Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 11281
Jeg skal inn den 10 januar på Førstegangstjeneste.
er det noen flere som skal det samtidig med meg?

Og jeg vil gjerne ha tips og slikt om førstegangstjenestn i HMKG
Ikke gjem deg på dass når brannalarmen går de første dagene på rekrutten som de noen av de på ett av de foregående kullene gjorde! Kan tenke meg befalet koste seg da ja! Søk litt her inne, er maasse info om fgtj.

Er det noe spesielt du lurer på så kan du bare spørre også skal jeg svare etter beste evne
Jeg lurer på:
Hvordan er det med pc?
Hvor ofte har man fri?
Hvordan er det med alkohol?
Hva er lurt og ta med når man møter opp? (personlige erfaringer)
Kan man ha med privat kamera?

Og jeg vil fortsette i militæret etter fgtj, hva er det som er mine muligheter?
Sist endret av kaixlaiv; 28. september 2011 kl. 00:42.
1. Du kan ta med deg laptopen din ja. Det er somregel wifi på kasernene (det er der dere bor)
Det er somregel voldtatte nett på kasernene, så mobilt bredbånd er å anbefale.
2. Når dere har perm varierer fra rekruttskole til rekruttskole, men vanlig praksis er at dere har leirplikt og uniformsplikt de to første ukene. Etter dette så praktiseres generell helgeperm som vanlig. Du fyller da ut permsedler som du leverer til befalet ditt. Dette får du utfyllende info om på rekrutten.
3. Alkohol er ikke noe problem det. De generelle reglene er at man ikke skal være beruset i tjenestetid og man skal heller ikke være synlig beruset i uniform. Det er fullt lovlig å drikke i uniform, men ikke drikk deg dritings ikke sant.
Det stilles endel krav av offentligheten til mennesker som går i uniform og du gir ikke godt inntrykk av forsvaret om du er drita i uniformen din, men å småpilse med den på går helt fint
Første permhelga deres så har dere fortsatt uniformsplikt og da kan du banne på at mp står i vakta når dere kommer hjem, så det kan lønne seg å holde litt tilbake den første helga.
Det er ikke tillatt for meninge/rekrutter å drikke alkohol ei heller oppbevare denne på militært område.
Med militært område så regnes også områdets umiddelbare nærhet med, så ikke gjem den langs ett gjerde eller noe sånt, da en vaktsoldat garantert tar dette.
Det er kun lov for befal å drikke samt oppbevare alkohol på mil. område.

3.Når det gjelder hva du skal ha med deg så er det mye kjekt man kan ta med seg.
Husk å ta med deg nok private boksere hvertfall, da forsvarets telt (bokserne dere får utdelt) ikke er å anbefale.
4. Såklart kan du ta med deg priv kamera, men det er lite vits under rekrutten da du skjelden får tid til å ta bilder i tjenestetiden.

Om det er mer du lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan

Hva som er dine muligheter etter fgtj er utrolig mange egentlig, du har også mange muligheter under fgtj, blant annet utskrevet befal.
Alt ang utdanning i forsvaret kan du lese utfyllende om på forsvaret sine nettsider
Sist endret av UncleAndy; 28. september 2011 kl. 00:52.
Skal inn i januar, ja. Men ikke HMKG, blir GSV på meg. Innrykk på Sessvollmoen 10. januar.
GSV har vel egen rekruttskole der oppe, sikker på at du skal på Sessvollmoen eller GSV?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
GSV har vel egen rekruttskole der oppe, sikker på at du skal på Sessvollmoen eller GSV?
Vis hele sitatet...
Er fellesinnrykk på sessvoll for hæren. De som er heldig og bor i nord må først ned til Sessvollmoen, for så å dra tilbake til nord igjen om de skal hit.
Sist endret av mo3; 28. september 2011 kl. 01:15.
Samme her, innrykk 9 januar på Sessvollmoen, Skal til bardufoss, sambandsbataljonen!
1: Du kan ha med deg egen pc, det er ikke noe problem. Det er ikke internett på kasernene på rektruttskolen HMKG, så du må belage deg på lite internett bruk på rom.
2: Du får den første permen etter ca. 3 uker, og varer over helgen. Ellers er det perm nesten hver helg om det ikke skulle forekomme noe annet. En langperm får du når rekruttskolen er over og du skal flyttes til videre tjeneste. Den er på ~10dager ish.
3: Den første måneden har du alkohol forbud. Etter det er det fritt frem, men det er ikke lov til å nyte alkohol innenfor leir, ei heller vise seg synlig beruset innenfor leir eller i militær uniform.
4: Ta med et par skift med klær, en musikk spiller (iPod,mp3 w/e). Det blir mye venting de to første dagene.
5: Kamera er lov, og det kan være veldig greit med et.
Ok, da spør jeg, Har dere noe tips til jeg jeg bude kjøpe når det gjelder:

1. hånd Klokke
2. Lommekniv
3. kamera
4. pc, eller en tablet med wisdows på ( skal brukes til sanding av mail og bilder fra kamera.
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
Ok, da spør jeg, Har dere noe tips til jeg jeg bude kjøpe når det gjelder:

1. hånd Klokke
2. Lommekniv
3. kamera
4. pc, eller en tablet med wisdows på ( skal brukes til sanding av mail og bilder fra kamera.
Vis hele sitatet...
1: billigste du finner, ikke metallreim
2: ------||--------
3: kompaktkamera som du kan ha tilgjengelig. canon G9, 10 eller 11 er god stemning.

4. ingen aning.

Du får utlevert ett multiverktøy, og vanlig kniv uansett.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Samme her, innrykk 9 januar på Sessvollmoen, Skal til bardufoss, sambandsbataljonen!
Vis hele sitatet...
Been there done that, lykke til! Du kommer til å elske kaserne Hjertind.
Ikke ta med deg unødvendig med ting... Du får det meste du trenger der og det er bare 3 uker så blir det første perm vis dere består permvasken da

Jeg kan gi deg noen gode råd til hvordan dere blir det beste rommet og gjør tjenesten enkelt for dere selv.

1. Når dere vasker springer og håndak på dusjen så bruk fingrene til å gni bort merkene. Eller bruk Antibak som står på rommet.

2.Bruk antibak på speil og vindu, tørk over med tørr klut eller papir etterpå

3.Når dere tar kvelden husk å tøm søppla og sett skoene helt rett med lissene og sokkene oppi for guds skyld ellers blir det en lang natt.

4. TA MED DE DUKENE PÅ NSB SINE SETER TIL PUSSING AV SKO!!!!! !!! !!!!!

5. Når dere bretter klær ikke brett hele klesplagg! De driter i hvordan det ser ut bak i skapet det eneste de legger vekt på er at det SER bra ut! Så når dere bretter klær bretter dere KUN kantene mens resten av t skjorta kan bare ligge stygt bak der. Dette gjøres ved å ta ett eksemplar av gardisten ( lol) gå bort til hylla mål hvor bred den er EKSAKT! sett en strek på bladet hvor kantene var, Så når dere bretter kantene så bruker dere den som mal, for tøyet skal fylles perfekt ut til kantene.

6. Bruk bankkort/førerkort whatever til å dra langs kantene når du har brettet alt for at det skal bli gjevnt mellom alle t skjortene osv, at noen ikke stikker mer ut en andre eller vis en ikke går helt inn til kanten så kan kortet bli plassert mellom og prøve pirke den forsiktig ut mot kantene.

7. Når dere skal til depoet så se fram til en jævlig lang gåtur, hehe iallefall første gangene men dette venner du deg til

8.Når dere skal reopp sengene, Gjør dette sammen som par! dette gjør resultatet mye bedre!

