Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 5812
Jeg har blitt en smule dritt lei av at folk poster:
hvilken reklame er dette?
Hvilken sang er det i denne reklamen?
på diverse forum.
Derfor har jeg kommet på den idéen på og lage en web database hvor man kan finne ut alt det man vil vite om reklamen du nettopp har sett.


Noen som kunne tenkt seg og være med på prosjektet?

edit: web design er under arbeid
Sist endret av thomaseh; 25. august 2005 kl. 20:53.
Her er et bilde av designet til siden
Jeg og en kompis har startet smått med og lage et web design. Så det som gjenstår er og få fikset en database og en utrolig stabil server. For tiden så blir det nok ikke mer enn serveren skolen min har og by på. Jeg vet jo tross alt ikke om det kommer til og ta folket med et brak eller kommer til og komme smygene. Eller ikke komme i det hele tatt. Hva tror folket om det?
God idé! Som alle andre sider står og faller det på markedsføring, men det er definitivt potensiale for å tjene noen kroner.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hehe, når du snakket om det på irc tenke jeg at det faktisk ikke hadde vært så dumt. Men antok at dette egentlig bare var tomprat. Men dette virker jo faktisk som et litt kult prosjekt!

Edit: Ordna skriveleif i tittel. Reklame database -> Reklamedatabase.
Det er det som er meningen. Det skal være kult!
Det vi trenger folk til:
  • PR - Noen til og hjelpe oss med og spre ryktet.
  • Koding - Være med og kode siden med en fungerende database

edit: Kan ikke love noen penger. men du får ihvertfall credits for og være med på prosjektet.
Sist endret av thomaseh; 25. august 2005 kl. 22:19.
Virker som en grei idè, skal spre ryktet blant mine bekjente..
Det er virka nesten litt genialt. Rart at ingen har tenkt tanken før!
Kuul idè.. Håper dere får siden opp på beina. I'll spread the word!
Orginalt.

Det hadde vært kul om du hadde fått et bittelite samarbeid med div. norske reklameselskap.
Hadde og vært kult å fått reklame for siden på f.eks Gullfisken.
Er med på alt jeg.. bare pm meg .... vis dere trenger en som kan litt om sanger osv.. så skal jeg prøve så godt jeg kan vis dere trenger ? som sagt pm meg..
Du får sikkert lov å hoste reklamefilmer gratis. Da blir det "gratis" reklamer for bedriftene, noe som de garantert vil gi deg det. Eller kan du tjene på det, hehe


edit:
tenkte faktisk på samme tanke idag tidligere på hvorfor fins det ingen database med reklamefilmer, hehe
Sist endret av reagol; 25. august 2005 kl. 22:43.
Jeg var nok først

Jeg har tenkt litt på det med og kontakte produsentene av diverse reklame filmer.
Derfor trenger jeg en som har litt initiativ til og skrive en "pressemelding".
Jeg kan jo altids spre ryktet om siden hvis/når den kommer opp.
Edit: Kul ide, lykke til!
Sist endret av classic_war; 25. august 2005 kl. 22:54.
Du kan skrive meg opp som en ryktespreder, legge ut link N shit i diverse blogger og sider kan jeg også få fiksa

Edit: er tanken og også Cappe reklamer og legge dem ut på nettsiden eller er det KUN info rundt reklamer, hvem som spiller i dem, band som har musikken, hvem som har reggisert filmen osv ?

