Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 5356
Jeg har alltid vært for at man skal vise til forskning osv hvis man skal diskutere ting en ikke kan komme frem til ved ren fornuft alene. Når det kommer til narkotika og skader greier jeg ikke det.

Flertallet her vil mene at hasj er mindre skadelig enn alkohol. Dere slenger rundt forskning som virker overbevisende.. Men har dere tenkt på at de samme rapportene også rangerer heroin og amfetamin under alkohol? Noen av rapportene ser på skader på samfunnet, men langt ifra alle, så dette er ikke et godt motargument. Grunnen er vel enkelt og greit at verken hasj, heroin eller amfetamin skader organene dine på samme måte som alkohol. Det de derimot kan gjøre er å fucke med huet ditt.

Så.. er det egentlig særlig relevant å se på hva forskning sier når det kommer til narkotika? Stoffene kan rangeres i hvilken som helst rekkefølge, det kommer bare ann på hvilke kritierier man legger vekt på. En velstående person som bruker heroin kan kan fint leve lenger enn en tobakksrøyker. Men hvem tror du er lykkeligst?

Det jeg vil frem til er at du må jævlig ignorant om du mener noen er idiot eller uviten fordi de mener alkohol er mindre skadelig enn hasj. Ser man på brukerne av stoffene, er det vanskelig å tro noe annet. Men dette er vel røykernes feil, og ikke stoffet? Riiight.
Hva er det du vil fram til?
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Hva er det du vil fram til?
Vis hele sitatet...
At du er ignorant om du bastant påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
At du er ignorant om du bastant påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Har du tilfeldigvis lest dagens oppgulp i Dagbladet? "Et rungende nei til legalisering"

Hvis all statestikk og forskning viser til at hasj er mindre skadelig enn alkohol, hvorfor er det feil å argumentere for det?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
At du er ignorant om du bastant påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Det er mindre skadelig. Hvorfor benekter du fakta? Det som er skadelig med hasj er forbudet.
Nei vet dere hva?
All denne narkopraten gjør at jeg stikker meg en tur og handler en femmer.
Ut og gjøre krim med andre ord.
Blir en halvtimes tur med å se seg litt ekstra god for, og så er det turen hjem hvor jeg låser alle dører og blender alle vinduer slik at jeg kanskje kan rekke å hive femmeren i do før "noen" slår inn døra mi. Og om så skjer, kan jeg se frem til, i beste fall, en halv dag på glattcelle, og en rasert leilighet.

Ved nærmere tanke, jeg tror heller jeg går på polet og handler, for da kan jeg la døra og vinduene stå oppe uten bekymring mens jeg sjangler ukontrollert rundt og bytter på å denge kjerringa og hunden..

SKÅL FOLKENS! LENGE LEVE NORSK RUSPOLITIKK!!
Vis hele sitatet...
Komentar felte på db inneholder bedre fakta en selveste db...
Skål til han
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Flertallet her vil mene at hasj er mindre skadelig enn alkohol. Dere slenger rundt forskning som virker overbevisende.. Men har dere tenkt på at de samme rapportene også rangerer heroin og amfetamin under alkohol? Noen av rapportene ser på skader på samfunnet, men langt ifra alle, så dette er ikke et godt motargument. Grunnen er vel enkelt og greit at verken hasj, heroin eller amfetamin skader organene dine på samme måte som alkohol. Det de derimot kan gjøre er å fucke med huet ditt.
Vis hele sitatet...
Det minste problemet med alkohol er fysiske skader i mine auge. Sosiale konsekvenser er langt større.

Forøvrig er det interessant at du antar at dei som forsker på rusmidler ikkje ser på psykiske skadeverknader. Kanskje du skal lese nokon av rapportane du snakker om, og komme med litt meir konkret kritikk av innhaldet?

No slår du i lause lufta, og det er vanskeleg å vurdere om du veit kva du slår etter, og om du treff det. Det gjer det enkelt å avfeie deg, og du greier ikkje å skape interessant diskusjon.
Hvem bryr seg om hva som er mest skadelig?
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvem bryr seg om hva som er mest skadelig?
Vis hele sitatet...
Missbrukere.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har du tilfeldigvis lest dagens oppgulp i Dagbladet? "Et rungende nei til legalisering"

Hvis all statestikk og forskning viser til at hasj er mindre skadelig enn alkohol, hvorfor er det feil å argumentere for det?
Vis hele sitatet...
Dette har ingenting med artikkelen i DB å gjøre. Den var selvfølgelig ren pisspreik.

