Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2131
Hei,
Jeg er fan av Kaizers Orchestra, og hører på dem hele tiden.
Jeg har hørt alle sangene utrolig mange ganger, og er på jakt etter flere sanger med Kaizers-preg.
Noen tips til et lignende band?
gnom vet jeg om

Lassen
Sist endret av Lassen; 16. mars 2012 kl. 21:58.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skambankt!
Tom Waits?
Katzenjammer kan minne om Kaizers?
Ellers minner Kaizers sterkt om Tom Waits og omvendt.
Trådstarter
74 1
Takk for tips!
Litt rart å spørre, men den sangen som blir spilt av i starten på videoen, er det bare noe de har laget til eller har den noe navn?
Har hørt den i starten av noen konserter, men har ikke hørt den utenom..
Her er videoen: http://www.youtube.com/watch?v=RFMbt...Ixcbvg&lf=plcp
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er nok bare en fin måte å få igang festen på..
Trådstarter
74 1
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er nok bare en fin måte å få igang festen på..
Vis hele sitatet...
Hehe, ja. Kom i god stemning med den
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ikke noe som kan toppe en Kaizer konsert!
Har vert på mange konsertet, med div veldig bra band. Men ikke noe slår Kaizer.
Kaizer på Studentersamfundet i Trondheim er gåsehus fra du kommer til du går! Magisk!
om du ikke har hørt så mye på kaizers er det nok noen sanger du ikke har hørt!
Bastard er en skjult perle, en av favorittkaizerslåtene mine.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
om du ikke har hørt så mye på kaizers er det nok noen sanger du ikke har hørt!
Bastard er en skjult perle, en av favorittkaizerslåtene mine.
Vis hele sitatet...
Du er klok du.. "om du ikke har hørt alt, er det sikkert noe du ikke har hørt.."
Skjønte jo hva du mente da, men litt rart skrevet..
Trådstarter
74 1
Bastars er vel egentlig en gnom-sang, men det er jo Kaizers.. Bastard er en av mine favoritter også.
Katzenjammer hadde jeg hørt før, men har glemt det ut.. Sinnsykt bra!

Edit: Har ikke skrevet at jeg ikke har hørt mange Kaizers-sanger. Jeg har hørt nesten alle (Regner med at det er noen jeg ikke har hørt)
Sist endret av Lassen; 16. mars 2012 kl. 22:30.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du er klok du.. "om du ikke har hørt alt, er det sikkert noe du ikke har hørt.."
Skjønte jo hva du mente da, men litt rart skrevet..
Vis hele sitatet...
haha! Så det ikke selv! xD
Er en trollmann med ord. Mente, om du har hørt det meste på veldig kort tid altså. Det vil se playlists og sånt på youtube.

Kanskje TS ikke har hørt gul ep og b-sidene osv.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skjønte hva du mente..
Siden han spiller Gnom har han vel hørt en del vil jeg tro!
Lest boka? "kontroll på kontinentet"
Trådstarter
74 1
Har hørt på Kaizers minst 3 timer daglig i snart ett år, så tror jeg har hørt det meste, ja
Synes faktisk at albumet Mys av gnom er bedre enn de fleste Kaizers-albumene.

Har ikke lest boka, men har hørt litt om den.
Anbefaler du den? Hvem har skrevet den og hva handler den om?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Den er skrevrt av Jahn Zahl, broren til Geir.. Handler om oppstarten og utover, og kontroll på kontinentet turneen..
Utrolig bra og morsomt skrevet!
Er du fan må du lese den, mye innteresant og morsomt å lese!
Trådstarter
74 1
Boka skal kjøpes med en gang jeg komme hjem
Men tilbake til topic; Noen bra Katzenjammer-sanger? :P Liket best A bar in Amsterdam
vet ikke om så mange sanger, går utifra at popularityfunksjonen på Spotify kan hjelpe deg
Hør på Detektivbyrån - om du møter varg. Den er skikkelig funky!
Kanskje det første albumet til Major Parkinson kunne vært noe?
Sangen de åpner konsertene med er "Russian Dance" av Tom Waits. Jan Ove har ved flere anledninger fortalt at han er veldig inspirert av Tom Waits. Hele konseptet startet med at de så et Tom Waits-tribute band som spillte på oljefat.

