Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1725
Heisann!

Jeg lurer ganske enkelt på om det er noen her inne som går/har gått arkeologistudier? Jeg hadde satt utrolig pris på erfaringer på dette studiet.

Jeg har i bunn og grunn bestemt meg for dette. Men det hadde vært greit og fått noen innspill på hvordan studiene er. Tenker da på personlige erfaringer. Jeg har som mål og ta master, så setter ekstra pris på om noen har erfaring fra dette!

Og om noen faktisk jobber som arkeolog og kan si litt om hvordan det er og få jobb og liknende hadde bare vært ultraawesome!
Afaik er arkeologi et middel for å oppnå kunnskap om forhistoriske begivelser, noe folk som studerer historie interesserer seg for. Mulig dette er en feil oppfatning av meg dog. Nettop sett Indiana Jones eller?
Jeg studerer historie, men ikke arkeologi. Det er forskjellige fagfelt. Arkeologi handler om å finne bevis for noe, historie om å tolke bevisene.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av blueshift Vis innlegg
Afaik er arkeologi et middel for å oppnå kunnskap om forhistoriske begivelser, noe folk som studerer historie interesserer seg for. Mulig dette er en feil oppfatning av meg dog. Nettop sett Indiana Jones eller?
Vis hele sitatet...
Hehe nei ikke akkurat

Er utrolig interessert i historie. Men ønsker en mer praktisk tilnærming til historie, så derfor virker arkeologi spennende. Ikke at jeg sitter med illusjoner om at arkeologi bare er spennende funn og liknende. Men etter 5 år med kundebehandling er jeg lei, så vil gjøre noe jeg interesserer meg for!

Og jeg kommer selvsagt til og stå først i køen på neste "hatt og pisk" salg i byen så snart jeg er ferdig
Hei, jeg studerer arkeologi for tiden. Et greit studium om du interesserer deg for det, jobbmarkedet er litt sprengt for tiden, så en master må du ha. Kravene i utdanningen overkommelige. Etter utdanningen kan du få arbeid i forvaltning eller museum, og det er vanlig å ta feltarbeid på sommeren for å spe på lønna og bygge seg opp ansiennitet. Bare om du er interessert i feltarbeid da, om du ikke er det kan det være lurt å styre utdanningen sin inn på noe annet fra starten av. For eksempel å ta deg et fag i pedagogikk om du ser deg selv arbeide i formidling av arkeologi, eller ta deg noen historie-fag som har relevans til et bestemt museum. Skreddersy utdannelsen din til hvor du vil arbeide rett og slett.

Historie og arkeologi skilles gjerne ved at arkeologi arbeider primært med stumme kilder. En gammel øks der, ødelagt krukke-skår der osv. Naturligvis bruker arkeologer også historisk materiale i arbeid som kommer inn i historisk tid, men da benyttes det så og si alltid med arkeologiske kilder til. Arkeologiske kilder er jo forsåvidt et videre begrep enn historiebøker, men kanskje ikke alltid like enkle å få like dyptgående kunnskap ut av. For eksempel det å kunne lese hvordan landskapet har sett ut. Hvor elver har gått, hvordan landhevingen har virket inn, hvordan var vannnivået var osv.

Det du forbinder mest av alt med arkeologi er vel funn og tolkning av artefakter, og det blir naturligvis en del kursing i ting du skal lære deg å se etter på et funn, men viktigst av alt blir vel at du lærer deg å registrere det. Men du lærer også å tolke forskjellige gjenstander fra hverandre og sette de inn kronologisk.

Arkeologisk metode lærer du litt om første året, samtidig som du tar ex.phil og ex.fac. Ellers får du lese på universitetene sine sider, jeg er for sliten til å gå i dybden akkurat nå. Du får spesifisere om det er noe du lurer på. Hvor skal du studere forresten?

Sitat av anamnesis Vis innlegg
Jeg studerer historie, men ikke arkeologi. Det er forskjellige fagfelt. Arkeologi handler om å finne bevis for noe, historie om å tolke bevisene.
Vis hele sitatet...
Arkeologer geskjefter seg også med de videre virkningene, og betydningen av at noe er bevist. Som alle andre vitenskaper forøvrig. Eller er det noe jeg gikk glipp av?

