Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3759
Søkte rundt på nett og fant blant annet denne nettsiden: https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...ng-og-inkasso/.

Ser der at det er ganske strengt med hvordan purringer og inkasso skal foregå, men finner ikke svar på det jeg leter etter. Derfor lurer jeg på om det er noen smarte freaks her som kanskje kan hjelpe.

Lang historie så kort som mulig: Jeg har sagt opp min avtale på et treningsenter over telefon. Alt var i boks sa de. Betalingsmetoden jeg har brukt er at jeg har fått en faktura i måneden. Alt var vel og bra til jeg fikk en purring på ikke betalt faktura (fikk det fra et eget firma som tar seg av purringer og inkasso). For det første så skulle jeg ikke hatt noen regning på det i det heletatt, og for det andre så har de altså sendt purring på en regning jeg ikke har fått. Ringte CrediCare (firmaet som tar seg av purringen) og hørte, men de kunne ikke gjøre noe før treningsenteret trakk tilbake kravet.
Jeg har holdt på fram og tilbake nå i lengre tid og saken har gått til inkasso og der er jeg ikke interessert i å ha navnet mitt.

To problem her da: Jeg sa opp over telefon så om treningsenteret er noen drittsekker (som de er) kan de si jeg aldri har ringt og sagt opp avtalen og fortsette å belaste. Her sliter jeg å bevise at jeg har sagt opp siden det kun da er telefonloggen som kan si vi har vært i samtaler..

Problem to er at jeg har fått purring på ikke betalt regning og det er her jeg trenger hjelp. De har jo ikke lov å sende purring på en regning de ikke har sendt ut? Her har jeg vel en sterk sak? Noen lure folk som har noe smart å si om situasjonen her? Om det så skal gå så langt så kan vel posten dokumentere hva de har lagt i postkassa mi og ikke? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre..
Jeg var i en lignende sak, der endte det opp med at jeg betalte firmaet, men alt av purringsgebyr og renter blei avslått.

jeg syntes dette var greit når opprinnelie summen var på et par hundre kroner.

Det første du må gjøre er vell og si du bestrider kravet om inkasso, slik at den blir saken blir fryst inntil videre.
Hei,

1. Hvis du skal si opp noe over telefon, be alltid om å få en skriftlig bekreftelse på dette etterpå. Ellers stiller du dessverre svakt hvis de påstår at du ikke har sagt opp.

2. Snakket du med treningssenteret om at de skulle trekke kravet? Eller har du bare ventet og håpet det skulle løse seg selv fram til du fikk inkasso?

3. Posten kan ikke dokumentere hva de har puttet i postkassen din. Her har du igjen en ord mot ord situasjon. Treningssenteret kan påstå at de har sendt både regning og purring. Da er det lite du kan gjøre med det. Generelt sett så har man lite troverdighet knyttet til påstander om å ikke ha mottatt regning i posten, da det er noe omtrent alle med betalingsproblemer prøver å påstå.

4. Vanligvis er det oppsigelsestid, slik at det kan være du har sagt opp men fått faktura for den siste måneden abonnementet var gyldig. Hvis det er slik at du mistenker at du fortsatt er registrert som kunde, bør du få ut fingeren kjapt å få sørget for å få sagt opp. Treningssenter har som regel ingen automatikk i å stanse abonnement hvis en kunde slutter å betale, de lar bare alt gå til inkasso.
Sist endret av danielsk; 15. oktober 2015 kl. 17:00.
Sitat av First-Price Vis innlegg
Jeg var i en lignende sak, der endte det opp med at jeg betalte firmaet, men alt av purringsgebyr og renter blei avslått.

jeg syntes dette var greit når opprinnelie summen var på et par hundre kroner.

Det første du må gjøre er vell og si du bestrider kravet om inkasso, slik at den blir saken blir fryst inntil videre.
Vis hele sitatet...
Greia er at det er et annet firma enn treningssenteret som har sendt faktura osv så noen må betale de purregebyrene og jeg prøver mitt beste på at det ikke er meg i og med at jeg har sagt opp avtalen + at jeg har fått purring på en regning jeg ikke har fått. Ringte de igjen her i sted for å høre om de kunne fryse saken til jeg fikk ordnet opp med treningssenteret...dette kunne de da ikke og det kommer enda et krav den 20. denne måneden.