Et annet forslag kan være Nick Cave
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ikke noe som kan toppe en Kaizer konsert!
Har vert på mange konsertet, med div veldig bra band. Men ikke noe slår Kaizer.
Kaizer på Studentersamfundet i Trondheim er gåsehus fra du kommer til du går! Magisk!
Vis hele sitatet...
Har sett Kaizers live 4 ganger. Første gangen var vel i 2005/2006, og jeg må ærlig innrømme at Chrome Division og Carburetors utklasser de live any day. Sinnsykt bra sceneshow og de er helt vilt energiske.
Alt-i-alt har jeg vært på et tresifret tall konserter. Alt i fra Ozzy og Metallica til Svelekameratane fra Nordfjordeid. Kaizers er fett nok, men definitivt ikke det kuleste jeg har sett live.
Sist endret av McLovin; 17. mars 2012 kl. 00:28.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av McLovin Vis innlegg
Har sett Kaizers live 4 ganger. Første gangen var vel i 2005/2006, og jeg må ærlig innrømme at Chrome Division og Carburetors utklasser de live any day. Sinnsykt bra sceneshow og de er helt vilt energiske.
Alt-i-alt har jeg vært på et tresifret tall konserter. Alt i fra Ozzy og Metallica til Svelekameratane fra Nordfjordeid. Kaizers er fett nok, men definitivt ikke det kuleste jeg har sett live.
Vis hele sitatet...
Smak og behag!
Jeg sier ikke att sceneshower er det beste, men ALLE sangene sitter som ei kule i meg!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Smak og behag!
Jeg sier ikke att sceneshower er det beste, men ALLE sangene sitter som ei kule i meg!
Vis hele sitatet...
Jo, forsåvidt. Men, jeg tenkte veldig subjektivt i forhold til scene-opptreden. Ikke helt rettet mot deg, men når folk sier "verdens beste live-band" er det viktig å skille mellom de bandene man liker godt å se live fordi man liker musikken deres, og de bandene man likte godt å se live fordi de presterte bra. Om du noen gang hører meg si "verdens beste live-band", eller lignende fraser prøver jeg så godt som mulig å si det ut ifra et subjektivt syn. Og det synes jeg alle burde gjøre.

Men Kaizers er tøft live, det er ikke det! Var dog litt kulere når jeg var 13 og så en gjeng menn denge løs på oljefat
Sitat av McLovin Vis innlegg
Jo, forsåvidt. Men, jeg tenkte veldig subjektivt i forhold til scene-opptreden. Ikke helt rettet mot deg, men når folk sier "verdens beste live-band" er det viktig å skille mellom de bandene man liker godt å se live fordi man liker musikken deres, og de bandene man likte godt å se live fordi de presterte bra. Om du noen gang hører meg si "verdens beste live-band", eller lignende fraser prøver jeg så godt som mulig å si det ut ifra et subjektivt syn. Og det synes jeg alle burde gjøre.

Men Kaizers er tøft live, det er ikke det! Var dog litt kulere når jeg var 13 og så en gjeng menn denge løs på oljefat
Vis hele sitatet...
Om du ikke liker musikken noen spiller spiller det vel ingen rolle om de presterte bra? Ser ikke helt hva du vil frem til her. Å definere konserter objektivt er noe jeg aldri helt har forstått meg på, i og med at det er en opplevelse som hver enkelt gjennomgår på sin egen måte. Det og "prestere bra" som et live-band avhenger også helt av hva du legger i akkurat dette uttrykket. Mange mener vel at det innebærer å spille plettfritt og samtidig være skikkelig frempå å få med publikum. For meg er det meg rivende likegyldig om de som opptrer spiller noen sure noter eller ikke frir til publikum som noen andre villmenn. Ser du nevnte Ozzy Osbourne tidligere, og rekner derfor med at du definerer han som en bra live-artist. Personlig er min konsert med Ozzy Osbourne blant mine tarveligste konsert-opplevelser. Bandet var jo tight, og han sang bra, men hele greia virket bare så ufattelig påklistret; måten han prøvde (og fikk med) publikum på virket på meg bare dølt og kjedelig, og jeg satt ikke igjen med noe som helst etter denne konserten.

Et godt live-band for meg er band som virkelig gir av seg selv, og det beste eksempelet på dette for min del må vel være Grinderman. De går/gikk på scenen og spiller musikken sin og Nick Cave heller sjelen sin ut til alle som er på konserten. Dette er også noe av det jeg liker med Kaizers, selv om Janove Ottesen til tider er noe over the top hva publikumsfrieri angår. Likevel virker det aldri påklistret, og han virker jo faktisk genuint entusiastisk på hver eneste konsert (samme gjelder for resten av bandet). Har så langt ikke hørt om noen som har gått på en Kaizers Orchestra-konsert og vært misfornøyde, og hver gang jeg har sett dem har jeg hatt det helt utrolig gøy og kost meg så til de grader. Så lenge jeg sitter igjen med denne følelsen etter en konsert har bandet prestert bra. Hvorvidt hver låt ble spilt uten en eneste feil betyr absolutt ingenting for meg.

