Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1144
1. Har vanskeligheter med å skjønne hva refleksjon av lys egentlig er (altså, på mikronivå) - hverken fysikklæreren min eller Google kunne forklare meg hva som skjer (og hvorfor) på mikronivå når fotoner treffer materie og reflekteres med utfallsvinkel = innfallsvinkel. Det er ikke eksitering av elektroner (da fotonene som emitteres derfra så vidt jeg vet skytes i en helt tilfeldig retning), så hva er det da?

2. Litt i samme gate: Hvorfor reduseres lyshastigheten når lyset går gjennom materie, i forhold til lyshastigheten i vakuum? Igjen, hva er det som skjer på mikronivå? Før trodde jeg at det hadde med elektroneksitering å gjøre, altså at fotonene hele tiden ble absorbert og emittert videre av elektroner, og at grunnen til at forskjellige stoffer ved forskjellige temperaturer har ulik lyshastighet var at "forsinkelsen" mellom eksitering og tilbakefall til grunntilstanden avhenger av grunnstoffet og temperaturen.
Tror jeg leste dette et eller annet sted på nettet, og det var en hypotese som ga en hel del mening helt til jeg snakket med fysikklæreren min, og han gjorde meg obs på at fotonet som blir emittert når et eksitert elektron faller tilbake blir sendt ut i en helt tilfeldig retning. Dermed ble hypotesen min raskt forkastet, i og med at lys går i (så godt som?) rette linjer, også gjennom materie.

Noen som greier å forklare disse to?
1: http://no.wikipedia.org/wiki/Comptonspredning
Tror det er dette du er ute etter...

2:
a) Dette kan ha noe med massetetthet å gjøre, da fotonet gjennomgår flere interaksjoner. Du tenker rett , det er ikke feil. Du må huske at dette er på mikronivå. Lys og rette linjer ja.. Hatt om krumming av rommet? Kan være relevant her, men kan ikke nok om det.

b) ELLER så kommer bølge-partikkel dualitet inn her.
Tenk på lys som en bølge, der bølgelengden(tror jeg) blir endret etter den penetrerte materie. Gjennom materie oppfører lys seg som en bølge.

Setter en knapp på b), høres mest logisk ut, men kan ikke nok om temaet til å dra en konklusjon
Spurte kjendisfysikeren Andreas Wahl om dette i dag. Han visste ikke.