Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 869
Hva gjør Arduino'en spesiell?
Hva gjør den så populer istede for å kjøpe en atmega kontroller og programmere den med en stk-500 på en breadboard?
Litt usikker på om jeg skal kjøpe meg et Arduino Uno istede for å bruke atmega kontroller og en stk-500 på ett koblingsbrett.
Sikkerhetsklarert
Fordelen er i mineøyne tre ting.

-Tilgjengelighet på shields (led drivere, ethernet, steppermotor drivere, i/o shields osv osv)
-Man har et stort forum/miljø der man fort får hjelp om man lurer på noe.
-Programmeringsspråket/IDE, med arduino følger det også med et eget språk/ide som gjør at du kjapt kommer igang med dine egne sketches, språket ligner på C, men mye ligger allerede klart i librarys, du trenger heller ikke tenke på bootloader.

Kommer litt ann på hva du skal gjøre med den, en arduino er litt mer enn bare en atmega chip, nettop av de grunnene jeg nevnte ovenfor.
ATmega på ferdig kort finnes da også, til en rimelig penge.

http://www.ebay.com/itm/STK16-STK32-...#ht_4936wt_906
Med arduino slipper du unna mye lettere på programmeringen. Glem registere! En arduino har både programmeringskretsen og selve kretsen for utvikling på samme brettet, så du slipper å tenke på hvilke programmerere som støtter hvilke funksjoner, mikrokontrollere og utviklingsverktøy. Og til slutt, IDEen skremmer deg ikke når du åpner den for første gang :P

Har aldri prøvd arduino, men ser at det er UTROLIG populært, og absolutt det beste stedet å starte for en nybegynner.