All statestikk viser ikke at hasj er mindre skadelig enn alkohol, men en god del gjør det. Det er ikke feil, men jeg har nå kommet med argumenter for at det ikke er noe en kan stole blindt på heller, da jeg kan vise til forskning som sier at heroin er mindre skadelig enn alkohol også. Og det er vel alle enige i at ikke er sant.

Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Missbrukere.
Vis hele sitatet...
Og brukere.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det minste problemet med alkohol er fysiske skader i mine auge. Sosiale konsekvenser er langt større.

Forøvrig er det interessant at du antar at dei som forsker på rusmidler ikkje ser på psykiske skadeverknader. Kanskje du skal lese nokon av rapportane du snakker om, og komme med litt meir konkret kritikk av innhaldet?

No slår du i lause lufta, og det er vanskeleg å vurdere om du veit kva du slår etter, og om du treff det. Det gjer det enkelt å avfeie deg, og du greier ikkje å skape interessant diskusjon.
Vis hele sitatet...
Fysiske (og psykiske) skader og sosiale konsekvenser går jo hånd i hånd, gjør det ikke? Er en grunn til at kaffe ikke påvirker samfunnet noe særlig negativt.

Det er helt tydlig at mye av forskningen som det linkes til på freak ikke ser på psykiske skader, når heroin og meth ligger under alkohol. Er du ikke enig i det? Hadde satt pris på om du ga meg en rapport(ikke en 100-siders lang PDF-fil plz) som du mener gjør det
Har du ikke allerede opprettet 2-3 tråder om dette temaet?


Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
0 tråder, men har skrevet noen innlegg om det her og der.
Vis hele sitatet...
Ja, mente på at det virket kjent ja.
Sist endret av caperno; 20. februar 2012 kl. 13:40.
Sitat av caperno Vis innlegg
Har du ikke allerede opprettet 2-3 tråder om dette temaet?
Vis hele sitatet...
0 tråder, men har skrevet noen innlegg om det her og der.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Missbrukere.
Vis hele sitatet...
Allikevel er det rimelig tydelig at temaet her er et ledd i en større sammenheng. Jeg antar legaliseringsspørsmålet, og da blir skadelighet rimelig likegyldig.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette har ingenting med artikkelen i DB å gjøre. Den var selvfølgelig ren pisspreik.

All statestikk viser ikke at hasj er mindre skadelig enn alkohol, men en god del gjør det. Det er ikke feil, men jeg har nå kommet med argumenter for at det ikke er noe en kan stole blindt på heller, da jeg kan vise til forskning som sier at heroin er mindre skadelig enn alkohol også. Og det er vel alle enige i at ikke er sant.
Vis hele sitatet...
Argumentet ditt faller ut i sand, all den tid du faktisk må poste kildene dine på at heroin er mindre skadelig enn alkohol, før det er dugelig.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Argumentet ditt faller ut i sand, all den tid du faktisk må poste kildene dine på at heroin er mindre skadelig enn alkohol, før det er dugelig.
Vis hele sitatet...
Den påstanden stammer fra at Heroin i sin reneste form, brukt på en renslig og korrekt måte utgjør mindre fysisk skade på kroppens organer enn å drikke seg dritings. Paranoy har utdypet dette i en eldre tråd.
Sitat av fetter Vis innlegg
Den påstanden stammer fra at Heroin i sin reneste form, brukt på en renslig og korrekt måte utgjør mindre fysisk skade på kroppens organer enn å drikke seg dritings. Paranoy har utdypet dette i en eldre tråd.
Vis hele sitatet...
Dessverre er Kilde 1 i posten til Paranoy død. Noen som vet hva han linket til der?
Jeg bare ber BloodShutEyes poste kildene sine på at heroin er mindre skadelig enn alkohol, i stedet for å argumentere på bakgrunn av en påstand.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg har alltid vært for at man skal vise til forskning osv hvis man skal diskutere ting en ikke kan komme frem til ved ren fornuft alene. Når det kommer til narkotika og skader greier jeg ikke det.

