Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva tenker du om "woke" og kanselleringskulturen?
Vi trenger det! 7 5,51%
Liker det 2 1,57%
Ingen mening om det 4 3,15%
Misliker det 31 24,41%
Hater det 50 39,37%
Det er en overdrevet fare skapt av medier og sosiale medier 33 25,98%
Stemmegivere: 127. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  95 7805
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Så når jeg sier at dna'n og de fysiske bevisene er viktigere enn følelsene, så er jeg transfobisk ?

Både jeg og politiet er enige om at bevis er det som avgjør, følelsene må legges til siden. Det at jeg argumenterer med at jeg følte den rolls royce'n tilhørte meg, overstyrer ikke beviset at jeg faktisk stjal den
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å prøve å missforstå meg med vilje, kjønnsidentitet er ikke "bare følelser", du reduserer med vilje hele kjønnsidentitestkonseptet til noe man bare skal ignorere.
Om du var født i en jentekropp, men hele tiden følte deg som en gutt, hvorfor skal andre legge seg opp i det?

Om du drar det så langt ar du nekter folk å få leve i den identiteten de vil så ja, da er du ikke bare transfobisk, du er en drittsekk.

Altså, hvorfor bryr du deg om hvordan andre vil leve livet sitt? Plager de deg på noen måte?
Sist endret av Expialidocious; 5. april 2023 kl. 16:43.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Om du drar det så langt ar du nekter folk å få leve i den identiteten de vil så ja, da er du ikke bare transfobisk, du er en drittsekk.

Altså, hvorfor bryr du deg om hvordan andre vil leve livet sitt? Plager de deg på noen måte?
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg ikke, bare spør i forhold til den diskusjonen her inne

Har en kamerat som het Jonas før, men som nå heter Jeanette, men jeg kaller han/hun fortsatt Jonas og han/hun syns det er kult, for da er han den samme i mine øyne som han alltid har vært

Før internett og dagens woke samfunn, så var det der tvangstanker og psykiske lidelser, nå er man plutselig politisk ukorrekt hvis man sier at bevisene avgjør
Sist endret av Båtbåtbåt; 5. april 2023 kl. 16:47.
Hva med idrett? Er det greit at tidligere menn knuser rekorder i kvinneklassen?
Er å nekte en trans-kvinne deltakelse i kvinne-NM tranfobisk?
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hva med idrett? Er det greit at tidligere menn knuser rekorder i kvinneklassen?
Er å nekte en trans-kvinne deltakelse i kvinne-NM tranfobisk?
Vis hele sitatet...
Wooooooke!!!!

Bare se på hu "dama" som vinner alt i svømming for tiden, har pikk men har hatt såpass lave testo verdier i 2år at han nå kan konkurrere i dame klassen. Slår alt av rekorder

Sånn går det, når man lar følelser styre istedenfor logikk og beviser
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Jeg bryr meg ikke, bare spør i forhold til den diskusjonen her inne

Har en kamerat som het Jonas før, men som nå heter Jeanette, men jeg kaller han fortsatt Jonas og han syns det er kult, for da er han den samme i mine øyne som han alltid har vært
Vis hele sitatet...
Du spør særdeles aggressivt, som om du tar deg personlig nær av saken, så jeg lurer bare.

Så, du bryr deg ikke om hva folk identifiserer seg som, men du må lage sak ut av at noen kaller deg navn, sikkert kanskje som en forsvarsmekanisme for du skal bry deg om hva de identifiserer seg som?

Synes det er litt smålig av deg. Du snakker om folk som skal bli nektet å leve livene sine i den identiteten de selv har definert/følt seg hele livet sitt, og her skal du trampe inn å bry deg om noe som ikke påvirker deg en trøddel.

Det siste du forteller er, vel ganske absurd. På hvilken måte er dette ene kompisforholdet du har noe relevant med diskusjonen?
Siden kompisen din aksepterer det skal alle som er trans bare drite I identiteten sin og la ting seile som før?

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hva med idrett? Er det greit at tidligere menn knuser rekorder i kvinneklassen?
Er å nekte en trans-kvinne deltakelse i kvinne-NM tranfobisk?
Vis hele sitatet...
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Wooooooke!!!!

Bare se på hu "dama" som vinner alt i svømming for tiden, har pikk men har hatt såpass lave testo verdier i 2år at han nå kan konkurrere i dame klassen. Slår alt av rekorder

Sånn går det, når man lar følelser styre istedenfor logikk og beviser
Vis hele sitatet...
Sukk.. transkvinner får ikke konkurrere i kvinneklasser, men dere har jo allerede bestemt dere: ironien er at det er dere som lar følelsene styre her og sluker løgner og feilrepresentering av saker, igjen og igjen.
Dere liker å holde stormen i vannglasset i gang.
Sist endret av Expialidocious; 5. april 2023 kl. 16:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du spør særdeles aggressivt, som om du tar deg personlig nær av saken, så jeg lurer bare.

Så, du bryr deg ikke om hva folk identifiserer seg som, men du må lage sak ut av at noen kaller deg navn, sikkert kanskje som en forsvarsmekanisme for du skal bry deg om hva de identifiserer seg som?

Synes det er litt smålig av deg. Du snakker om folk som skal bli nektet å leve livene sine i den identiteten de selv har definert/følt seg hele livet sitt, og her skal du trampe inn å bry deg om noe som ikke påvirker deg en trøddel.

