Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2595
Heisann.

Meg og en kompis har søkt og kommet inn på en skole i Australia og skal ta et ettårig delstudium der til høsten, men har ikke kommet så langt at vi har søkt om visum.

Så for noen dager siden ble vi busta for å være påvirka av hasj samt besittelse av 1,1 gram. (En "kompis" badtrippa og sprang rett til politiet og tok dem med til leiligheten vår!) Fikk et forelegg på dette på 4000 kroner.

Noen som vet noe om narko-dommer og visum til Australia?
Har hørt at de er ganske strenge på sånnt.
Google er din venn, men jeg er tross alt et såpass fantastisk mennesket at jeg søkte litt for deg.

The test puts the onus on visa applicants, and visa holders already in Australia, to prove that they are of good character.

The provision also contains discretionary powers to either refuse or cancel visas when issues of character arise.

You will fail the character test if:

* you have a substantial criminal record
* you have, or have had an association with an individual, group or organisation suspected of having been, or being, involved in criminal conduct
* there is a significant risk that you will engage in criminal conduct in Australia; harass, molest, intimidate or stalk another person in Australia; vilify a segment of the Australian community; or incite discord in the Australian community or in a segment of that community
* with regard to your past and present criminal conduct, you are found not to be of good character
and
* having regard to your past and present general conduct, you are found to be not of good character.

You are deemed to have a substantial criminal record if you have been any one of the following:

* sentenced to a term of imprisonment for 12 months or more
* sentenced to either death or life imprisonment
* sentenced to two or more terms of imprisonment (whether on one or more occasions), where the total of those terms is two (2) years or more
* acquitted of an offence on the grounds of either unsoundness of mind or insanity and, as a result, you have been detained in a facility or institution,

If your visa is cancelled on criminal grounds you will be permanently excluded from Australia.
Vis hele sitatet...
Ergo er ikke et bittelite forelegg noe problem. Vær dog påpasselig med å faktisk oppgi at dere har blitt tatt for dette, da det å lyve vil skaffe dere en varig utvisning.

Glemte visst å legge inn adressa til kilden: http://www.immi.gov.au/faq/general/general04.htm
Sist endret av Ivellios; 23. april 2009 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for kjapt svar. Har allerede sett litt på de vilkårene, men det er denne setningen jeg bæder litt på.

* having regard to your past and present general conduct, you are found to be not of good character.
Vis hele sitatet...
Er redd for at siden det har med narkotika å gjøre vil det ikke lengre være "good character".
Utifra alle vilkårene tror jeg det skal gå ganske bra. Det eneste jeg kan tenke meg at kan bli et problem er det faktum at denne dommen deres er såpass fersk. Men utifra de opplysninger som står der tror jeg det skal gå greit. Dere må jo uansett søke, og krysse fingrene for at det går greit.

Fant dette på et forum, som jo tyder på at dere kommer greit ut av det.

A lot of it depends on the actual crime. Basically, they're keen to prevent ex-inmates from getting visas, but for non-custodial offenders it's often fine.

http://boards.gapyear.com/index.php?...&f=70&t=266431
Vis hele sitatet...
Dvs, har du sitti i fengsel har du små sjanser, har du derimot kun en forseelse eller to bør det gå helt fint.
Sist endret av Ivellios; 23. april 2009 kl. 18:56. Grunn: Tilleggsopplysninger
If you are applying outside Australia, you do not have to provide this information when you apply. You will be advised when it is required.
Vis hele sitatet...
Noen som vet om dette betyr at strafferegisteret uansett blir sjekket, men at jeg får beskjed om når, ELLER om det betyr at det bare blir sjekket i enkelte saker og at jeg får beskjed om det gjelder min søknad?
Jeg tror du bør satse på å legge ved denne informasjonen uoppfordret. Utifra det jeg leser på siden så er dette påkrevd. Sitatet du refferer til, hvor fant du det?

Det fremstår jo uansett som du virkelig ikke ønsker å oppgi informasjonen om dette forelegget, så det får uansett være opp til deg. Er lite jeg kan gjøre.

Jeg (eller noen andre her inn) er strengt tatt ikke kvalifisert til å svare fullt og helt på spørsmålene du stiller. Hva med å ta en telefon eller sende en mail til "Den Australske Ambassaden" i Berlin, da de tar for seg spørsmål av denne art.
Sist endret av Ivellios; 23. april 2009 kl. 19:26.
Komisk at en fengselsøy er så lite hypp på kriminelle :P
Jeg fant litt mer informasjon her:

There's no simple answer as each case is different however, if your 2 friends didn't go to jail for more than 12 months then it shouldn't be a problem.

It's all about 'character'. Normally (remember each case is different) an offense that didn't result in jail time of +12months will not fail a character test. There obtaining a visa would be possible if all other aspects of the process were meet.

If they did serve a jail time of 12 months or more than it becomes difficult, you have to prove their character and this can become hard and delicate.

To give you a definite answer they would need to sit down with an agent.

My advice would be to use an immigration agent to assist with your friends application.
Vis hele sitatet...
Dette er dog angående en kokaindom (snakk om et stakkars gram som ikke resulterte i fengselsdom). Men nå er jeg egentlig lei av å google for deg. Dette er ting du kunne ha funnet ut helt selv hvis du bare hadde tatt deg tid og giddi å søkt på google selv.
Koffer google, når me har freakforum? Neida, takk for hjelpen! Nå blir det litt lettere å sova.
kul "kompis" du har....
Det tror jeg ikke blir noe stress.. da jeg dro til australia i 6 mnd, hadde jeg 3-4 forenkla forelegg, ingen for dop men dôg. og det er vel forenkla forelegg du har fått? bare ikke oppgi det i visumsøknaden. du trenger vel vandelsattest også? så vidt jeg husker kom ikke forelegg på vandelen..

tror ikke du har noe å frykte
I vest-australia er det ifølge wikipedia lovlig med en viss mengde cannabis, opp til 2 planter. Andre steder er det varierende. Derfor virker det veldig merkelig om du ikke får visum p.g.a en så liten forseelse.
Husk å være ærlig på skjemaet du fyller ut før du lander i Australia (hvis du kommer så langt). Ifølge dokumentarserien som gikk på TVNorge setter immigrasjonskontoret pris på ærlighet der.
Sitat av swiins Vis innlegg
...bare ikke oppgi det i visumsøknaden. du trenger vel vandelsattest også? så vidt jeg husker kom ikke forelegg på vandelen..
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at dette ikker er et veldig godt råd.

Som det blir nevnt rett ovenfor så setter Australske myndigheter stor pris på ærlighet, og dette kan faktisk være avgjørende for din visumsøknad. Når jeg gravde frem infoen til deg, pløyde jeg meg igjennom et par forum og her ble dette understreket ved flere tilfeller.
lol jeg tror ikke asutralia setter mer pris på ærlighet enn andre land.. så lenge vandelen din er rein (noe jeg tror den er med bare forelegg) så er det ikke noe vits i å oppgi mer enn nødvendig i søknaden. jeg gjorde ikke det og fikk aldri noe pes for det..
forelegg kommer på vanlig politiattest og blir der i 5 år. forenkla forelegg kommer ikke.

kan jeg foresten spørre deg hvilken type dom du hadde på deg, og hvor gammel den var når du søkte?

hadde vært fint å ha noe å sammenligne med.
Sist endret av suburbanhero; 27. april 2009 kl. 08:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.