Flertallet her vil mene at hasj er mindre skadelig enn alkohol. Dere slenger rundt forskning som virker overbevisende.. Men har dere tenkt på at de samme rapportene også rangerer heroin og amfetamin under alkohol? Noen av rapportene ser på skader på samfunnet, men langt ifra alle, så dette er ikke et godt motargument. Grunnen er vel enkelt og greit at verken hasj, heroin eller amfetamin skader organene dine på samme måte som alkohol. Det de derimot kan gjøre er å fucke med huet ditt.

Så.. er det egentlig særlig relevant å se på hva forskning sier når det kommer til narkotika? Stoffene kan rangeres i hvilken som helst rekkefølge, det kommer bare ann på hvilke kritierier man legger vekt på. En velstående person som bruker heroin kan kan fint leve lenger enn en tobakksrøyker. Men hvem tror du er lykkeligst?

Det jeg vil frem til er at du må jævlig ignorant om du mener noen er idiot eller uviten fordi de mener alkohol er mindre skadelig enn hasj. Ser man på brukerne av stoffene, er det vanskelig å tro noe annet. Men dette er vel røykernes feil, og ikke stoffet? Riiight.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å gjøre en feil når det kommer til å lese forskningsrapporter:
Du hopper rett til resultatene uten å lese resten av rapporten, hvordan innsamling av data har skjedd, hvilke kriterier de går etter etc.

Og i denne ene rapporten ( link ) der rusmidler rangeres etter "skadelighet", så er det tre faktorer som står i fokus:
  • Fysisk skade på bruker
  • Avengighetspotensiale
  • Stoffets virkning på samfunnet.
Dette er jo vel og greit, men om du leser hele teksten, som tar for seg alt i detalj, så finner du ut at skadeligheten er målt ut i fra antall brukere per i dag.
Så det er omtrent en selvfølge at alkohol kommer veldig dårlig ut i og med at det er ganske mange alkoholikere kontra heroinmissbrukere.

Så ja, forskning er like relevant når det kommer til Narkotika, det er bare at du bør lese _hele_ rapporten og ikke bare de forenklede sammendragene av rapportene.

Jeg er dels enig med deg på ditt syn om skadelighetsargumentet i forhold til alkohol, men skjønner ikke sammenligningen din om å se på brukerne, for jeg ser uanstendige folk uansett hvilket rusmiddel de prefererer.
Sist endret av Dodecha; 21. februar 2012 kl. 17:07.
1) Heroin A
2) Cocaine A
3) Barbiturates (Sedatives) B
4) Methadone (Opioid) A
5) Alcohol Legal
6) Ketamine C
7) Benzodiazepines (Sedatives) C
8) Amphetamine (Speed) B
9) Tobacco legal
10) Buprenorphine (Opioid) C
11) Cannabis C
12) Solvents Legal
13) 4-methylthioamphetamine (amphetamine derivative) A
14) LSD A
15) Methylphenidate(Ritalin) B
16) Anabolic steroids C
17) Gamma 4-hydroxybutyric acid (depressant, “date-rape drug”) C
18) Ecstasy A
19) Amyl Nitrate (nitrite inhalants, “poppers”) Legal
20) Khat (plant-derived stimulant) Legal (illegal in USA)

BBC's topp twenty liste over de farligste stoffene. Listen mangler metamfetamin (kanskje den er regnet som amfetamin?). Det er også en del flere skadeligere stoffer som ikke er vist også, slik som Desomorfin.
Sist endret av Swam; 21. februar 2012 kl. 00:23.
Satt og snakket med noen kompiser idag som ikke røyker. De satt der å snakket om hva som hadde skjedd på festen de var på. Det var flere slåsskamper, sykebilen og politiet hadde blitt ringt, og en fyr hadde besvimt et lite stykke utenfor huset. Og dette satt de å lo av.

Noen timer før dette hadde den ene av kompisene mine sagt til meg at han ikke liker at jeg røyker hasj, for det er risky buisness.

