Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3760
Etter en lengre periode nå med alt for mye frossenpizza og enkle matretter ser jeg meg nødt til å forhøre meg om middagstips fra freakforum. Jeg vet det eksisterer x-antall mat-sider, men jeg er mer interessert i en mat-diskusjon med dere.

Jeg vil ikke ta opp denne debatten for å finne de billigste matrettene, men igjen heller ikke de dyreste. Alt jeg søker er tips/forslag til middager.
Fisk kan man jo gjøre mye med. Rød fisk er jo et utvalg for de litt mere kresne.
First-price kylling fra Kiwi. 130kr for 2kg filet. Blir mye god middag av det om man lager riktig tilbehør, feks tika masala eller tandori.
kjøttdeig,løk, dolmioglass .brun løk sammen med kjøttdeig (karbonadedeig er best) hell glasset over å la putre i 10 min. spises sammen med spagetti. raskt godt å billig
- Kyllingfillet m/pasta & pesto? Sikker vinner!

- Kyllingsatay m/ Peanuttsaus!
Mitt beste tips til en god middag er Kebab!

Eller så kan du jo lage Fajitas eller noe i den duren hvis du er glad i litt sterk mat

http://www.matoppskrifter123.no/fajitas-med-kylling/
Fylte paprika!
http://cdn.matprat.no/sitefiles/site4/files/artimg/fylt-paprika532.jpg

Man finner mange oppskriver på nett; men tacokjøttdeig, løk og mais - samt litt ost er en god start. Anbefaler en annen ost enn Norvegia, fordi det smaker...ingenting. f.eks Mozzarella, mmm.
Sist endret av Volch0k; 24. mai 2011 kl. 15:00.
Stekt ørret

Du trenger:

Ørretfilet
Salt, pepper og gastromat/fiskekrydder
Fløte (2dl)
Stekesmør
Blåskimmer(l)ost

- Stek ørreten i en panne med stekesmøret (jeg bruker mye smør til stekinga)
- Krydre fisken
- Hell fløten i panna og la det småkoke i 1 min. samtidig som du rører litt rundt i det
- Legg en skive av osten over fisken og la det smelte
- Server med passende tilbehør

Tilbehør: Brokkoliblanding, poteter, gulrot...(velg og vrak)

fløten bruker du som skysaus
Sist endret av random2543; 24. mai 2011 kl. 15:05.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Fylte paprika!
http://cdn.matprat.no/sitefiles/site4/files/artimg/fylt-paprika532.jpg

Man finner mange oppskriver på nett; men tacokjøttdeig, løk og mais - samt litt ost er en god start. Anbefaler en annen ost enn Norvegia, fordi det smaker...ingenting. f.eks Mozzarella, mmm.
Vis hele sitatet...
Mozarella smaker vel enda mindre enn norvegia, men den har jo kjempekonsistens etter steking
Finnbiff. Med hjemmelaget potetstappe! Smaker gooodt.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Veldig godt å se så mange raske svar, og håper denne diskusjonen får mer bidrag.

Vil selv more dere med en enkel sak for de som liger både pølser og spagetti.

Når vannet kokes opp deler du pølsen(e) opp i mindre biter. Enkel pølse blir cirka 6-7 biter.
For hver pølsebit går det fint 5 spagetti-pinner gjennom i samme form som sett på en terning.
Etter koking har du en rett som kan tilberedes som litt moro/kosemat for små barn og voksne.

http://i.imgur.com/FsSat.jpg

Pastasaus kan være godt til, men jeg syns det er et sikkerstikk å bare benytte det klassiske pølse-tilbehøret; ketchupen (kaldt tilbehør med nøytral smak på varm mat er godt, imho).
Det tipset med pølsene må jo være en sikker vinner for barn. Skal prøve denne til dattera mi. Takk for tips!
Sitat av thomasw Vis innlegg
Finnbiff. Med hjemmelaget potetstappe! Smaker gooodt.
Vis hele sitatet...
Finnbiff er en sikker vinner
Wienerpølser

Kok opp ca 1/2 liter vann i en kjele. Når vannet koker tas kjelen vekk fra plata.. Vannet koker når det bobler. Legg så pølsene i kjelen og sett på lokket og vent ca 5 -7 minutter. Bruk helst pølseklype, når du tar de opp fra kjelen. så de ikke sprekker.
Legg så pølsa i i en lompe, og ha på litt ketchup og sennep.

