Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 17108
Mange er av den oppfattning at ikke hvem som helst får kjøpe skytevåpen i Norge.
For de av dere som er fylt 18 år og ikke har lyst til å ta jegerprøven eller lyst til å ta opp medlemskap i en skytterklubb, men like vel har lyst på lovlig skytevåpen finnes det et smutthull i våpenloven.
I våpenloven står det at man kan søke om å få erverve kaliber .22 LR (salonggevær) for å ta livet av skadedyr.
Det man må gjøre er å gå til ditt lokale politikammer/lensmannskontor eller våpenbutikk og be om søknadsskjemaet for erverv av skytevåpen (få gjerne en ansatt til å hjelpe deg med utfyllingen).
Når du kommer til boksen hvor du skal beskrive bruksområde skriver du; <Skadedyr>.
Legg gjerne ved et notis hvor det står at du har hytte på landet hvor det løper rotter rundt omkring.
Skriv videre at det ikke egner seg med rottegift pga husdyr i nærheten (du kan også legge ut om hvordan du så katten/hunden din døde av giften, men ikke overdriv) og at rottene har utviklet resistens mot feller.
Politiet forlanger et førstegangsgebyr på kr 860 for å sjekke vandelen din og for å sjekke om du har bruk for våpen (noe du selvsagt har).
Du får ikke pengene tilbake om søknaden din ikke innvilges, så om du har noe på rullebladet så er det ikke mye håp.
1-2 uker etter at du leverte søknaden til politiet vil du forhåpentligvis få svar tilbake om at denne er innvilget, da er det bare å finne en våpenbutikk og peke på .22 våpenet du vil ha.
Nå er det bare å betale og spasere ut med ditt nyervervede våpen under armen.
Pass på at du får de butikkansatte til å pakke det godt inn, og at de demonterer en vital del og putter den i en separat pose om du skulle bli stoppet av Onkel P.
Pass også på at du har med deg legitimasjon og den blå seddelen fra søknaden som fungerer som midlertidig våpenkort, dette kommer i posten 1-2 måneder fra du kjøpte våpenet.

Happy Shooting.

Edit: formatering/leif
Sist endret av ProtoZ; 2. november 2007 kl. 03:38.
Flott tiltak å skrive guide men hva med litt formatering?

Det var en relativt kort guide, men selv denne er tung å lese siden du ikke har et eneste avsnitt. Men innholdet var greit nok...
Sitat av ProtoZ
Legg gjerne ved et notis hvor det står at du har hytte på landet hvor det løper rotter rundt omkring.
...

Politiet forlanger et førstegangsgebyr på kr 860 for å sjekke vandelen din og for å sjekke om du har bruk for våpen (noe du selvsagt har).
Vis hele sitatet...
Joda, smutthull og smutthull...
Hva skjer når de sjekker opp om du faktisk har en hytte på landet?
Noe de selvfølgelig kommer til å gjøre hvis du setter det som en av hovedårsakene til ditt behov for skytevåpen.
Sitat av grudgE
Joda, smutthull og smutthull...
Hva skjer når de sjekker opp om du faktisk har en hytte på landet?
Noe de selvfølgelig kommer til å gjøre hvis du setter det som en av hovedårsakene til ditt behov for skytevåpen.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk nok å bare skrive skadedyr på søknaden, uten videre utdyping. Når saken blir behandlet blir forespørselen innvilget etter skjønn. Det er jo alltid en viss fare for at den ikke blir innvilget, det er ikke til å stikke vekk under en stol. "Smutthullet" er ikke direkte ubetinget, men ganske overkommelig for de fleste vil jeg tro. Mange har foreldre eller besteforeldre som bor eller har hytte/landsted et sted langt fra folk som potensiellt kan ha skadedyrangrep.
Sist endret av ProtoZ; 2. november 2007 kl. 04:48.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Syns igrunn dette var litt drøyt. Greit nok at vi har en undergrunn på detteforumet der vi prater om ulovlige rusmidler, infiltrasjon, hacking etc., men å vise folk hvordan de kan skaffe seg skytevåpen syns jeg ble litt i meste laget. For alt du (trådstarter) vet, kan en eller annen galning her inne på forumet følge denne guiden og begynne å skyte rundt seg på en skolegård eller lignende. Greit nok at om man vil skaffe seg et skytevåpen så er det lett med det rette miljøet rundt seg, og mange visste sikkert om denne eller lignende fremgangsmåter for å skaffe seg våpen, men fortsatt. Syns det er direkte umoralsk å vise folk hvordan de kan skaffe seg dødlige våpen.