Så ja, alkohol kan være farligere en cannabis, og cannabis kan være farligere en alkohol, det er opp til brukeren. Ikke noe å nekte på der.
Alt av rusmidler er skadelig hvis du misbruker det nok, har misbrukt opp, ned, alkohol og cannabis så til de grader. Dritten skader deg over noen år, leker du med hjernen din leker den med deg.
Dette er hva jeg baserte tråden på:

"Multicriteria decision analysis (MCDA) modeling showed that heroin, crack cocaine, and methamphetamine were the most harmful drugs to individuals (part scores 34, 37, and 32, respectively), whereas alcohol, heroin, and crack cocaine were the most harmful to others (46, 21, and 17, respectively). Overall, alcohol was the most harmful drug (overall harm score 72), with heroin (55) and crack cocaine (54) in second and third places (see chart above)."


Link til rapport

http://1.bp.blogspot.com/_otfwl2zc6Qc/TM8eBioVqiI/AAAAAAAAOnY/dLCfrYTOeYg/s1600/drugharm.jpg

-----------------------

http://macnomics.files.wordpress.com/2011/05/comparecht3.gif
Vis hele sitatet...
Jeg ser at jeg har vært litt for påstålig i førstepost, da de aller fleste rapporter setter alkohol under heroin og de harde stoffene. Men det finnes alikevel rapporter som gjør det, og det er jo noe en kan tenke over. Alikevel, av alle rapportene jeg har sett ligger stoffer som LSD under alkohol. Ville dere virkelig foretrukket om barnet deres brukte LSD (om det var lovlig) fremfor alkohol?
Sist endret av bloodshotEyes; 21. februar 2012 kl. 01:24.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette er hva jeg baserte tråden på:


Jeg ser at jeg har vært litt for påstålig i førstepost, da de aller fleste rapporter setter alkohol under heroin og de harde stoffene. Men det finnes alikevel rapporter som gjør det, og det er jo noe en kan tenke over. Alikevel, av alle rapportene jeg har sett ligger stoffer som LSD under alkohol. Ville dere virkelig foretrukket om barnet deres brukte LSD (om det var lovlig) fremfor alkohol?
Vis hele sitatet...
LSD er noe for seg selv, og ikke et stoff noen tar istedenfor helgefylla. Litt som å sammenligne sjokoladespising (alkohol) med sex (LSD), du blir glad (borte/komplett wasted) men med helt forskjellige hensikter.

LSD er fysisk helt ufarlig, alkohol derimot.

Add: Å ta LSD er ofte et valg spesielt interesserte, psykisk forbredte mennesker tar.

For å svare på spørsmålet ditt ville jeg heller latt barnet mitt drikke alkohol en gang enn å utsette seg for en potensiell psykosetilstand. Jeg sier det igjen, du kan ikke sammenligne LSD med alkohol, det er dag og natt.
Sist endret av Spirituell; 21. februar 2012 kl. 01:30.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Satt og snakket med noen kompiser idag som ikke røyker. De satt der å snakket om hva som hadde skjedd på festen de var på. Det var flere slåsskamper, sykebilen og politiet hadde blitt ringt, og en fyr hadde besvimt et lite stykke utenfor huset. Og dette satt de å lo av.

Noen timer før dette hadde den ene av kompisene mine sagt til meg at han ikke liker at jeg røyker hasj, for det er risky buisness.

Så ja, alkohol kan være farligere en cannabis, og cannabis kan være farligere en alkohol, det er opp til brukeren. Ikke noe å nekte på der.
Vis hele sitatet...


Sorry hvis jeg misforstår, men du mener hasj kan være farlig for brukerene siden kompisen din sier det er "risky buisness"? Hva mener du i grunn med den setningen?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Add: Å ta LSD er ofte et valg spesielt interesserte, psykisk forbredte mennesker tar.
.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på dette?
Det er som oftest det.
Hva jeg baserer mitt eget utsagn på går på det at om veldig mange ustabile mennesker hadde inntatt Lsd eller for den saks skyld andre psykedeliske stoffer i den klassen ville det vært logisk om det hadde vært fler dødsfall, voldelig episoder, etc etc knyttet til det - noe det ikke er så mye av - sammenlignet med alle andre type stoffer.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Det er som oftest det.
Hva jeg baserer mitt eget utsagn på går på det at om veldig mange ustabile mennesker hadde inntatt Lsd eller for den saks skyld andre psykedeliske stoffer i den klassen ville det vært logisk om det hadde vært fler dødsfall, voldelig episoder, etc etc knyttet til det - noe det ikke er så mye av - sammenlignet med alle andre type stoffer.
Vis hele sitatet...
Nå finnes det jo en god del mennesker mellom "psykisk forbredt" og "ustabil". Jeg ser ikke hvorfor LSD skulle ført til så mye vold om mindre kunnskapsrike folk brukte det. Det er jo stort sett bare alkohol og sentralstimulerende som gjør folk voldelige.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Sorry hvis jeg misforstår, men du mener hasj kan være farlig for brukerene siden kompisen din sier det er "risky buisness"? Hva mener du i grunn med den setningen?
Vis hele sitatet...
Nei, han sa at det var farlig med hasj. Det var liksom derfor jeg skrev om helgefesten, en liten sammenligning fra min side.