Bon appetitt!!
Slike ferdige oppskjærte beinfrie laksebiter som man bl.a får fra både Findus og FirstPrice er alltid gull å ha liggende i fryseren.

En variant jeg pleier å gå for støtt er laks og grønnsaker. Rett og slett fordi det er billig, enkelt og godt.

Ta ett stykke sølvfolie. Oppi dette legger du oppi grønnsaker av ønsket slag. Pleier selv å gå for brokkoli i biter og gulrot som jeg har "strimla" med potetskreller. Ha bittelitt olje og salt over grønnsakene og brett folien sammen så du har en tett liten pakke.
Legg denne pakka på ett brett sammen med ett par frosne laksebiter.
Sett brettet i en ovn forvarmet til 200 grader. 30 min seinere haru en knallgod middag.

En annen vinner her i kåken er nachos.
Stek kjøttdeig med tacokrydder og litt tacosaus.
Ha nachochips i en ildfast form. Fordel kjøttdeigen over. Topp med ost av ønsket slag.
Stek godsakene til osten er smeltet og fått en staselig gylden farge.
Toppes så med sterk salsa, guacamole, jalapenos og salat.

For å gjøre en liten vri på nachos kan man droppe kjøttdeig og heller ha kyllingvinger ved siden av. Helt sjef.
Passer knall sammen med kald øl.
- laksefilet
- poteter
- purre
-løk
-paprika
- gulrøtter

- rømme
- litt havsalt, om du føler deg vill og gal.

Kutt alt i biter, legg det på aluminiumsfolie som du har smurt inn med litt olje eller smør, pakk det inn og smekk i ovnen en times tid. Grønnsakene er selvfølgelig valgfrie, men abefaler poteter og purre- det er awesome! Server med rømme og litt havsalt .

Sunt og usannsynlig digg!
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Pølsebiter og pomfri og bearnaisesaus
husk grill krydder!
Selv om det er noen tips her verdt å titte på er det trist å se det bli foreslått ferdigmat og halvfabrikata.

------------

Mitt beste tips er veldig generelt. Lær deg krydderkombinasjoner og husk å frese krydderet (spesielt om det er tørket på glass, f.eks. karri) i litt olje eller smør for å frigjøre smakene. Bruk de kombinasjonene du liker best med riktig type kjøtt, fisk eller grønnsaker og du får et velsmakende måltid.

Ellers er det bare å bruke skikkelig kjøtt, fisk, bønner, linser, grønnsaker, osv. og du får et velsmakende måltid. Dropp alle halvfabrikat fulle av salt, e-stoffer og dårlige råvarer.
Sist endret av httpwhat; 24. mai 2011 kl. 15:54.
Er jeg den eneste som tenker noe i denne duren?

http://www.youtube.com/watch?v=m9FRSghXhDM
Ta med deg sitronskiver,pepper,salt,løk,purre og aluminiumsfolie. Fisk litt ørret og flekk den på ett bål med dette inni.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Sitat av roadkill006 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Captain Obvious Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er ikke orginalt, men heller uønsket her inne.

Vi har alle vært på internett.
Anbefaler også alle å ta en titt på Pro At Cooking. Jævli arti, og noen gode tips.
http://blip.tv/pro-at-cooking
Kjøp deg noen pitabrød ... steikt noe kjøttdeig ... bruk pitabrødet som pizzabunn og sleng oppå alt mulig stash (ananas, bacon, ost, skinke, paprika, sopp) og sleng det i ovnen.