Det siste du forteller er, vel ganske absurd. På hvilken måte er dette ene kompisforholdet du har noe relevant med diskusjonen?
Siden kompisen din aksepterer det skal alle som er trans bare drite I identiteten sin og la ting seile som før?
Vis hele sitatet...
Dagens internett samfunn, går man hardt ut, så blir folka engasjerte og da koker det i kommentarfeltene klikkbait kalles det vel drittsekker får flest likes og følgere, bare se på Tate for eks

Men ja, jeg driiiiter faktisk i hva de kaller seg selv, det er fysiske bevis som avgjør. Tru og føle kan man gjøre i kirka, med engang man kommer på utsiden kirka så er det andre ting som styrer showet
Nå er jo tonen i hele denne tråden vært veldig aggressiv, så det er vel bare måte vi skriver til hverandre på nå
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Dagens internett samfunn, går man hardt ut, så blir folka engasjerte og da koker det i kommentarfeltene klikkbait kalles det vel drittsekker får flest likes og følgere, bare se på Tate for eks

Men ja, jeg driiiiter faktisk i hva de kaller seg selv, det er fysiske bevis som avgjør. Tru og føle kan man gjøre i kirka, med engang man kommer på utsiden kirka så er det andre ting som styrer showet
Vis hele sitatet...
Ah, så du er bare en drittsekk.

Her prøver man å gjøre debatten mer saklig, henter frem litt kilder og slikt og så melder bare motparten seg ut på en slik laber måte..

Er det rart folk ikke gidder å diskutere saklig lengre?
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du spør særdeles aggressivt, som om du tar deg personlig nær av saken, så jeg lurer bare.

Så, du bryr deg ikke om hva folk identifiserer seg som, men du må lage sak ut av at noen kaller deg navn, sikkert kanskje som en forsvarsmekanisme for du skal bry deg om hva de identifiserer seg som?

Synes det er litt smålig av deg. Du snakker om folk som skal bli nektet å leve livene sine i den identiteten de selv har definert/følt seg hele livet sitt, og her skal du trampe inn å bry deg om noe som ikke påvirker deg en trøddel.

Det siste du forteller er, vel ganske absurd. På hvilken måte er dette ene kompisforholdet du har noe relevant med diskusjonen?
Siden kompisen din aksepterer det skal alle som er trans bare drite I identiteten sin og la ting seile som før?





Sukk.. transkvinner får ikke konkurrere i kvinneklasser, men dere har jo allerede bestemt dere: ironien er at det er dere som lar følelsene styre her og sluker løgner og feilrepresentering av saker, igjen og igjen.
Dere liker å holde stormen i vannglasset i gang.
Vis hele sitatet...
Siden dette skjedd for 5 dager siden så kan kanskje du la den «slide»?

Spørsmålet står fortsatt da.
Revklo's Avatar
Trådstarter
Ser fram til tråden din, Vekst! Absolutt et tema som bør diskuteres, og det på best mulig måte. Og jeg ser jo nå i etterpåklokskapens lys at det er flere ting jeg burde gjort annerledes da jeg opprettet denne tråden. Never the less er det interresant å lese meningene til folk

Men prøv å skap en debatt det ikke ligger et teppe av passiv aggressivitet over i tråden til Vekst a folkens
Sist endret av Revklo; 5. april 2023 kl. 17:07.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Ah, så du er bare en drittsekk.

Her prøver man å gjøre debatten mer saklig, henter frem litt kilder og slikt og så melder bare motparten seg ut på en slik laber måte..

Er det rart folk ikke gidder å diskutere saklig lengre?
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt kalt værre ting enn drittsekk, så den tar jeg på meg.

Jeg syns bare det er på tryne, at man skal bli kalt transfobisk av såkalte wokere siden men faktisk syns de fysiske bevisene er viktigere enn følelser. Folk er alt for redde til og si hva de virkelig mener i frykt for og få det hatet man får hvis man sier det man virkelig mener. Det dreper yttringsfriheten. Nå har jo jeg blitt kalt drittsekk, kun siden jeg lar de fysiske bevisene styre mer enn følelser og tro.

Så takk for at du beviste at wokere er noe man absolutt ikke trenger. Det vi trenger er at folk faktisk kan støtte seg til fysiske beviser og si hva de mener, fremfor at det skal styres av følelser og frykt for og krenke noen
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Jeg synes du debatterer godt. Og mens denne debatten har rullet her inne har andre medier vist frem eksempler på at det absolutt finnes folk som identifiserer seg som "woke" OG er villige til å ta den kampen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ene-har-vunnet
Vis hele sitatet...
Angret på det utsagnet i ettertid. Jævla anekdotisk men diskuterte temaet med en tysk dame i går. Hun hadde definitivt blitt karakterisert som woke om hun ytret seg offentlig om meningene sine (spesielt innen feminisme og miljøpolitikk) men hun ønsker ikke stemple seg som woke. Hun mente det var et polarisert "Kampfbegriff" (kampbegrep: "et følelsesladet ord som er ment å provosere motstandere i politiske, sosiale eller fagforeningskonflikter og å vinne lytterne til deres eget synspunkt") og den eneste hun kjenner som hadde definert seg som woke hørtes ut som et av ekstremtilfellene Xasma beskrev

Sitat av Xasma Vis innlegg
Ja, det har jeg, og hun var intet mindre enn folkevalgt. Dette er selvfølgelig bare en anekdote, men hun påsto kvinner tjener 87% av hva en mann tjener, helt uavhengig av valg en selv tar(Harvard sier noe annet). I tillegg hadde hun nådegavens frekkhet til å påstå at de som motsa henne(jeg oppga flere kilder enn Harvard) på dette også åpenbart stemte FRP, var rasister og benektet klimaendringer. Disse individene finnes, men det er rimelig langt imellom de, og følgelig ingen fare. Jeg vil tro antallet fra interwebs trollfabrikkene til person i virkeligheten er noe sånt som 1000:1, uten at det er noe annet enn finger-i-været estimat.
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til noen lignende ord på engelsk eller norsk. Tyskerne har vel en god grunn til å ha et eget ord for slikt..