Jeg kan ta et fiktivt eksempel. Man har lenge trodd at en gruppe mennesker fra et felt som viser kulturelle likheter til en mengde andre boplasser, levde primært av jakt. Dette har vært fordi man har funne hulebilder, og rituelle alter bygget til rein, elg, hjort og så videre. Nyere funn viser derimot en godt utviklet teknikk i arbeid av fiskeredskaper av bein fra dyr. Her har man tidligere sett på kulturen som spesialisert innen jakt, men nå må man ta med at de også kanskje har hatt en ekstensiv utnyttelse av marineressursen også. Dette har nokså mye å si for tolkningen av videre funn tilhørende den samme kulturen andre steder. En arkeolog kan skrive flere titalls sider om denne saken her, bare han har nok kildemateriale.

Har ennå ikke fått hatt og pisk

Edit: Trøtt, så beklager dårlige formuleringer. Godnatt!
Sist endret av Scipio; 20. februar 2011 kl. 06:03.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Scipio Vis innlegg
Hei, jeg studerer arkeologi for tiden. Et greit studium om du interesserer deg for det, jobbmarkedet er litt sprengt for tiden, så en master må du ha. Kravene i utdanningen overkommelige. Etter utdanningen kan du få arbeid i forvaltning eller museum, og det er vanlig å ta feltarbeid på sommeren for å spe på lønna og bygge seg opp ansiennitet. Bare om du er interessert i feltarbeid da, om du ikke er det kan det være lurt å styre utdanningen sin inn på noe annet fra starten av. For eksempel å ta deg et fag i pedagogikk om du ser deg selv arbeide i formidling av arkeologi, eller ta deg noen historie-fag som har relevans til et bestemt museum. Skreddersy utdannelsen din til hvor du vil arbeide rett og slett.

Historie og arkeologi skilles gjerne ved at arkeologi arbeider primært med stumme kilder. En gammel øks der, ødelagt krukke-skår der osv. Naturligvis bruker arkeologer også historisk materiale i arbeid som kommer inn i historisk tid, men da benyttes det så og si alltid med arkeologiske kilder til. Arkeologiske kilder er jo forsåvidt et videre begrep enn historiebøker, men kanskje ikke alltid like enkle å få like dyptgående kunnskap ut av. For eksempel det å kunne lese hvordan landskapet har sett ut. Hvor elver har gått, hvordan landhevingen har virket inn, hvordan var vannnivået var osv.

Det du forbinder mest av alt med arkeologi er vel funn og tolkning av artefakter, og det blir naturligvis en del kursing i ting du skal lære deg å se etter på et funn, men viktigst av alt blir vel at du lærer deg å registrere det. Men du lærer også å tolke forskjellige gjenstander fra hverandre og sette de inn kronologisk.

Arkeologisk metode lærer du litt om første året, samtidig som du tar ex.phil og ex.fac. Ellers får du lese på universitetene sine sider, jeg er for sliten til å gå i dybden akkurat nå. Du får spesifisere om det er noe du lurer på. Hvor skal du studere forresten?



Arkeologer geskjefter seg også med de videre virkningene, og betydningen av at noe er bevist. Som alle andre vitenskaper forøvrig. Eller er det noe jeg gikk glipp av?

Jeg kan ta et fiktivt eksempel. Man har lenge trodd at en gruppe mennesker fra et felt som viser kulturelle likheter til en mengde andre boplasser, levde primært av jakt. Dette har vært fordi man har funne hulebilder, og rituelle alter bygget til rein, elg, hjort og så videre. Nyere funn viser derimot en godt utviklet teknikk i arbeid av fiskeredskaper av bein fra dyr. Her har man tidligere sett på kulturen som spesialisert innen jakt, men nå må man ta med at de også kanskje har hatt en ekstensiv utnyttelse av marineressursen også. Dette har nokså mye å si for tolkningen av videre funn tilhørende den samme kulturen andre steder. En arkeolog kan skrive flere titalls sider om denne saken her, bare han har nok kildemateriale.

Har ennå ikke fått hatt og pisk

Edit: Trøtt, så beklager dårlige formuleringer. Godnatt!
Vis hele sitatet...
Først og fremst tusen takk for et godt og utfyllende svar!

Jeg ønsker og jobbe med feltarbeid, mer spesifikt undervannsarkeologi. Usikker på om det faktisk er et offisielt felt innenfor arkeologi. Men med dykkerkompetanse er det nok utrolig mye og finne under vann.

Slik jeg ser på det er historie og arkeologi tett sammenbundet. Kansje ikke direkte i arbeidssammenheng. Men begge feltene må da ta utnytte hverandre like mye?

Har lest mye om jobb og sånt. Og har skjønt at det ikke er en limo som venter den dagen mastern er avlagt :P Man må nesten bare være så dyktig som man kan, og ha gode kontakter underveis.