Streams osv?
Sist endret av NoillStress; 25. august 2005 kl. 23:05.
Du kunne jo prøvd å kontakte tv2, tv3 osv, å spurt om de har noen av de reklamefilmene du trenger, det er jo mulig at de vil bidra, pga at dette vil spre demmes reklamer på internett.
Edit: Disignet ditt var også tøft.
Sist endret av classic_war; 25. august 2005 kl. 23:07.
Jeg tenkte mer på og gå direkte til produsentene.
Andre norske kanaler kan jo kreve penger for det. mens i mine øyne hvis du går rett til produsenten er det jo utrolig gratis reklame for de.
Noen som kan bidra med en pressemelding til produsenter?
Mulig du har rett der, jeg kunne sikkert skrevet noe, men nå har jeg vondt i hodet å skal legge meg, men jeg kan se om jeg får noe dødtid på skolen i morgen så kan jeg skrive et utkast da (gotta love the iBook).
Jeg kan i alle fall spre ordet, og eventuelt legge ut banner/link til siden (når den eventuelt kommer...) på mine hjemmesider.
Jeg vet at en del selskaper legger reklamefilmene sine ut på sitt eget nettsted, så det er nok gode muligheter for å prate med dem og få klippet. Kanskje du til og med bare kan linke direkte til klippet på siden dems, og dermed spare plass og båndbredde.

Er forresten en veldig god idé dette, og det virker som et rimelig seriøst prosjekt
Spennende prosjekt/idé. Det skal bli morsomt å se et ferdig produkt.

Edit: Forbedret norsken, forhåpentligvis.
Sist endret av utmeldt; 25. august 2005 kl. 23:16.
Sitat av B3nd1k
Jeg vet at en del selskaper legger reklamefilmene sine ut på sitt eget nettsted, så det er nok gode muligheter for å prate med dem og få klippet. Kanskje du til og med bare kan linke direkte til klippet på siden dems, og dermed spare plass og båndbredde.

Er forresten en veldig god idé dette, og det virker som et rimelig seriøst prosjekt
Vis hele sitatet...
da kommer vi til og virke useriøse hvis vi linker til produsentens side for og vise frem film klippet. Men det vi kan tilby produsenten av reklamen er jo en link til siden dems per reklame film. f.eks. jeg har ikke kommet så utrolig langt i tenkingen min.
Utrolig kul ide! Rart at ingen har kommet opp med dette før. Jeg skal hjelpe deg å spre ordet selvfølgelig, og hvis det er noe du trenger så kan du jo høre så skal jeg se hva jeg kan få til.

Håper ikke dette bare forblir i tankefasen.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
må bare slenge meg på bølgen jeg
dette høres jo bare GENIALT ut, særlig fordi det er så ufattelig mange dødsbra norske reklamer
Sitat av thomaseh
da kommer vi til og virke useriøse hvis vi linker til produsentens side for og vise frem film klippet. Men det vi kan tilby produsenten av reklamen er jo en link til siden dems per reklame film. f.eks. jeg har ikke kommet så utrolig langt i tenkingen min.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg mente jo selvfølgelig at dere på en eller annen måte skulle få tillatelse av det aktuelle selskapet før dere gjør noe med en reklamefilm fra nettstedet deres.
Jeg mente heller ikke at dere skulle linke til siden med reklamefilmen på, men heller integrere windows media player på siden, slik at filmen kan vises direkte derfra. Da er det det samme om filmen ligger på deres server eller om den ligger på selskapets, den vil uansett kunne bli vist på direkte på siden deres
Det var en god idé som jeg ikke hadde kommet på. Noen som vet hvor jeg kan finne ut informasjon om hvilke selskaper som lager reklame?

edit: sånn som dette er det som er genialt med en sånn database, med tips fra |d13m0b
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=55016
Sist endret av thomaseh; 25. august 2005 kl. 23:51.
Høres ut som et utrolig spennende prosjekt. Har lengtet etter en plass der jeg kan kikke på gode (og dårlige) reklamefilmer, når jeg selv vil se de. Er vel litt potensiale her for å ta betalt fra skolene som vil bruke denne databasen i undervisning også... vet iallefall at noe sånn hadde vært utrolig praktiskt for lærerne her på media-linjen.

Men helt praktiskt, hvordan har du tenkt å legge inn nye reklamefilmer på siden? Hvis du har planer om at dette skal bli nokså stort trenger du jo et ganske heftig antall medlemmer som kan legge inn filmer og oppdatere innformasjonen på hver enkelt. I og med at jeg ikke regner med at dette er noe du har lyst til å sitte å gjøre alene kunne jeg tenkt meg to muligheter;
1. Du lar brukerne redigere innformasjonen (evnt. laste opp nye reklamefilmer også). Altså noe liknende systemet på MusicBrainz.
2. Du gir de forskjellige reklamebyråene adgang til å laste opp å legge ut reklamefilmene de lager. Hvem vet, hvis du får nok brukere på siden kan jo det bli ganske verdifullt for de i form av PR?