Han typen her sier noe lignende og.

Jeg er woke fordi jeg vet det provoserer mennesker som misliker transfolk, eller som er rasister. Dessuten synes jeg ikke det å være woke er en dårlig ting.

Woke er jo ikke en gruppe som setter oss ned og diskuterer hva slags politisk strategi vi skal velge. Vi er bare mennesker, som tilfeldigvis kaller oss woke eller som blir omtalt som woke av de som er uenige med oss.
Vis hele sitatet...
VG: Mener woke-debatten har gått over styr

Står fortsatt ved poenget at mengden av folk som blir med på "anti-woke" debatten kontra "woke" siden er skjevt fordi for å gidde å stå frem som "woke" må du egentlig være jævla ekstrem eller villig til å tåle mye hets. Det er lite risiko i å være "anti-woke", mens det å være "woke" krever at du kan stå i mye hets. Som legger tilrette for et ordentlig ekkokammer når det blir en såpass ensidig debatt.

Debattklimaet i seg selv er giftig.


Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Godt tiltak, du viser mer konstruktivt initiativ enn det jeg gidder selv, og det respekterer jeg. Jeg ser frem til å lese en tråd som forsøker å løfte denne tematikken til et høyere nivå.
Vis hele sitatet...
Tenkt en del på det de siste åra. I stor grad fordi jeg tjente noen hundretusen på å lage "SJW/Feminist Cringe" innhold på YouTube i ~2016/2017 i oppløpet mot den amerikanske presidentkampanjen. Det ga meg et godt innblikk i hvordan slik innholdsproduksjon gjøres og vinkles og mekanismene til spredning på slike platformer.

I bunn og grunn så er hypotesen min at medier og sosiale medier i seg selv får slike politiske saker til å virke viktigere/mer farlig enn de egentlig er. At woke debatten i seg selv er en kamp mot en svært overdreven fantasivirkelighet som virker som et større problem enn det er fordi man ser kun de mest ekstreme holdningene, drevet av profitt/oppmerksomshetsinsentiver, hauset opp av ekkokammer og menneskelig natur.

Og dette gjelder ikke bare woke - men siden YouTube utgangspunktet mitt er fra tiden woke begynte å ta fart som et skjellsord så er det et naturlig utgangspunkt. Men det gjelder egentlig alt av politikk på nett. "The medium is the message".

Hadde en debatt typ "Gir internett oss et ekstremt forvridd bilde av virkeligheten?" / "Bryr folk seg for mye om det de leser på internett?" / "Tar folk det de leser på internett for seriøst?" vært en interessant vinkling for folk?
Sitat av Vekst Vis innlegg
Hadde en debatt typ "Gir internett oss et ekstremt forvridd bilde av virkeligheten?" / "Bryr folk seg for mye om det de leser på internett?" / "Tar folk det de leser på internett for seriøst?" vært en interessant vinkling for folk?
Vis hele sitatet...
Her er vi inne på noe herligt, vi som husker livet før internett har endel meninger om det ja.
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Jeg har blitt kalt værre ting enn drittsekk, så den tar jeg på meg.

Jeg syns bare det er på tryne, at man skal bli kalt transfobisk av såkalte wokere siden men faktisk syns de fysiske bevisene er viktigere enn følelser. Folk er alt for redde til og si hva de virkelig mener i frykt for og få det hatet man får hvis man sier det man virkelig mener. Det dreper yttringsfriheten. Nå har jo jeg blitt kalt drittsekk, kun siden jeg lar de fysiske bevisene styre mer enn følelser og tro.

Så takk for at du beviste at wokere er noe man absolutt ikke trenger. Det vi trenger er at folk faktisk kan støtte seg til fysiske beviser og si hva de mener, fremfor at det skal styres av følelser og frykt for og krenke noen
Vis hele sitatet...
Du ignorerer fortsatt forskjellen på kjønn og kjønnsidentitet som jeg prøvde å forklare tidligere.

Det er også tilfeller med hermafroditter, hvordan forholder du deg til de?

Du vrir om ordene mine for å passe narrativet ditt igjen, og det er en særdeles frekk og uproduktiv måte å diskutere, derav beskrivelsen min av deg, du krangler på prinsipper som ikke betyr en kødd for deg i dagliglivet, men betyr alt for en person født i feil kropp.

Allikevel reduserer du denne personens likeverd og selvfølelse ved å nedlatende referere det til som "følelser som tar overhånd". Du viser rett å slett at du passer godt inn i beskrivelsen jeg ga deg.
Og hvis man ser ei dame på 160cm som veier 100kg+ og noen spør: hadde ikke det vært ei dame for deg? "Nei, jeg liker ikke feite damer" så er man. Plutselig fatphobic, for hu dama føler seg som en 10'r og som bare er formfull. Men sannheten er at dama er sykelig overvektig.

