Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2129
Hvordan er plasmaskjermene som produseres i dag, med tanke på at bildene brenner seg fast på skjermen?

Vurderer å kjøpe meg plasma tv, men er litt bekymret for at dette vil blir et problem da jeg kobler til pc og kommer til å ha samme skjermbilde relativt lenge relativt ofte.

Eventuelt gode tips til ny tv-skjerm til under 6-7000 kr? Skal være full HD og fungere bra til å spille playstation og se film på.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 31. oktober 2010 kl. 21:48.
Hei Kamma.
En viktig ting du burde vite, er at plasmaskjermer fungerer best i mørke rom.
Så hvis du har for mye lys i rommet, hvor tv-en er. Kan du like godt kjøpe LCD.

Fordeler med plasma= Høy kontrast/Mørke partier ser hel svart ut
Ulemper med plasma= Ikke så lyssterk skjerm

Fordeler med LCD = Lys-sterk skjerm
Ulemper med LCD = Mørke partier blir bare gråaktigere. Mørke sener i filmer blir aldri helt mørk.

PS: Hvis noen mener, at det er noe jeg ikke har forklart rett. Si ifra
stefaren min kjøpte en ganske bra og dyr plasma tv og der brenner logoen til tv kanalene seg, lett inn i skjermen! men det blir borte like lett da!

hadde heller kjøpt en lcd tv hvis jeg var deg, eller hvis du vil slå på stortromma så går du for lsd!
Kjøper du LSD trenger du ikke TV... Alternativt kan du kjøpe LED tv!


Det er ikke noe problem med innbrenning på moderne plasma TV. Da må du gå inn for det...
Sist endret av Cikey; 31. oktober 2010 kl. 22:14.
Kjøpe lsd ja Men sats på led du, hørt at mange anbefaler det. Plasma skjermer har vel forsatt sånn at det brenner seg fast, men nå forsvinner det igjen da.

Evt. kan du kjøpe en crt skjerm
Jaja, jeg vet hva plasma, lcd og led er. Men jeg er student og vil ikke ta meg råd til å kjøpe LED nå. Men jeg må ha tv, derfor er plasma eller lcd eneste alternativene.

Tenkte litt på denne http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...g-50-plasma-tv
Vi har 60ps8000 , toppmodellen fra i fjor til LG og den får relativt lett innbrenning, men er et funksjon som heter " orbit " hvor den flytter bildet hvert 30 sekund ellerno ( noe man ikke merker) så den unngår innbrenning

og ellers plasma funker som bare det å bruke til film, men lcd skjerm med LED bakbelysning funker greit det også, så er opp til deg, men da jeg brukte plasma ca i en måned som pc skjerm så brukte jeg skjermsparer som da funka fint ( sånn tv snø skjermsparer :P ) så bildet ble rensa hver gang
Sitat av Kamma Vis innlegg
Jaja, jeg vet hva plasma, lcd og led er. Men jeg er student og vil ikke ta meg råd til å kjøpe LED nå. Men jeg må ha tv, derfor er plasma eller lcd eneste alternativene.

Tenkte litt på denne http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...g-50-plasma-tv
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg heller gått ned noen tommer og fått noe bedre til samme pris
Har plasma selv, har aldri opplevd noe som heter innbrenning, er vel 1-2 år gammel tv.
På dagens plasma tv'er, er innbrennings problemet løst. Så det er ikke dette du bør fokusere på. Fokuset ditt bør ligge på hva du skal bruke tv'en til. Erfaringsmessig vil jeg si at plasma er best til film og fotball. Og har også bedre svartnivå. Men alt er jo relativt, du finner mange lcd tv'er som er mye bedre enn andre plasma, og omvendt.

Så hvis jeg skulle ha valgt en tv, bare til ps3 og film med budsjett på 6000,-
Hadde blitt noe slikt som denne
Størrelsen er jo også viktig, tenk litt på hvor langt unna du skal sitte.
(Sett den gjerne i noen andre sitt navn, slik at du slipper nrk lisensen på en tv som du ikke bruke til kanal surfing. Om du ikke allerede betaler eller har andre som gjør det for deg.)
Plasma er også suverent best på innsynsvinkel noe som er viktig hvis man sitter mange rundt skjermen. Mange (om ikke de fleste?) LCD/LED er også fortsatt plaget med clouding og ujevnt lys.

