Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3366
Hei!

Jeg har planer om å gå til innkjøp av en server.
Målet mitt er at på denne serveren (evt. serverne) skal det lagres familiebilder/filmer og diverse annet som må tas vare på. Her tenker jeg å raide disker der di speiler hverandre for sikkerhets skyld. I tillegg er det ønskelig at jeg kan bruke filmfiler fra serveren som skal kunne brukes i redigering på en annen maskin på samme LAN. Dette for å slippe å samle opp mye unødig råfilm på en redigeringsmaskin.

Videre er det meningen at mediefilene skal være mulig å streame inad i LAN'et til enheter og evt. eksternt(internett) hvis jeg trenger det.
Det er også aktuelt at jeg skal leke litt med å sette opp enkle spillservere,etc,etc.

Jeg er ikke så inne på dette feltet, men har sett meg litt rundt. Jeg hadde først vurdert å kjøpe en halveis utrangert "spillmaskin" el. som kunne gjøre jobben, men tror jeg havner på et lite server-rack med mulighet for utvidelse og som muligens mer egnet for det jeg ønsker?

I forhold til software, har jeg vurdert vanlig windows, evt. Server-windows (Har tilgang på lisenser til en ok penge). Jeg tenker ikke å legge meg ut med linux som server-software i første omgang, fordi jeg står i stor fare for å gape over for mye på én gang nå. Linux er mindre kjent for meg.

Dette blir på sett å vis et lite hobbyprosjekt samtidig som jeg skal få noe fornuftig ut av det. Noen som har noen tanker/ideér til hva slags retning jeg vurdere, evt. konkrete forslag? Hva kreves igrunn av server-hardware som skal brukes til noe slikt?

Takker for svar,
Mvh.
"Øko-Terrorist"
Kjør en vanlig/brukt pc med litt ekstra minne og FreeNAS OS, dritenkelt å sette opp og bruke, kan velge hvilken type raid du vil ha og flytte og ordne som du vil..
Rack-servere er unødvendig dyrt og bråkete til hjemmebruk. Expansion slots er også relativt dyrt, da det nesten er umulig å få tak i noe som ikke er alt for overkill for ditt bruksområde. Maskinene bruker gjerne litt mer eksotisk minne, som koster deretter også.

Kjøp deg et godt kabinett med mange diskhyller og en SATA-expander eller to, så kan du kjøre inn nok av disker uten store problemer. Alle de andre komponentene tar du fra det du har og sper på med nye deler er det er mangler eller oppgradering trengs. Det er helt problemfritt å kjøre flere disker på en SATA-kanal.

For alle praktiske formål er det ingen grunn til å kjøpe "server"-hardware til hjemmebruk. Det eneste du oppnår med det er en litt tynnere lommebok, eksotiske brikkesett på hovedkortet og slikt. Og høyt strømbruk. Consumer-hardware vil gjøre jobben akkurat like godt til dette formålet.

Hold deg unna billige raid-kontrollere og onboard raid. Til nød kan du sikkert bruke Intel Storage Matrix, da det er ganske standard, men ville heller holdt meg til Windows Software Raid eller mdadm i Linux.
Takker for svar.

Støy er ikke et problem i min situasjon. Hvor stort strømforbruk kan man forvente på ei serverkasse?

Mulig jeg må vurdere et high tower for vanlig stasjonærmaskin da. Hva slags hardware burde det minimum være for å takle oppgavene jeg nevnte i første post? (Hk/cpu/ram)
Å eventuelt hva ville vært vært nok av hk/cpu om jeg kjøpte en brukt serverkasse?

Mvh.

Er det forresten mulig å bruke ikke-ECC ram på server-hovedkort?
Sist endret av saftus; 13. november 2015 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare en ting, raid != backup.

Så har du ting du ikke vil miste så kjør replikering ut av huset også. Freenas sin replikering virker veldig bra slik om du har en ekstern VM el.l du kan dytte data til.
Et godt poeng, rfa. Skal sjekke det ut.

Mvh.
Rack er veldig flott hvis du har plass til de (du trenger å kunne komme deg bak de for ledninger), og veldig ryddig også, men veier mye så når de først er på plass har du ikke lyst til å flytte på de. Ikke se bort ifra at du vil trenge hjelp av en annen person til å få et 3-4U kabinett inn i et rack. Og har man først begynt med rack, så vil man ikke slutte, for man blir fort avhengig av ryddigheten det gir.
Jeg har nok plass, og har sett for meg det du sier, meitemark. Derfor ser jeg litt på servere-hardware som ligger på finn, som kan oppfylle kravet mitt om å kunne streame til andre maskiner/tv på LAN'et (1080p video). Jeg er litt usikker på hva som kreves av hardware til dette. Jeg vurderer sterkt å kjøpe rack pga. langsiktig plan på å ha litt mer liggende på server.