Men det kan man ikke si, for da er man politisk ukorrekt, men hvis hu sykelig feite dama sier hun ikke liker karer under 180cm, så er det helt greit, for det er jo bare en personlig preferanse.

Vi må få tilbake ærligheten i samfunnet og drepe krenka kulturen som nå styrer hele sjappa. De fysiske bevisene er faktisk det som avgjør, følelser er bare en illusjon som kan forandres bare man jobber litt med det. Fysiske beviser forandres ikke på den måten
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Og hvis man ser ei dame på 160cm som veier 100kg+ og noen spør: hadde ikke det vært ei dame for deg? "Nei, jeg liker ikke feite damer" så er man. Plutselig fatphobic, for hu dama føler seg som en 10'r og som bare er formfull. Men sannheten er at dama er sykelig overvektig.

Men det kan man ikke si, for da er man politisk ukorrekt, men hvis hu sykelig feite dama sier hun ikke liker karer under 180cm, så er det helt greit, for det er jo bare en personlig preferanse.

Vi må få tilbake ærligheten i samfunnet og drepe krenka kulturen som nå styrer hele sjappa. De fysiske bevisene er faktisk det som avgjør, følelser er bare en illusjon som kan forandres bare man jobber litt med det. Fysiske beviser forandres ikke på den måten
Vis hele sitatet...
Nå er du bare usaklig. Det er stor forskjell på å akseptere noen for den de er, å la de leve sitt eget liv kontra det å tvinges til å være fysisk tiltrukket av noen..
Sist endret av Expialidocious; 5. april 2023 kl. 17:31.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du ignorerer fortsatt forskjellen på kjønn og kjønnsidentitet som jeg prøvde å forklare tidligere.

Det er også tilfeller med hermafroditter, hvordan forholder du deg til de?

Du vrir om ordene mine for å passe narrativet ditt igjen, og det er en særdeles frekk og uproduktiv måte å diskutere, derav beskrivelsen min av deg, du krangler på prinsipper som ikke betyr en kødd for deg i dagliglivet, men betyr alt for en person født i feil kropp.

Allikevel reduserer du denne personens likeverd og selvfølelse ved å nedlatende referere det til som "følelser som tar overhånd". Du viser rett å slett at du passer godt inn i beskrivelsen jeg ga deg.
Vis hele sitatet...
Hermafroditter er jo faktisk en fysisk medfødt feil, det er ikke noe man kan jobbe med hos en psykolog.

Født i feil kropp, noe av det dummeste jeg har hørt. Psykisk lidelse heter det, reis til ev psykolog så kan de hjelpe. Man er faktisk syk i hue når man kan si noe sånt. Dagens samfunn er så fucked up på så mange forskjellige måter, vi skal drite i det som faktisk er ekte siden enkelte føler
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Hermafroditter er jo faktisk en fysisk medfødt feil, det er ikke noe man kan jobbe med hos en psykolog.

Født i feil kropp, noe av det dummeste jeg har hørt. Psykisk lidelse heter det, reis til ev psykolog så kan de hjelpe. Man er faktisk syk i hue når man kan si noe sånt. Dagens samfunn er så fucked up på så mange forskjellige måter, vi skal drite i det som faktisk er ekte siden enkelte føler
Vis hele sitatet...
At du anerkjenner problemet med kjønnsdysfori i noen med hermafroditisme, det er et steg i riktig retning.

Så I tilfellet med hermafrodisitme, hvordan skal legen bestemme hvilket kjønn man gjør vedkommende til?
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
At du anerkjenner problemet med kjønnsdysfori i noen med hermafroditisme, det er et steg i riktig retning.

Så I tilfellet med hermafrodisitme, hvordan skal legen bestemme hvilket kjønn man gjør vedkommende til?
Vis hele sitatet...
Hvis man faktisk er født med 2 forskjellige kjønnsorganer, så har man faktisk ett fysisk problem man må finne ut av for å løse på best mulig måte

Selv har jeg klippet av bananene på hermiene jeg har fått, sånn at de kan leve som ei dame så lenge som muligt, frem til de begynner å bestøve de andre damene. Det er det som har fungert best for meg som gartner

Men jo, dette har faktisk påvirka meg i det ekte livet. Var en transe som prøvde seg på meg. Når jeg så Adam eplet og bare "hell no, jeg er faen ikke homo" så er det jeg som var drittsekken. Uansett hvor mye du oppererer deg og forandrer på utseende, så er man faktisk en mann. En Pontiac fiero med Ferrari karosseri vil aldri bli en Ferrari
Sist endret av Båtbåtbåt; 5. april 2023 kl. 17:50.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Revklo Vis innlegg
Ser fram til tråden din, Vekst! Absolutt et tema som bør diskuteres, og det på best mulig måte. Og jeg ser jo nå i etterpåklokskapens lys at det er flere ting jeg burde gjort annerledes da jeg opprettet denne tråden. Never the less er det interresant å lese meningene til folk

Men prøv å skap en debatt det ikke ligger et teppe av passiv aggressivitet over i tråden til Vekst a folkens
Vis hele sitatet...
Nå skal det nevnes at passiv-aggressiviteten har en del å gjøre med formuleringen man starter diskusjonen med. Folk som formulerer seg på samme måte som deg har ofte en veldig klar mening som de ikke er interesserte i å debattere - som er grunnen til at jeg bitcher om hundefløyting og soapboxing. Hvis det ikke er deg: min feil, beklager. Men da må du være obs på at du formulerer deg identisk som regelrette troll konsekvent gjør, og det har konsekvenser for hvor ærlig man kan/gidder å diskutere med deg. Og jeg har prøvd.