Jaja, litt mamma typ. moralpreike her, men det er min mening.
Bra at noen får publisert dette smutthullet. Det er ikke utenkelig at denne tråden kommer til å bidra til at det tettes, sett at det var et reelt hull i utgnangspunktet. Selv om salongrifle ikke helt er førstevalget får jeg vel nesten prøve det ut før det skjer noe, artig om det faktisk fungerer også.

thomasf: Såvidt jeg skjønte er dette en snarvei for å unngå jegerprøven, ikke en 'del ut våpen til hvem som helst'-greie. Moralprekner kan du spare deg for.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Nichotin
thomasf: Såvidt jeg skjønte er dette en snarvei for å unngå jegerprøven, ikke en 'del ut våpen til hvem som helst'-greie. Moralprekner kan du spare deg for.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg skjønner, kan hvem som helst bruke denne guiden til å skaffe seg skytevåpen. Tar jeg feil? "Meningen" bak tråden var kanskje ikke det, men du kan ikke krangle på at det er funksjonen den har.
Hvem som helst kan ikke det. De sjekker fremdeles vandel, forskjellen er at du ikke har jegerprøven og kan skrive "jakt" istedenfor "skadedyr". De samme personene som ville fått våpen med denne guiden kunne fått det ved å bruke ekstra tid på å ta jegerprøven istedenfor.
Må vandelen være helt plettfri? Altså uten små ting som egentlig ikke hadde hatt betydning?
Regner med de stiller visse krav til hvem som får lov å bære\eige et våpen. Om man har noe på vandelen, blir det vel en vurderingsak fra politijuristen om man for innvilget våpensøknaden.
Trådstarter: Hvor i våpenforskriftene står det unntaket du prater om? Jeg søkte på skadedyr og fant noe som motstrider den opprinnelige påstanden din.
§ 2-11. Erverv av skytevåpen til utryddelse av skadedyr og jakt på sel

Tillatelse til erverv av skytevåpen til utryddelse av skadedyr og til jakt på sel kan bare gis til personer som kan dokumentere en våpenopplæring som politiet finner tilfredsstillende.

Det bør vanligvis ikke gis tillatelse til erverv av skytevåpen til utrydding av skadedyr i strøk hvor faren for skyteulykker vil være stor. Ervervstillatelse gis i slike tilfelle bare hvor søkeren kan godtgjøre et klart behov.

Det gis kun ervervstillatelse for våpen som etter viltlovgivningen lovlig kan brukes på den type dyr som ønskes avlivet.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-1...9722.html#2-11
Hm... kanskje dette skal prøves ut, kunne tenkt meg en salongrifle på hytta.
Iom. at jeg har et rent rulleblad skulle jeg vel klare dette.

Bra post ProtoZ. Takk.
Sitat av Nichotin
Trådstarter: Hvor i våpenforskriftene står det unntaket du prater om? Jeg søkte på skadedyr og fant noe som motstrider den opprinnelige påstanden din.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-1...9722.html#2-11
Vis hele sitatet...
Jeg var heller ikke klar over dette før jeg tok jegerprøven. Der ble jeg fortalt av offentlig godkjent kursholder at man kunne erverve .22 LR våpen for utryddelse av skadedyr, uten jegerprøven. Jeg prøvde å finne frem noe håndfast å vise til i våpenloven, men fant det ikke. Kanskje det står i ett av rundskrivene. Men dere skal ikke tvile på at jeg har rett.

Jeg innser i ettertid at det kanskje var feil å poste på vanlig diskusjon, mod. kan flytte den til undergrunnen(?)

edit: ergerlige leif..
Sist endret av ProtoZ; 2. november 2007 kl. 15:34.
Ringte på politistasjonen her og hørte. Fikk beskjed om at jeg kunne spare meg en søknad om jeg ikke kunne dokumentere våpenopplæring av noe slag.
Dette gjaldt også selv om det var en .22 salongrifle. Eneste du får lov å leke deg med på hytta uten våpenopplæring er luftgæver ifølge oppegård lensmanskontor.
Sitat av mp34567
Ringte på politistasjonen her og hørte. Fikk beskjed om at jeg kunne spare meg en søknad om jeg ikke kunne dokumentere våpenopplæring av noe slag.
Dette gjaldt også selv om det var en .22 salongrifle. Eneste du får lov å leke deg med på hytta uten våpenopplæring er luftgæver ifølge oppegård lensmanskontor.
Vis hele sitatet...
Det sier de fordi de ikke liker at folk har våpen. Om du vil ha et ærlig svar må du ringe til en politijurist, de gir ærlige svar. Dessuten er det ikke ditt lokale lensmannskontor som gjennomgår søknaden. Mener den blir sendt til behandlig i Odda, ihvertfall her fra Bergen.
Som jeg ser dette er det ikke et smutthull" men egentlig bare en opplysning om faktum som har lagt i dagen så lenge jeg kan huske...
Så lenge man har ok vandel, kan man enkelt skaffe seg det meste av våpen, dog er det enkelte restriksjoner her i norge...

En bekjent av meg skulle på død og liv ha seg en rifle ( tYpe liten kanon ) etter at han lom hjem fra bosnia for 4+ år siden...
Han hadde jo da selfølgelig våpenkort, og tillatelse på div. men for å få den sinnsyke riflen ( 0.300winmag? elns? ) så skrev han at han skulle på bjørne jakt i canada (!)

Han har aldri, før eller siden vært i canada, men sjekker de det? tror ikkje de har simultankapasitet nok.. Forøvrig var riflen altfor kraftig til noe vettig bruk, vondt var det å skyte med den, og når ha lå i skauen noen km fra landsfengslet og fyrte av tre skudd, ble det full utrykninh jo bare å pakke og kjøre hjem..

