Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1172
okei jeg har netopp kjøpt meg en ssd disk og jeg koblet den til en random SATA inngang, for det tenker jeg er vell ikke så nøye ? men jeg kan ikke finne den noe sted når jeg leter etter den i (Devices and Printers) noen som kan hjelpe meg her ? og så lurte jeg på om det går ann og bare flytte over OS fra min gamle drit HDD til min nye deilige SSD? bare føl dere fri for og spørre og grave mere om hva/hvordan eller rett og slett hva faen, skal prøve og svare på det meste, men er ikke noe serlig "proaktig" datakyndig, men litt kan jeg jo selvflgelig da... men dette skjønner jeg bare ikke
Finner du den i bios eller device manager?
ja jeg finner den i bios og har satt den som første prioritet, men den blir liksom ikke første prioritet uansett om jeg prøver og lagre den som første pri... jeg har heller ikke lyst og formatere for så og installere på nytt da jeg har mye jeg vil ta vare på som jeg ikke har noe til og backe filer opp med, så om det er mulig kunne jeg ha flyttet OS'et mit over til SSD'en ?

seriøst ingen som kan hjelpe en stakkar? :/
Sitat av trixxe Vis innlegg
ja jeg finner den i bios og har satt den som første prioritet, men den blir liksom ikke første prioritet uansett om jeg prøver og lagre den som første pri... jeg har heller ikke lyst og formatere for så og installere på nytt da jeg har mye jeg vil ta vare på som jeg ikke har noe til og backe filer opp med, så om det er mulig kunne jeg ha flyttet OS'et mit over til SSD'en ?

seriøst ingen som kan hjelpe en stakkar? :/
Vis hele sitatet...
Har du tilegnet SSD'en en bokstav i Windows?
hvordan gjør jeg dette ? jeg kan jo liksom ikke finne SSD'en noe som hels plass.. må jeg i bios for og gjøre det ?

brb sjekke biosn for og se om jeg har missa nåkka
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hva står i enhetsbehandlingen?

Mangler noen enheter drivere der?
Enhetsbehandlingen som nevnt og du må selvfølgelig se i diskbehandling.
Ser du disken i diskbehandling da er det og formatere(velg NTFS).
Når dette er gjort vil den magisk dukke opp sammen med dine andre disker i explorer.

Men seriøst når du har fått deg SSD,gjør en ny install på den.
Napp ut alle disker,kun SSD tilkoplet og installere windows.

og så lurte jeg på om det går ann og bare flytte over OS fra min gamle drit HDD til min nye deilige SSD?
Vis hele sitatet...
Svaret kan både være ja og nei kommer litt på størrelse,anbefaler og gjøre en ny install.
Det finnes en haug av imaging(klone/speilbilde) software,bare og søke.

Jeg har i lenge brukt "Acronis True Image" og har klonet OS disker mange ganger.
Liker også "Acronis Universal Restore",som gjør det lett og flytte over OS disk over på et helt nytt system.
Ellers så kan jeg anbefalle deg "Intel® Data Migration Software powered by Acronis" som er svært enkel å bruke når du vil klone hele HDD til SSD. Bare noen få klikk så blir OS og alle filene dine flyttet over og alt er som det var før, bare raskere Men husk at du må slette eller iallfall ikke ha mer oppbrukt plasss på HDD enn det SSDen er på.

Hvis du føler deg usikker på hvordan du gjør det, ta en titt her: http://www.youtube.com/watch?v=SxNyDBSBNxg
Sist endret av random69572; 25. mai 2013 kl. 02:34. Grunn: Legger til ekstra info.
har bare en SSD med 120Gb plass. og HDD min er fylt opp med 290Gb med masse rare filer og programmer. er det mulig og bare fjerne alt jeg har på HDD'en uten at jeg trenger windows plata ? det jeg tenkte var og slette alt av programmer og spill som jeg absolut ikke trenger og bare hive OS'et og div spill som tar lang tid og laste ned over på SSD'en

faen ta altså, nå klarte jeg og gjøre SSD disken til primary, men OS er jo ikke på den, jeg tror je må skaffe meg en w7 plate og formatere alt!
Sitat av snippsat Vis innlegg
Enhetsbehandlingen som nevnt og du må selvfølgelig se i diskbehandling.
Ser du disken i diskbehandling da er det og formatere(velg NTFS).
Når dette er gjort vil den magisk dukke opp sammen med dine andre disker i explorer.
Vis hele sitatet...
Helt riktig!

Sitat av snippsat Vis innlegg
Napp ut alle disker,kun SSD tilkoplet og installere windows.
Vis hele sitatet...
Unødvendig, da rekkefølgen av bootbare disker stilles i BIOS.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Helt riktig!


Unødvendig, da rekkefølgen av bootbare disker stilles i BIOS.
Vis hele sitatet...
Windows er fortsatt en idiot og legger inn bootsektoren på den disken som lukter minst fisk.
Heheh…minst fisk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Heheh…minst fisk?
Vis hele sitatet...
Den disken som har mest aerodynamisk mostand på et tidspunkt hvor vinden blåser fra vest og samtidig som det blir født fjorten barn med sinnslidelser.
okei AtXbYeA slutt med disse artighetene nå, jeg ville da ha en seriøs tråd hvor jeg kunne få hjelp på språk som ikke er overintelektuel! takk til deg