Det siste du sier om deg som 13-åring og menn som denger løs på oljefat syntes jeg bare var litt små-patetisk. Den energien og følelsen av å se Kaizers Orchestra slå løs på oljefatene er vel noe de felste kjenner langt inn i beinmargen, uansett alder. Jeg er klar over at dette er din mening, men syntes du virker litt snobbete og samtidig insinuerer at Kaizers Orchestra er musikk for "småunger". Mulig jeg feiltolker deg her.

I bunn og grunn; "verdens beste live-band" er så subjektivt at det etter min mening blir litt meningsløst å snakke om det objektivt.

EDIT: Beklager, McLovin! Ser nå at du skrev "Om du noen gang hører meg si "verdens beste live-band", eller lignende fraser prøver jeg så godt som mulig å si det ut ifra et subjektivt syn." Uansett, gidder faen ikke slette denne lange posten nå.
Sist endret av King Ink; 17. mars 2012 kl. 01:11.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Veldig enig med King Ink her!!
Gutta i kaizers, spesielt Geir er ikke spesielt flin til å spille gitar, og det inrømmer han lett, med dem lager jo fantastisk musikk. Det hender såklart det spilles en tone her og der feil, men det er uvesentlig!
Janove vil ikke att Kaizers skal bli for bra, for polert og for perfekt, det er ikke det som er målet!
Når dem "denger løs" på oljefat og lager gåsehud på hele kroppen min, så er det ikke så nøye for meg om du ikke synes det er bra, jeg koser meg!

Jeg skjønner vel egentlig hvor du ville hen MacLovin, men jeg synes jo ikke du har helt rett.
Men når det kommer til musikk, så er det ikke noe rett og galt.
Sitat av King Ink Vis innlegg
Om du ikke liker musikken noen spiller spiller det vel ingen rolle om de presterte bra? Ser ikke helt hva du vil frem til her. Å definere konserter objektivt er noe jeg aldri helt har forstått meg på, i og med at det er en opplevelse som hver enkelt gjennomgår på sin egen måte. Det og "prestere bra" som et live-band avhenger også helt av hva du legger i akkurat dette uttrykket. Mange mener vel at det innebærer å spille plettfritt og samtidig være skikkelig frempå å få med publikum. For meg er det meg rivende likegyldig om de som opptrer spiller noen sure noter eller ikke frir til publikum som noen andre villmenn. Ser du nevnte Ozzy Osbourne tidligere, og rekner derfor med at du definerer han som en bra live-artist. Personlig er min konsert med Ozzy Osbourne blant mine tarveligste konsert-opplevelser. Bandet var jo tight, og han sang bra, men hele greia virket bare så ufattelig påklistret; måten han prøvde (og fikk med) publikum på virket på meg bare dølt og kjedelig, og jeg satt ikke igjen med noe som helst etter denne konserten.

Et godt live-band for meg er band som virkelig gir av seg selv, og det beste eksempelet på dette for min del må vel være Grinderman. De går/gikk på scenen og spiller musikken sin og Nick Cave heller sjelen sin ut til alle som er på konserten. Dette er også noe av det jeg liker med Kaizers, selv om Janove Ottesen til tider er noe over the top hva publikumsfrieri angår. Likevel virker det aldri påklistret, og han virker jo faktisk genuint entusiastisk på hver eneste konsert (samme gjelder for resten av bandet). Har så langt ikke hørt om noen som har gått på en Kaizers Orchestra-konsert og vært misfornøyde, og hver gang jeg har sett dem har jeg hatt det helt utrolig gøy og kost meg så til de grader. Så lenge jeg sitter igjen med denne følelsen etter en konsert har bandet prestert bra. Hvorvidt hver låt ble spilt uten en eneste feil betyr absolutt ingenting for meg.

Det siste du sier om deg som 13-åring og menn som denger løs på oljefat syntes jeg bare var litt små-patetisk. Den energien og følelsen av å se Kaizers Orchestra slå løs på oljefatene er vel noe de felste kjenner langt inn i beinmargen, uansett alder. Jeg er klar over at dette er din mening, men syntes du virker litt snobbete og samtidig insinuerer at Kaizers Orchestra er musikk for "småunger". Mulig jeg feiltolker deg her.