De har vært på fest, drukket seg dritings, snakka om hvem som slosst og ble henta av sykebilen å greier, kontra chille med film å en joint.
Hvorfor er ikke speed på den statistikken?
jeg orker ikke å lage en ny tråd så jeg bare låner denne litt siden spørsmålet mitt handler om skadelighet og cannabis.

jeg leste dette:
"Dersom man slutter å røyke, vil man kunne merke forbedring i huden allerede etter relativt kort tid. Stumper du røyken kan du regne med en finere, mer elastisk og sunnere hud enn om du fortsetter å røyke. forklarer doktor Christiansen."

Doktor Christiansen prater altså om tobakk tror jeg.

jeg lurer på om det samme gjelder cannabis.

er det noen som vet hva det er i røyken som gjør huden dårligere?
er det noe man får i seg av å røyke ren cannabis og?

glem kreftfare osv, jeg lurer bare på om cannabis er like dårlig for huden som tobakk.
og jeg tenker ikke heller på hudkreft, bare på de tingene doktoren nevnte, om det gjelder tobakk eller slags røyk i lungene.

håper noen forstår hva det er jeg lurer på. takk på forhånd.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nå finnes det jo en god del mennesker mellom "psykisk forbredt" og "ustabil". Jeg ser ikke hvorfor LSD skulle ført til så mye vold om mindre kunnskapsrike folk brukte det. Det er jo stort sett bare alkohol og sentralstimulerende som gjør folk voldelige.
Vis hele sitatet...
Er nok ikke en direkte korrelasjon mellom LSD-bruk og vold, men hvis psykisk ustabile mennesker skulle hivd i seg en 2-3 lapper, kunne de fort mistet kontrollen, utviklet psykoser o.l. som deretter kan lage faenskap for personen selv og dens omgivelser.
Under selve rusen kan jeg ikke se for meg mange som ønsker å havne i slåsskamp, med mindre de har fått i seg noen andre ting i tillegg.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Nei, han sa at det var farlig med hasj. Det var liksom derfor jeg skrev om helgefesten, en liten sammenligning fra min side.

De har vært på fest, drukket seg dritings, snakka om hvem som slosst og ble henta av sykebilen å greier, kontra chille med film å en joint.
Vis hele sitatet...
Takk, ja da slkønte jeg litt bedre, hehe..
Sitat av Dalaras Vis innlegg
jeg orker ikke å lage en ny tråd så jeg bare låner denne litt siden spørsmålet mitt handler om skadelighet og cannabis.

jeg leste dette:
"Dersom man slutter å røyke, vil man kunne merke forbedring i huden allerede etter relativt kort tid. Stumper du røyken kan du regne med en finere, mer elastisk og sunnere hud enn om du fortsetter å røyke. forklarer doktor Christiansen."

Doktor Christiansen prater altså om tobakk tror jeg.

jeg lurer på om det samme gjelder cannabis.

er det noen som vet hva det er i røyken som gjør huden dårligere?
er det noe man får i seg av å røyke ren cannabis og?

glem kreftfare osv, jeg lurer bare på om cannabis er like dårlig for huden som tobakk.
og jeg tenker ikke heller på hudkreft, bare på de tingene doktoren nevnte, om det gjelder tobakk eller slags røyk i lungene.

håper noen forstår hva det er jeg lurer på. takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
Marihuana skal vist hjelpe med diverse bakterier i huden.


Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
At du er ignorant om du bastant påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Alkohol er vel noe av det skadeligste rusmiddelet som er, er ikke så mange rusmiddler som kroppen trenger 3 dager etter inntak av til å restituere seg igjen
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Alkohol er vel noe av det skadeligste rusmiddelet som er, er ikke så mange rusmiddler som kroppen trenger 3 dager etter inntak av til å restituere seg igjen
Vis hele sitatet...
Greier du å tro på det vrøvlet selv en gang? Blir som å si at hasj er det skadeligste rusmiddelet, fordi kroppen bruker mange uker på å bryte ned metabolittene til THC

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
De har vært på fest, drukket seg dritings, snakka om hvem som slosst og ble henta av sykebilen å greier, kontra chille med film å en joint.
Vis hele sitatet...
Og etter noen år ville sammenligning blitt:
De har vært på fest, drukket seg dritings, møtt spennende folk og nye venner, opplevd ting, utviklet seg sosialt, kontra sitte i sofaen med de samme folka og spist chips.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Og etter noen år ville sammenligning blitt:
De har vært på fest, drukket seg dritings, møtt spennende folk og nye venner, opplevd ting, utviklet seg sosialt, kontra sitte i sofaen med de samme folka og spist chips.
Vis hele sitatet...
Bare se hvordan du argumenterer.... Å drikke seg drita har i dine øyne utelukkende positive effekter. Du kjenner ikke noen som har driti seg ut i fylla, eller? En barndomsvenn av muttern skulle "stoppe" en slosskamp på byen, mellom en random kar og en annen kompis av muttern. 1 slag. Så smalt random kar hodet i asfalten og døde. Han som skulle stoppe slosskampen ble dømt for legembeskadigelse med døden som følge, eller uaktsomt drap(Ikke det at det spiller noen særlig stor rolle?). Tror det ødelegger nok, uansett hva du blir dømt for, i den situasjonen.

Og alle som røyker, sitter selvfølgelig på ræva hver dag, hele dagen og muncher. Yay, innsikt er en bra egenskap!
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Og alle som røyker, sitter selvfølgelig på ræva hver dag, hele dagen og muncher. Yay, innsikt er en bra egenskap!
Vis hele sitatet...
Så du mener alle som drikker går rundt å sloss og slår ned folk?
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Så du mener alle som drikker går rundt å sloss og slår ned folk?
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg skrevet det?

Jeg bare påpekte at det ikke er utelukkende positive følger av fylla. Slik som bloodshotEyes fremstiller det som.

Men la meg stille et spørsmål. Jeg personlig, blir aggresiv(ble ihvertfall før, drikker ikke lenger) i fylla. Er det min, eller alkoholen sin feil?
Kanskje ikke så lett å svare på? Men relativt lett å unngå. Jeg sluttet å drikke.

Takk til deg, "stoofn93".
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Bare se hvordan du argumenterer.... Å drikke seg drita har i dine øyne utelukkende positive effekter. Du kjenner ikke noen som har driti seg ut i fylla, eller? En barndomsvenn av muttern skulle "stoppe" en slosskamp på byen, mellom en random kar og en annen kompis av muttern. 1 slag. Så smalt random kar hodet i asfalten og døde. Han som skulle stoppe slosskampen ble dømt for legembeskadigelse med døden som følge, eller uaktsomt drap(Ikke det at det spiller noen særlig stor rolle?). Tror det ødelegger nok, uansett hva du blir dømt for, i den situasjonen.

Og alle som røyker, sitter selvfølgelig på ræva hver dag, hele dagen og muncher. Yay, innsikt er en bra egenskap!
Vis hele sitatet...
Jeg ga en teit sammenlign fordi den sammenlignengen jeg kommenterte var også på trynet. Det er ikke alle som sloss på fylla, og ikke alle røykere er sofagriser.
Det er mye forskning om narkotika som aldri kommer frem i lyset. Min mor er doktor og jobber på gade som forsker. Noen av hennes kolleger forsker på skadevirkning med hasj. Det viser seg at mye av hjernevevet til en hasjmisbruker dør og blir ødelagt. Grunnen til at dette ikke er et "gyldig" argument er fordi de har problemer med å bevise hvordan hasjen ødelegger hjernen. (Dette er dog i liten grad, men allikevell betydelig.)

