Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2082
jeg skal kjøpe meg en ny gitar nå, men er litt usikker på hvilken jeg skal velge.

Jeg står for øyeblikket mellom følgende:

http://www.gitarhuset.no/product/git...an-w50ce-natur

http://www.gitarhuset.no/product/git...wg-104ce-natur

http://www.cavemusic.no/stagg-sw203c...fon-p-333.html

Har dere noen erfaring med noen av merkene eller modellene? Kan dere isåfall anbefale noe?

Og, hvis dere finner noen andre gitarer i samme prisklasse. 1k-1.5k så si gjerne ifra. Den må ha cutaway og må kunne kobles til forsterker. Jeg er også en skikkelig sucker for den trefargen som er i de tre gitarene, men det er ikke noe must
True phreak.
I den prisklassen har det nesten ingenting å si hva slags gitar du kjøper, den vil uansett ha ganske dårlig båndarbeid på halsen og kjip mikrofon. Generelt sett får man mye for pengene om man kjøper Morgan, jeg har hatt to akustiske Morganer i 3-4000kr klassen og har vært sånn høvelig fornøyd med begge.

Et hett tips er å kjøpe brukt. Om du går opp til 1500-2000kr får du fort en relativt ålreit akustisk gitar på bruktmarkedet.
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å stikke innom nærmeste musikkforhandler og sjekke utvalget der, og teste ut noen gitarer. På denne måten kan du finne noe som passer godt for deg, og en gitar du kan bli glad i. Det kan også være lurt å handle hos en forhandler da de ofte er behjelpelige med vedlikehold og reparasjoner. Er gitarene for dyre, kan du alltids søke dem opp på nettet og kanskje få dem til en billigere penge der.

Dersom du ikke har noen slik butikk i nærområdet, må nok noen andre freaks hjelpe deg, for jeg har absolutt ingen erfaring med de overnevnte.
True phreak.
En ting jeg også vil legge til: I den prisklassen varierer kvaliteten vilt fra eksemplar til eksemplar, så forslaget til Sumpen er et godt et. Sjekk hos musikkforhandler. Det koster mer, men da vet du hva du får.
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Sitat av Bako123 Vis innlegg
Kjøpte selv kassegitar for en stund siden. Det beste er nok å oppsøke en musikkforettnig. Da får du hjelp av folk som vet hva de driver med, og ikke minst muligheten til å teste gitaren. En gitar som føles god i mine hender, er ikke nødvendigvis gode i dine. Du burde reflektere litt over om du trenger pick-up eller ei. Jeg kjøpte med, og bruker den svært lite. Ulempen med er at den veier litt mer.

Peace
Vis hele sitatet...
Ja, helt enig når det gjelder pick-up. Da jeg kjøpte min akustiske fikk jeg beskjed om at det var fint lite vits dersom du ikke skal spille for en folkemengde bestående av flere enn 20. Det er selvsagt gøy å leke seg med effekter, men er det virkelig verdt pris- og vekttillegget?
Trådstarter
2 0
Tusen takk for gode inputs Jeg har en musikkforretning ikke alt for langt unna, så jeg stikker til den en av de nærmeste dagene Grunnen til at jeg vil ha pickup på den er at jeg skal på folkehøgskole neste år, og da blir det endel konserter, og da er det greit å kunne koble den opp til lydanlegget der
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Ikke kjøp fra nettet, det beste er å kjøpe privat eller fra forretning. Spør hvis du ikke har mye erfaring om gitaren. Det er mange ting som kan ødelegge kvaliteten på en gitar, så du kan bare finne ut av det ved å spille på den først.
Sist endret av bergice; 16. mars 2012 kl. 01:00.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Ikke gå for noe ny akustisk gitar til under 3k generelt sett. Det høres som regel bare tørt og dårlig ut. Jeg ville kjøpt en brukt gitar! Iallefall ikke kjøp morgan.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Hvis du spiller gitar mer enn 1 gang hver 3 måned ville jeg brukt litt mer penger på en skikkelig aukustisk gitar.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hvis du spiller gitar mer enn 1 gang hver 3 måned ville jeg brukt litt mer penger på en skikkelig aukustisk gitar.
Vis hele sitatet...
Jeg ligger på rundt én gang hver tredje måned, så jeg gikk for en Fender Stratocaster ;D
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Jeg ligger på rundt én gang hver tredje måned, så jeg gikk for en Fender Stratocaster ;D
Vis hele sitatet...
KP var et uhell. Dersom du ikke bruker gitaren mer enn én gang hver tredje måned ville jeg ikke gått til innkjøp av en gitar i det hele og det store. Som flere her sier, det beste vil være å besøke en lokal musikkforretning og prøve gitarer før kjøp. I mine øyne er det bedre å investere noen kroner ekstra og få et produkt som faktisk fungerer.