Vandrer litt Ot, men poenget er at har du vandel iorden så kan du nok skaffe deg endel våpen her i norge, husker det ble krysset/skrevet øvelsesskyting på søknad om .22 før..

Tror dette duger fremdeles, men har ikke sjekka idag.. Men meld deg inn i skyteklubb, det er gøy, sosialt og da blir stortsett alt enklere Good luck, just shoot duck
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det virker på tråden din som dette er noe du har prøvd selv, og som mange har prøvd med hell. Men det viser seg senere at dette bare er noe en random kursholder fortalte deg. Er det korrekt?
I så fall burde du opplyse om det i innledningen.
Sitat av Nichotin
Hvem som helst kan ikke det. De sjekker fremdeles vandel, forskjellen er at du ikke har jegerprøven og kan skrive "jakt" istedenfor "skadedyr". De samme personene som ville fått våpen med denne guiden kunne fått det ved å bruke ekstra tid på å ta jegerprøven istedenfor.
Vis hele sitatet...
Som sagt er ervervelsen ikke ubetinget.

Sitat av Unikp3
Som jeg ser dette er det ikke et smutthull" men egentlig bare en opplysning om faktum som har lagt i dagen så lenge jeg kan huske...
Så lenge man har ok vandel, kan man enkelt skaffe seg det meste av våpen, dog er det enkelte restriksjoner her i norge...

En bekjent av meg skulle på død og liv ha seg en rifle ( tYpe liten kanon ) etter at han lom hjem fra bosnia for 4+ år siden...
Han hadde jo da selfølgelig våpenkort, og tillatelse på div. men for å få den sinnsyke riflen ( 0.300winmag? elns? ) så skrev han at han skulle på bjørne jakt i canada (!)

Han har aldri, før eller siden vært i canada, men sjekker de det? tror ikkje de har simultankapasitet nok.. Forøvrig var riflen altfor kraftig til noe vettig bruk, vondt var det å skyte med den, og når ha lå i skauen noen km fra landsfengslet og fyrte av tre skudd, ble det full utrykninh jo bare å pakke og kjøre hjem..

Vandrer litt Ot, men poenget er at har du vandel iorden så kan du nok skaffe deg endel våpen her i norge, husker det ble krysset/skrevet øvelsesskyting på søknad om .22 før..

Tror dette duger fremdeles, men har ikke sjekka idag.. Men meld deg inn i skyteklubb, det er gøy, sosialt og da blir stortsett alt enklere Good luck, just shoot duck
Vis hele sitatet...

I mangel på et bedre ord brukte jeg "smutthull".

OT: 700 nitro express http://en.wikipedia.org/wiki/.700_Nitro_Express er det råeste man kan få tak i Norge mener jeg. Kan tenke meg at med norske avgifter koster det mellom 50-100 spenn hver gang på klemmer på avtrekkeren.
Sist endret av ProtoZ; 2. november 2007 kl. 16:40.
Frister med lovlig våpen, men har nok ingen sjanse til å erverve det
Syns denne tråden er upassende siden folk utelukkende kan gjøre det for å skaffe seg våpen man kan gjøre noe straffbart med på en relativt enkel måte uten å ha noen kunskaper om våpen og om hvor mye man burde respektere at det kan ta liv av mennesker. Hvis man er så redd for sin egen sikkerhet burde man ikke misbruke smutthull i loven for å få seg et gevær.
Sitat av z0p
Det virker på tråden din som dette er noe du har prøvd selv, og som mange har prøvd med hell. Men det viser seg senere at dette bare er noe en random kursholder fortalte deg. Er det korrekt?
I så fall burde du opplyse om det i innledningen.
Vis hele sitatet...
Random og random... Kursholder er offentlig godkjent og må kjenne våpenloven, viltloven++. Jeg har selv sett rundskrivet/loven, men finner ikke dette igjen.

Jeg kjenner noen som har gjort det, ja.
Den vitale delen du nevner, kalles for et sluttstykke. Uten den får man rett å slett ikke skutt, så det er fint du nevner at våpenet og sluttstykket må oppbevares hver for seg.

Eller så er jo .22 ikke det kraftigste kaliberer på jord, men man burde vite at de er farlige opptil 1,5 km, så tenk deg om før du flyr rundt å leker rambo i skogen.