Å være alkoholiker påfører kroppen store fysiske skader. Å være misbruker av hasj kan skape likegyldighet osv. Jeg synes det er vanskelig å sammenligne dem iom at missbruk av dem begge medfører veldig forskjellige konsekvenser.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Det er mye forskning om narkotika som aldri kommer frem i lyset. Min mor er doktor og jobber på gade som forsker. Noen av hennes kolleger forsker på skadevirkning med hasj. Det viser seg at mye av hjernevevet til en hasjmisbruker dør og blir ødelagt. Grunnen til at dette ikke er et "gyldig" argument er fordi de har problemer med å bevise hvordan hasjen ødelegger hjernen. (Dette er dog i liten grad, men allikevell betydelig.)

Å være alkoholiker påfører kroppen store fysiske skader. Å være misbruker av hasj kan skape likegyldighet osv. Jeg synes det er vanskelig å sammenligne dem iom at missbruk av dem begge medfører veldig forskjellige konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Veldig interessert i kilder på det med dødt hjernevev, det er foretatt studier på hjernemasse og denne konkluderer med intet svinn av hjernemasse og kunne heller ikke finne noen merkbare forskjeller blandt cannabisbrukere og ikke-brukere.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Veldig interessert i kilder på det med dødt hjernevev, det er foretatt studier på hjernemasse og denne konkluderer med intet svinn av hjernemasse og kunne heller ikke finne noen merkbare forskjeller blandt cannabisbrukere og ikke-brukere.
Vis hele sitatet...
Er du helt fjern eller? les posten min en gang til. UTIFRA den statistikken til mine mor sine kolleger viser det seg at når de åpner hjernen(fra døde hasjmisbrukere) og snitter den opp kan man se tydelig at det er skadet/dødt hjernevev. De klarer ikke å påvise at det er mariuhana som gjør det. Derfor er dette "ubrukelig argument". Men er det en ren tilfeldighet at hver hjerne de ser på ifra en hasjmisbruker har OFTE de samme skavankene?

Det kan sammenlignes med at man ikke kan dømme en mafia boss/ kriminell gjeng som alle vet gjør ulovelige ting fordi man ikke kan bevise det.

Når de har publisert atrikkelen som er en del av doktorgraden deres skal jeg gjerne gi deg kilden til den
Sist endret av pumkin22; 24. februar 2012 kl. 15:00.
Ingen grunn til å være frekk. Argumentet ditt er ubrukelig, så lenge det ikke kan underbygges av noe, som du selv sier det ikke kan. Analogien til til mafiabossen er heller ikke god, for der vet man at han gjør ulovlige ting. Du eller moren din vet ikke engang at det er cannabis som gjør det, dere baserer dere på en grunnløs sammenheng som ikke kan utdypes eller begrunnes. Post hoc ergo propter hoc.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Er du helt fjern eller? les posten min en gang til. UTIFRA den statistikken til mine mor sine kolleger viser det seg at når de åpner hjernen(fra døde hasjmisbrukere) og snitter den opp kan man se tydelig at det er skadet/dødt hjernevev. De klarer ikke å påvise at det er mariuhana som gjør det. Derfor er dette "ubrukelig argument". Men er det en ren tilfeldighet at hver hjerne de ser på ifra en hasjmisbruker har OFTE de samme skavankene?

Det kan sammenlignes med at man ikke kan dømme en mafia boss/ kriminell gjeng som alle vet gjør ulovelige ting fordi man ikke kan bevise det.

Når de har publisert atrikkelen som er en del av doktorgraden deres skal jeg gjerne gi deg kilden til den
Vis hele sitatet...
Det var også noen forskere som mente at det var flere som døde som følge av THC. Det viste seg imidlertid ved nærmere undersøkelser at de omkomne kun hadde THC-verdier i kroppen - og ikke at THC var dødsårsaken i seg selv. At det både var offer for bilulykker og drap som ble regnet inn i denne statistikken gjør det enda mer absurd.

