Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4936
Hei

Jeg har en venn som ikke har lappen. Når vi er på kjøretur på landeveien, så lar jeg han kjøre bilen min noen mil. Han har hatt lappen før og er veldig flink med biler, både praktisk og teoretisk, så jeg stoler på han sånn sett. Men, hva vil skje hvis vi blir stoppet? Kan jeg si at vennen min påstod at han hadde lappen? Vennen min vil selvfølgelig gå med på det. Bedre at en blir straffet enn to, men vil dette fungere?

Og en annen ting; bilen er registrert i min far's navn, vil det ha noe å si hvis vi blir stoppet? Altså vil min far få noe trøbbel for det?

Forresten, jeg har lappen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Såfremst du er over 25 og har hatt lappen i over fem år.

Ingen problem, det heter øvelseskjøring.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Såfremst du er over 25 og har hatt lappen i over fem år.

Ingen problem, det heter øvelseskjøring.
Vis hele sitatet...
Og samtidig følger resten av reglene for øvelseskjøring som L bak på kjøretøy og ekstra speil
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Glemte å nevne at jeg er 19 år gammel, og bruk av "L" og speil er urealistisk. Er fremdeles i prøveperiode.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da er du mao det vi kaller en idiot, og på dypt vann dersom dere blir stoppet.

Og jeg synes synd på din far dersom det skjer noe med bilen.
Det er vel din plikt som passasjer å vite at han som kjører har lappen.
Siden han har hatt lappen tidligere så kan du bruke dette til ditt forsvar. Iom. at du er pliktig til å vite at han har førerkort når du lar han kjøre bilen.

Om du blir tatt får du en bot... Blir vel mellom 6-10000 en plass. Kamerat av meg fikk 7000 for å lånt vekk bilen til en uten gyldig sertifikat.

Og jeg må si, sjangsen er verdt å ta.. Sjangsen for å bli stoppet er jo minimal samtidig som det er veldig liten sjangse for at politiet gidder å anmelde deg.. om dere kommer med en bra historie om at du hadde jo sett førerkortet hans før osv osv.
Sist endret av Naturgrønn; 26. januar 2011 kl. 14:27.
HVA er poenget? Forsikringen blir ugyldig, kameraten din får utsettelse på lappen, du mister lappen.. Kjør litt Go-cart og få det ut av systemet. Hvordan kan dere planlegge å være irrasjonelle?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
HVA er poenget? Forsikringen blir ugyldig, kameraten din får utsettelse på lappen, du mister lappen.. Kjør litt Go-cart og få det ut av systemet. Hvordan kan dere planlegge å være irrasjonelle?
Vis hele sitatet...
Han vil ikke miste lappen. Ellers er det du sier riktig.
Sitat av moridin Vis innlegg
Og samtidig følger resten av reglene for øvelseskjøring som L bak på kjøretøy og ekstra speil
Vis hele sitatet...
Det er et krav, men Politiet slår ikke hardt ned på det.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det er et krav, men Politiet slår ikke hardt ned på det.
Vis hele sitatet...

ekstra spreil er IKKE påbudt !

ts: Du sier at han har hatt lappen før, noe grunn for at han ikke har det nå ?? Isåfall så ville jeg abslutt ikke latt han kjøre
Sitat av Srbija Vis innlegg
ekstra spreil er IKKE påbudt !

ts: Du sier at han har hatt lappen før, noe grunn for at han ikke har det nå ?? Isåfall så ville jeg abslutt ikke latt han kjøre
Vis hele sitatet...
I mine yngre dager ble jeg og min mor stoppet i en fartskontroll hvor vi fikk advarsel for uten bruk av ekstra speil og "L" bak på bilen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
http://www.naf.no/Eie-Bil/Privat-ovelseskjoring/