(cal .22 er det samme som skiskytterene bruker)
Sist endret av 3RD; 2. november 2007 kl. 16:14.
er idiotisk korleis noen av dere ser på våpen.. å bruke det smutthullet for å skaffe våpen sier bare noe om kor lite respekt dere har for våpen. vis det er å skyte på blink dere skal så finnes det luftvåpen som er mer en kraftig nok til den bruken. vis noen her tror at cal. 22 ikkje er så farlig så kan eg si at den går tvers gjennom skallen din og har heller ingen problemer med å være like skadelig som f.eks 9mm og andre håndvåpen. det er nettopp pga dere det finnes lover mot å eie våpen, det er ikke leketøy!
Sitat av mythos87
er idiotisk korleis noen av dere ser på våpen.. å bruke det smutthullet for å skaffe våpen sier bare noe om kor lite respekt dere har for våpen. vis det er å skyte på blink dere skal så finnes det luftvåpen som er mer en kraftig nok til den bruken. vis noen her tror at cal. 22 ikkje er så farlig så kan eg si at den går tvers gjennom skallen din og har heller ingen problemer med å være like skadelig som f.eks 9mm og andre håndvåpen. det er nettopp pga dere det finnes lover mot å eie våpen, det er ikke leketøy!
Vis hele sitatet...
Idiotisk syn på våpen fordi man deler informasjon som tilrettelegger for Ola Nordmann?
Det er ingen som impliserer at våpen er leketøy. Derimot får du det til å se ut som om luftvåpen er leketøy, det er det absolutt ikke.

Alle de som kan erverve våpen lovlig her i Norge er myndig, dvs voksne mennesker som må ta ansvar for sine egne handlinger.
.22 kaliber er ikke noe man har mye moro av uansett.

Vil folk virkelig ha våpen, så får de tak i dem uten noen søknad.
Sitat av Grimdoc
.22 kaliber er ikke noe man har mye moro av uansett.

Vil folk virkelig ha våpen, så får de tak i dem uten noen søknad.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant, men da blir det plutselig ikke lovlig lenger.
Sitat av thomasf
Syns igrunn dette var litt drøyt. Greit nok at vi har en undergrunn på detteforumet der vi prater om ulovlige rusmidler, infiltrasjon, hacking etc., men å vise folk hvordan de kan skaffe seg skytevåpen syns jeg ble litt i meste laget. For alt du (trådstarter) vet, kan en eller annen galning her inne på forumet følge denne guiden og begynne å skyte rundt seg på en skolegård eller lignende. Greit nok at om man vil skaffe seg et skytevåpen så er det lett med det rette miljøet rundt seg, og mange visste sikkert om denne eller lignende fremgangsmåter for å skaffe seg våpen, men fortsatt. Syns det er direkte umoralsk å vise folk hvordan de kan skaffe seg dødlige våpen.

Jaja, litt mamma typ. moralpreike her, men det er min mening.
Vis hele sitatet...




Min kommentar er til den understrekete setningen:
Å kalle skytevåpen i kaliber .22 for dødelige, er vel litt å ta i. Du skal være en god skytter skal du drepe noen med det. Veit om minst en hendelse;

da en skiskytter ankom mål, satte rifla ned på bakken foran seg, BOM, skuddet gikk av rett opp unnder haka. Det stoppa antagelig med en gang det råkte ben. Han fikk ingen alvorlige skader.

Det var jo selvsagt ikke mantlede kuler, men alikkevel da!
Delvis enig i mange her. Dette smutthullet er veldig alvorlig. Det er en grunn til at Norge ikke er helt texas på dette området, og det er pga disse lovene. Det er jo bra at du poster denne tråden, for da blir hullene tettet som Nicho sier, men allikevel så syns jeg det er litt på kanten. Vurderer å tipse politiet om dette, så ser vi om smutthullet blir tettet.

Nicho, usikker på hva du mener, men salonggevær er heavy shit. Det kan drepe et mennske på minst en km avstand.. =)
Sitat av valle_vendetta
Min kommentar er til den understrekete setningen:
Å kalle skytevåpen i kaliber .22 for dødelige, er vel litt å ta i. Du skal være en god skytter skal du drepe noen med det. Veit om minst en hendelse;

da en skiskytter ankom mål, satte rifla ned på bakken foran seg, BOM, skuddet gikk av rett opp unnder haka. Det stoppa antagelig med en gang det råkte ben. Han fikk ingen alvorlige skader.

Det var jo selvsagt ikke mantlede kuler, men alikkevel da!
Vis hele sitatet...
Du har desverre ikke peiling på hva du snakker om. .22 er dødelig opp til 2000 meter og .22 magnum er dødelig opp til 3000 meter. Han skiskytteren var heldig, men bra idiot i og med at han gikk med patron i kammert. Mener at skiskyttere skyter med reduserte ladninger. Dessuten har skiskyttervåpen mulighet til å lukke løpsmunningen for å ikke få snø i løpet og redusere skadeomfang ved vådeskudd.
Sist endret av ProtoZ; 3. november 2007 kl. 19:09.
Sitat av ProtoZ
Du har desverre ikke peiling på hva du snakker om. .22 er dødelig opp til 2000 meter og .22 magnum er dødelig opp til 3000 meter. Han skiskytteren var heldig, men bra idiot i og med at han gikk med patron i kammert. Mener at skiskyttere skyter med reduserte ladninger. Dessuten har skiskyttervåpen mulighet til å lukke løpsmunningen for å ikke få snø i løpet og redusere skadeomfang ved vådeskudd.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at sikkerhetsavstand .22 LR er 2000m? Det betyr ikke at det er dødelig på disse avstandene.

edit: >Bruker skiskyttere reduserte ladninger? Må være svært vind og vær følsomme da, siden normale 22 ladninger synker ca 30cm pr 100m.
Sist endret av valle_vendetta; 3. november 2007 kl. 20:35.
Sitat av valle_vendetta
Jeg mener at sikkerhetsavstand .22 LR er 2000m? Det betyr ikke at det er dødelig på disse avstandene.

edit: >Bruker skiskyttere reduserte ladninger? Må være svært vind og vær følsomme da, siden normale 22 ladninger synker ca 30cm pr 100m.
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsavstanden er satt på 2000 meter fordi innenfor denne grensen er det mulig å drepe et menneske. Prosjektilet kan nok gå en del lenger, men den dødelige gjennomslagskraften frafaller på 2000 meter.