"Woke", som uttrykk, blir i stor grad misforstått, ofte med vilje. I grove trekk betyr selve uttrykket at man er klar over hvilke maktdynamikker som finnes i samfunnet. "Har kvinner/menn/svarte/hvite/homofile/straighte/ciskjønnede/transkjønnede det vanskelig på noen gjenkjennelige måter i samfunnet, og hvorfor?" er spørsmålet som essensielt definerer det som faktisk er "woke". Så kan man krangle om prioritering, men det er en annen sak.

Det er ikke en sammenhengende "bevegelse" som identifiserer seg med uttrykket woke.

I stedet har det i stor grad blitt pushet som en generisk busemann som elsker knebling og sensur og hater ytringsfrihet.
Dette er et gjennomsiktig narrativ som er trivielt å spore tilbake til kilder med virkelig ekstremt åpenlys amerikansk, hyperkonservativ slagside.
Derfor er det, hvis man vet hva uttrykket betyr og ikke, veldig påfallende når noen nevner "woke" som et synonym med en totalitær sensur og forfølgelse av ytringsfriheten. Vinklingen i seg selv er komplett latterlig, en innlysende stråmann fra en innlysende kilde med innlysende bakenforliggende motiver.
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Hvis man faktisk er født med 2 forskjellige kjønnsorganer, så har man faktisk ett fysisk problem man må finne ut av for å løse på best mulig måte

Selv har jeg klippet av bananene på hermiene jeg har fått, sånn at de kan leve som ei dame så lenge som muligt, frem til de begynner å bestøve de andre damene. Det er det som har fungert best for meg som gartner

Men jo, dette har faktisk påvirka meg i det ekte livet. Var en transe som prøvde seg på meg. Når jeg så Adam eplet og bare "hell no, jeg er faen ikke homo" så er det jeg som var drittsekken. Uansett hvor mye du oppererer deg og forandrer på utseende, så er man faktisk en mann. En Pontiac fiero med Ferrari karosseri vil aldri bli en Ferrari
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å få deg til å forstå hvor dypt dette betyr for de som har kjønnsdysfori, at dette ikke bare "en følelse". Men du avfeier det å ha vokst opp hele livet sitt å f.eks vite at du er en gutt, men kroppen din har feil deler, som noe man bare "har i hodet" og kan "fikse" med en psykolog. Du bruker hersketeknikk og synes det er "der dummeste du har hørt" og at "de er syk i hodet". Du påberoper deg ekspertise i psykiatri som det er helt klart du har null kunnskap om.

Så prøver du å være morsom med å referere til cannabisplanter?

Det neste du kommer med tegner igjen hvor langt på bærtur du er: At du ble klådd på av en person du ikke har lyst til å bli klådd på av er seksuell trakassering og noe jeg ikke unner noen å oppleve. Det har allikevel INGENTING MED SAKEN Å GJØRE, noe som bare føyer seg i rekken med idiotiske eksempler du kommer med.

Jeg føler jeg har strukket meg langt i å prøve å få deg til å forstå at andres identitet og livskvalitet er like viktig som din egen, men det driter du i.

Så takk båtbåtbåt, jeg har fått notert meg at du er en kranglefant og en ignorant kødd som det ikke er verdt å diskutere med. Jeg skal ikke kaste bort tiden min mer.
Sist endret av Expialidocious; 5. april 2023 kl. 18:18.
Og nå har moderatorene begynt å slette innlegg der man kjemper med nebb og klør for å kunne forholde seg til yttringsfriheten og fysiske beviser, fremfor følelser som er en illusjon men alikavel lar personangrep være igjen i tråden ?

Det viser bare hvor viktigt det er og faktisk få drept denne woke og kansellerings kulturen engang for alle
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Og nå har moderatorene begynt å slette innlegg der man kjemper med nebb og klør for å kunne forholde seg til yttringsfriheten og fysiske beviser, fremfor følelser som er en illusjon men alikavel lar personangrep være igjen i tråden ?

Det viser bare hvor viktigt det er og faktisk få drept denne woke og kansellerings kulturen engang for alle
Vis hele sitatet...
Det er grenser for hvor mange ganger du trenger å sammenligne denne saken med biler. Hvis du ikke har noe annet enn krangling å bidra med så lar du være å poste, eller så blir de slettet. Det gjelder alle andre også.
Ser ikke helt hva som er så forskjellig nå, som på 60-80-90 tallet. Om man prøvde å komme med sosialt uakseptable, eller bare "på trynet" uttalelser, så fikk man beskjed om at det der gidder vi ikke sende på radio/tv, skrive i avisen.
Eneste forskjellen er at nå har du muligheten til å bli tatt ned etter at du har postet, og ikke før du sender, eller trykker.
Siden du Båtbåtbåt er så glad i biler, kan vi jo ta et eksempel. La oss si, at vi kan skifte hele karosseriet på biler.
Her kan vi ta all innmaten, motor, gearkasse, akslinger og hjul(oppheng) fra en Volvo 740. Utenpå dette setter vi karosseriet til en Toyota Carina. Har vi da en Volvo eller Toyota? Den som ser bilen utenfra, vil kanskje tenke Toyota. Men den som sitter inne i bilen, og kjører den, vil helt definitivt si Volvo. Hvem av disse har rett? Jeg vil si han som sitter inne i den, og kjenner på kjøreegenskapene, ser merket på rattet, ser dashbordet og alt sammen. Panseret blir feil for sjåføren, men resten stemmer med en Volvo.

