Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1324
Hey nå er pcen min blitt ca 1 år og begynner og bli tregg, så eg lasta ned Regclean pro, men fant ut at dette programet kosta ein del peng ( har ikkje så mykje peng og er uaktuelt og gå og spøra foreldre om peng )

så mitt spørsmål då er om dere veit om liknande programer som er gratis, eller om dere veit om ein enkel måtte og renske pcen opp på uten og reinistallere og masse sånt dritt :P


Takk for svar på forskudd
cc-cleaner finner det sikkert på piratbukta.
Reinstaller windows eller bruk Ccleaner?

http://www.piriform.com/CCLEANER

Sitat av magnusjo87 Vis innlegg
cc-cleaner finner det sikkert på piratbukta.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk freeware.

Det er også mulig å rydde selv, altså slett all driten som legger seg i "downloads", slett filmer, bilder, spill, programmer og annen drit du aldri bruker.

- Og tøm papirkurven naturligvis...
Sist endret av Flowerpower79; 17. oktober 2011 kl. 23:21.
CCleaner rydder en masse hvis du ikke gjør det sjøl etterhvert. Gratis.
Trådstarter
eg har CCleaner og når eg brukte det andre programet (etter bruk av CCleaner) kom det opp at eg hadde 786 eller nokon feil før dei 15 gratis greiene, har og sletta alt av spill og sånt ( ska gå over bilder og gammle skule saker imorgen)


men nokon som veit om nokon andre programmer?
CCleaner har også en mer brukervennlig versjon av windows funksjonen msconfig som lar deg styre hvilke programmer og tjenester som starter med windows.
Oppgrader hardware eller reformater.
Trådstarter
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Oppgrader hardware eller reformater.
Vis hele sitatet...
eventuelt korleis skal eg reformatere pcen? og ka skjer me pcen då?
korleis oppgradere eg hardwaren? og ka skjer me pcen då??



Men takk for at dere kommer med forslag og hjelper meg alle sammen <3
(Re)Formattering:
Hvis du skal reformattere pc'en for å få bedre ytelse er det mest hensiktsmessige å foreta en såkalt "clean install", dvs at du sletter alt som befinner seg på harddisken (mer spesifikt system partisjonen) og installerer windows (evt. et annet OS) på nytt igjen på harddisken. Dette kan gjøres på mange måter, tre av de vanligste måtene er;

1. Hvis det er inkludert en såkalt "recovery-partisjon" på pc'en din, starter du opp fra denne FØR du kommer inn i windows, ved å trykke f.eks. "F8" (varierer fra modell til modell) under oppstart. Deretter følger du anvisningene og den fikser alt for deg (mer eller mindre).

2. og 3. Går ut på det samme, men istedenfor å starte opp fra en skjult partisjon, starer du opp fra en OS-Installasjonsdvd eller minnepenn, og følger anvisningene.

Hvis du har kjøpt en "ikke-bundlet" dvd versjon av windows, vil du nå få en windows versjon som er tømt for alt av ekstra "dritt"-programvare som følger med pc'en din når du kjøper den, men du vil mest sannsynligvis måtte laste ned et par ekstra drivere fra produsentens nettside for å få alt klappet å klart til bruk.

Installerer du fra HDD partisjon (evt. fra recovery DVD'er som fulgte med pc'en) vil windows se ut akkurat som første gang du startet pc'en etter at du kjøpte den og ingen ekstra driver installasjon skal være nødvendig (men du får til gjengjeld masse ekstra "dritt" programvare med på kjøpet).


Hardware:
Oppgradering av hardware vil si at du fysisk bytter ut deler i datamaskinen som f.eks. skjermkort eller prosessor. Du kan på denne måten få bedre ytelse fordi delene i pc'en rett og slett blir bedre. Vær obs på at dette kan i visse tilfeller bryte garantien på pc'en.