Som sagt høres dette veldig lovende ut, hvis dere bare får det på beina Jeg er villig til å hjelpe til med reklamefilmer og innformasjon når dere får startet opp. Lykke til!
Sist endret av NoRemorse; 26. august 2005 kl. 00:10.
takk for god tilbakemelding.
Forslag nr. 2 virker som den mest lovende akkurat nå, men da kommer det med sikkerhet. hvordan gjøres dette sikkert osv.
thomaseh: sjekk ut Propaganda-as.no - reklamebransjens egen møteplass.

Eller Kvasirs oversikt over reklamebyråer
tipper dere kan tjene noen kroner fra hvert firma for at dere eksponerer masse brands via siden deres, dersom dere markedsfører dere selv på riktig måte
thomaseh: hvis du lar reklameprodusentene få ha f.eks 3-5 sec. med logoen og/eller navnet sitt på begynnelsen av hver reklame, så kan det jo hende at det blir mer bidragsvillige.
også en god ide tar hjertelig imot fler idéer
siden det ikke går ann og edite forrige post.
www.reklamedatabasen.no er nå reservert.
Vi er på leting etter en sikker og utrolig rask og stabil server som vi kan bruke som web hotell. etter erfaring så er ikke domeneshop sin server så utrolig rask men den er stabil. Det må da finnes en server som helst ligger i norge som er rask og stabil. serveren kan heller ikke ha overførings sperre pga. streaming.
Sitat av thomaseh
Jeg var nok først
Vis hele sitatet...
Har ingen plan å lage noe slik for jeg har lite peiling på webside og database forhold til de proffe. Syns bare at det er bra at noen også kom på det, hehe
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av thomaseh
siden det ikke går ann og edite forrige post.
www.reklamedatabasen.no er nå reservert.
Vi er på leting etter en sikker og utrolig rask og stabil server som vi kan bruke som web hotell. etter erfaring så er ikke domeneshop sin server så utrolig rask men den er stabil. Det må da finnes en server som helst ligger i norge som er rask og stabil. serveren kan heller ikke ha overførings sperre pga. streaming.
Vis hele sitatet...
Du må være i drømmeland hvis du tror at du får et godt webhotell med nok ytelse til det du trenger på supertilbud for 49,- måneden. Har du tenkt å levere streaming til dine lesere bør du snakke med f.eks OSEI eller DataGuard for dedikert hosting, eventuelt kjøre selve webapplikasjonen på et vanlig webhotell og fikse streamingavtale med Comnet over deres streamingplattform.
penger er heldigvis ikke et problem i dette prosjektet. Har en start løsning klar for øyeblikket. Må først se hvordan det slår ann!
Sitat av thomaseh
penger er heldigvis ikke et problem i dette prosjektet. Har en start løsning klar for øyeblikket. Må først se hvordan det slår ann!
Vis hele sitatet...
jeg tror ikke merkevareinnehaverne er like begeistret for dette. jeg kan ikke forklare hvorfor og jeg vet det høres litt ulogisk ut, så hvis du vil ha en skikkelig forklaring på det må du spørre noen andre. men ikke forvent deg at store firma kaster reklamefilmer, båndbredde, servere og pengestøtte etter deg.

Sist endret av frittjaaff; 26. august 2005 kl. 17:41.
Sitat av frittjaaff
jeg tror ikke merkevareinnehaverne er like begeistret for dette. jeg kan forklare hvorfor og jeg vet det høres litt ulogisk ut, så hvis du vil ha en skikkelig forklaring på det må du spørre noen andre. men ikke forvent deg at store firma kaster reklamefilmer, båndbredde, servere og pengestøtte etter deg.

Vis hele sitatet...
Jeg har en sponsor kalt pappa for øyeblikket.
Høres ut som et supert prosjekt!