Mvh.
Uvaksinert 👍
kjøp Qnap NAS eller en annen NAS. Kjøp en du kan sette inn flere disker ved behov. Qnap sine NAS støtter alt det du trenger.
Crimea River
Alec's Avatar
Hvor mye penger har du å bruke på dette? Og hva vil lagring av "diverse annet" si?
F.eks er det snakk om media du laster ned på flere terrabytes, så bør du allerede nå ta høyde for at du en gang må utvide.
Jeg fikk smake på dette etter at jeg kjøpte en 4-bays NAS med 4x 3TB disker. Den er nå full og må utvides, noe som betyr at jeg må bytte ut alle diskene med større disker før jeg kan utvide. Hadde jeg kjøpt en 6-bays og bare utnyttet 4 av dem så kunne jeg ha løst det på mange billigere måter


Trenger du support når NAS'en din stopper å fungere? Hvis ja, gå for en ferdig løsning som QNAP, ASUSTOR, Synology, etc. Da har du noen å ringe om noe går galt.

Deretter, hva har du tenkt å kjøre på den? Er det kun lagring av data, så trenger du ikke en med en heftig CPU.
Skal du kjøre Plex Server og streame ut 1080p trenger du bedre CPU, og da stiger prisen på NAS'en betraktelig.


Min setup er følgende:
QNAP TS-419P II med 4x WD Red disker (Totalt ca 9.000,-)
Brukes kun til nettverksshare, og NFS share til VMware server

Liten hjemmebygd vifteløs mediacenter pc med Intel Core i5-4570T CPU (ca 6.000)
Kjører Plex Media Center og Plex Media Server uten problemer når jeg streamer lokalt og venner over internett med 1080p.
Sist endret av Alec; 14. november 2015 kl. 11:57.
Jeg skal først og fremst få opp lagring av private bilder og filmer av familien (som helst skal kunne streames). Det vil nok på bygge seg opp å bli noen TB på sikt.

Jeg ønsker også å eksprimentere litt med å sette opp webserver og evt. noen enkle spillservere. Derfor var jeg litt inne på tanken med å kjøpe rack, da jeg har mulighet til litt utviding. Jeg kunne nok klart meg med en NAS, og jeg er heller ikke borte fra å kjøpe en NAS eller evt. annen god lagringsløsning i tillegg for å ha et annet sted for lagre viktige filer i tillegg.

Jeg er først og fremst interessert i å se hva som fins og hva jeg kan forvente av utgifter ved innkjøp. En NAS til noen tusen er ikke noe problem. Å starte opp med en server til 15000,- blir ikke idag, men kunne vært et alternativ iløpet av neste år. Men jeg kunne tenkt meg å kjøpe noe enkelt først for å leke litt med. Å utvide er halve morroa synes jeg.

Finn fins mye forskjellig..
Men jeg er enda litt i villrede på hvor mye cpu/ram og kvaliteter på hovedkort som er tilstrekkelig for mitt formål. Å starte spillservere umiddelbart er ikke viktig, men stream av bilder/film er det.

Takker for svarene dere har kommet med : )

Mvh.
Om du skal kjøpe brukt server så velg en supermicro el.l.

Da ender du ikke opp med at hovedkort ikke kan byttes i noe annet enn det klistrelappen på kassa tilbyr for eks. Kjipt å kjøpe en server for noen få lapper og i det noe ryker måtte kjøpe noe til 3 ganger så mye for å fikse den igjen...
For bare vanlig fildeling trenger du ikke tenke så mye på specs. Men jeg ville gått for et hovedkort med ipmi så du slipper å stresse med tastatur og skjerm. For å jobbe med råfilm/bilder over nettverket må du nok tenke litt på hvordan du legger opp lagringen. Enten gå får SSD-er eller SSD-er som "står foran" snurredisker. For Windows ville jeg tatt en titt på Storage Tiering. Bcache eller ZFS på Linux/BSD.
FreeNAS vil helt klart være tingen for deg her...

Og ja du kan fint bruke NON-ECC ram \ minne i en server, men det er anbefalt å bruke ECC ram da de motvirker minnelekkasje og kan hjelpe mot data tap

Du kan fint bygge en slik server fra scratch selv ned i rack case hvis det er ønskelig.