Pitapizza er meget nice Det samme er tacopizza hvor du trikser til tacokjøttdeig inni hamburgerbrød og varmer opp ;D
Kyllingfilét i terninger med Uncle Ben's Tikka Masala, med pitabrød og ris!
En spiseskje med Kanel
Sist endret av Atuhl; 24. mai 2011 kl. 16:18.
La 5 dl grønne linser småkoke i dobbel mengde vann (skyll linsene først) til nesten alt vannet har fordampet. Ha 5 hele hvitløksfedd og 2-3 ts karri i kokevannet. Stek biter av 5 gulrøtter, 3 pasternakker, 1/4 kålhode (strimlet), 2 gule løk, 2 fedd hvitløk, 1 rød chili (m/ eller u/ frøene) og litt ingefærrot (1 ts finhakket) i nøytral olje m/ 1 ts karri og 2 ts gurkemeie. Bland alt når grønnsakene er møre og linsene ferdigkokt. Ha i ca. 1-3 ss soyasaus og server med ristede sesamfrø og fersk koriander. Smak til med lime, soyasaus (eller salt) og pepper.

Mettende, enkel, vegertarisk, næringsrik mat som fint kan spises flere dager på rad (evt. fryses i porsjoner). Spises alene eller som tilbehør til et stykke stekt, hvit fisk og litt ruccolasalat.
Sist endret av httpwhat; 24. mai 2011 kl. 16:24.
Jeg mener noe av det enkleste å lage er det beste.

Wok!!!

2 ting jeg aldri kommer til å gå lei av å spise på, og det er wok og lapskaus
Kjøp:
Kyllingfilet
Bacon (Stjernebacon fra Gilde er konge, men First Price og Coop duger)
Kikkoman Soya saus hvis du liker det
Salat (med purre, paprika, mais, agurk, rød løk etc) eller ris
Fersk basilikum eller tørket
TINE Crème Fraîche Original

Ha på salt, pepper og basilikum på kyllingen og surr baconskivene rundt, legg det i en ildfast form, ta over Soya saus og sett det inn i steikovnen på 200 grader i 10-15 min (sjekk om kyllingen er skikkelig stekt før du spiser den )

Så lager du salat eller ris og du har en konge middag, gjerne ta på litt Crème Fraîche hvis du liker dette.

Jeg har forelsket meg i denne retten, og det er noe av det beste jeg noen gang har smakt. Kyllingen blir veldig saftig, og baconet gir den en herlig smak. Håper dere får samme inntrykket
Sist endret av SemiColon; 24. mai 2011 kl. 16:25.
Wok er alltid godt Det koster litt, men det er fort gjort å lage det

Ellers er laksefilet stekt i ovn med rømme og sitron/sitronpepper på en seng av paprika mouthgasm.
Kok 3 dl nakenhavre (kjøpes på spesialforretninger) i dobbel mengde vann i ca. 40 minutter (til nesten all fuktighet er borte). Stek 10 - 20 sjampinjonger (eller annen sopp) i smør og tilsett 2 finhakkede hvitløksfedd mot slutten. Bland i soppen sammen med finhakket bladpersille og ca. 1 ss hvit trøffelolje i den ferdigkokte nakenhavren. Press jucien av en halv sitron over og smak til med pepper og mye salt (siden nakenhavren ikke skal kokes i saltet vann).

Server med trøffelojlen på bordet og litt god, reven parmesan. Kan spises flere dager på rad og eller fryses i porsjoner. Mettende, enkelt, vegertarisk og næringsrikt. Smaker også veldig godt som tilbehør til rødt kjøtt (f.eks. lammefilet eller entrecote av storfe) og ovnsbakte (med litt balsamicoeddik og ), halve tomater.
Sist endret av httpwhat; 24. mai 2011 kl. 16:36.
Stekt ris med kylling og egg.
Kok risen på svak varme helt til nesten alt vannet er forsvunnet, og la den så trekke med lokket av (eller bruk gårsdagens ris) mens du tilbereder kyllingen. Bruk vanlig kylling, eller kyllingfilet, og skjær i biter.