OT: Slik jeg forstår det er det din første gitar, så jeg ville sett etter en gitar som tillater strengene å ligge nært halsen. Desto nærmere strengene er halsen, jo mer lettspilt er gitaren. Det finnes selvfølgelig unntak, men dette er et generelt tips. Jeg ville også gått for nylonstrenger, ettersom disse er mer skånsom på fingrene.
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Jeg ligger på rundt én gang hver tredje måned, så jeg gikk for en Fender Stratocaster ;D
Vis hele sitatet...
BJ i Green Day har brukt den siden 80tallet. Har prøvd den selv, men jeg syntes nakken er litt tjukk.

Tror en litt billig form for Les Paul eller Epiphone er bedre for en nybegynner, men tror TS skal ha akustisk
I den prisklassen ville jeg valgt en veldig plain western uten mics, og spart til noe litt mer skikkelig. Med mics i klassen 1-1,5k får du bare dritt.

Sitat av olaPola Vis innlegg
BJ i Green Day har brukt den siden 80tallet. Har prøvd den selv, men jeg syntes nakken er litt tjukk.

Tror en litt billig form for Les Paul eller Epiphone er bedre for en nybegynner, men tror TS skal ha akustisk
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Gibson replica-halser er veldig lite digg. Da liker jeg bedre Strat replica. Dessuten er 59' halsene til gibson, som er veldig mye brukt til epiphone, veldig tjukke. Mye tjukkere enn strats
True phreak.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Iallefall ikke kjøp morgan.
Vis hele sitatet...
Den er jeg uenig i. Det som er kjedelig med Morgan er at de har dårlig kvalitetskontroll, så det kan være ville forskjeller mellom individuelle gitarer innenfor samme modellrekke. Dersom man prøver de selv i en butikk, og prøver mange forskjellige, ser jeg ingen grunn til ikke å velge Morgan. Jeg har som nevnt tidligere hatt to stk. selv, og har vært høvelig fornøyd. De gir gode gitarer for prisen om man er litt kresen.

Med det sagt: Hadde jeg hatt såpass med penger å bruke på sånt, ville jeg selvfølgelig heller hatt en Taylor.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Den er jeg uenig i. Det som er kjedelig med Morgan er at de har dårlig kvalitetskontroll, så det kan være ville forskjeller mellom individuelle gitarer innenfor samme modellrekke. Dersom man prøver de selv i en butikk, og prøver mange forskjellige, ser jeg ingen grunn til ikke å velge Morgan. Jeg har som nevnt tidligere hatt to stk. selv, og har vært høvelig fornøyd. De gir gode gitarer for prisen om man er litt kresen.

Med det sagt: Hadde jeg hatt såpass med penger å bruke på sånt, ville jeg selvfølgelig heller hatt en Taylor.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe den igjen, er byggekvaliteten. F.eks. Morgan stratocaster, i over 3 tilfeller, har jeg funnet RANDOM ting mellom halsen og kroppen. På den morgan straten som jeg hadde, lå det en stor flis mellom halsen og kroppen, da jeg tok den vekk ble den verre å spille på, strengene lå hulter til bulter i forhold til halsen. Denne flisen var lagt der, ikke noe som hadde fliset seg av kroppen eller halsen.