De redusserte ladningene er jeg som sagt ikke sikker på, noen som vet?
Til dere som tviler på dødligheten av en .22cal LF. Jeg eier selv to helt lovlige, registrerte .22 cal LF rifler som jeg bruker til konuranseskyting. Disse kan skyte pressist (da snakker vi om samling innenfor omkretsen av en fem'er) på over 300 meter, og fortsatt pentrere en GOD DEL materiale som er minst like hardt som en menneskekropp. Det eneste er at prosjektilene er svært følsome for vind , og dermed mister en del nøyaktighet på dette. Til de som tror på den tåplige påstanden om at .22 ikke tar liv ved skudd mot hode på kloss hold så er dette bare bull****. De tilfellene man hører om folk som overlever slikt er fordi de har hatt sinnskt flaks og prosjektilen har truffen en har del av kraniet. dermed har prosjektilen fulgt kraniet, og dermed ikke nådd hjernen. Sjansen for dette er utrolig lav men det intreffer.
Sitat av adrianG
Til dere som tviler på dødligheten av en .22cal LF. Jeg eier selv to helt lovlige, registrerte .22 cal LF rifler som jeg bruker til konuranseskyting. Disse kan skyte pressist (da snakker vi om samling innenfor omkretsen av en fem'er) på over 300 meter, og fortsatt pentrere en GOD DEL materiale som er minst like hardt som en menneskekropp. Det eneste er at prosjektilene er svært følsome for vind , og dermed mister en del nøyaktighet på dette. Til de som tror på den tåplige påstanden om at .22 ikke tar liv ved skudd mot hode på kloss hold så er dette bare bull****. De tilfellene man hører om folk som overlever slikt er fordi de har hatt sinnskt flaks og prosjektilen har truffen en har del av kraniet. dermed har prosjektilen fulgt kraniet, og dermed ikke nådd hjernen. Sjansen for dette er utrolig lav men det intreffer.
Vis hele sitatet...
i second that emotion.
Selv en sprettert kan drepe!

Raner-kit:

http://www.rimfiresports.com/graphics/00000001/ruger-cover.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom hovedformålet med å eige et våpen er å drepe, så ville eg nok godt for noko anna enn 22 kaliber. For ja, det kan drepe, men du er ikkje garantert å drepe, spesielt over lengre avstander.

Skal en bli leigemorder vil eg anbefale kraftigere skyts...
Sitat av vidarlo
Dersom hovedformålet med å eige et våpen er å drepe, så ville eg nok godt for noko anna enn 22 kaliber. For ja, det kan drepe, men du er ikkje garantert å drepe, spesielt over lengre avstander.

Skal en bli leigemorder vil eg anbefale kraftigere skyts...
Vis hele sitatet...
exploding 22 caliber pellet

Refine product results for: 22. cal explosive

kraftig nok?

22 cal. telefon gønner

Bevis på at det er vanskelig å treffe...
Sist endret av Turbolego; 3. november 2007 kl. 23:39.
Sitat av vidarlo
Dersom hovedformålet med å eige et våpen er å drepe, så ville eg nok godt for noko anna enn 22 kaliber. For ja, det kan drepe, men du er ikkje garantert å drepe, spesielt over lengre avstander.

Skal en bli leigemorder vil eg anbefale kraftigere skyts...
Vis hele sitatet...
OT: Léon: "The rifle is the first weapon you learn how to use, because it lets you keep your distance from the client. The closer you get to being a pro, the closer you can get to the client. The knife, for example, is the last thing you learn."
hvis man skal sikkert og effektivt skal ta knekken på noen må man nermere kalibre brukt til elgjakt, selv om man kan drepe med .22 cal hvis man treffer skikkelig.
For det første, ja, 22. er dødelig på mellom 1000m - 2000m avstand. For det andre, 22. til skadedyr? Jeg ser det for meg... Gamlefar løper rundt på hytta med en 22. rifle og sikter ned i bakken for å ta rotta... I skytterlaget jeg skyter i, bruker vi 22. siden vi er aspiranter og går over til 6.5 når vi er klare for det/går opp i R/ER (Rekrutt, Eldre Rekrutt). Det er derfor ikke det kraftigste man kan få tak i av skytevåpen.

