Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6388
det har seg sånn. at 500 kr lappen har delt seg i to, sitter igjen med den delen som har streken inni lappen å mistet den delen så er sølv/blank på utsiden! kan eg gå i banken å heve ny 500 kr lapp ?
Hvis du har 51% eller mere av lappen får du byttet den i en bank til en ny.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
§ 3 Erstatning av skadde sedler som ikke er hele

Skadde sedler som er avrevet eller klippet, erstattes etter følgende regler:
Mer enn 55 % av seddelen i behold: erstattes med pålydende verdi
50 – 55 % av seddelen i behold: erstattes med halv pålydende verdi
Under 50 % av seddelen i behold: erstattes ikke
Erstatning for en skadd seddel som består av flere deler ytes bare hvis delene påviselig stammer fra samme seddel.


http://m.norges-bank.no/no/sedler-og...ler-og-mynter/
Det går som regel greit å få ny seddel i banken. Jeg har gjort det flere ganger med vannskadde sedler.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det går som regel greit å få ny seddel i banken. Jeg har gjort det flere ganger med vannskadde sedler.
Vis hele sitatet...
Hvordan greier du å få en vannskade på en seddel? Fant nettopp en 100-lapp liggende i en jakke jeg har vasket flere ganger. Den er god som ny!
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Hvordan greier du å få en vannskade på en seddel? Fant nettopp en 100-lapp liggende i en jakke jeg har vasket flere ganger. Den er god som ny!
Vis hele sitatet...
Kan vel ha liggi rått i en lenger periode, og mugna.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Kan vel ha liggi rått i en lenger periode, og mugna.
Vis hele sitatet...
Det er vel for så vidt fult mulig ja!
Lurer på om man få en ny en ved å bruke 50% av to ekte lapper, og 10% av en falsk for å få den over 55%.

Det er selvfølgelig en idiotisk sum å gjøre seg kriminell for da.
Sist endret av Picard; 21. april 2014 kl. 04:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Du har helt rett i at det er en iditoisk sum å gjøre seg kriminell for, selv om det er en 1000-lapp. Den eneste måten å finne det ut på er vel å prøve, men jeg regner med at de sjekker at sedlene er ekte – det er tross alt en bank.
Om man tar en tusenlapp, og river den i 2 deler. Så river man den ene halvdelen igjen i 2 deler igjen. Nå sitter man med 3 deler. Så tar man begge de 2 delene som er revet i to en gang til, og river dem i to igjen! Nå har du 5 papirbiter. 4 små, og en stor (halv tusenlapp). Så tar du med den halve til en bank, og legger til en av de små bitene. Dem er 12,5% av en tusenlapp pr. Nå leverer du altså 62,5% av en tusenlapp. Så får du en ny tusenlapp, og river den i to. Lever begge halvdelene i forskjellige banker med en bit av den første tusenlappen, og få tilbake 2 nye tusenlapper. Så kan du gjøre dette flere ganger, og tjene ganske mange tusen. Litt komplisert og vanskelig forklart, men det gir mening for meg hvertfall.

Det er mye styr, men praktisk talt så kan man tjene ganske mange tusen på det her. Men alt avhenger isåfall på om det er mulig og levere småbiter, f.eks 3 stk 25% tusenlapper, og banken vil se på det om om du leverer 75% av en tusenlapp.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om man tar en tusenlapp, og river den i 2 deler. Så river man den ene halvdelen igjen i 2 deler igjen. Nå sitter man med 3 deler. Så tar man begge de 2 delene som er revet i to en gang til, og river dem i to igjen! Nå har du 5 papirbiter. 4 små, og en stor (halv tusenlapp). Så tar du med den halve til en bank, og legger til en av de små bitene. Dem er 12,5% av en tusenlapp pr. Nå leverer du altså 62,5% av en tusenlapp. Så får du en ny tusenlapp, og river den i to. Lever begge halvdelene i forskjellige banker med en bit av den første tusenlappen, og få tilbake 2 nye tusenlapper. Så kan du gjøre dette flere ganger, og tjene ganske mange tusen. Litt komplisert og vanskelig forklart, men det gir mening for meg hvertfall.

Det er mye styr, men praktisk talt så kan man tjene ganske mange tusen på det her. Men alt avhenger isåfall på om det er mulig og levere småbiter, f.eks 3 stk 25% tusenlapper, og banken vil se på det om om du leverer 75% av en tusenlapp.
Vis hele sitatet...
Erstatning for en skadd seddel som består av flere deler ytes bare hvis delene påviselig stammer fra samme seddel.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om man tar en tusenlapp, og river den i 2 deler. Så river man den ene halvdelen igjen i 2 deler igjen. Nå sitter man med 3 deler. Så tar man begge de 2 delene som er revet i to en gang til, og river dem i to igjen! Nå har du 5 papirbiter. 4 små, og en stor (halv tusenlapp). Så tar du med den halve til en bank, og legger til en av de små bitene. Dem er 12,5% av en tusenlapp pr. Nå leverer du altså 62,5% av en tusenlapp. Så får du en ny tusenlapp, og river den i to. Lever begge halvdelene i forskjellige banker med en bit av den første tusenlappen, og få tilbake 2 nye tusenlapper. Så kan du gjøre dette flere ganger, og tjene ganske mange tusen. Litt komplisert og vanskelig forklart, men det gir mening for meg hvertfall.

Det er mye styr, men praktisk talt så kan man tjene ganske mange tusen på det her. Men alt avhenger isåfall på om det er mulig og levere småbiter, f.eks 3 stk 25% tusenlapper, og banken vil se på det om om du leverer 75% av en tusenlapp.
Vis hele sitatet...
vil denne teorien funke i peaksis?
Sitat av lørv Vis innlegg
vil denne teorien funke i peaksis?
Vis hele sitatet...
En måte å finne det ut på
Man er nødt til å ha MER en halve seddelen hvis man vil ha en ny en.
Derfor er det umulig å tjene på å klippe en tusenlapp i to.
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Man er nødt til å ha MER en halve seddelen hvis man vil ha en ny en.
Derfor er det umulig å tjene på å klippe en tusenlapp i to.
Vis hele sitatet...
Jeg kom med en løsning av dette problemet over.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg kom med en løsning av dette problemet over.
Vis hele sitatet...
Du trenger å bevise at det er fra samme seddel, bankmenn er ikke kjent for å være de mest lettlurte fjolsene. Dette er garantert prøvd og feilet på før.

Men du tenker jo rett, da.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg kom med en løsning av dette problemet over.
Vis hele sitatet...
Men du har jo ikke lest reglene for å få vekslet inn ødelagte sedler, så metoden din fungerer ikke uansett.