Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 667
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har en server med Intel Xeon E5335 2.0GHz og 2*2GB DDR2 PC5300 FB-DIMM på et ASUS DSBF-D12/SAS hovedkort.
Disken er for tiden bare en midlertidig samsung 160GB.

Planen er å utvide denne med mer ram, en prosessor til og nye disker.
Tenker å sette inn en lik prosessor til og et raid1 sett med 10.000 RPM SAS disker til operativsystem og programmer, og et raid1 sett med s-ata disker til lagring.
Hva jeg skal ha av ram er jeg usikker på, og vil gjerne ha tips om dette. Tenker på å sette inn to 2GB brikker til, for å få tilsammen 8GB. Rambrikkene bør vel helst være parvis på grunn av dual-channel?

Planen er å bruke maskinen til vmware med litt forskjellige oppgaver, blant annet filserver. Kanskje ikke helt ideelt å kjøre dette gjennom vmware, men må gjøre det slik for å utnytte plassen i big-tower kabinettet.

Hvor stort power trengs til alt dette? Maskinen kjører nå med ett 450W power, men det blir kanskje litt lite med nye disker og ekstra cpu?
Er det spesiell strømtilkobling på sas disker?

I følge speedfan blir ramen ganske varm. Bruksanvisningen anbefaler noe som heter ASUS MemCool FB-DIMM fan, men denne har jeg ikke sett til salgs i norge. Noen som vet hvor denne kan kjøpes eller et annet godt alternativ for å kjøle ned rambrikkene?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. SAS 3.5" disker burde være billige å få tak i brukt iallefall, men har du noe backplane i det hele og store ?
2. Sett heller SATAdiskene i RAID5, RAID1 taper du for mye plass på for lagring.
3. Ikke noe problem å sette inn mer minne iallefall, men hold deg til anbefalingene som står i spesifikasjonene på hovedkortet.
4. Ikke noe problem å kjøre filservere på VMWare sålenge du ikke har et massivt brukermiljø iallefall.
5. 450W er kanskje hakket lite dersom du skal ha mye spindler, er nok ikke dumt å oppgradere, og er ikke helt sikker på denne modellen av Xeon, men de er ofte 90 eller 120W som jeg er borti.
6. Ebay burde kunne selge deg det meste av kjøleløsninger som ikke selges i norge.
7. Når det gjelder tilkobling på SAS anbefaler jeg sterkt et backplane av noe slag, eller en ekstern diskhylle da det forenkler prosessen veldig.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Planen var å montere diskene helt enkelt på 3,5" plassene i kabinettet. Er så greit å bruke disse plassene, siden det er 4 stk 80mm vifter som blåser rett på diskene.
Hvor mange disker trengs for raid5?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
RAID 5 er minimum tre disker, tapet er bare en disk, så dersom du kjører RAID5 på seks disker vil du ha 5xstørrelse som kapasitet.
Kontra RAID1 på lagring som vil gi deg total disk-kapasitet delt på to, mao 6x300GB = 900GB total lagring.

Har du en SAS-kontroller da ? SATA kontrollere støtter ikke SAS disker, men SAS kontrollere støtter SATA disker.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Har 2 SAS porter og 6 s-ata porter på hovedkortet, så var tanken å bruke de.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser at du har minisas på hovedkortet dog, hvis jeg ikke husker feil støtter denne opptil fire enheter per kabel.

Specs sier også at kortet ikke har dualchannel, men four-channel (noe som jeg ikke har vært borti) men sjekk manualen for mer info.

Eksempel på mini-sas connector.

http://www.greatland-usa.com/sas/GSS250.jpg
Sist endret av AtXbYeA; 18. januar 2009 kl. 12:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Er dette riktig kabel? http://www.amentio.no/PartDetail.asp...17256;c:102152
Sist endret av datagutten; 18. januar 2009 kl. 13:15.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Korrekt.

Ser ut som CPU'en din er 80W, mao hvis du skal ha en til blir det 160w på bare CPU'ene, kan være lurt å begynne å tenke på en ny PSU også.