Jeg lånte hjem en Samsung LED til 13.000 og ble sjokkert over hvor dårlig lyskvaliteten faktisk er på så dyre TVer. De ser fine ut i butikken med maks kontrast og lysstyrke med en animert Blueray-film, men når man får de hjem i en normalt lyssatt stue ser man hvor dårlige de er. Jeg endte opp med en Panasonic G20 plasma og har ikke angret ett sekund.
Hva skal du bruke pcen som? signalkilde for tv-serier, film? eller for å spille? Skal du spille så ville jeg gått for lcd(led?) pga oppløsningen(vis plasmaen ikke er 1080p da). Men vis du hovedsaklig skal se film, tv-serier så ville jeg gått for plasma pga bedre svartnivå. Og på nyere plasmaer så skal ikke bildet brenne seg permanentfast som det gjorde på gammlere plasmaer. Kan hende jeg er litt utdatert da det jeg har lest om dette er fra 2007-2008 :P
Sitat av mrFreak Vis innlegg
På dagens plasma tv'er, er innbrennings problemet løst. Så det er ikke dette du bør fokusere på. Fokuset ditt bør ligge på hva du skal bruke tv'en til. Erfaringsmessig vil jeg si at plasma er best til film og fotball. Og har også bedre svartnivå. Men alt er jo relativt, du finner mange lcd tv'er som er mye bedre enn andre plasma, og omvendt.

Så hvis jeg skulle ha valgt en tv, bare til ps3 og film med budsjett på 6000,-
Hadde blitt noe slikt som denne
Størrelsen er jo også viktig, tenk litt på hvor langt unna du skal sitte.
(Sett den gjerne i noen andre sitt navn, slik at du slipper nrk lisensen på en tv som du ikke bruke til kanal surfing. Om du ikke allerede betaler eller har andre som gjør det for deg.)
Vis hele sitatet...
Den tv`en du linker til der ser jo ikke så dum ut. Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke plass til en 50" på det lille rommet mitt uansett, og en sånn 37" LED tror jeg ville passet perfekt!

Skal jo bruke tv`en til film og ps-spilling, i tillegg ser jeg mye på fotball. Blir sittende ca fire meter unna skjermen.

NRK-lisensen er det ikke jeg som betaler her
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Min plasma er ett år gammel, og har aldri hatt noe problem med innbrenning.
Sitat av Kamma Vis innlegg
NRK-lisensen er det ikke jeg som betaler her
Vis hele sitatet...
og da er det veldig viktig att du kjøper tv i navnet på den som faktisk betaler lisens, ellers så kommer det regning i posten på 1 stk lisens
Sitat av svirrevapp Vis innlegg
og da er det veldig viktig att du kjøper tv i navnet på den som faktisk betaler lisens, ellers så kommer det regning i posten på 1 stk lisens
Vis hele sitatet...
Ikke hvis den personen allerede bor i husstanden. Betaler uansett ikke mer enn én lisens per husstand uavhengig av hvor mange tv-er i forskjellig navn som befinner seg der.
Sitat av ps3 Vis innlegg
Ikke hvis den personen allerede bor i husstanden. Betaler uansett ikke mer enn én lisens per husstand uavhengig av hvor mange tv-er i forskjellig navn som befinner seg der.
Vis hele sitatet...
NRK melker denne lisensen så godt de kan. Du vil få en faktura, men kan i etterkant ta kontakt og si dette er en felles-tv. Man betaler per 'unike' bruker.
Har du TV hjemme, som kun du bruker, er du pålagt å betale lisens.

Dette av egen erfaring.
Jeg hat en 13.000 kr led tv fra phillips, nesten litt skummelt hvor bra bilde det er i 1080P/720P mot naboens plasma til 10.ooo er det en klar forskjell
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kjøpte en Panasonic Viera tx-p42u20e og spilte i hele 3 uker uten å se tegn på innbrenning, men iforgårs så sovna jeg på sofaen med fifa på pause, også våknet jeg til en innbrent pause meny på morgenen etter, har prøvd å kjøre snø i ca 6 timer, prøvde en wash dvd i 2 timer og har hatt den av i 4, jeg trooor det har blitt litt svakere men jeg legger fotsatt merke til det når visse farger vises på fjernsynsbildet. Det jeg lurer på , er dette permanent? Er dette noe som går over? eller kan jeg konkludere med at fjernsynet er merket for all tid? Kjøpte teven for 5 uker siden så detter veldig leit.

Tips noen ? Råd? trøst? på forhånd takk.
Sist endret av nisselue1; 2. desember 2010 kl. 18:34.