Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3027
Hei, tenkte å oppgradere min Corsair F120 (280mb/s), valget står mellom:

Kingston HyperX 120gb

OCZ VERTEX 3 120gb

Er det stor forskjell å gå fra 280mb/s til 550mb/s?
Vil den være dobbelt så rask ca? Eller er det andre faktorer på de som avgjør hastigheten å?

Kom gjerne med andre tips hvis det er noen bedre SSD'r der ute nå.
Sist endret av Skyfx; 22. november 2011 kl. 20:19.
De raskeste SSD-er er PCI-e basert (f.eks.). Men de koster gjerne litt...
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Fant ut at hovedkortet kun har SATA 3Gb/s støtte, vil den ikke dra full effekt ut av en de diskene der da siden de har 6Gb/s?
Evt. hvor mye redusert vil de bli?
For meg er det logisk at de blir redusert til halvparten
3 Gbps = 384 MBps
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
3 Gbps = 384 MBps
Vis hele sitatet...
Takk, ble lite aktuelt siden jeg må kjøpe nytt hovedkort som har 6gb/s

http://www.dustinhome.no/ocz-revodri...uct/5010601510
Var litt fristende å gå rett på pci-e, trenger hovedkortet noe mer enn et ledig pci-e spor?
Vil den fungere som eneste harddisk på pcn?
Sist endret av Skyfx; 22. november 2011 kl. 20:48.
På hvilken måte er det du savner ytelse i den SSDen du har nå? Hva er bruksområdet?
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av apocalypse Vis innlegg
På hvilken måte er det du savner ytelse i den SSDen du har nå? Hva er bruksområdet?
Vis hele sitatet...
Jeg misstenker at det er defekt på den jeg har nå, får blåskjerm etter jeg går ut av hvilemodus, og Skyrim lukkes helt random ganske ofte når jeg spiller... Har reinnstalert windows og formatert harddisk flere ganger, men problemet er der enda.
Skal brukes til gaming
Sist endret av Skyfx; 22. november 2011 kl. 21:24.
Har du vært innom corsair forumet? De har lagt ut firmware updates som skal fikse problemene, dog noen som sliter enda.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Takk, ble lite aktuelt siden jeg må kjøpe nytt hovedkort som har 6gb/s

http://www.dustinhome.no/ocz-revodri...uct/5010601510
Var litt fristende å gå rett på pci-e, trenger hovedkortet noe mer enn et ledig pci-e spor?
Vil den fungere som eneste harddisk på pcn?
Vis hele sitatet...
ville i hvertfall gått for den raskeste versonen hvis du alikevell skal bruke så mye på ssd (link) merk deg at denne ssd'en kun funker til windows og at windows ikke støtter trim. ssd'en vil også i mange tillfeller vere veldig vanskelig og sette opp.

jeg ville personlig valgt denne eller denne alt ettersom hvor mye plass du trenger.

begrunnelene mine er at den ikke benytter seg av sandforce kontrolleren.
samt at den benytter seg av bedre minne moduler som gir lenger levetid.

diverse tester:
http://www.hardware.no/artikler/ocz_...2_480gb/100941
http://www.hardware.no/artikler/ocz_vertex_3/93767
http://www.hardware.no/artikler/ocz_..._240_gb/102702
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Jeg misstenker at det er defekt på den jeg har nå, får blåskjerm etter jeg går ut av hvilemodus, og Skyrim lukkes helt random ganske ofte når jeg spiller... Har reinnstalert windows og formatert harddisk flere ganger, men problemet er der enda.
Skal brukes til gaming
Vis hele sitatet...
8leo her på forumet har pratet om et problem med Sandforce-kontrolleren på mange av de nyeste SSDene på markedet (bl.a. fra Corsair og OCZ). Virker som om det er veldig mange med disse diskene som får store problemer med alskens blåskjermer og møkk (men ikke alle).

Derfor kan det være en idé å velge en SSD uten Sandforce-kontrolleren. Samsung og Crucial vet jeg ihvertfall at ikke bruker disse.

Og du trenger ikke den raskeste SSDen når du først og fremst spiller, men man vil jo gjerne ha en som ikke skaper trøbbel, er stabil og varer lenge.

Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
jeg ville personlig valgt denne eller denne alt ettersom hvor mye plass du trenger.

begrunnelene mine er at den ikke benytter seg av sandforce kontrolleren.
samt at den benytter seg av bedre minne moduler som gir lenger levetid.[/url]
Vis hele sitatet...
OBS! Jeg kan ha tatt feil ang. OCZ og Sandforce tydeligvis - skal sjekke det.

EDIT: Nei, det stemmer. OCZ bruker Sandforce.
Sist endret av apocalypse; 22. november 2011 kl. 21:37.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Har du vært innom corsair forumet? De har lagt ut firmware updates som skal fikse problemene, dog noen som sliter enda.
Vis hele sitatet...
http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206
Morsomt å lese øverste post, skal prøve å oppdatere firmware nå.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av apocalypse Vis innlegg
EDIT: Nei, det stemmer. OCZ bruker Sandforce.
Vis hele sitatet...
ops. litt seint på kvelden, har jobba siden klokka 8 i dag,

ja det stemmer at den bruker SF kontroller. Jeg tenkte på Vertex 2, denne bruker ikke SF
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Oppdaterte SSD'n min nå, fortsatt blåskjerm etter hvilemodus som vanlig

Nei vet ikke hva jeg gjør nå, lite vits å kjøpe en sata3 SSD når hovedkortet kun har sata2 støtte, en billig sata2 disk som ikke bruker sandforce hadde jo vært det optimale her, eller å gå tilbake til den gode gamle på 500gb, synd de er latterlige dyre nå pga. flommen i Thailand...