Ved øvelseskjøring med bil (klasse B) skal bilen være utstyrt med ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Det stilles også krav til at bilen er merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for andre bakenforkjørende trafikanter. L merket skal kun være på bilen når den benyttes til øvelseskjøring, når bilen ikke nyttes til dette formål skal skiltet fjernes fra bilen. Man kan øvelseskjøre både med automat og manuelt gir.
Vis hele sitatet...
Katy Perry <3
Jeg ser stadig vekk biler med L bak, men har aldri sett en slik bil utstyrt med ekstra speil.
Sitat av moridin Vis innlegg
Og samtidig følger resten av reglene for øvelseskjøring som L bak på kjøretøy og ekstra speil
Vis hele sitatet...
og trafikalt grunnkurs bestått på begge to.
Katy Perry <3
Sitat av Lethal Vis innlegg
og trafikalt grunnkurs bestått på begge to.
Vis hele sitatet...
I og med at han som kjører har hatt lappen, og at han som sitter på har lappen, regner jeg med at dette ikke er et problem.
Med mindre man må ta TG på nytt etter man har mistet lappen.
Sist endret av saxoni; 26. januar 2011 kl. 16:28.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Han vil ikke miste lappen. Ellers er det du sier riktig.
Vis hele sitatet...
Det kan fort skje. Vil påstå at det avhenger av humøret til politi på stedet, politijurist samt oppførselen til h*n som er stoppet..

Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det er et krav, men Politiet slår ikke hardt ned på det.
Vis hele sitatet...
Sist jeg hørte var det 1600.- i bot/gebyr for å ikke ha rød L på bilen. En rød L koster hva, en femtilapp på statoil?
Sitat av Lethal Vis innlegg
og trafikalt grunnkurs bestått på begge to.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det for oss som fikk lappen før trafikalt grunnkurs ble innført?
Hvorfor mistet han lappen?
Om han kjører, og den er registrert på faren din.. Vil det gå som at faren din låner bort bilen til en som ikke har lappen. Og han som bileier MÅ VITE om den han låner bort bilen til har lov til å kjøre.

Altså, han blir tatt for å kjøre uten lappen
Du blir tatt for å være medskyldig, og også din oppgave som passasjer å vite om han har lappen eller ikke
Faren din blir anmeldt for å låne vekk bil til en uten lappen..

Enten du vil ha no moralpreken eller ikke, har jeg bare en ting å si..

idiot.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvordan er det for oss som fikk lappen før trafikalt grunnkurs ble innført?
Vis hele sitatet...
Dere har lappen akkurat som alle oss andre som har lappen......... ? (lukta jeg kanskje noe sarkasme? ja, nei?)
Sist endret av MrCryptical; 26. januar 2011 kl. 17:38.
Kameraten din har slik jeg forstår mistet lappen. Det betyr at han heller ikke kan øvelseskjøre så lenge han har karantene. Dsssuten er du som du sier 19 år, hvilket betyr at dere uansett ikke kan øvelseskjøre.

Ved en kontroll vil kameraten din bli anmeldt for kjøring uten gyldig førerkort. Dette vil føre til at han vil få ytterligere utsettelse på lappen. For din del, er det du som lovlig besitter bilen. Faren din straffes ikke ettersom han er klar over at du har førerkortet (han plikter faktisk også å fysisk sjekke at du har førerkort hver gang han låner deg bilen selv om du er hans sønn). DU vil derimot bli anmeldt for "overlatelses medvirkning", hvilket betyr at du har overlatt kjøretøyet til en som ikke tilfredsstiller vilkårene for å føre det. Det nytter ikke å skylde på at "du trodde" at han hadde gyldig førerkort. Det er din plikt å forsikre deg om det før du gir han bilnøklene.

Dersom det skulle skje en ulykke, vil forsikringsselskapet sannsynligvis ikke dekke tapet. Det betyr at du og din far blir sittende med skjegget fullt av postkasser og en sinnsyk regning fra forsikringsselskapet.