Om guiden, så er det greit nok at det blir lagt ut metoder for å få tak i 22. på lovlige måter, men jeg ser ikke helt poenget, om man ikke skal jakte eller skyte konkurranser. Og om du først skal ha et gevær, så anbefaler jeg at du får trening i det, så det er vel kanskje ikke så dumt å ta jegerprøven eller bli medlem i et skytterlag?

valle_vendetta: Det virker som om du har null peiling på det du snakker om. Selvfølgelig er 22. dødelig. Det er over hodet ikke å ta i, når man snakker om skytevåpen som kan skade mennesker på over 1km avstand. Om du treffer de riktige stedene så er det en selvfølge at man kan dø. Men som Vidarlo sa, om man skal bli hitman, burde man vel gå for noe litt kraftigere.
Sitat av Gisse
For det første, ja, 22. er dødelig på mellom 1000m - 2000m avstand. For det andre, 22. til skadedyr? Jeg ser det for meg... Gamlefar løper rundt på hytta med en 22. rifle og sikter ned i bakken for å ta rotta... I skytterlaget jeg skyter i, bruker vi 22. siden vi er aspiranter og går over til 6.5 når vi er klare for det/går opp i R/ER (Rekrutt, Eldre Rekrutt). Det er derfor ikke det kraftigste man kan få tak i av skytevåpen.

Om guiden, så er det greit nok at det blir lagt ut metoder for å få tak i 22. på lovlige måter, men jeg ser ikke helt poenget, om man ikke skal jakte eller skyte konkurranser. Og om du først skal ha et gevær, så anbefaler jeg at du får trening i det, så det er vel kanskje ikke så dumt å ta jegerprøven eller bli medlem i et skytterlag?

valle_vendetta: Det virker som om du har null peiling på det du snakker om. Selvfølgelig er 22. dødelig. Det er over hodet ikke å ta i, når man snakker om skytevåpen som kan skade mennesker på over 1km avstand. Om du treffer de riktige stedene så er det en selvfølge at man kan dø. Men som Vidarlo sa, om man skal bli hitman, burde man vel gå for noe litt kraftigere.
Vis hele sitatet...
Det finnes en bråte med skadedyr som man kan ta livet av uten at man trenger å kontakte kommunen. Det finnes også en del man må kontakte kommunen for å få løyve.
Husker i farten ikke spesiellt mange av artene, men en type måke er visst nevnt og mår.
Sist endret av ProtoZ; 4. november 2007 kl. 02:08.
Jah, valle, dette kan du virkelig ikke. .22 brukes ofte til å avlive dyr som elg når de er døende, fordi dette er et jævlig sterkt våpen. Dette dreper lett på 2000 m avstand hvis du treffer riktig.
Sitat av max-mekka
Jah, valle, dette kan du virkelig ikke. .22 brukes ofte til å avlive dyr som elg når de er døende, fordi dette er et jævlig sterkt våpen. Dette dreper lett på 2000 m avstand hvis du treffer riktig.
Vis hele sitatet...
Det var vel å dra det litt langt over på den andre siden av skalaen igjen. "Jævelig" kraftig er det ikke i forhold til andre vanlige jaktkalibere. Jeg kan aldri tenke meg noen som avliver elgen med .22, det blir direkte dyreplageri. Da er det bedre å bruke en kniv på strupen.

edit: leif
Sist endret av ProtoZ; 4. november 2007 kl. 02:24.
Sitat av max-mekka
Jah, valle, dette kan du virkelig ikke. .22 brukes ofte til å avlive dyr som elg når de er døende, fordi dette er et jævlig sterkt våpen. Dette dreper lett på 2000 m avstand hvis du treffer riktig.
Vis hele sitatet...
For å "treffe rikig" er det best å ta en jegerprøve samt en del trening med instruktør...
Og etter en jegerprøve kan man skaffe kraftigere skyts!
Sitat av Turbolego
For å "treffe rikig" er det best å ta en jegerprøve samt en del trening med instruktør...
Og etter en jegerprøve kan man skaffe kraftigere skyts!
Vis hele sitatet...
Helt klart, jegerprøven anbefales på det varmeste. Man kan kjøpe mye kult etter noen kvelder med foredrag og en prøve.
Til dere som skal ta jegerprøven, belag dere på å lese mye tørt materiale! Jeg strøk første gangen jeg tok prøven når de hadde runde nummer 2 så var jeg på ferie. Har aldri orket å ta det opp igjen, den boken er for drøy
Sitat av ProtoZ
Det var vel å dra det litt langt over på den andre siden av skalaen igjen. "Jævelig" kraftig er det ikke i forhold til andre vanlige jaktkalibere. Jeg kan aldri tenke meg noen som avliver elgen med .22, det blir direkte dyreplageri. Da er det bedre å bruke en kniv på strupen.

edit: leif
Vis hele sitatet...
Du får det ikke inn? en .22 LR er en killer. Dreper en elg lett. Og bruke kniv på strupen hans? Haha, jeg ler. Prøv selv å se hva som er mest effektivt du

