Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2882
Hei Hei, da jeg har en slik fin lommekniv er ikke serlig stor og har vært på nettet å lest en del nå, men finner ikke hva jeg er ute etter. alle snakker om regler og slikt og alt blir surrete og uklart.. noen som vet hva reglene er om lommekniv i norge???
Forbudet retter seg mot ting som er egnet til å skade. Det er altså ingen "minste størrelse". Andre skarpe gjenstander som egner seg til å skade noen (f.eks. saks og korketrekker) går også inn under forbudet, jf straffeloven § 352a.

Det er unntak i bestemmelsens tredje punktum for "kniv og annet redskap" (altså for eksempel en lommekniv) som brukes i forbindelse med jobb, friluftsliv, eller "annet aktverdig formål". Jeg vil påpeke at å bære kniv utelukkende for selvforsvar er ikke et aktverdig formål, se forarbeidene (Ot.prp. nr. 79, 92-93), og er dermed ulovlig.
Sist endret av Hutch; 10. september 2013 kl. 18:22.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hutch Vis innlegg
All bæring av kniv på offentlig sted er ulovelig.
Vis hele sitatet...
hørt om den 6cm regelen og da? vet du noe om det?
Kjøp en billig lommekniv på Jula:
https://www.jula.no/lommekniv-med-15funksjoner-959072
Billig nok og du slipper å gråte hvis du må etterlate den i
sikkerhetskontrollen på flyplassen eller noe.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Kjøp en billig lommekniv på Jula:
https://www.jula.no/lommekniv-med-15funksjoner-959072
Billig nok og du slipper å gråte hvis du må etterlate den i
sikkerhetskontrollen på flyplassen eller noe.
Vis hele sitatet...
jaja flyplassen ja, men snakker om andre plasser (ikke bar eller noe slikt bare rundt ute kan komme veldig handy av og til
The Merciful One
mr5050's Avatar
er den over 6 cm = nei
er den under 6cm = ja
Jeg har gått rundt med lommekniv siden jeg var 10-11 år og trenger en lommekniv for å åpne pakker og annet.
Aktverdig nok spør du meg.
Problemet er jo ikke kniven men mannen som bærer kniven.
Det er jo ikke slik at kniven hopper opp og skjærer av deg hodet :-)
Problemet er jo at myndigheter slipper gale folk ut på gata og
plager alle oss andre med all verdens forbud som gale folk ikke følger.
Hva blir det neste? Forbud mot strips, gaffatape og hattenåler?
Sitat av mr5050 Vis innlegg
er den over 6 cm = nei
er den under 6cm = ja
Vis hele sitatet...
Tull! Dette er langt ifra gjeldende og Hutch har helt rett.

Etter straffelovens § 352a er det ulovlig på offentlig sted å bære kniv eller annet skarpt redskap 'egnet til bruk av legemskrenkelser'.


Det er altså skadeevnen til redskapet, og ikke utseendet, som er avgjørende form om det er ulovlig å bære.
Sitat av mr5050 Vis innlegg
er den over 6 cm = nei
er den under 6cm = ja
Vis hele sitatet...
Det er hva som er reglene for å ha en kniv med som håndbagasje på FLY.
Unntak er hvis det er del av uniform: Speiderunifirm og bunad. Du kan også lage/melde deg inn en organisasjon som har kniv/lommekniv som en del av uniformen. Kniven skal selvsagt være i slira...
Jeg har alltid en Victorinox Tinker (MacGyver ftw :P). Utrolig kjekt å ha, og du kan banne på at jeg trenger den hvis jeg glemmer den hjemme