Jeg kan litt php og mysql, så jeg kan helt sikkert hjelpe deg. Kontakt meg på gisse13{atikkenospam}gmail{dotdaliksom}com

EDIT: Ser at det kommer et rart mellomrom etter c, men du skjønner tegninga
Sist endret av Gisse; 26. august 2005 kl. 17:49.
For å følge opp otaku sitt råd så kan du også eventuelt kontakte selskapet som har bestilt reklamefilmene(rema, kiwi osv.) og ha det samme tilbudet til dem som til reklamebyråene og få inn litt kash på det.
Sitat av MoA
For å følge opp otaku sitt råd så kan du også eventuelt kontakte selskapet som har bestilt reklamefilmene(rema, kiwi osv.) og ha det samme tilbudet til dem som til reklamebyråene og få inn litt kash på det.
Vis hele sitatet...
For all del, en god ide, men jeg ser ikke hennsikten med å vise enda mer av (insert butikk som har bestilt reklame her) sin logo, den er jo allerede med i reklamen.
Men jeg regner med at for reklamebyråene sin del ville jo litt reklame vert bra. Da kan jo de som skal bestille reklame få et innblikk i hva de forskjellige kan lage. Derfor tror jeg at reklamebyråene burde være villige til å donere litt reklamefilm til en side som denne.
Nå har jeg sendt en mail til OSEI, Dataguard og Comnet. Så får håpe jeg får positiv respons
Prosjektet går sakte men sikkert fremover
liten oppdatering: Vi er godt igang og undersøker rettighetene til reklame filmene. om det er produsenten av filmen eller selskapet den er laget for som har rettighetene. Databasen ble begynnt og jobbet med idag.
hey.. thomas! kuli.. kan jeg komme innom i dag å se? Er bare nysgjerrig..

bare snoke litt..
Høres ut som en utrolig bra ide..

Følg alle de gode rådene som kommer her inne, lag siden og databasen, også finn ut hvordan du kan tjene penger på dette her.. Hvis du får trafikk på siden, snakker med reklame produsenter så kan nok dette produsere noen kroner etterhvert..
Virker som en god idè

Tenker jeg får hjelpe med PR biten og spre ryktet om siden til alle mine bekjente og ikke fullt så kjente medmennesker :]
liten oppdatering: Database er ferdig. Vi venter fortsatt på design og noe koding. Har snakket med Dataguard angående on demand streaming. hvor det var ganske billig. noe små tull så skal vi få en midlertidig side ut på nettet til våre kjære nff'ere
Føler at det er ganske nærliggende emne så jeg spør her.

Noen som kan grave opp en adresse til hvor jeg finner den nye Lotto-reklamen som foregår på et eldrehjem?

Har prøvd google, til liten nytte. Er 100% sikker på at den er på nettet et sted.

Takker.
Sangen heter hvertfall Wonderful World med Sam Cooke om det hjelper Var hvertfall den jeg ville høre mer på.
Sitat av arehei
Føler at det er ganske nærliggende emne så jeg spør her.

Noen som kan grave opp en adresse til hvor jeg finner den nye Lotto-reklamen som foregår på et eldrehjem?

Har prøvd google, til liten nytte. Er 100% sikker på at den er på nettet et sted.

Takker.
Vis hele sitatet...
Da kan du jo begynne med et lite besøk på norsktipping.no?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Folkens, ideen er god, men dere er ikke proffe nok...

Ta kontakt med et stort reklamebyrå, få dem til å sponse server og båndbredde. Så kjører dere reklame på reklame-siden (eh.. ja), og dere ringer til PR-avdelingen i de forskjellige bedriftene (norsk tipping osv osv osv), og ber dem sende dere reklamene.

Dere kommer til å få dem på Betacam eller liknende (det er standard for reklamebransjen), så dere bør ha utstyr til å gjøre det digitalt, samt tagge det med sidens navn.

Vurder også google adwords eller liknende til å spe på. Dette kommer til å bli et dyrt prosjekt.

Lykke til!