Varm opp panne/wok, og stek kyllingen i olje. Hell på risen, og en god dæsj olje, og stek i noen minutter på ganske sterk varme. Flytt risen ut i kantene og putt et egg i midten. Rør kun egget til det er nesten ferdig, og bland så med risen.

Putt gjerne også diverse wok-saker som paprika, grønnsaker o.l. sammen med risen og stek i to-tre minutt.

Serveres med soyasaus.
Enkel, god.
Sist endret av Ozma; 24. mai 2011 kl. 16:41.
Lasagne ala Double0Steven

Kjøp:
1 pakke med pastaplater og krydderblanding
1 Rød paprika
1-2 løk
2 Tomater
1 glass jalapeno
3dl Matfløte
2dl H-melk
1 Hvitløk
2 pakker kjøttdeig (bruker selv go`og mager)

Slik gjør du det:
1: Ha paprika, tomater og løk i en blender og hakk opp ønsket mengde hvitløk
2: Stek kjøttdeig og sett ovnen på 200 grader
3: Hell krydderblanding over kjøttdeig
4: Hell deretter grønnsakene, 2dl H-melk og 3dl matfløte over. (HUSK Å IKKE HELLE I VANN SLIK DE SIER PÅ PAKKEN!)
5: La dette småkoke i noen minutter for deretter å helle det lag for lag i formen med pastaplater
6: Tilsett jalapeno og ekstra ost på toppen, sett så dritten i ovnen å vent ca 30min

Dette er ikke den enkleste eller billigste, men jeg kan garantere en smaksopplevelse utover det vanlige hvis det blir utført med kjærlighet
PS: Ikke vær sjenert når du krydrer med oregano og pepper.
pasta med bernesaus! min favoritt rett, kan spklart bruke alle andre typer saus. vilt saus, brun saus, oste saus, tomat saus osv.

kok opp pastaen og sausen

serveres i en hybel bolig med et glass med kadt vann, brus eller annen foretrukket drikke
Og en ting til, føler du deg skikkelig macho en dag, kan du prøve deg på en av disse:

LUTEFISK

SILDBALL/POTETBALL

LAPSKAUS
Tika Masala..

Finner en pakke med alt du trenger på rema etc.. Vel nesten alt, trenger kylling også..
Min absolutte favoritt rett fortiden er noe jeg fant i den Rema 1000 meksikanske kokeboken som man kan plukke opp i butikken.

Det heter Quesadillas.

Handleliste:
300g kyllingkjøttdeig
1 løk
2 ts taco spice mix
2 vårløk
1 rød chilli
100g revet hvitost
4-6 tortillas

Fremgangsmåte:
Finhakk løken og stek den gyllen i olje. Ha kyllingkjøttdeigen i stekepanna sammen med løken og dryss på godt med tacokrydder. Hakk vårløk og chili og stek til kyllingkjøttdeigen er ferdig.
Legg blandingen på ene halvdelen av tortillaene og dryss over ost.
Brett tortillaene sammen, legg dem i stekepanna og stek gyllen.

Tips:
Server med rømme og salsa og en grønn salat.
Stek gyroskjøtt, hiv noen tacolomper i ovnen.
Legg salat, løk, tzatsiki, gyroskjøtt og andre ingredienser som passer deg i lompa og rull sammen.
Enkel og jævlig god mat.
Stikk på Kiwi, kjøp helgetilbudet som oftest er 150g pepperbiff til 17kr. Stek på rundt 2-3 min på hverside eller lengre som kommer an på hvor gjennomstekt og tykk biffen er.

Kjøp hurtigpomfri som er ferdig på rundt 5 minutter.

Billig, god og kjapp middag
Kokte (yepp) koteletter!

Fyll en kjele med vann, krydre etter eget ønske.
Tilsett litt løk, paprika, hvitløk, hvasomhelst.. sleng det oppi sålenge det ikke kræsjer helt med resten av innholdet.