Sitat av danielsk Vis innlegg
Hei,

1. Hvis du skal si opp noe over telefon, be alltid om å få en skriftlig bekreftelse på dette etterpå. Ellers stiller du dessverre svakt hvis de påstår at du ikke har sagt opp.

2. Snakket du med treningssenteret om at de skulle trekke kravet? Eller har du bare ventet og håpet det skulle løse seg selv fram til du fikk inkasso?

3. Posten kan ikke dokumentere hva de har puttet i postkassen din. Her har du igjen en ord mot ord situasjon. Treningssenteret kan påstå at de har sendt både regning og purring. Da er det lite du kan gjøre med det. Generelt sett så har man lite troverdighet knyttet til påstander om å ikke ha mottatt regning i posten, da det er noe omtrent alle med betalingsproblemer prøver å påstå.

4. Vanligvis er det oppsigelsestid, slik at det kan være du har sagt opp men fått faktura for den siste måneden abonnementet var gyldig. Hvis det er slik at du mistenker at du fortsatt er registrert som kunde, bør du få ut fingeren kjapt å få sørget for å få sagt opp. Treningssenter har som regel ingen automatikk i å stanse abonnement hvis en kunde slutter å betale, de lar bare alt gå til inkasso.
Vis hele sitatet...
1: Ja, men har trent der i over 5 år og kjenner de ansatte personlig så trodde ikke det skulle være et problem...Så feil kan man ta...

2: Såklart har jeg det. Over telefon, mail og sms'er...

3: Kjipt at posten ikke kan bekrefte at jeg ikke har fått den regningen..Og jeg sitter med mer penger enn den gjennomsnittlige nordmann så er ikke der saken ligger. Er heller at jeg ikke vil ha navnet mitt på den inkassolista..

4: Nei, betalte regninga på en måneds oppsigelsestid. Har heldigvis banktransaksjoner som bevis der. Denne purringa er for en måned etter oppsigelsestiden er gått ut
Sist endret av random72742; 15. oktober 2015 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bestrid kravet. Da skal kravet sendes til forliksrådet. Ut fra det du sier vil de enten droppe kravet eller så vil du få medhold om forliksrådet ender med å behandle kravet.
http://www.forbrukerombudet.no/2014/...-du-er-uenig-i
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Bestrid kravet. Da skal kravet sendes til forliksrådet. Ut fra det du sier vil de enten droppe kravet eller så vil du få medhold om forliksrådet ender med å behandle kravet.
http://www.forbrukerombudet.no/2014/...-du-er-uenig-i
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen beviser på at jeg sa i den telefonsamtalen at jeg ikke vil være medlem av treningsenteret lengre, og som de sier over her så kan ikke posten si at de ikke har putta noen regning i postkassa mi...Med andre ord så har jeg ingen beviser som taler for meg. Mener du fortsatt at jeg kan vinne en slik sak i forliksrådet?
Sitat av WopWop Vis innlegg
Jeg har ingen beviser på at jeg sa i den telefonsamtalen at jeg ikke vil være medlem av treningsenteret lengre, og som de sier over her så kan ikke posten si at de ikke har putta noen regning i postkassa mi...Med andre ord så har jeg ingen beviser som taler for meg. Mener du fortsatt at jeg kan vinne en slik sak i forliksrådet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så nøye om du kan vinne i forliksrådet.

Hvis du sier 'jeg bestrider kravet' slår lovverket inn, og de har blant annet ikke lenger lov til å legge til flere purregebyrer på saken inntill den er avgjort. I det øyeblikket du stenger ned muligheten deres for å presse deg blir de også særdeles mye mer medgjørlige i forhold til å finne en minnelig løsning.

Så:
1. Fortell inkassoselskapet at regningen er bestridt
2. Sørg for at du virkelig er utmeldt av treningstudioet så dette ikke baller på seg.
3. Ta en beslutning på om du er villig til å dra ut denne saken og la den gå, eller vil tilby deg å betale opprinnelig regning uten purregebyrer.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er ikke så nøye om du kan vinne i forliksrådet.