I bunn og grunn; "verdens beste live-band" er så subjektivt at det etter min mening blir litt meningsløst å snakke om det objektivt.

EDIT: Beklager, McLovin! Ser nå at du skrev "Om du noen gang hører meg si "verdens beste live-band", eller lignende fraser prøver jeg så godt som mulig å si det ut ifra et subjektivt syn." Uansett, gidder faen ikke slette denne lange posten nå.
Vis hele sitatet...
Holy macarony! Lang post!
Men, må først og fremst si at jeg stort sett er enig i alt du sier her. Det var vel kanskje litt misforståelser fra din side, og en ekstremt trøtt formulering fra min side.

Grunnen til at jeg nevnte Ozzy var vel egentlig på grunn av integriteten hans i musikkens historie fra 70-tallet og til idag. Selv ble jeg også veldig skuffet over Ozzy Live. Må si at Black Label som varmet opp var det bandet som satt inntrykk på meg etter den konserten. Det her med å spille feilfritt er vel heller ingen stor faktor for min del. Hadde det hatt så mye og si hadde jeg heller nevnt Megadeth. Døll konsert, men feilfri spilling etter det jeg fikk med meg.

At jeg synes Kaizers er et band for unger er nok, som du sier, en feiltolkning som jeg må beklage for. Jeg hører fortsatt en del på tidlige Kaizers, og fattern på 50 er i hugga fan.

Det var ikke opprinnelig ment som et vondt innlegg mot Kaizers, og jeg mener på jeg sa at jeg synes Kaizers er fett live. Jeg har bare blitt veldig provosert av folk som sitter på fest og snakker om band som er helt "syke live", som jeg ærligtalt ikke synes noe særlig om prestasjonen til. Som oftest er det kun fordi de liker godt platene til det gitte bandet. Og det irriterer meg litt. Jeg har ved flere anledninger gått på konsert til band jeg ikke har likt, blitt veldig positivt overasket over live-prestasjon og gått rett hjem for å høre gjennom samtlige plater til bandet. Da er det et jævlig bra live-band.

Når jeg nevnte Carburetors som et av mine all-time favoritt band live, er det simpelthen fordi bandet gir så sinnssykt mye av seg selv, og det ser veldig ekte ut. Det ligger helt naturlig for gutta å la hele publikum føle seg som en del av bandet. Og det liker jeg.
Kan også legge til at jeg aldri har hørt om en Carburetors-konsert som har gått forbi uten gitarknusing og ramponering av lokalet. Dette synes jeg er show.

Beklager misforståelsene, og om noen i tilfelle har følt at jeg har hengt ut Kaizers.

EDIT: kan vel også legge til at Airbourne er et band som ser ut til å levere i bøtter og spann. Har dessverre ikke hatt anledning til å få se de enda, men har store planer om å få med meg en konsert i sommer. Du kan få dømme selv.

Det kaller jeg også show.
Beklager noen litt vel spisse formuleringer i posten min! Men ser jo ut som om vi i bunn og grunn er veldig enige om ting.

Hva Kaizers-liknende band angår har vel de mest åpenbare allerede blitt nevnt. Vil bare si igjen at Tom Waits er et absolutt must.
Sitat av King Ink Vis innlegg
Beklager noen litt vel spisse formuleringer i posten min! Men ser jo ut som om vi i bunn og grunn er veldig enige om ting.

Hva Kaizers-liknende band angår har vel de mest åpenbare allerede blitt nevnt. Vil bare si igjen at Tom Waits er et absolutt must.
Vis hele sitatet...
Det ser slik ut, ja. Men, men. No harm done!
Forhåpentligvis er det noen som kan ta litt lærdom av vår lille diskusjon

Må nesten støtte opp under Tom Waits, ja. Fantastisk artist!
Sist endret av McLovin; 17. mars 2012 kl. 01:51.
Hørt om 16 Horsepower? Kan kanskje karakteriseres som Wild Western Indie, ganske rått.
16 Horses - Clogger
16 Horsepower - Haw
Et band som minner veldg om Kaizers er of Montreal.
Man skulle ikke tro det om man hører de nyeste albumene, men det gamle høres ut som kaiserz bare at det er fett.
Lytt først på Dustin Hoffman gets a bath, og fortsett deretter med Cherry Peel-albumet, og jobb deg kronologisk oppover.

Uten tvil et av de bandene som har gitt meg mest med tanke på lytteropplevelse, har sett de live 4 ganger, og hvert show er fullstendig annerledes, men alltid fett, for de har en slik enorm back-catalogue å ta av.