Edit: Det er visst tydeligvis det du ikke skjønner, at denne tråden er ganske ille, nettopp fordi .22 LR er livsfarlig. Det er et VÅPEN, og dette er farlig. .22 LR er dødelig for mennesker og dyr, samt elg.
Sist endret av bendiks; 4. november 2007 kl. 18:43.
Sitat av mathfjeld
Til dere som skal ta jegerprøven, belag dere på å lese mye tørt materiale! Jeg strøk første gangen jeg tok prøven når de hadde runde nummer 2 så var jeg på ferie. Har aldri orket å ta det opp igjen, den boken er for drøy
Vis hele sitatet...
Boken er helt grei, helt til det kommer til å gjenkjenne alle de forskjellige fugleartene

Prøven er lett, du må bare se over at du ikke gjør noen slurvefeil, og alltid huske på sikkerhet først. Da har du nesten bestått alt.
Dødelig på 2000 meter? en 22.? Har vanskelig for å tro det, og det ser det ut til at flere andre også har:
http://yarchive.net/gun/maximum_range.html
While acknowledging that people have been killed by mere taps to the
temple, the numbers in this case just don't add up. I decided to
run a ballistic calculation on a .22. I've used numbers from
Remington high velocity .22 ammo fired from my Model 55 match rifle.
Stingers, et al, will be faster but the bullet is lighter. Ballistic
coefficient taken from the Speer book for a 40 gr .22 hornet bullet.
#From Frenchu's BALISTIC program:
Vis hele sitatet...

Kode

                                .22 cal bullet
                       (Calculated using Ingalls' table)
      Bullet Weight .........  40 grains   Bullet Caliber ........ 0.224
      Sectional Density ..... 0.114        Coefficient of Form ... 0.791
      Effective Bal. Coeff... 0.144        Bal. Coeff. at STP .... 0.144
      Cross wind ............ 10.0 m.p.h.  Altitude .............. 0    Ft.
      Atmospheric pressure .. 30.00 in.    Temperature ........... 60.0 F

    Range  Velocity  Energy   Momentum  Mx. Ord. Defl.   Drop   Lead   Time
    yards   f.p.s.   ft-lb.   lb.-sec.    in.     in.     in.  in/mph  sec.
       0     1000      88.8    0.1776     0.0     0.0     0.0    0.0   0.000
     239      771      52.8    0.1370    32.8    18.8   120.3   14.5   0.824
     478      611      33.1    0.1085   169.2    76.9   577.2   32.9   1.871
     717      484      20.8    0.0860   493.9   183.3  1568.1   56.2   3.192
     956      383      13.1    0.0681  1146.7   350.7  3402.4   85.5   4.860
    1195      304       8.2    0.0540  2370.1   595.1  6563.6  122.6   6.966
Note that the program would not let me do a calculation out to a mile.
1195 yards is the program limit for this version. Linearly extrapolating
to 1760 yards (1 mile) puts the velocity at about 200 fps. I believe these
calculations to be conservative, considering that they are at the limit
of the ballistic algorithm built into BALISTIC.
Vis hele sitatet...
Hallo - vi snakker 300fps på ca 1km. Husker jeg ikke helt feil, så er det hastigheten en PAINTBALL går med, så hvordan i HEITESTE skal den kunne drepe på 2000 meter? For ikke å si - i det hele tatt å komme så langt?
Sist endret av atomet; 4. november 2007 kl. 21:00.
Sitat av atomet
Dødelig på 2000 meter? en 22.? Har vanskelig for å tro det, og det ser det ut til at flere andre også har:
http://yarchive.net/gun/maximum_range.html

Kode

                                .22 cal bullet
                       (Calculated using Ingalls' table)
      Bullet Weight .........  40 grains   Bullet Caliber ........ 0.224
      Sectional Density ..... 0.114        Coefficient of Form ... 0.791
      Effective Bal. Coeff... 0.144        Bal. Coeff. at STP .... 0.144
      Cross wind ............ 10.0 m.p.h.  Altitude .............. 0    Ft.
      Atmospheric pressure .. 30.00 in.    Temperature ........... 60.0 F

    Range  Velocity  Energy   Momentum  Mx. Ord. Defl.   Drop   Lead   Time
    yards   f.p.s.   ft-lb.   lb.-sec.    in.     in.     in.  in/mph  sec.
       0     1000      88.8    0.1776     0.0     0.0     0.0    0.0   0.000
     239      771      52.8    0.1370    32.8    18.8   120.3   14.5   0.824
     478      611      33.1    0.1085   169.2    76.9   577.2   32.9   1.871
     717      484      20.8    0.0860   493.9   183.3  1568.1   56.2   3.192
     956      383      13.1    0.0681  1146.7   350.7  3402.4   85.5   4.860
    1195      304       8.2    0.0540  2370.1   595.1  6563.6  122.6   6.966


Hallo - vi snakker 300fps på ca 1km. Husker jeg ikke helt feil, så er det hastigheten en PAINTBALL går med, så hvordan i HEITESTE skal den kunne drepe på 2000 meter? For ikke å si - i det hele tatt å komme så langt?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe konkrete kilder på det jeg sier, men jeg veit det, og fattern jobber i Norges jeger- og fiskeforbund, snakket med han om akkurat denne tråden, og han har faktisk peil. .22 ER dødelig på 2000 meters avstand, men selvfølgelig bare hvis du treffer riktig. Og du må også huske at en paintballkule er av plastik og er mye større enn en kule.
Sitat av max-mekka
Du får det ikke inn? en .22 LR er en killer. Dreper en elg lett. Og bruke kniv på strupen hans? Haha, jeg ler. Prøv selv å se hva som er mest effektivt du