Hvis du sier 'jeg bestrider kravet' slår lovverket inn, og de har blant annet ikke lenger lov til å legge til flere purregebyrer på saken inntill den er avgjort. I det øyeblikket du stenger ned muligheten deres for å presse deg blir de også særdeles mye mer medgjørlige i forhold til å finne en minnelig løsning.

Så:
1. Fortell inkassoselskapet at regningen er bestridt
2. Sørg for at du virkelig er utmeldt av treningstudioet så dette ikke baller på seg.
3. Ta en beslutning på om du er villig til å dra ut denne saken og la den gå, eller vil tilby deg å betale opprinnelig regning uten purregebyrer.
Vis hele sitatet...
Takker for tips Da ringer jeg i morgen til treningsenteret atter en gang for å prøve å få en løsning på det. Rett etter ringer jeg inkassoselskapet og sier jeg bestrider kravet. Å betale den opprinnelige regningen kan jeg gjøre, jeg driter i de 500 kronene. Det jeg ikke vil er å ha navnet mitt i det inkassoregisteret. Kunne godt ha betalt hele summen nå, problemet er bare at om jeg gjør det så er navnet mitt stemlpa :c
Sist endret av random72742; 15. oktober 2015 kl. 18:23.
Sitat av WopWop Vis innlegg
Jeg har ingen beviser på at jeg sa i den telefonsamtalen at jeg ikke vil være medlem av treningsenteret lengre, og som de sier over her så kan ikke posten si at de ikke har putta noen regning i postkassa mi...Med andre ord så har jeg ingen beviser som taler for meg. Mener du fortsatt at jeg kan vinne en slik sak i forliksrådet?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg mener det er at det er den som retter kravet som har bevisbyrden. Nå kan jo ingenting garanteres 100%, men om saken skulle komme opp kan du vise til at du har ringt til dem på et gitt tidspunkt og at du ikke har trent mer. Uansett, som poengtert tidligere er sannsynlig at kravet aldri ender opp hos forliksrådet. Spesielt siden dette er et ganske lite beløp.

Du får ingen betalingsanmerkning av å betale den purringen. Og selv om saken hadde gått til inkasso (noe den ikke skal gjøre nå som du bestrider kravet), så skal anmerkningen bli slettet når kravet er gjort opp i sin helhet (kilde).
Det spørs litt hva som står i kontrakten. Hos treningssenterene jeg har vært medlem hos har det stått spesifisert at oppsigelse kun kan skje skriftlig. Hvis det er praksis i dette tilfellet også, så vil det ikke telefonsamtale i utgangspunktet være godt nok.
Kommer med en oppdatering så denne tråden kan brukes i senere tid som svar om noen er i samme problemstilling.

Jeg ringte selskapet som har sendt ut inkassoen og informerte om at samtalen var på opptak og fikk navnet til personen jeg snakket med. Så ga jeg de saksnummeret mitt og sa at jeg bestrider kravet deres. Dette gjorde så de ikke kan sende flere purringer. Deretter ringte jeg igjen treningsenteret og fortalte at jeg bestrider kravet til inkassofirmaet. Vips ble de mye mer behjelpelig og det endte opp med at om jeg kom innom og dro kortet mitt for 500 kr (en måneds treningsavgift) så skulle de slette kravet til inkassofirmaet og betale kostnadene der. Sa meg villig til det for hele saken var at jeg ikke ville havne i inkassoregistret. Saken er nå ute av verden.

Takk til freaksa som har svart i tråden og gjort livet litt enklere for meg. Kod karma er på vei
Dette har skjedd meg 2 ganger med bompenger.
Jeg VET med 100% sikkerhet at dette er regninger jeg ikke har mottatt.
Håpløst å få noe forståelse for dette. Måtte bare ta regningene.

Skal skaffe autopass nå. Bør alle andre gjøre og, selv om man ikke kjører mye igjennom bomstasjoner. Makan til piss har jeg aldri vært borte i.

Det er jo også fantastisk at jeg har 10 forskjellige e-fakturaer til forskjellige bompengestasjoner. Magisk at de klarer å gjøre det så fantastisk ræva når staten skal ha alle pengene uansett.
Sist endret av ID-Brikke; 19. oktober 2015 kl. 19:45.
Oppsigelser skjer skriftlig og bekreftet mottatt. Det samme med å bestride krav. Enkelt?