Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3543
Jimmy Wales, grunnlegger av Wikipedia, har nettopp bekreftet at engelske Wikipedia vil ha en 24-timers blackout på onsdag (06.00 onsdag til 06.00 torsdag i Norge, om matten min er korrekt) som en protest og oppmerksomhetsvekker mot amerikanske lovforslag som for tiden debateres i Congress (Stop Online Piracy Act - SOPA - i House og Protect IP Act - PIPA - i Senate). Dette er lovforslag som vil rokke ved selve grunnstrukturen ved dagens internett. Listen over folk, selskaper og organisasjoner som offisielt motsetter seg disse lovforslagene er lang, men den inkluderer blant annet Google, Facebook, eBay, PayPal, Reddit, Twitter og Yahoo!, samt mange hundre fremstående enkeltpersoner fra internett-verdenen.

Engelske Wikipedia vil i en 24-timers periode onsdag 18. januar være utilgjengelig, og kun vise "A letter from the community and a call to action - to call and write Congress", som Jimmy skriver på Twitter.

Dette synes jeg er fantastisk flott gjort av Wikipedia (som forøvrig har latt communitiet stemme over hvilke tiltak som skulle tas, hvilket resulterte i denne blackouten), initiativet til denne Blackouten ble tatt av Reddit, og flere små sider har hengt seg på i etterkant, men det er Wikipedia som vil gjøre at dette virkelig slår gjennom og når ut til Average Joe og kan være spikeren i bøtta for SOPA og PIPA.

Freedom is never voluntarily given by the oppressor; it must be demanded by the oppressed.
- Martin Luther King Jr.

PS: Og en ting til - som dere sikkert har skjønt nå er det ikke lurt å legge ukas leksegjøringsdag til førstkommende onsdag om du er en hyppig bruker av engelske Wikipedia.
Sist endret av Mokko; 16. januar 2012 kl. 22:32.
Her er en liste over de 85 firmaer/organisasjoner som vil ha sine nettsider sorte i 24 timer: Operation Blackout (On Going)
Hmm, kanskje jeg skal mørklegge nettsidene mine også. De som kjører Wordpress er det jo bare noen få trykk med bruk av denne plug-in-en.
Hmm, Google skulle gjort det. Mange som hadde slete da
Google hadde nok tapt altfor mye penger på det stuntet, så det er nok uaktuelt.
Trådstarter
Google følger med, ingen blackout, men de vil gjøre noe ut av det på søkesiden sin.

"Tomorrow we will be joining many other tech companies to highlight this issue on our U.S. home page."
In response to questions about how the protest link would be displayed on the page, all Google would say is that the link would not replace the company logo.
Vis hele sitatet...
Ingen vanlig triksing med logoen, altså. Med Wikipedia og Google med på laget kommer dette til å bli STORT.
Har allerede blackoutet siden min. Ikke det at den har mer enn 3 views på en dag, men alt teller.
Støtter Google og Wikipedia fullt ut! NEI til SOPA!
Hva med PIPA nå da? Mener jeg leste at det hvite hus vil legge ned veto visst denne kommer seg lengere? Da er det vell bare PIPA igjen, proterster de mot det og?
Synd google, facebook og youtube ikke stenger sidene sine og. De hadde nok tapt enorme summer med penger om de hadde gjort det. Men faktum er jo at det hadde skapt noe jevligt med oppstyr :P Det hadde vært morsomt og se + tror det kunne gjort bra for å prøve å stoppe SOPA xD
Sitat av Shudo Vis innlegg
Synd google, facebook og youtube ikke stenger sidene sine og. De hadde nok tapt enorme summer med penger om de hadde gjort det. Men faktum er jo at det hadde skapt noe jevligt med oppstyr :P Det hadde vært morsomt og se + tror det kunne gjort bra for å prøve å stoppe SOPA xD
Vis hele sitatet...
Hadde vist verden hvor avhengige vi er av internett. SOPA kan ta seg en bolle.
Sist endret av Marr; 18. januar 2012 kl. 00:03.
Håper for all del at Facebook i allefall setter noe slags link på siden deres slik at alle får det. Hadde bare det skapt sykt mye oppstyr.
Kanskje Google ikke erstatter logoen med noe, men hva med søkebaren? Det er tross at der man googler..

Facebook, Youtube og Twitter burde vært med på den listen Turbolego la ut. De, og diverse p0rnsites.
Ifølge lista jeg la ut tidligere: Operation Blackout [On Going] er freak.no nummer 113 på lista?

