Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1450
Hei!
Har eksamen i R1 imorgen, og noen av oppgavene krever en veldig avansert kalkulator som klarer f.eks. 50!*50! = ....
Hittil har jeg bare brukt kalkulatoren til Google til å regne ut slike ting, men nå kom jeg på at jeg ikke får bruke nett (ja, jeg får bruke PC), så jeg kan ikke bruke Google-kalkulatoren. Trenger derfor forslag til kalkulatorprogramvare som klarer å regne ut like avanserte ting som Google-kalkulatoren klarer.
Windows.
kalkisen i windows klarte i hvertfall 50!*50! uten problem i scientific mode. (view -> scientific)
Trådstarter
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
kalkisen i windows klarte i hvertfall 50!*50! uten problem i scientific mode. (view -> scientific)
Vis hele sitatet...
Ehhhh...
Trykker jeg på 4 og deretter på n!, regner den ut det riktig..

Men om jeg trykker på 4, n! regner den ut det automatisk, uten å gi meg muligheten til å utføre ytterligere utregninger?

Oh..
Bare å plusse på etter resultatet
Det skal holde med en vanlig casio vitenskapelig kalkulator. Enten så kan stykkene forkortes, eller så kan du bare oppgi svaret som det er (f.eks 50!) eller på standardform.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
CAS i geogebra? vil tro det skal funke fjell til det meste du får på R1.

Skal selv opp i R1 i morgen, har med en TI84 (tror jeg det var) og pc med geogebra.
Sist endret av 8bit; 28. mai 2013 kl. 21:20.
Kjøp deg en TI84. Den har seriøst vært en av mine viktigste venner gjennom matte og realfag på VGS. Kanskje dyr, men verdt hver krone.
Bruk denne: http://oud.digischool.nl/wi/rekenmac.../emulator.html
og last ned Geogebra.

Drit i kjøp dyr kalkulator, du får mye bedre programvare på pc.
Trådstarter
Sitat av 8bit Vis innlegg
CAS i geogebra? vil tro det skal funke fjell til det meste du får på R1.

Skal selv opp i R1 i morgen, har med en TI84 (tror jeg det var) og pc med geogebra.
Vis hele sitatet...
Geogebra, perfekt!
Skal du ta eksamen i Trondheim kanskje?

Sitat av Mokko Vis innlegg
Kjøp deg en TI84. Den har seriøst vært en av mine viktigste venner gjennom matte og realfag på VGS. Kanskje dyr, men verdt hver krone.
Vis hele sitatet...
Får se om jeg får tak i en innen kl 09:00 da perfekt å drite i eksamen helt til dagen før... Typisk?

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Bruk denne: http://oud.digischool.nl/wi/rekenmac.../emulator.html
og last ned Geogebra.

Drit i kjøp dyr kalkulator, du får mye bedre programvare på pc.
Vis hele sitatet...
Perfekt, lastet ned begge deler. Takk!
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Bruk denne: http://oud.digischool.nl/wi/rekenmac.../emulator.html
og last ned Geogebra.

Drit i kjøp dyr kalkulator, du får mye bedre programvare på pc.
Vis hele sitatet...
Til både R1 og R2 er det en meget stor fordel å ha kalkulator. Jeg har nettopp hatt R2 eksamen (en uke siden), så vet hva jeg prater om.

I både R1 og R2 faget er det lagt opp til å bruke grafisk kalkulator (Casio eller Texas). På skolen min ville det vanskelig la seg gjøre å fullføre fagene med toppresultat uten kalkulator, ettersom det på de fleste prøvene er uunnværlig. På eksamen og heldagsprøver vil du ha tilgang på PC på del 2, men på de fleste kapittelprøvene vil ikke dette være mulig. (Dette var praksisen på min skole).
med mindre du får ta med deg brukermanualen på eksamen kan du bare drite i å kjøpe en fancy kalkulator dagen før eksamen. Ellers betaler du en haug med penger for en ekstremt lite brukervennlig dings som du ender opp med å sitte å tukle med hele eksamen. Grafiske kalkulatorer er stappet med funksjoner du aldri kommer til å bruke og er derav et helvete å navigere. I tillegg har de begrenset med skjermplass så alt er beskrevet med obskure forkortelser. Etter 3 år på vgs lærte jeg jo et og annet om kalkulatoren, men ville heller fokusert på å lære matte.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Geogebra, perfekt!
Skal du ta eksamen i Trondheim kanskje?
Vis hele sitatet...
Nei, er vel heller langt borte fra Trondheim.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Til både R1 og R2 er det en meget stor fordel å ha kalkulator. Jeg har nettopp hatt R2 eksamen (en uke siden), så vet hva jeg prater om.

I både R1 og R2 faget er det lagt opp til å bruke grafisk kalkulator (Casio eller Texas). På skolen min ville det vanskelig la seg gjøre å fullføre fagene med toppresultat uten kalkulator, ettersom det på de fleste prøvene er uunnværlig. På eksamen og heldagsprøver vil du ha tilgang på PC på del 2, men på de fleste kapittelprøvene vil ikke dette være mulig. (Dette var praksisen på min skole).
Vis hele sitatet...
Joda, det et fint verktøy, men når det er lov til å bruke pc så vil jeg si at det er et enda bedre verktøy.
På universitet får du kun bruke enkelte vitenskaplige kalkulatorer.