Det du viser gang på gang her, er at du ikke evner å løfte blikket ifra karosseriet, og dømmer bilen utifra dette. Mens du overser alt annet. Men han som sitter inne i bilen, kjenner på egenskapene og omtrent alt annet, vil si definitivt Volvo. Hvem av disse har rett? Jeg vil si han som sitter inne i bilen.
Hvorfor kan du ikke bare akseptere, at noen føler seg som et annet kjønn enn det kjønn kjønnsorganet og XX– og XY-kromosomene tilsier. Hvorfor fatter du ikke, at dette er litt mere avansert enn dette? La nå transer få føle seg som det de vil, og slutt å vær en hestkuk som bryr seg borti, for du har egentlig ikke noe med og skjønner tydeligvis ikke hvordan disse menneskene føler seg.

PS! Ingen her som har brutt yttringsfrihet! Det er ingen, som har tenkt å arrestere deg, og slenge deg i fengsel, for det du poster! Du kommer ikke til å bli drept for det du poster, ikke av oss eller staten. Ergo du har yttringsfriheten i full behold. Men de som modererer et privat forum har full rett på å slette innleggene de ønsker, eller etter det reglene tilsier. Men det har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre!

Vi kan dra det langt, så du kanskje innser feilslutningen din. Jeg kan ikke forlange å kunne poste om mekking av bil på en hageforum. På samme måte en kan ikke forlange å diskutere dyrking av tulipaner, på et mekanikkforum. Slike innlegg må selvsagt slettes. Innleggene dine slettes, for de bak forumet vil ikke ha en del av søppla du lager.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Ser ikke helt hva som er så forskjellig nå, som på 60-80-90 tallet. Om man prøvde å komme med sosialt uakseptable, eller bare "på trynet" uttalelser, så fikk man beskjed om at det der gidder vi ikke sende på radio/tv, skrive i avisen.
Eneste forskjellen er at nå har du muligheten til å bli tatt ned etter at du har postet, og ikke før du sender, eller trykker.
Vis hele sitatet...
Forskjellen nå er at folk er så full av seg selv at de begynner å hyle om yttringsfriheten når de ikke får paradere rundt med hvor mye de hater visse folk og at disse folka ikke skal få lov å leve som de vil, uten å plage noen.

Det er en særdeles bortskjemt og barnslig måte å oppføre seg på.
Vi ser jo her at man har prøvd å forklare hva saken egentlig går ut på, at visse høyrevridde overdriver "woke" bare her i tråden.
F.eks de som påstår at unge jenter ikke får flette håret sitt som de vil og så viser det seg at det er EN kronikk fra en enkeltperson.

Hele greia er totalt latterlig og det viser jo seg gang på gang at folka med disse meningene tror på alskens bullshit de blir servert via sosiale medier om hvordan transer skal ta over verden.

Jeg gleder med til dere snøflakene skal ut i arbeidslivet og må forholde seg til noe ansvar, for dere høres ut som noen patetiske tapere hele gjengen.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Forskjellen nå er at folk er så full av seg selv at de begynner å hyle om yttringsfriheten når de ikke får paradere rundt med hvor mye de hater visse folk og at disse folka ikke skal få lov å leve som de vil, uten å plage noen.

Det er en særdeles bortskjemt og barnslig måte å oppføre seg på.
Vi ser jo her at man har prøvd å forklare hva saken egentlig går ut på, at visse høyrevridde overdriver "woke" bare her i tråden.
F.eks de som påstår at unge jenter ikke får flette håret sitt som de vil og så viser det seg at det er EN kronikk fra en enkeltperson.

Hele greia er totalt latterlig og det viser jo seg gang på gang at folka med disse meningene tror på alskens bullshit de blir servert via sosiale medier om hvordan transer skal ta over verden.

Jeg gleder med til dere snøflakene skal ut i arbeidslivet og må forholde seg til noe ansvar, for dere høres ut som noen patetiske tapere hele gjengen.
Vis hele sitatet...

Er ikke uenig, men tror grunnen til at de hyler om " ytringsfrihet" er fordi trakaserende komentarer har rent historisk vært akseptert. Det var ikke rart å se ned på svarte mennesker, eller hetse homofile for bare et par 10år siden. Så folk med disse meningene er ikke vandt med at folk dømmer dem for sine manglende evne til å akseptere andre.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Er ikke uenig, men tror grunnen til at de hyler om " ytringsfrihet" er fordi trakaserende komentarer har rent historisk vært akseptert. Det var ikke rart å se ned på svarte mennesker, eller hetse homofile for bare et par 10år siden. Så folk med disse meningene er ikke vandt med at folk dømmer dem for sine manglende evne til å akseptere andre.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, jeg liker "gale onkel" analogien: Vi har alle vært på familemiddag med han ene raringen som er så rasistisk eller konspiratorisk at folk bare blir tyst og nikker litt bare for å bevare husfreden. Mens dette selverklærte geniet lirer av seg konspirasjoner og usannheter tatt rett fra facebook.

I starten var internettet et sted disse folka samlet seg, og ble kjent med andre tullinger så de kunne utvide runkesirkelen sin og marinere i deres felles hat for "de". Oss andre sauene som faktisk prøver å delta i et samfunn.