Dette er linken som oppgis som kilde på dette, jeg har ikke tilgang til å se hva som står på denne siden: Announcement Link

Kan admin/moderator bekrefte/avkrefte dette?
wikipedia sin eh "blackout" er ganske enkel å komme seg rundt. bare deaktiver javascript.
Professional Derp
xLodott's Avatar
Wikipedia sa selv at det fremdeles skulle være muligheter for å komme seg inn, i tilfelle det var absolutt nødvendig. Regner med at de fleste som gidder å lese artikkelen de la ut kommer til å gjøre akkurat det, men blackouten akkurat der er nok mest for å spre budskapet. (At en så populært brukt side som Wikipedia deltar i en aksjon som dette kommer nok til å være en vekker for noen) Personlig liker jeg Razor's hjemmeside: http://www.razerzone.com/sopa
Skal ikke si at jeg synes Wikipedia ser svart ut

Aha Bare den engelske siden ja
Flere enn meg som på en måte håper at SOPA går gjennom? The greatest shitstorm of our time liksom
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Flere enn meg som på en måte håper at SOPA går gjennom? The greatest shitstorm of our time liksom
Vis hele sitatet...
Hvis du håper at SOPA går igjennom tror jeg ikke du har satt deg inn i hva det egentlig er.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hvis du håper at SOPA går igjennom tror jeg ikke du har satt deg inn i hva det egentlig er.
Vis hele sitatet...
D'uh, vet godt hva det er. Hadde fortsatt vært morsomt om hele internett bæda totalt. På en seriøs side, tror jeg også det kunne gitt gode konsekvenser etterhvert. Folk ville mista all tillit til politikere, dette ville nok ført til at folk laga partier, ble politisk aktive, og kanskje vi en dag kunne sett store partier som ikke bare består av idioter og løgnere.
Sist endret av bloodshotEyes; 18. januar 2012 kl. 10:36.
Ah shit, samme dag som jeg har engelsk skrivedag om Stor Britannias historie.
Jeg klarer fint å lese artiklene til tross for blackout. Er bare å gå til en artikkel og trykke på den stopp loading-knappen i nettleseren rett etter at siden er lastet inn (eller sånn cirka rett før den er ferdig med å laste siden helt inn, er ikke helt sikker), så går den ikke til blackout.
Sist endret av Moreagain; 18. januar 2012 kl. 10:49.
Sitat av Moreagain Vis innlegg
Jeg klarer fint å lese artiklene til tross for blackout. Er bare å gå til en artikkel og trykke på den stopp loading-knappen i nettleseren rett etter at siden er lastet inn, så går den ikke til blackout.
Vis hele sitatet...
For de som ikke er så raske med musa:
Trykk ESC
Da har min firmaside også deltatt på protesten. Den har mellom 1 og 10 besøkende per dag, men som nevnt tidligere her.. Det er bedre enn ingenting.
Yow dun be mean tow Dimmy. I knead monneh fow Pickamebia.

http://americancensorship.org/

http://sopastrike.com/strike
Sitat av KRS93 Vis innlegg
For de som ikke er så raske med musa:
Trykk ESC
Vis hele sitatet...
Eller skru av javascript i nettleseren.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ifølge lista jeg la ut tidligere: Operation Blackout [On Going] er freak.no nummer 113 på lista?

Dette er linken som oppgis som kilde på dette, jeg har ikke tilgang til å se hva som står på denne siden: Announcement Link

Kan admin/moderator bekrefte/avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
Sjekk freak logoen, så ser du.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ifølge lista jeg la ut tidligere: Operation Blackout [On Going] er freak.no nummer 113 på lista?

Dette er linken som oppgis som kilde på dette, jeg har ikke tilgang til å se hva som står på denne siden: Announcement Link

Kan admin/moderator bekrefte/avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
Vi har ikke annonsert noe som helst. Hva som enn nå skjuler seg bak den lenken så får jeg ikke adgang til det.
Sitat av nso Vis innlegg
Vi har ikke annonsert noe som helst. Hva som enn nå skjuler seg bak den lenken så får jeg ikke adgang til det.
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt creepy at noen har sagt at nFF deltar på en demonstrasjon, men lenken som brukes som referanse er utilgjengelig for administrator på nFF?

Uansett, kudos for oppdatert logo for anledningen!
Hadde Google stengt i 24 timer så hadde nok det vært internetts dommedag.
Da har jeg skrevet denne artikkelen for minecraft-serveren Redstone Development Foundation:
http://therdf.net/2012/sopa-sucks-yo...gin&instance=1
Får håpe det hjelper noen til å åpne øynene.
Også tatt ned en minecraft server som jeg eier, denne har ofte rungt 5 spillere på på en gang.

SOPA er ikkje bra.
http://athenelive.com/

Delta på tweetbombingen i kveld.
Gjør en forskjell.
Trådstarter
My source in DC: "We just got word the whole House system is down... the campaign is working." Melt the phones!
Vis hele sitatet...
Yay!
Kan noen forklare meg hva forskjellen på SOPA og PIPA?