Edit: Det er visst tydeligvis det du ikke skjønner, at denne tråden er ganske ille, nettopp fordi .22 LR er livsfarlig. Det er et VÅPEN, og dette er farlig. .22 LR er dødelig for mennesker og dyr, samt elg.
Vis hele sitatet...
Skyter du elg med .22 blir du fratatt jegerlisensen. Det står i viltloven at det er lov å skyte vilt opp til en hares størrelse, men ikke hare med .22. Kniv mot strupen er humant, det samme med skudd i bryst, eller nådeskudd til hodet med et passende kaliber med riktig joul.

Våpenet er farlig, det stemmer. Ikke drit deg ut, sjekk fakta og les postene før du svarer.


Sitat av atomet
Dødelig på 2000 meter? en 22.? Har vanskelig for å tro det, og det ser det ut til at flere andre også har:
http://yarchive.net/gun/maximum_range.html

Kode

                                .22 cal bullet
                       (Calculated using Ingalls' table)
      Bullet Weight .........  40 grains   Bullet Caliber ........ 0.224
      Sectional Density ..... 0.114        Coefficient of Form ... 0.791
      Effective Bal. Coeff... 0.144        Bal. Coeff. at STP .... 0.144
      Cross wind ............ 10.0 m.p.h.  Altitude .............. 0    Ft.
      Atmospheric pressure .. 30.00 in.    Temperature ........... 60.0 F

    Range  Velocity  Energy   Momentum  Mx. Ord. Defl.   Drop   Lead   Time
    yards   f.p.s.   ft-lb.   lb.-sec.    in.     in.     in.  in/mph  sec.
       0     1000      88.8    0.1776     0.0     0.0     0.0    0.0   0.000
     239      771      52.8    0.1370    32.8    18.8   120.3   14.5   0.824
     478      611      33.1    0.1085   169.2    76.9   577.2   32.9   1.871
     717      484      20.8    0.0860   493.9   183.3  1568.1   56.2   3.192
     956      383      13.1    0.0681  1146.7   350.7  3402.4   85.5   4.860
    1195      304       8.2    0.0540  2370.1   595.1  6563.6  122.6   6.966


Hallo - vi snakker 300fps på ca 1km. Husker jeg ikke helt feil, så er det hastigheten en PAINTBALL går med, så hvordan i HEITESTE skal den kunne drepe på 2000 meter? For ikke å si - i det hele tatt å komme så langt?
Vis hele sitatet...
Fps er ikke alt, massen (joul) har også noe å si for gjennomslagskraften. Du vil ikke bli truffet av en kanonkule og gå fra det i live selv om den har lav fps (bare for å lage et bilde). Det var en dame som ble truffet i øyet av et haggel en på størrelse med med et lite knappenålshode på 20-30 meter om jeg ikke husker feil, hun døde momentant. Sikkerhetsavstand for hagle er vekten på hagglet i gram x 100. Har du et svært haggel på 3 gram, så er avstanden 300 meter.

Sikkerhetsgrensen har jeg ikke testet ut enda, tviler på du vil stille opp? Den er satt som et sikkerhetstiltak for at ikke Darwin sin teori ikke skal gå sin gang.
Sist endret av ProtoZ; 4. november 2007 kl. 23:17.
Sitat av ProtoZ
Skyter du elg med .22 blir du fratatt jegerlisensen. Det står i viltloven at det er lov å skyte vilt opp til en hares størrelse, men ikke hare med .22. Kniv mot strupen er humant, det samme med skudd i bryst, eller nådeskudd til hodet med et passende kaliber med riktig joul.

Våpenet er farlig, det stemmer. Ikke drit deg ut, sjekk fakta og les postene før du svarer.


Vis hele sitatet...
Sa jeg at man skyter elg med det? Nei, jeg foreslår at du leser postene og ikke driter deg ut. Man AVLIVER elg med .22, om det er lovlig? Nei, det er det ikke, det har du rett i, og det har jeg heller ikke sagt det er, men det brukes ofte av "lokalfolk". Og hvis du bruker huet ditt, og tenker deg litt om før du driter deg ut, så kan man faktisk tenke seg hva som er best å avlive med, en kniv eller et skudd i huet. Å snitte strupen på en elg er ikke så jævlig lett, men siden du absolutt insisterer på at det er den mest "humane" måten, så har du vel gjort det selv? At avliving med kniv er humant på storvilt er vel det mest dustete jeg har hørt på lenge. Du drasser vel med deg en diger machete da eller? Nei, å avlive storvilt med kniv er ikke mer humant enn å avlive med våpen som dreper kontant, istedet for å slite i stykker strupen til elgen med en kniv. Man avliver heller ikke et døende dyr i brystet, det gjør man i hodet.

Foreslår at du skjekker fakta før du poster og driter deg mer ut jeg.