Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1578
Jeg går gjennom en tung periode med eksamen, mye personlig stress, og bipolar lidelse som er "acting up" og rapid cycling. Går hardt ut over søvnen og jeg har masse uro i kroppen.
Saken er at jeg tar ferie om tre uker, og da kan jeg bare sove og slappe av og hente meg inn igjen, så jeg tenker å selvmedisinere meg litt for å holde ut. Ikke optimalt, men bedre enn å klikke helt...

Har fått imovane på resept, så det er jo ikke selvmedisinering engang, men vet ikke om jeg har lyst til å ta det hver eneste kveld i tre uker. Så noen kvelder tar jeg et par glass vin eller 0.5 mg xanor i stedet, da får jeg også sove, og det er godt å få litt ro i kroppen.

Rullering: DUMT? Eller greit? Ingen åpenbare fallgruver her så lenge jeg ikke begynner å mikse, eller?
En slik rullering du snakker om her virker ikke altfor risikabel. På generelt grunnlag kan man rullere for å unngå avhengighet/toleranse for spesifikke stoffer, men da må det tas høyde for krysstoleranse osv. Den generelle psykiske rusavhengigheten en kan opparbeide seg ved daglig inntak av rusmidler over tid, klarer man ikke nødvendigvis gjøre noe med selv ved rullering.

Uansett, virker som du har en moderat tilnærming til slikt. Lykke til.
Sist endret av zeuber; 26. november 2015 kl. 14:40.
Rulleringen i seg selv behøver du ikke være redd for, så lenge du er oppmerksom på overlapping / blanding av ulike stoffer – hvilket jeg ser du er

Lykke til, høres ut som om du står på, det i seg selv er imponerende. Ta vare på deg selv. Skikkelig hvile løser mye.
Du bruker disse tre beroligende stoffene kun om kveldene for å få sove? Da skal det gå fint i en tre ukers periode. Men jeg ville ikke brukt denne miksen lenger enn det! Så vidt jeg vet kan du få krysstoleranse/avhengighet ved at du bytter i mellom Imovane og Xanor. Dog skal du bruke større mengder enn du gjør nå over lenger tid, men det er ikke snakk om så alt for mye.

Når du velger å drikke alkohol de nettene du hopper over pillene du bruker til vanlig er det større sjanse for at du kan få problemer med enten psykisk avhengighet i form av søvnproblemer og angst/uro.

Hold det til små doser på kvelden for søvn i maks 3 uker, så skal det gå bra. Hold deg unna koffein.
Anbefaler deg og ikke blande benzo eller z-hypnotika med alkohol, selv om det føles jævlig deilig ut. Potensierer de negative effektene av dem. Humøret blir mer berg og dalbane og søvnen tar en hit med en gang alkohol er innolvert, og spesielt i kombinasjon med de to.

Evt. ta glasset med vin eller øl tidligere på dagen.

Rullering mellom benzo og z-hypnotika har lite for seg fordi de fungerer på nesten akkurat samme måte. Men om du ikke overskrider 3 ukers bruk så er det jo ikke et stort problem uansett. Du kan regne med litt økt angstfølelse eller uro når du slutter.

Personlig bruker jeg ikke slike lengre, men seroquel gir meg god søvn, og har ingen slik fyisisk vanedannende effekt. Det er jo også brukt for den hypomane fasen i bipolar. Noen opplever bivirkninger, andre får en god ro i kroppen og kan sove uten at det påvirker humøret dagen etterpå eller når de slutter. Lettere å få av legen enn de du har nå. Om du sliter med å slutte etter 3 uker kan det være god hjelp for å få et par netter søvn før du slutter helt med innsovningsmedisin feks.
Sist endret av Picard; 26. november 2015 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selv gjorde noe av det samme, men ikke i en lengre periode. Det var vel...
Phenibut dag 1
Alkohol dag 2
Phenibut igjen for å dempe hangoveren av alkohol. Dag 3
Alkohol dag 4
Benzo dag 5

Gikk vel med ganske så økt angst og søvnproblemer i en uke etter det. Det har vel ganske mye å si på hvilket type rusmiddel det er snakk. I min situasjon så fungerer vel alt på gaba.
@Picard, jeg har ikke tenkt å blande alkoholen med noe, vet godt at alkohol pluss benzo/z-hypnotika er en dårlig idé

Vet også at alle fungerer på GABA-systemet, så det er like mye psykisk avhengighet som fysisk jeg prøver å beskytte meg fra. Er mer bekymret for psykisk avhengighet om jeg tar det samme hver kveld, jeg blir fort glad i rutiner, men tror selv at jeg kan kontrollere rusbruken min ganske greit.

Jeg har fått anbefalt å starte på quetiapin og/eller lamictal, men ønsker ikke å innføre ukjent medisinering i eksamensperioden min. Har time hos psykiater dagen etter siste eksamen og kan antagelig starte på seroquel da, så det kan jo kanskje smoothe overgangen, godt poeng.

Og, når jeg er ferdig med dette skal jeg hjem til jul og slappe av, så da er det ingen ytre triggere for angst, og om jeg har innsovningsproblemer så kan jeg sitte oppe og se på julefilmer fram til det normaliserer seg igjen.

Tusen takk for gode svar!
Nei, skjønner at du ikke vil innføre noe nytt under eksamsperioden. Noen blir også ekstremt groggy av de greiene. Selv så går den effekten vek etter 20 minutter i våken tilstand.

Jepp. Det høres ut som du har det planlagt bra nok Jeg tror personlig ikke å bytte mellom xanax og immovane vil hjelpe noe, fordi de begge fungerer på samme måte - gaba a - men uansett så vil du ikke møte noen problemer når du er ferdig om du at på til kan ta en seroquel for å sove de første nettene. Det er gjerne den første natten eller første to nettene at jeg sliter heftig etter å ha brukt de greiene, men seroquel fikser det.

Ville vurdert å sjekket ut seroquel etter endt eksamensperioden. Har funket bra for meg og søvn, etter jeg fant ut at z-hypnotikum og benzoer var djevels værk. Merker ikke noe sug etter det eller vanedannende effekt psykisk eller fysisk, så det er mulig å bruke i to netter uten å kjenne problemer den tredje natta om man vil sove al naturel. Det er selvfølgelig individuelt.

Uansett, lykke til med prøver osv!
Tusen takk, veldig gode svar fra alle, føler meg ganske trygg nå
Godt å kunne roe stresset litt på kvelden, følte at det bygde seg mer og mer opp men det går greit når jeg klarer å sove hver natt.
Fint å få litt bekreftelse på at det ikke er en veldig dum strategi