Hadde jeg hatt nok penger, hadde jeg kjøpt en Martin. Helt klart. f.eks. http://www.gitarhuset.no/product/3001715/martin-dx1rgt
Sist endret av RydEN; 16. mars 2012 kl. 13:40.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Det beste du kan gjøre er å prøve de aktuelle gitarene selv. Se hvordan halsen er, om den er behagelig å spille på osv. Kvaliteten på gitarer i den prisklassen varierer ofte drastisk, så hands-on erfaring er det beste. Lykke til med kjøpet


Edit: har en Morgan akustisk sjøl, og enkelte modeller er slettes ikke så værst.

RydEN, den flisa var en såkalt neck shim, for å få halsen til å sitte rett. Ikke rart den ble dårligere å spille på når du tok den bort. Aller helst skal halsen passe som hånd i hanske i halslomma, men når den ikke gjør det må det et par tjuvtriks til
Sist endret av pr0cyon; 16. mars 2012 kl. 13:47.
True phreak.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe den igjen, er byggekvaliteten. F.eks. Morgan stratocaster, i over 3 tilfeller, har jeg funnet RANDOM ting mellom halsen og kroppen. På den morgan straten som jeg hadde, lå det en stor flis mellom halsen og kroppen, da jeg tok den vekk ble den verre å spille på, strengene lå hulter til bulter i forhold til halsen. Denne flisen var lagt der, ikke noe som hadde fliset seg av kroppen eller halsen.

Hadde jeg hatt nok penger, hadde jeg kjøpt en Martin. Helt klart. f.eks. http://www.gitarhuset.no/product/3001715/martin-dx1rgt
Vis hele sitatet...
Ah. Jeg ville aldri kjøpt elektriske Morgan instrumenter. Har prøvd Morgan Strat-kopier og Morgan Jazz Bass kopier, og de er mildt sagt bedritne: Låter crap, kjip hals, umulig å holde stemt over lengre tid osv.

Men når det er sagt: Det du har fjernet er en shim, og det er helt vanlig å shimme halsen på instrumenter av lav kvalitet (eller etterhvert som instrumentet blir gammelt, og treverket endrer fasong), fordi det er lettere å justere vinkelen på halsen i etterkant enn å lage en god hals i utgangspunktet. Hva shimmen er laget av eller hvordan den ser ut er helt uviktig, det er tykkelsen som har noe å si, det vil uansett ikke påvirke lyden nevneverdig. At den blir helt jævelig å spille på etter du fjerner den er ikke så rart, da vinkelen mellom nut'en og stolen blir helt feil (jeg antar den ble heller kjip høyere opp på halsen?). Det er strengt tatt helt elementær instrumentkonfigurering, så det er en ganske dårlig grunn til å ikke like merket.
Sist endret av Orph; 16. mars 2012 kl. 13:55.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Jeg forstår, kan nok si meg mere fan av en gitar som passer hånd i hanske. Jeg liker å kunne ta av og på halsen uten å måtte justere shimmen til der den lå igjen :P

Men selvfølgelig, Morgan er vel en budsjettgitar. Jeg liker ikke lyden i dem, det høres nesten billig ut.
True phreak.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg forstår, kan nok si meg mere fan av en gitar som passer hånd i hanske. Jeg liker å kunne ta av og på halsen uten å måtte justere shimmen til der den lå igjen :P

Men selvfølgelig, Morgan er vel en budsjettgitar. Jeg liker ikke lyden i dem, det høres nesten billig ut.
Vis hele sitatet...
I de fleste tilfeller er shimmen en pappbit som er utformet slik at den ligger perfekt mellom de to bakerste skruene som holder fast halsen. Det er ganske amatørmessig å bruke en flis, egentlig, nettopp fordi det kan være kinkig å få justert den tilbake, som du sier.

Men jeg er enig, når det gjelder elektriske instrumenter er jeg ikke fan av Morgan i det hele tatt. Man får mye bedre til samme prisen.