Jeg er overbevist om at din mor og hennes forskerkollegaer ikke kan bevise disse påstandene deres, men jeg ser frem til å lese avhandlingen hvis den noen gang kommer ut.
Vi får nå se om det kan bevises eller ikke. Bryr meg ikke så veldig mye, ville bare si hva jeg hadde hørt ifra min mor som er molekylær biolog, kjemiingeniør og doktorgrad i prostatakreft og jobber med professorgrad i prostatakreft. Alle har forskjellige meninger og sånn er det med den saken. Ingenting i vitenskapen kan bevises.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Vi får nå se om det kan bevises eller ikke. Bryr meg ikke så veldig mye, ville bare si hva jeg hadde hørt ifra min mor som er molekylær biolog, kjemiingeniør og doktorgrad i prostatakreft og jobber med professorgrad i prostatakreft. Alle har forskjellige meninger og sånn er det med den saken. Ingenting i vitenskapen kan bevises.
Vis hele sitatet...
Vitenskap er jo nettopp det å bevise/finne ut av hvordan ting fungerer, og hvorfor det er som det er...

Spørsmålet er vel heller om moren din faktisk er det du utgir henne for å være,
eller om du har noen som helst innsikt i hva du prater om.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Er du helt fjern eller? les posten min en gang til. UTIFRA den statistikken til mine mor sine kolleger viser det seg at når de åpner hjernen(fra døde hasjmisbrukere) og snitter den opp kan man se tydelig at det er skadet/dødt hjernevev. De klarer ikke å påvise at det er mariuhana som gjør det. Derfor er dette "ubrukelig argument". Men er det en ren tilfeldighet at hver hjerne de ser på ifra en hasjmisbruker har OFTE de samme skavankene?

Det kan sammenlignes med at man ikke kan dømme en mafia boss/ kriminell gjeng som alle vet gjør ulovelige ting fordi man ikke kan bevise det.

Når de har publisert atrikkelen som er en del av doktorgraden deres skal jeg gjerne gi deg kilden til den
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men hvorfor så fiendtlig?

Du skrev ingenting annet enn at de hadde oppdaget svinn/dødt hjernevev hos hasjmisbrukere, jeg lurte på om de hadde publisert noe som helst eller om du hadde noe mer informasjon rundt saken, noe som du svarte på nå.
Jeg har funnet noen studier som påpeker visse forskjeller mellom marijuana brukere og ikke brukere, bl.a. høyere tetthet av hvit hjernemasse og lavere tetthet av grå hjernemasse i spesifikke områder av hjernen. Jeg har ikke hatt tid til å lese igjennom hele rapporten men det er interessante funn, Kilde.

Det siste utsagnet ditt om at vitenskapen ikke kan bevise noe viser til en grov missforståelse for hvordan vitenskap fungerer.
Det er ikke noen grov missforståelse. Vitenskap blir konstant forandret, og anntatte sannheter blir motbevist. Vitenskap er teori, som hittil ikke har kunnet motbevises.
Sitat av vulcaN Vis innlegg
Det er ikke noen grov missforståelse. Vitenskap blir konstant forandret, og anntatte sannheter blir motbevist. Vitenskap er teori, som hittil ikke har kunnet motbevises.
Vis hele sitatet...
Da det ikke har kunnet bli motbevist inntil videre, vil det være logisk og annta at disse "sannhetene" du snakker om faktisk er sanne.
Hva studier viser frem til per dags dato er det som er interresant, ikke hva det kan vise - for som sagt - det vet man ikke. Man kan anta, men det er ikke et godt nok argument - for det må baseres på noe - som er fakta.
Jo da, det er jeg enig i. Jeg bare var litt kverulant på den siste setningen til Dodecha. Vitenskap kan gi oss ANTAKELSE på at noe er sant, men det kan ikke bevise noe 100%.

Blir litt sånn, for å bruke Humes eksempel, at selv om det i alle tilfeller tidligere var slik at når en biljardkule treffer en annen, så beveget den kulen som ble truffet seg, betyr ikke det at nettopp dette vil skje i alle tilfeller i fremtiden. Dette har med kausalitet og hvordan vi oppfatter årsak / virkning.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av vulcaN Vis innlegg
Det er ikke noen grov missforståelse. Vitenskap blir konstant forandret, og anntatte sannheter blir motbevist. Vitenskap er teori, som hittil ikke har kunnet motbevises.
Vis hele sitatet...
Ordet "teori" betyr ikke gjettning, som det gjør på folkemunne, innen vitenskapen.

En teori er et sett prinsipper som forklarer og forutser et eller flere fenomener, teorier skapes når hypoteser har blitt utprøvd med vitenskapelige metoder.