Konklusjon:
Begge deler kan gi vesentlig økt ytelse, men utbytte av hardware kan fort bli dyrt og du må ofte veie kostnadene opp mot kostnadene av å kjøpe en ny pc. Reformatering kan potensielt ikke koste deg annet enn tid, men det er også en begrensning på hvor mye økt ytelse du får ut av det, avhengig av hvor mye "dritt" som finnes på pc'en din på gjeldende tidspunkt.

Min anbefaling? Avhenger veldig av pc'en du har, men du kommer langt med å bytte ut harddisken din med en SSD disk og legge inn en ren versjon av windows på den.
Sist endret av Butterfly; 18. oktober 2011 kl. 00:47.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
(Re)Formattering:
Hvis du skal reformattere pc'en for å få bedre ytelse er det mest hensiktsmessige å foreta en såkalt "clean install", dvs at du sletter alt som befinner seg på harddisken (mer spesifikt system partisjonen) og installerer windows (evt. et annet OS) på nytt igjen på harddisken. Dette kan gjøres på mange måter, tre av de vanligste måtene er;

1. Hvis det er inkludert en såkalt "recovery-partisjon" på pc'en din, starter du opp fra denne FØR du kommer inn i windows, ved å trykke f.eks. "F8" (varierer fra modell til modell) under oppstart. Deretter følger du anvisningene og den fikser alt for deg (mer eller mindre).

2. og 3. Går ut på det samme, men istedenfor å starte opp fra en skjult partisjon, starer du opp fra en OS-Installasjonsdvd eller minnepenn, og følger anvisningene.

Hvis du har kjøpt en "ikke-bundlet" dvd versjon av windows, vil du nå få en windows versjon som er tømt for alt av ekstra "dritt"-programvare som følger med pc'en din når du kjøper den, men du vil mest sannsynligvis måtte laste ned et par ekstra drivere fra produsentens nettside for å få alt klappet å klart til bruk.

Installerer du fra HDD partisjon (evt. fra recovery DVD'er som fulgte med pc'en) vil windows se ut akkurat som første gang du startet pc'en etter at du kjøpte den og ingen ekstra driver installasjon skal være nødvendig (men du får til gjengjeld masse ekstra "dritt" programvare med på kjøpet).


Hardware:
Oppgradering av hardware vil si at du fysisk bytter ut deler i datamaskinen som f.eks. skjermkort eller prosessor. Du kan på denne måten få bedre ytelse fordi delene i pc'en rett og slett blir bedre. Vær obs på at dette kan i visse tilfeller bryte garantien på pc'en.



Konklusjon:
Begge deler kan gi vesentlig økt ytelse, men utbytte av hardware kan fort bli dyrt og du må ofte veie kostnadene opp mot kostnadene av å kjøpe en ny pc. Reformatering kan potensielt ikke koste deg annet enn tid, men det er også en begrensning på hvor mye økt ytelse du får ut av det, avhengig av hvor mye "dritt" som finnes på pc'en din på gjeldende tidspunkt.

Min anbefaling? Avhenger veldig av pc'en du har, men du kommer langt med å bytte ut harddisken din med en SSD disk og legge inn en ren versjon av windows på den.
Vis hele sitatet...
Kp! Utrolig bra at du tar deg tid til å skrive ned slikt til Ts, selv om han har lite greie på pc er det unødvendig med alle useriøse kommentarer som kommer i slike tråder.

Trenger flere av deg, så blir det mindre lol djiiiiiiizez omg get a life noob!!! på Freak
Sist endret av stagg; 18. oktober 2011 kl. 00:58.
Formatering er alltid greit.
Også litt fornuft i hvordan man bruker systemet ellers også, ikke si ja til alt mulig greier som instalerer seg i bakgrunnen
Trådstarter
Tusen takk for alle flotte svar
skal høyre med ein fyr som har ganske bra greie på pcer (han jobber med det) om han kan hjelpe meg og omformatere han




Tusen takk igjen for all hjelp, Kp til dei som har komt med forslag om korleis eg kan få han raskere

Eg veit ikkje ka eg har som har hjelpt, men han er nesten lika rask som han var når eg kjøpte han ny.


Takk for all hjelp