Blir så jeg kjøper Samsung SSD 830 da Samsung bruker sin egen kontroller
Tror det er skyrim som er problemet med at det lukker seg, skjer ofte hos meg også.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Tror det er skyrim som er problemet med at det lukker seg, skjer ofte hos meg også.
Vis hele sitatet...
Du spiller vel ikke med gamepad/360-kontroller?
Jeg har en kinston hyperx ssd.
Var et par blåskjermer de første dagene så jeg oppdaterte firmwaren på den.
Etter det har den vært 100% stabil.

EDIT: Må legge til at jeg er meget fornøyd med den da den er latterlig kjapp.
Sist endret av TinnSoldat; 22. november 2011 kl. 22:23.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Tror det er skyrim som er problemet med at det lukker seg, skjer ofte hos meg også.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er lyden, skru bed kvaliteten på lydkortet ditt så skal du se at problemet er løst
Blåskjerm kan være så mangt. Sjekke koden på skjermen når du får den.
At skyrim lukker seg er da skyrim i seg selv og ikke harddisken din.

Det er mange ting som har fungert for andre på dette. F.eks skru av 360 kontroller i options, lyddrivere osv.
Les på skyrim forum hvis du trenger fiks på det.

Men SSD'en din er det nok ikke noe feil med pga det der.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Jeg har også en Corsair F120 og har ingen problemer. Sleep-funksjonen virker ikke her heller på et Asus P8P67-Deluxe, men dette kan skyldes så mangt. F.eks så fungerte sleep/S3 perfekt med en annen strømforsyning merkelig nok.

Har du forsket på problemet ditt? Jeg vet det er et svært vanlig problem med BSOD's ved oppvåkning fra sleep og at maskinen ikke våkner i det hele tatt. Ang. Skyrim er dette er særdeles bugget spill. Dette med tilfeldige kræsjer kan muligens løses ved å endre formatet på utlyden din til 44100Hz, studiokvalitet. (Høyreklikk på lydikonet i systemfeltet og velg avspillingsenheter-> Gå inn på egenskaper for den aktuelle lydenheten-> Gå deretter til avansert-fanen og velg 24 biters, 44100Hz studiokvalitet.)

Du kan også finne mye info på Bethesdas Skyrim-forum for PC.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
Jeg har også en Corsair F120 og har ingen problemer. Sleep-funksjonen virker ikke her heller på et Asus P8P67-Deluxe, men dette kan skyldes så mangt. F.eks så fungerte sleep/S3 perfekt med en annen strømforsyning merkelig nok.

Har du forsket på problemet ditt? Jeg vet det er et svært vanlig problem med BSOD's ved oppvåkning fra sleep og at maskinen ikke våkner i det hele tatt. Ang. Skyrim er dette er særdeles bugget spill. Dette med tilfeldige kræsjer kan muligens løses ved å endre formatet på utlyden din til 44100Hz, studiokvalitet. (Høyreklikk på lydikonet i systemfeltet og velg avspillingsenheter-> Gå inn på egenskaper for den aktuelle lydenheten-> Gå deretter til avansert-fanen og velg 24 biters, 44100Hz studiokvalitet.)

Du kan også finne mye info på Bethesdas Skyrim-forum for PC.
Vis hele sitatet...
Har fiksa lyden, man får ikke starta Skyrim før lyden er fiksa uansett, men la Skyrim være Skyrim, bra spill, men de faila sterkt på programeringa på pc.

WoW, Dead Island, Crysis 2, NFS Hot Pursuit kjører strøkent, aldri noe feil der, så sånn sett så fungerer SSD disken min fint, er bare den blåskjermen jeg er skeptisk til, å når du sier du har samme disken og også får BSOD ved oppvåkning så tror jeg problemet ligger i selve disken eller kontrolleren (Sandforce).
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Jeg får ikke BSOD ved oppvåkning. Maskinen nekter rett og slett å starte, noe som nevnt ordnet seg da jeg prøvde en annen PSU, FD Newton R2 1000W istedet for min HX750W. Skal bytte ut sistnevnte med en AX850W nå straks så får jeg se om det skjer noe Men det kan jo godt være dine problemer skyldes SSD da du nok har et annet HK og andre drivere.

Har du oppdatert firmware til 2.0 forresten?

Oppdatering: Etter å ha byttet PSU våkner faktisk maskinen fra sleep igjen
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
Jeg får ikke BSOD ved oppvåkning. Maskinen nekter rett og slett å starte, noe som nevnt ordnet seg da jeg prøvde en annen PSU, FD Newton R2 1000W istedet for min HX750W. Skal bytte ut sistnevnte med en AX850W nå straks så får jeg se om det skjer noe Men det kan jo godt være dine problemer skyldes SSD da du nok har et annet HK og andre drivere.

Har du oppdatert firmware til 2.0 forresten?

Oppdatering: Etter å ha byttet PSU våkner faktisk maskinen fra sleep igjen
Vis hele sitatet...
Ja, oppdaterte den i går, fortsatt BSOD :/