jeg tenkte vel mer på å pinge strømmen til lyset så lyset er på hele tiden du pinger til du stopper pingen og lyset skrur seg av når du stopper pingingen

Hvis det sto at det var noe som skulle være ekstremt nyttig eller gi mening, så må jeg ha oversett det
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hvis du er for lat til for eksempel å gå til maskinen din for å spille av neste sang eller noe er det et program på Android som heter Unified Remote. Da kan du styre VLC, WMP, Windows Media Center, du har tastatur, du har styreflate/touchpad og mye mer. Alt dette og mer kommer i gratisversjonen og du kan pare sammen telefon og PC både via Wi-Fi OG Bluetooth! Hvis du betaler får du en hel håndfull andre fjernkontroller. Selv bruker jeg det når jeg vasker opp eller støvsuger og hører på musikk.
Du kan montere et webcam over ytterdøra, og sende bildet til TVen. Så slipper du å reise deg fra godstolen for å se hvem som ringer på døra.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Tenker det fort kan koste noen kroner, men jeg mener det er mulig å kunne styre strømmen gjennom det ELFA-relaterte innlegget mitt over. Slik at du kan legge inn en profil basert på tid.
Slik at når du kommer hjem slår radioen seg på, når du legger deg type 23:00 så slår alle lys unntatt lyset på badet og utelys seg av, temperaturen på varmeovnene senkes, TV-en slår seg av etter 2 timer inaktivitet og så videre. Jeg tror faktisk det skal være mulig uten å legge nye kabler, du skal kunne få sånne adaptere som settes i støpselet i veggen. Disse skal inneholde trådløse sendere og mottakere og bryter strømmen til riktig tid. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/DPST-symbol.svg/100px-DPST-symbol.svg.png
Dette er et bilde av det som skjer inni adapteren, forklart veldig enkelt:
Sånn som det står på bildet er bryteren slått av, strømmen kommer ikke gjennom de to 'dumphuskene' du ser. Men med et tidsstyrt relé så vil de slå seg ned og strømmen går gjennom som gjør at apparatet slås seg på.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Vi gikk ihvertfall nettopp til innkjøp av en kodelås til ytterdøren.

http://lofotenlas.no/wp-content/uploads/2012/02/Yale-Doorman-3.jpg

Du slipper å ta med deg nøkkel, og du kan stille inn ekstra koder til å være gjeldende midlertidig/i visse tidsrom. Hvis for eksempel håndverkere skal jobbe i leiligheten mens du er borte, eller en kompis skal krasje på sofaen og kommer senere og du er vekk/sover.

Genialt.

Du finner kodelåsen her