Kok dette i 1 1/2 time til kjøttet er helt mørt og slipper beinet. Videre tilbehør velger du selv..
Enjoy!
Fake men god Carbonara:

Ingredienser:
300-400g Kyllingkjøttdeig
3-5 fedd hvitløk
1/3 liter matfløte
ca 300g pasta
1 pose frosne erter (bruker ca 1/3 av posen)

Kok pasta som anvist på pakken
Stek kjøttdeigen godt sammen med noe av hvitløken og pepperet.
Tilsett matfløten og la sausen småkoke til den blir noe tykkere
Tilsett de frosne ertene og la sausen koke til de er myke.

Server sammen med pastaen.
En rett jeg og en kamerat har funnet opp som rett og slett heter Munchbowl:

For å lage Munchbowl 4000 trenger du:
500g kjøttdeig
Tacomix for kjøttdeig
En halv pasta-skruer pakke a la 500g, så ca 250g pastaskruer.
2 røde chillipepper
En pakke revet ost / evt riv ost selv
En boks mais
Tortillachips
Ildfast form med høy kant

Fremgangsmåte:
Kok først opp pastaen, jeg pleier å skru på plata til stekepanna og kjøttdeigen et par minutter før vannet til pastaen koker, da blir kjøttdeigen og pastaen ferdig likt.
Legg et lag med tortillachips i bunnen i den ildfaste formen. Deretter heller du 250g pastaskruer over, prøv å få til et jevnt lag. Deretter heller du kjøttdeigen over pastaen. Så sprer du chillien (jeg liker å bruke saks til å kutte opp chili) over kjøttdeigen, det samme med maisen. Så er det på tide og dekke det hele med masse revet ost (MMM!!!) Når du har lagt et godt lag ost over det hele stikker du tortillachips ned i osten slik at det hele ser enda mer fancy ut. Sett formen i en stekeovn på 225grader i 12-13 minutter.

Voilaa! Et sykelig godt måltid for 2 personer!
Dette er noe jeg mixet sammen en søndag av det jeg hadde i kjøleskapet og det ble så godt at jeg har laget det mange ganger etterpå:

Stek opp ca 400 g kjøttdeig
Kutt opp skogsbacon eller stjernebacon i små strimler og la det steke sammen med kjøttdeigen i 5-7 min.
Krydre med chicken and steak krydder og paprika.
Kok opp 4 dl ris og bland inn i kjøttdeigen og rør sammen.
Tilsett ca 2-300gr revet jarlsbergost.

Kan også tilsette hvitlløk, løk, paprika osv etter egen smak.

Jeg bruker bearnaise saus på.

Alle jeg har servert dette til har likt det veldig godt.
Poteter, gulerøtter, ørret\lakse file, smør og rømme.
Bland litt rømme i smøret når du steker.
Ikke vanskelig og lage, smaker fortreffelig og du er mett en stund.
Jeg er stor fan av middager som er raske å lage - det vil si maks en halvtime hvis alt går som det skal.

Fiskesuppe uten fisk (20 minutter)

- Kok opp grønnsaksbuljong tilsvarende hvor mye suppe du vil ha, og jevn den med hvetemel.
- Ha oppi grønnsaker, f.eks. løk, paprika, selleri, fennikkel, purre, gulrot osv.
- Ha oppi makaroni (husk å ta tiden).
- Når suppen snart er ferdig, ha oppi ferdig kokt scampi/reker og blåskjell.
- Og en dash melk eller matfløte.
- Smak til med salt og pepper.

Protip for jevning: Putt hvetemel og litt væske i et lite syltetøyglass og rist! Da unngår du klumpene man kan få av å ta melet rett oppi suppa.
Stek kjøttedeig (samme hva slags type) eller biter av kyllig/svine-filet/biffstrimler/pølser sammen med løk (løk er "magisk" rå eller stekt, all mat blir bedre med løk) og paprika (og gjerne purre), krydre etter eget ønske. Jeg bruker salt, pepper og hvitløkspulver. (og en liten dæsj med kikkoman)
Når alt er passe stekt, ha opp i hakkede tomater (gjerne med ekstra krydder/urter).