Men nå har det slått rundt og, bevare meg vel, de blir IMOTSAGT, herre gud, noe så fælt, grøss og gru, yttringsfriheten min blir UTFORDRET AV ORD! En del av meg ler så krampen tar meg, men den paranoide delen av hjernebarken frykter et ny fascistisk bølge som våre oldeforeldre faktisk måtte leve igjennom.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Det var ikke rart å se ned på svarte mennesker, eller hetse homofile for bare et par 10år siden.
Vis hele sitatet...
Jo det var det, både rart og uakseptabelt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo det var det, både rart og uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Spørs hvor du var. Og hvor gammel du var kanskje. Rundt 2000 var det fortsatt en del jødevitser og rasist prat der det bare bodde hvite folk. Teit var synonymt med gay og retard temmelig lenge i min krets. Ække så kult nå
Sist endret av Bothrops; 6. april 2023 kl. 16:40.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Spørs hvor du var. Og hvor gammel du var kanskje. Rundt 2000 var det fortsatt en del jødevitser og rasist prat der det bare bodde hvite folk. Teit var synonymt med gay og retard temmelig lenge i min krets. Ække så kult nå
Vis hele sitatet...
De gjør de sikkert enda og sånt vil alltid eksistere, men det var ikke en holdning man kunne vise offentlig
uten at det ble "bråk", det var ikke en akseptert mening man fikk noen talestol for.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo det var det, både rart og uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Det er forsatt politiske partier som er i mot at homofile skal ha retten til å gifte seg. Jeg har personlig en bestefar som mener at mennesker med annen hudfarge ikke burde få stemme. Sier ikke at alle aksepterte denne typen holdning, men det var en større aksept for dårlige holdninger. Selv i dag er kvinnehets utbredt på byggeplasser, og andre mannsdominerte yrker. Ting blir bedre, men det skjer sakte.
Det som har endret seg mest er vel hvor lett det har blitt å nå veldig mange.
Hver eneste lille faen i det ganske land kan slenge frem en mening/syt/lidelse/whatever og kreve respekt eller
endring og ofte, virker det som, er motivet kun oppmerksomhet og litt flere følgere på twitter.
Har egentlig ikke vært "voksen" i en tid uten internett, men folk gikk i tog på 50 tallet for å ikke gå på skole med enkelte folkegrupper.
Det er såklart enklere i dag. Man kan både så, og bli sett av millioner av mennesker uten noen form for innsats.
Sist endret av Neipådeg; 6. april 2023 kl. 19:33.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Har egentlig ikke vært "voksen" i en tid uten internett, men folk gikk i tog på 50 tallet for å ikke gå på skole med enkelte folkegrupper.
Det er såklart enklere i dag. Man kan både så, og bli sett av millioner av mennesker uten noen form for innsats.
Vis hele sitatet...
Men de gutta der var jo et produkt av det samfunnet de levde i, det var ikke deres idè eller en mening
de var allene om å fronte.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Spørs hvor du var. Og hvor gammel du var kanskje. Rundt 2000 var det fortsatt en del jødevitser og rasist prat der det bare bodde hvite folk.
Vis hele sitatet...
Vi har vel sånn generelt beveget oss bort fra den humoren som preget mye av 80/90/2005 som ofte gikk på
å drite ut/gjøre narr av/etterligne andre eller spesielle miljøer. Klassisk eksempel, Jarle (junkie) eller rånere i Arendal.
Å bra er det.
Sist endret av vindaloo; 7. april 2023 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men de gutta der var jo et produkt av det samfunnet de levde i, det var ikke deres idè eller en mening
de var allene om å fronte.


Vi har vel sånn generelt beveget oss bort fra den humoren som preget mye av 80/90/2005 som ofte gikk på
å drite ut/gjøre narr av/etterligne andre eller spesielle miljøer. Klassisk eksempel, Jarle (junkie) eller rånere i Arendal.
Å bra er det.
Vis hele sitatet...
Ja det er blitt bedre, men hva er det du egentlig vil frem til?

Det var værre før, det kan være uenigheter i akkurat hvor ille det var i hvilket tidsrom men akkurat nå virker du bare til å ville kverulere for peanuts.

Så jeg ber deg gre ut litt, hva er det du vil frem til?
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
hvor ille det var i hvilket tidsrom
Vis hele sitatet...
Hva jeg vil frem til?
Ingen ting annet det som har kommet frem og som jeg trodde vi var ferdige med nå.
Så hva er det du vi frem til?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva jeg vil frem til?
Ingen ting annet det som har kommet frem og som jeg trodde vi var ferdige med nå.
Så hva er det du vi frem til?
Vis hele sitatet...
Du virker som du bare vil kverulere om småting som egentlig ikke er så relevant for debatten.

Hva jeg vil frem til?
At kanskje det er best å bare la være om du ikke har noe mer konstruktivt å komme med.
Sist endret av Expialidocious; 7. april 2023 kl. 18:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Revklo Vis innlegg
Hva tenker folket her på freak om "woke" og kanselleringskulturen?
Er ytringsfriheten vår i fare?
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen som er større tilhengere av kanselleringskultur enn anti-woke-gjengen. De kansellerer noen nærmest så fort de ikke demoniserer transpersoner, for eksempel.