Av maskinvare som er viktig til et slikt prosjekt er:
HBA \ Raid kort (av hengi av hvilket OS du velger, ZFS og FreeNAS skal ikke ha Raid kort)
Hardisker
Nettverkskort (det er her ofte flaskehalsen er, ved flere tilkoblinger samtidig)
RAM (ZFS krever minimum 8gb for å fungere skikkelig og anbefalt 16gb)

For hjemme server så får du en grei server for ca 6000,- i deler + antal data-disker du skal ha
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knutazz Vis innlegg
Og ja du kan fint bruke NON-ECC ram \ minne i en server, men det er anbefalt å bruke ECC ram da de motvirker minnelekkasje og kan hjelpe mot data tap
Vis hele sitatet...
Korleis i alle dager skal ECC-RAM kunne hjelpe mot minnelekkasje?
Sitat av knutazz Vis innlegg
Og ja du kan fint bruke NON-ECC ram \ minne i en server,
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hovedkortet/chipset, og om du kan gjøre det kan du bare ha i 1/4 av så mye som du kan ha med ECC og du kan ikke blande de to typene. Samtidig er vanlig ram betraktelig billigere.

Jaja, skal du begynne å bruke slikt utstyr bør noe av det første du skaffer være et rackskap. Bor du i de mer sentrale deler av Norge skulle du fort finne noe slikt på Finn. Ikke kjøp rackskap som er beregnet på audioutstyr, de har ofte ikke plass til skinnene man monterer på kabinettet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis i alle dager skal ECC-RAM kunne hjelpe mot minnelekkasje?
Vis hele sitatet...
Jo dette var den meldingen jeg fikk når jeg opplevde BSD meldinger i Windows, da begge kjøret virtuelt på samme host, at hvis jeg byttet til ECC ram ville dette løse seg da det var minnelekkasje som skapte det.

Sitat av lumbricus Vis innlegg
Det kommer an på hovedkortet/chipset, og om du kan gjøre det kan du bare ha i 1/4 av så mye som du kan ha med ECC og du kan ikke blande de to typene. Samtidig er vanlig ram betraktelig billigere
Vis hele sitatet...
Ja sjeffølgelig spiller hovedkort og chipset inn på om man kan bruke ECC eller ikke, det sier jo deg selv, og en hver datamaskin kan være en server uavhengig av maskinvare da det betyr at den tilbyr en spesifikk tjeneste \ funksjon til andre maskiner som da blir kaldt klienter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Jo dette var den meldingen jeg fikk når jeg opplevde BSD meldinger i Windows, da begge kjøret virtuelt på samme host, at hvis jeg byttet til ECC ram ville dette løse seg da det var minnelekkasje som skapte det.
Vis hele sitatet...
Du blander nok begrepene her. Minnelekkasje er et software-problem, hvor et program ikke frigjør allokert minne som ikke lenger er i bruk.
Takker for mange fine svar. Skal orientere meg litt rundt og se hva jeg finner ut. FreeNAS er absolutt aktuelt.

Har dere noen tips for hva slags disker jeg burde styre unna og eventuelt velge?

Jeg tenker først og fremst raid 1 og 2-4TB lagring ved oppstart. Hovedsaklig blir det arkivering av filmer/video -og streaming fra dette innimellom. Det blir egen systemdisk, i tillegg nevnte newsflash "Storage-Tiering", som jeg må vurdere.

Hva burde jeg passe på? Er raid 1 greit å starte med, eller foreslår dere annen type raid?

Er det noen fordeler/ulemper med å kjøre raid 10, istedet for raid 1?

Mvh!
De diskene du bør styre unna er de såkalte "GREEN" diskene, ellers så er det de diskene som godt omdømme da, jeg pleier å bruke WD-RED NAS disker i mine hjemme servere og er godt fornøyd med det

Ang. Raid så bør du lese deg litt opp på de forsellige nivåene og hvordan de fungerer, men hvis du ender opp med FreeNAS \ Linux med ZFS så skal du ikke bruke raid kontroller, dette er fordi ZFS har sin egen "raid" oppsett som setter opp under installasjonen \ konfigurasjonen av FreeNAS \ ZFS

Vanlig raid: https://no.wikipedia.org/wiki/RAID
ZFS raid: http://www.zfsbuild.com/2010/05/26/zfs-raid-levels/
Fordelen med RAIDZ[2] er at du slipper å forholde deg til partisjonsstørrelser og dersom du vil øke størrelsen på et pool er det bare å bytte ut én disk av gangen også be om ny størrelse på pool. En annen fordel er at dersom du benytter SSDer til å bygge opp poolen vil du få kjapp datatilgang, og båndbredden vil øke for hver disk du legger til innen for SATA kontrollerens grenser.