Serveres med, pommfri/potetbåter/ris/pasta/potemos eller i pitabrød, eller bare salat, det funker også. Må uansett ha noe grønt til. Min favorittsalat er, Rapid/Isbergsalat, løk, tomat, paprika, purre, selleri agurk og gulrot. Lager jeg ikke salat, har 2-3 av de nevnte, det som jeg har tilgjengelig.

Store varisjonsmuligheter, mener nå jeg. (bruker ikke alltid hakkede tomater)

Ellers er jo "go' helg" tilbudet til Kiwi bra, (spiser ikke fisk, men de har godt kjøtt)

Kyllinglår med salat og ris/pasta/stekte poteter.

Koteletter er en sikker vinner.

Enkle ting som pølser og potetmos funker.

Burger (med mye løk) og andre grønt.

en 2-retter, først tomatsuppe (den meksikankse er best) med makaroni og egg, med pannekaker som 2.rett.


Det gikk mye pizza for noen år siden, (3-4 i uka, nå unner jeg meg det et par ganger i mnd), minimalt med grønt, men har blitt "voksen" og koser meg nå med og komponere nye retter. (går i mye av de samme tingene men i forskjellige utgaver) Med mindre jeg har rester blir det vel forskjellig ting hver dag.
Norskehesten
Alden's Avatar
Svinefilet med basillikum og pinjekjerner med fetakrem til, Fetakremen har Chili som gjør det noe av det beste jeg har smakt..

1 stk Gilde Svin Indrefilet
2 ss pinjekjerner (hakket)
3 ss hakket basillikum
Smør
Salt & pepper

Fetakrem:
100 g fetaost
2 ss olivenolje
¼ stk rød chili
2 stk hvitløksfedd (finhakket)
2 ss persille (finhakket)

Gni svinefileten inn med salt og pepper, gni inn mesteparten av pinjekjernene og basilikum. Stek eller grill kjøttet på middels varme i 2-3 minutter. Legg på lokk eller dekk til med folie, og la kjøttet surre på svak varme i ca 4 minutter. Husk å la kjøttet hvile i 5 minutter før du skjærer det i ca 5 cm tykke skiver.

Bland sammen ingrediensene til fetakremen i en bolle og server den til svinefileten sammen med grillede poteter.

DIGG!
oppskriften ligger også her:
http://www.gilde.no/svinekjoett/svin...50.html?pers=4
Kan anbefale Kylling Cordon Bleu Deluxe

Ta to jevnstore kyllingbryst og bank dem flate med en flat hammer. Ikke slå for hardt, da vil du slå gjennom.
Visp sammen ett par egg med litt peppermix, dypp kyllingbrystene i blandingen og deretter i kavring.
Legg spekeskinke og cheddarost lagvis i totalt 6 lag mellom kyllingen.
Stekes på halvsvak varme i 5-7min på hver side til du ser at all osten er smeltet og spekeskina er stekt.

Serveres med en god, frisk salat og evt en form for poteter

Test ut og finn ut hvilket fantastisk bra resultat kavring gir på kjøtt!
Sist endret av Banjonas; 24. mai 2011 kl. 21:53.
Har ikke lest alt som er skrevet, så det kan hende det har blitt nevnt tidligere. Uanset..

Pleier å kjøpe forskjellige frossenblandinger med grønnsaker. Wok/bukettblanding osv. Ta det du liker. Dette + file av type laks, kylling eller i bunn og grunn noe kjøtt er en bra start. Har du pasta,ris, couscous eller lignende har du utallige muligheter.

For øvrig er det best om du putter de frosne grønnsakene i en kjele med kaldt vann, starter opp og når det så godt som koker, er de ferdige. da er de heller ikke kjedelige og myke. Tar for øvrig maks 10 minutter med steking av en file mens du koker ris/pasta og tar grønnsakene mot slutten. Slå deg løs!