Enkelt og greit nytter det ikke å snike seg unna. Du vet det er ulovlig - la det være.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvordan er det for oss som fikk lappen før trafikalt grunnkurs ble innført?
Vis hele sitatet...
jeg er en av dem, og hvis jeg vil øvelseskjøre med noen. må jeg ta TG.
om du låner bort bilen er du ansvarlig for å vite at låner har alle papirer i orden osv, så du mister nok lappen selv om dere blir tatt
Katy Perry <3
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Dere har lappen akkurat som alle oss andre som har lappen......... ? (lukta jeg kanskje noe sarkasme? ja, nei?)
Vis hele sitatet...
Tror ikke han er sarkastisk. Det han spør om er nok om han har lov til å være den personen som sitter vedsiden av vedkommende som øvelseskjører, selv om han ikke har tatt TG, da han ikke trengte det på "den tiden".

EDIT: Sjekka ikke side 2. Sjølvaste, jeg regner med du fikk svaret ditt av Lethal.
Sist endret av saxoni; 27. januar 2011 kl. 00:28.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg

Og jeg synes synd på din far dersom det skjer noe med bilen.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? Er det nok at det står i hans navn? Selve bilen har jeg betalt selv.

Sitat av Løken92 Vis innlegg
Hvorfor mistet han lappen?
Vis hele sitatet...
Fikk sleng og kolliderte med en annen bil. Han var fremdeles på prøveperiode, noe som gjorde at han mistet lappen. Ellers hadde han fremdeles hatt den.
Som bileier er du pliktig til å kontrollere at han faktisk har lappen. Om du ikke har gjort det, er du like skyldig som om du visste at han ikke hadde den.
Kjørt uten sertfikat hver dag i 5 år nå.

Så det ser ut som at det fungerer for noen
Hvis dere skulle ha et uhell, vil ganske sikkert forsikringsselskapet nekte erstatning. Hvis du overlater kjøretøyet til en som ikke har lappen, mister du ganske sikkert retten til å få noe erstatning.
TS er sikkert en Bærumsgutt som har fått en Range Rover til 18-årsdagen sin, og er for kul til å kjøre med rød L.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
TS er sikkert en Bærumsgutt som har fått en Range Rover til 18-årsdagen sin, og er for kul til å kjøre med rød L.
Vis hele sitatet...
1. Kjøpte bilen selv og er langt ifra en Range Rover.
2. Kan godt kjøre med "L" bak, men det er vel litt dumt siden jeg faktisk bare er 19 år gammel?
3. Aldri vært i Bærum.

Og til resten; jeg er ikke redd for å komme i en ulykke, men er redd for å bli stoppet. Hva er konsekvensen for meg og min far som på papiret eier bilen?
Sist endret av Mexxy; 31. januar 2011 kl. 12:52.
Tipper du kan bli bøtelagt for å ha overlatt kjøretøy til noen du visste ikke hadde førerkort(pluss forsikringstull hvis noe skjer). Kompisen din vil iallefall få bot og et par års utsettelse på lappen. Din far tror jeg ikke vil få noen reaksjon, men politiet kommer til å sjekke og finne ut hvem som er eier og så informere han om hva som har skjedd.

Hva faren din kommer til å gjøre vet ikke jeg - kanskje du mister ukelønna og må gå og legge deg tidlig uten kveldsmat?
Sist endret av BClr; 31. januar 2011 kl. 14:49. Grunn: Presisering
Sitat av Muradi Vis innlegg
1. Kjøpte bilen selv og er langt ifra en Range Rover.
2. Kan godt kjøre med "L" bak, men det er vel litt dumt siden jeg faktisk bare er 19 år gammel?
3. Aldri vært i Bærum.

Og til resten; jeg er ikke redd for å komme i en ulykke, men er redd for å bli stoppet. Hva er konsekvensen for meg og min far som på papiret eier bilen?
Vis hele sitatet...
Du har fått svar på det flere ganger tidligere. NAV kan hjelpe deg om du har skrive og lese vansker.. De har sånne kurs for sånne som deg et par ganger i året.

