Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1187
Learning by doing
Undef's Avatar
heihei!

fikk min gave fra Kina som ikke kostet allverden, denne saken skal gjøre det mulig å få informasjon gjennom IDE til S-ATA, dette fungerte ikke veldig bra, så jeg må nok koble opp 2004-modellen for å lese av hva som er på denne...

Hovedsaken er at:
- kan man bruke IDE på dagens pcer? Jeg vet at noen BIOSer klarer dette, men ikke alle.

- finnes det noen mulighet (på nyere maskiner) å bruke dette?

- jeg er like ivrig på svar! noen av dere har sikkert 20 + sånne disker hjemme
Vel, hvis du finner deg et kontrollerkort for PATA så kan du helt fint bruke det på nyere hardware.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
IDE er utdatert. Det er fortsatt trivielt å få lest av data fra IDE-disker, fordi det finst mykje maskinvare som kan gjere det, og som folk har, eller som kan kjøpast nytt. Men ingen tenkande organismer vil tenke på å ta i bruk IDE på nye ting, med mindre det er snakk om heilt spesielle applikasjoner - og sjøl da tviler eg.
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
for denne jeg har bestilt fra Kina skal gjøre dette, det skal lyse grønt når det fungerer og rødt når det ikke fungerer. den står på slave og lyster ikke :L neste ting jeg skal er å åpne bios og sjekke om jeg kan gjøre dette

dette funget overhode ikke prøvde med forskjellige ting som et CD-rom og floppy-rom, men jeg fikk ikke kontakt med verken HK eller OS, tilbake til 2004 og kjøre litt der.
Noen som vet hva forrige generasjons Skjermkort-slot het? (dagens heter jo PCI-E 16x
)
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Undef Vis innlegg
for denne jeg har bestilt fra Kina skal gjøre dette, det skal lyse grønt når det fungerer og rødt når det ikke fungerer. den står på slave og lyster ikke :L neste ting jeg skal er å åpne bios og sjekke om jeg kan gjøre dette

dette funget overhode ikke prøvde med forskjellige ting som et CD-rom og floppy-rom, men jeg fikk ikke kontakt med verken HK eller OS, tilbake til 2004 og kjøre litt der.
Noen som vet hva forrige generasjons Skjermkort-slot het? (dagens heter jo PCI-E 16x
)
Vis hele sitatet...
Forige generasjon PCI het vel bare PCI. Så vidt jeg vet
http://www.naplestech.com/shopcart/images/pc_slots.gif
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zendium Vis innlegg
Forige generasjon PCI het vel bare PCI. Så vidt jeg vet
Vis hele sitatet...
nå er det ikke forgjengeren til pci-e han spørr etter heller da

forige generasjons skjermkort interface heter agp
Sitat av Frufsa Vis innlegg
nå er det ikke forgjengeren til pci-e han spørr etter heller da

forige generasjons skjermkort interface heter agp
Vis hele sitatet...
Og før det igjen PCI, og før det igjen VLB, MCA, EISA eller ISA, dog så jeg vel aldri skjermkort på ISA eller EISA.
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
noen som har et sted jeg kan få tak i disse kortene? eller på jeg gamble på loppemarked?
hadde vært rått å kjørt en 2004 pc, ikke alt for bra/dårlig, men fungerer til word dokumenter osv.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765873
fant denne, tilfeldig eller hva?
Sitat av Undef Vis innlegg
noen som har et sted jeg kan få tak i disse kortene? eller på jeg gamble på loppemarked?
hadde vært rått å kjørt en 2004 pc, ikke alt for bra/dårlig, men fungerer til word dokumenter osv.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765873
fant denne, tilfeldig eller hva?
Vis hele sitatet...

Hva med å bare kjøpe deg en hel PC fra 2004 \ 1999 \ 1992 \ 1984 på qxl \ finn for et par lapper.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er veldig rørende å se at dagens unge er nostalgiske over maskiner som vi bare for et par år siden syntes var top notch. Rundt 2000-tallet var vi nostalgiske over gamle Sun og SGI-arbeidsstasjoner. Good times.
Enig med Tias!
Har noen gamle SGi'er stående.. Indy og O2. Husker jeg drømte og sikla over de der på 90' tallet...
Sitat av nZaal Vis innlegg
Enig med Tias!
Har noen gamle SGi'er stående.. Indy og O2. Husker jeg drømte og sikla over de der på 90' tallet...
Vis hele sitatet...
Hadde selv en kunde som skulle kvitte seg med en Origin 2000, han lurte på om jeg ville ha, men den var litt drøy å ta med seg hjem...
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er veldig rørende å se at dagens unge er nostalgiske over maskiner som vi bare for et par år siden syntes var top notch. Rundt 2000-tallet var vi nostalgiske over gamle Sun og SGI-arbeidsstasjoner. Good times.
Vis hele sitatet...
Man trenger riktignok bare mimre i noen få minutter før man husker hvor "crappy" og tidkrevende alt det gamle vrakgodset var, så det får bli med minnene. Datatiden før enkle løsinger fra internett har nok lært meg ting ingen av de som begynner med data nå vil gjøre, men personlig synes jeg gammel hardware er huff. Nå skal jeg selvfølgelig ikke se bort fra at jeg muligens har minst 2 eller 3 maskiner med hardware som var gammel allerede i 2004

Og 20 kilo med PATA-disker på en hylle.
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
jeg har selv 6 disker med PATA-disker foran pcen + CD-rom, jeg har ikke noen mulighet for å bruke disse før jeg får i gang 2004 modellen