Se på hvor hysteriske anti-woke-gjengen ble over at Bud Light brukte en transperson til litt reklame. Umiddelbar kansellering.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er jo ingen som er større tilhengere av kanselleringskultur enn anti-woke-gjengen. De kansellerer noen nærmest så fort de ikke demoniserer transpersoner, for eksempel.

Se på hvor hysteriske anti-woke-gjengen ble over at Bud Light brukte en transperson til litt reklame. Umiddelbar kansellering.
Vis hele sitatet...
Tar ingen side her, men er boikott og kansellering det samme? Er ikke kansellering en til en, som at en person ikke får jobber osv., ikke at noen sier de ikke lenger skal drikke en type øl?
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Tar ingen side her, men er boikott og kansellering det samme? Er ikke kansellering en til en, som at en person ikke får jobber osv., ikke at noen sier de ikke lenger skal drikke en type øl?
Vis hele sitatet...
Kansellering er ordet høyresiden bruker for å prøve å skille det fra boikott. For alt de gjør er boikotting mens alt venstresiden gjør er kansellering. Det er bare enda et av påfunnene de driver med for sannheten er hard å svelge.
Sist endret av Expialidocious; 18. april 2023 kl. 18:30.
Det er da folk på begge sider av politikken som bruker det uttrykket.
Med mindre du kun følger med på foxnews og cnn da
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Tar ingen side her, men er boikott og kansellering det samme? Er ikke kansellering en til en, som at en person ikke får jobber osv., ikke at noen sier de ikke lenger skal drikke en type øl?
Vis hele sitatet...
En av greiene er at man ikke liker noe folk driver med, og derfor kutter dem ut og også prøver å få andre til å kutte dem ut.

Det andre er boikotting.
Sist endret av robhol; 18. april 2023 kl. 19:08.
Woke er et begrep som minner veldig om "doomer" eller "zoomer". Ord og uttrykk som ungdummen finner på for å prøve å kategorisere og forstå verden rundt seg. Evt et. forsøk på en slags hersketeknikk for å manipulere folk. Type "du er vel woke vel".

Jævla irriterende dog, når betydningen er uklar og samtlige virker til å ha sin egen forståelse av betydningen. Folk bruker samme ordet i en samtale, men får forskjellige betydninger ut av samtalen på hver deres ende

Per: "Jonas er woke" (tenker på at fyren har masse transevenner)

Espen: "ja enig" (tenker det handler om at Jonas ikke spiser kjøtt).


Skal jeg regne meg fram til en gjennomsnittlig betydning av ordet, så handler det om å ikke være homofob eller transfob, og å annerkjenne kimautfordringer.

Men. Det er vel til syvende og sist bare er slangord? Som feks. meg som liten som kalte ting jeg syntes var teit for "homo".

Forvirrende, men folk vokser det vel av seg.

Kanselleringskultur føler jeg er filmbransjens rasismekort. Serien ble en flopp? Kanselleringskultur skylder filmskaperne på: mad: selv om filmen sugde
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Tar ingen side her, men er boikott og kansellering det samme? Er ikke kansellering en til en, som at en person ikke får jobber osv., ikke at noen sier de ikke lenger skal drikke en type øl?
Vis hele sitatet...
Boikott er protest der man ønsker å påvirke ved å unngå et produkt, organisasjon etc. Det kan godt være en del av en aksjon der man også oppfordrer andre til boikott. Det er selvsagt et mål at den man boikotter vet om at man boikotter dem, og hvorfor.

Kansellering slik det er brukt her handler om fenomenet der et høylytt mindretall har definisjonsmakt til å avgjøre hva som er akseptabelt, i den grad at det blir nærmest umulig også for andre å ikke ta offentlig avstand uten å selv rammes. Det er åpenbart mer problematisk enn en klassisk boikott der folk bruker forbrukermakten sin. Man risikerer en slags illiberal liberalisme. I en digital verden der ting lett kan tas ut as sammenheng og gå viralt, blir gjerne straffen ganske uproporsjonal med "forbrytelsen", og det begrenser selvsagt ytringsrommet veldig.

Hvorvidt det er et reelt problem kan man diskutere. Jeg mener det er det til en viss grad, men at det også er veldig lettvint å ty til som forklaring.

Akkurat som det er ugreit å kalle folk rasister fordi de har en annen oppfatning av innvandringspolitikk, mens det strengt tatt er mer utbredt å beskylde andre for å dra "rasistkortet" med en gang man får motstand på meningene sine. Det er en veldig populistisk måte å legitimere påstandene sine på, å tolke all motstand som forsøk på kansellering og knebling, og så bruke det som argument for at man har rett. "Jeg sier bare det folk flest egentlig tenker men ikke tør å si, for se hva som skjer da". Det at man blir "kansellert" (møter motstand) viser at man er en trussel for "eliten" og dermed representerer "folkets" egentlige mening. Det er en mte å illegitimere motstandere på som jeg synes er mer forsøplende for ordskiftet enn kanselleringskulturen, i alle fall her til lands. Ikke minst ødelegger det debatten om det som faktisk er problemstisk kanselleringskultur, ved å nærmest gjøre det til et hedersmerke å bli kansellert.
Sist endret av *pi; 19. april 2023 kl. 09:09.
Jeg mistenker at det er en strategi for å splitte folket og sørge for at vi ikke samler oss og konsentrerer kreftene våre på større ting menneskene i makt ikke ønsker at vi skal bruke tid på. Menneskene med makt OG penger.

Og det virker til å fungere ekstraordinært bra.

Splitt og hersk.