Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 950
Hei og hå!
Det har seg slik at jeg skal flytte i fra kjellerleiligheten jeg har leid nå i snart 6-7 år.
Tingen er at når jeg flyttet inn for 6-7 år siden var det med en jente det ble slutt med for ca 3 år siden, hun sto oppført som "med leier" og det var hun som ordnet med depositum på 5000 sammen med huseier.
Men som sagt så flyttet hun ut for 3 år siden og depositumet ble rett og slett glemt før jeg nå kom til å tenke på det.
Egentlig driter jeg langt i de 5000 kr, men huseier vil sikkert avslutte kontoen evt ta ut pengene om det skulle være noe som skulle erstattes.
Tingen er at jeg har ikke hatt noe form for kontakt med dette kvinne menneske på de siste 3 årene og har ikke den fjerneste anelse på hvordan jeg skal få fatt i hun.
Sist jeg hørte noe var at hun hadde fått unge med en på tyrkia og flyttet ned der.
Meldte heller ikke fra til huseier ang at hun var flyttet ut den gang det skjedde.
Hvordan skal jeg få fikset dette? Hun må vel være med å signere på papirer i banken før pengene evt kan taes ut?

En annen ting jeg lurer på er ang kontrakten som ble skrevet den gang. Der sto det at det var 3mnd oppsigelse tid og at kontrakten skulle fornyes hvert 2 år noe den ikke er blitt.
Gjelder den første kontrakten enda? Eller kan vi i teorien bare melde fra til huseier at "nå på mandag flytter vi, kontrakten er gått ut for 5 år siden hade bra" eller funker ikke det?

Har å en kompis som kan flytte inn på dagen å overta leiligheten, er det mulig å slippe unna oppsigelse tiden på 3 mnd om jeg forklarer huseier at jeg har ordnet ny beboer til han?

Håper noen kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene. Vet det ble mye å fordøye på en dag, men takk for alle svar
1. Hvis kontoen står i hennes navn(eller ditt og hennes) så må hun skrive under på at pengene skal taes ut ja. Hun trenger ikke nødvendigvis å være med, du kan stikke i banken å få et et dokument du kan poste/faxe til henne.

2. Det med fornyelsen er litt vanskelig, men siden ingen av dere har prøvd å fornye så ville jeg jo si at dere har vært enige om at den gamle kontrakten fortsatt gjelder og du fortsatt har oppsigelsestid. Men det bør jo ikke være noe problem:

3. Du kan slippe unna hele oppsigelsen ja, snakk med huseier om det så bør jo det gå helt fint. Huseier er antakelig glad for å slippe alt styret med å finne en ny leieboer.
Kan da ikke være så vanskelig å få tak i ho. Facebook, felles bekjente? Du var jo trossalt i lag med "kvinnemennesket"
Depositumet:

Står det i hennes navn, eller begges? Står det isåfall som at begge har råderett over den ved eventuelt utflytning?

Kontrakt & fornyelse:


Står det i kontrakten at det er en tidsbestemt avtale? Det skal mye til for at en utleier kan anvende seg dette, en utleier kan ikke si at den skal være tidsbestemt av "prinsipielle grunner". Samt at det skal være en del kriterier som må være fylt før en kan benytte seg av en tidsbestemt kontrakt. Feks bor huseieren i samme bygg, og leier du en sokkelleilighet? Skal huseier eller en av nær familie til h*n benytte seg av leiligheten?

Oppsigelsetid:

Må isåfall avtales med utleier (angående kamerat som kan flytte inn på dagen).


En utleier kan aldri skrive en kontrakt som går utover husleieloven, altså eventuelle ekstra/spesielle ting i kontrakt må være i leietakers favør.

Husleieloven i sitt fulle: http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html
Leieavtalen din gikk over på vanlig oppsigelig avtale når tidsbegrensningen gikk ut uten at huseieren gjorde noe. Det er noe usikkert tidsbegresningen var lovlig den gangen kontrakten ble skrevet, men nå har du en helt ordinær avtale.

Gårdeieren behøver ikke godta kompisen din som ny leietaker.

Det skulle ikke forbause meg om banken utbetaler depositumet til deg om du står som medinnehaver av depositumkontoen, men strengt juridisk er det som står over her korrekt.