Hatt og pisk tror jeg faktisk man må stå for selv :/
Null problem det vet du

Javisst, arkeologi under vann er jo et eget forskningsområde det. Både i havet, og i brakkvann. Jeg vet ikke hvordan det er å få spesialisert seg inn imot det i Norge, du får høre med de forskjellige fakultetene på de forskjellige universitetene om de har noen fag som går inn på det. Uansett så får du jo en grunninnføring i det når du lærer om arkeologisk-metode, og du kan jo også velge å relatere mestergradsoppgaven din på det. Da stiller du bra.

Jeg kan sitere litt fra en bok jeg har her, litt kort om arkeologi under havet:

"Excavation underwater is complex and expensive (not to mention the highly demanding post-excavation conservation and analytical work that is also required). Once underway, the excavation may involve shifting vast quantities of sediment, and recording and removing bulky object as diverse as storage jars (amphora), metal ingots, and cannons."

Ellers har jo emnet sin egen wikipedia side som ikke er så aller verst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Underwater_archaeology

Tillegg:
Når jeg sa brakkvann, mente jeg materiale som ligger waterlogged. Jeg var usikker på hva det norske navnet var og bommet betydelig da det viste seg å være vannmettet.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Arkeologer geskjefter seg også med de videre virkningene, og betydningen av at noe er bevist. Som alle andre vitenskaper forøvrig. Eller er det noe jeg gikk glipp av?
Vis hele sitatet...
Legger meg helt flat. Skulle bare påpeke at det er forskjellige ting som gjøres på forskjellige måter, og snakket i store trekk (derfor onelineren)
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
En annen ting som bekymrer meg litt med studiene er at jeg etter all sannsynlighet ender opp i Tromsø. Dette i seg selv er ikke så ille. Men jeg ser mye av studiene retter seg mot nordisk/arktisk arkeologi. Nå er det jo absolutt ikke dette jeg ønsker og holde på med senere i livet. Klassisk arkeologi som i stor grad handler om områdene rundt middelhavet er det jeg ønsker og holde på med. Noen som har hørt noe om at studier i tromsø kan svekke mine muligheter videre?
Får nok ikke lære mye om middelhavet i de obligatoriske arkeologiemnene i Tromsø ihvertfall. Det er jo noen valgemner du kan ta, ta en titt her så ser du hvilke som kanskje er aktuelle. Jeg vet at UIT har utvekslingtilbud til Universita degli Studi di Siena i Italia for studenter som går arkeologi. Så du kan jo stikke dit femtesemesteret ihvertfall. Som sagt, ta kontakt med fakultetene ved universitetene, så får du sikkert mye bedre svar enn de jeg kan gi deg
du har jo eventuelt uib som har arkeologi som bachlor og master. har en kompis som går der, og en tante som har master der i fra. etter hva jeg har hørt fra dem så er de meget fornøyd med studiene der.

liste over de som tilbyr arkeologi men du har nok sett denne lista alt
http://utdanning.no/tema/utdanning/finn?s=arkeologi

Södertörns högskola har marinarkeologi innen for feltet samtidsarkeologi
ntnu har også marinakeologi Men kjenner dessvære ingen som har gått disse to plassen.
En ting som kan være greit å minne seg selv på når du vil ha litt spesiell utdanning er at verden er større enn Norge.

Med hjelp fra lånekassa er en utdanning i utlandet fullt overkommelig. I Sverige og Danmark betaler man ikke skolepenger engang!
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Takker igjen for svar.

Jeg har sjekket ut UiB og faktisk søkt der også. Men jeg bor i tromsø, så er en fordel om jeg kunne fått gjort det jeg ønsker her. Problemet med valgfagene man kan ta i tillegg er at man oppfordres til og bygge på med historie fag og sosialantropologi og andre fag. Men så var det dette med studiepoeng da. Tromsø har åpent studium men resten av landet har poengrenser. Nå er ikke 39,2 det verste og jeg må finregne på om jeg kommer over. Men det får være min straff for og sløve meg igjennom videregående første gang:P

Og svar til wilibald: Jeg kommer til og bruke så mye tid utenlands som overhode mulig. En av grunnene til at jeg ikke vil spesialisere meg innen arktisk arkeologi er jo at jeg ikke vil tilbringe tiden med graving på svalbard og grønland :P
Jeg mente i grunn å ta hele utdanningen i utlandet jeg da. Kan du noen fancy språk kan du jo studere fancy steder også Spansk - arkeologistudier i Peru f.eks. Tror feltarbeidet der kan være litt artig sammeligna med svalbard :P
Ta kontakt med disse folkene her om du vil ta hele graden i utlandet.