Om du er dum, og samtidig møter på politi med en dårlig dag så vil du få en bot. Den vil være på noe mellom 6-10 000.
Din far vil ikke få noen konsekvenser.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du har fått svar på det flere ganger tidligere. NAV kan hjelpe deg om du har skrive og lese vansker.. De har sånne kurs for sånne som deg et par ganger i året.

Om du er dum, og samtidig møter på politi med en dårlig dag så vil du få en bot. Den vil være på noe mellom 6-10 000.
Din far vil ikke få noen konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Si ikke det, forsikringsselskapet vil neppe se lyst på saken.

Forøvrig deles ingen ord på norsk, det heter "skrive og lesevansker".
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Si ikke det, forsikringsselskapet vil neppe se lyst på saken.
Vis hele sitatet...
Du tenker på regress etter f eks. en ulykke?


Forøvrig deles ingen ord på norsk, det heter "skrive og lesevansker".
Vis hele sitatet...

Hehe vel, jeg får melde meg på NAV-kurset selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Si ikke det, forsikringsselskapet vil neppe se lyst på saken.
Vis hele sitatet...
Det er vel kun hvis noe skjer med selve bilen eller ved personskader under kjøring?
Sist endret av Mexxy; 7. februar 2011 kl. 23:03.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er vel kun hvis noe skjer med selve bilen eller ved personskader under kjøring?
Vis hele sitatet...
Nei, et forsikringsselskap kan nekte å utstede forsikring på et objekt dersom slike hjerneskadede handlinger skjer.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Forøvrig deles ingen ord på norsk, det heter "skrive og lesevansker".
Vis hele sitatet...
Da ord ikke deles, må man ha med en bindestrek etter det første. Forøvrig er det mest brukte betegnelsen "lese- og skrivevansker"
Ser det har kommet en del kreative svar her, men jeg kan ikke si meg helt enig i dem. Jeg vil vise deg lovverket som er aktuelt i ditt tilfelle.

Først og fremst er det noe som etter vegtrafikkloven kalles for overlatelsesmedvirkning. Etter vtrl.§ 17, 2. ledd kommer det fram:

"Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre motorvognen."

Du har på eierens vegne (din far) rådighet over kjøretøyet og du kan holdes ansvarlig for å ha latt kompisen din kjøre uten lappen.


Så til spørsmålet ditt; kan du ikke bare si at kompisen din påstod han hadde lappen? Svaret er enkelt - nei. Dette er fordi skyldkravet etter vegtrafikkloven er forsett eller uaktsomhet. Med andre ord er det uaktsomt av deg å la han kjøre bilen, fordi du burde forstått at han ikke hadde lappen. Merk i vtrl.§ 17, 2. ledd som nevt over; Merk; du plikter å forvisse deg om at fører fyller vilkårene for å føre den. Så lenge din far er helt uvitende til forholdet kan han ikke straffes.

Skyldkravet er som følger etter vtrl.§ 31, 1. ledd: "Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud."

Videre til kompisen din. Nå vet ikke jeg om han er over eller under 18 år, men han kan uansett etter all sannsynlighet forvente seg sperrefrist etter vtrl.§ 24a:

"Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen."

I tillegg til sperrefrist er det selvsagt naturlig å få et forelegg for forholdet.

Og til sist vil jeg si at det er helt unødvendig å kjøre uten førerkort. Dersom han f.eks. skulle skade noen kan både du og han forvente dere store erstatningskrav. Spesielt fører.

Konklusjonen blir;

Du kan straffes etter vtrl.§ 17,2. ledd

Kompisen din kan straffes etter vtrl.§ 24, 1. ledd jf. 6. ledd (kjøring uten gyldig førerkort) og kan forvente seg reaksjon etter vtrl.§ 24a, 1. ledd (sperrefrist)
Sist endret av Gullfisk18; 9. februar 2011 kl. 22:16.