9. Gi hverandre oppgaver på morran, 2 stk rer alle sengene, en vasker badet, en vasker dass og en vindu og en gulv osv, det letter jobben deres veldig.

10. Se fram til ett jævlig artig år med masse morro!


Befalene er stort sett veldig hyggelige folk! du må tåle å bli skriki til og stresset, men de befalene jeg hadde var knall. De lærte deg det du skulle men tok også vare på deg til enhver tid.
Sist endret av Rammlied; 30. september 2011 kl. 12:22.
Hva er det man får prøve og skyte med der inne? og når man komer inn så er det jo mange Gardekompanier. der det tilfeldig hvilken man kommer inn i?
3. Alkohol er ikke noe problem det. De generelle reglene er at man ikke skal være beruset i tjenestetid og man skal heller ikke være synlig beruset i uniform. Det er fullt lovlig å drikke i uniform, men ikke drikk deg dritings ikke sant.
Det stilles endel krav av offentligheten til mennesker som går i uniform og du gir ikke godt inntrykk av forsvaret om du er drita i uniformen din, men å småpilse med den på går helt fint
Første permhelga deres så har dere fortsatt uniformsplikt og da kan du banne på at mp står i vakta når dere kommer hjem, så det kan lønne seg å holde litt tilbake den første helga.
Det er ikke tillatt for meninge/rekrutter å drikke alkohol ei heller oppbevare denne på militært område.
Med militært område så regnes også områdets umiddelbare nærhet med, så ikke gjem den langs ett gjerde eller noe sånt, da en vaktsoldat garantert tar dette.
Det er kun lov for befal å drikke samt oppbevare alkohol på mil. område.

Når man er i tilhørende militær avdeling er man underlagt lov om pliktmessig avhold. Den ser slik ut:
Militære tjenestepersoner skal som hovedregel ikke nyte alkohol under tjenestetiden og heller ikke under reise til og fra tjenestestedet. Hovedregelen for de øvrige tjenestegrupper er at det ikke skal nytes alkohol under tjenestetiden, og heller ikke innen 8 timer før tjenesten begynner, se avholdspliktloven § 1.
Hvordan er det med pc? [COLOR="Blue"]Helt fint, alt av privat utstyr blir normalt vis låst vekk under rekrutten (iallefall slik på GSV)[/COLOR]
Hvor ofte har man fri? [COLOR="Blue"]Varierer fra leir til leir, men det er ikke my[/COLOR]e
Hvordan er det med alkohol? Ingen alkohol under rekruttperioden (iallefall slik på GSV)
Hva er lurt og ta med når man møter opp? (personlige erfaringer) [COLOR="Blue"]Noe å lese på, drikke kanskje litt sjokolade da det blir mye venting, snakk med de andre som skal inn.[/COLOR]
Kan man ha med privat kamera? [COLOR="Blue"]Ja, men blir nok låst inne til rekrutten er ferdig.[/COLOR]

[COLOR="Blue"]Med mindre du har virkelig gledet deg til å være i garden anbefaler jeg deg å søke til enten Panser, Jegerkomp, eller GSV. Garden passer for mange, men jeg kjenner flere som ønsket de søkte seg til et litt annet sted. De som har vært der sier at Garden er spesielt, men de fleste har hatt det morro. Men igjen det går litt på hva du personlig liker.[/COLOR]
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
Ok, da spør jeg, Har dere noe tips til jeg jeg bude kjøpe når det gjelder:

1. hånd Klokke
Vis hele sitatet...
1. Er ikkje G-Shoc "standardutstyr" i forsvaret?
http://www.gshock.com/
Er vel hk416 i garden. Men med litt flaks får du skyte litt med andre ting også.
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
Hva er det man får prøve og skyte med der inne? og når man komer inn så er det jo mange Gardekompanier. der det tilfeldig hvilken man kommer inn i?
Vis hele sitatet...
Hovedvåpenet vi bruker i garden er som sagt HK- 416. Det er ikke det eneste våpenet vi bruker derimot. Selv har jeg prøvd både glock P- 80 og AG3, og vi har
også mg-er og mye annet snadder. Kompaniet du kommer inn i er ikke tilfeldig. De tre første månedene er du i rekruttkompaniet (KP 6) på terningmoen, her har du også mulighet til å fortsette som Nestlagsfører/ tropps/materiell. ass., ettersom du skulle finne ut at noen av disse er en stilling du kunne tenke deg. Ellers hvis du har innrykk i januar ender du etter rekrutten i utgangspunktet i KP2(som er et av geværkompaniene med to geværtropper en eskortetropp og en jegertropp. Du har også muligheten for å ende opp i KP5 (stabskompaniet, enten sanitet/logistikk/stab/vedlikehold eller kommandoplass), det siste alternativet er KP3. Dette er for de SPESIELT interesserte. KP3 er de som har musikk og drill. Det er dette kompaniet du ofte hører skrekkhistorier om stryking av uniformer hver dag mye vask og pussing av sko og bretting i skap, jeg sier ikke at KP3 er direkte hat, men det er definitivt ikke for alle. Ekstremt gode holdninger kreves av enkeltmenn som skulle ende opp her.

Jeg skal ikke si for sikkert at det er disse valgmulighetene du har ettersom det kommer an på situasjonen akkuratt på det tidspunktet du er inne.

Bruk mye tid å tenk deg om hva du kunne tenke deg å gjøre etter rekruttperioden. Garden er en avdeling med veldig mange forskjellige stillinger å velge mellom. Skulle gjerne kommet med et mer utfyllende svar, men har dessverre ikke aldeles med tid akkurat nå. Kom gjerne med flere spørsmål så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare på de. Ellers som sagt tidligere, forbered deg på et utrolig morsomt år med mange fine opplevelser.

Beklager eventuelle grammatikkfeil /skriveleifer har som sagt ikke så god tid.
Sist endret av Solid23; 3. oktober 2011 kl. 21:35.
Og det viktigste er ikke å være best, Men forbedre seg mest under tiden du er i rekrutten. Vise at du er motivert og vil få til ting er det viktigste.

Kan fortelle litt om troppene

Jegertroppen - Det er den som er mest fysisk krevende. Du må være glad i turer i skog og mark med storsekken og bli borte fra overflaten noen uker. Når det kommer til våpen i jegertroppen så er dette så lite som mulig. Jegertroppen sin oppgave er å skaffe informasjon til Geværtroppene før angrepet finner sted. Så egentlig skal jegerne være øyne og ikke vise seg i det hele tatt, dere skal opperere bak fiendens linjer.

Geværtroppen - Dette er mer "vanlig" her får du masse stæsj å sette på våpen, og det er knyttneven til Garden, Dette er gutta og jentene som angriper på info fra jegerne, ofte tungt utstyrt med våpen men bruker kun stridsekk.

Eskortetroppen - Oppgave å frakte og beskytte "nøkkelpersoner" under transport. Det er kun en liten del, oppgavespekteret er bredt, men hovedsaklig transport i pansret mercedes. De bruker mp5 og hk416. Er det jeg har sett de med. Hadd eikke spess kontakt med gutta der.


Garden er en fantastisk førstegangstjeneste, Noen ser ned og mobber garden for tinnsoldater Men det skal du se langt etter. For det er DEG de plukket ut til å passe kongefamilien og kjente ledere når de kommer på besøk. det er DEG de gir ett enormt ansvar som bevepnet i offentlig området. Det er DEG de stoler på stiller opp når krisen rammer som skal redde de mektigste personene i Norge!

Utover det så er Garden sammen med grensejeger de ENESTE avdelingene som er på SKARPToppdrag under førstegangstjenesten, Det er ingen av de andre kompaniene, de flyr bare rundt å leker thihi
går for tiden befalsskole i hære og er plassert ved huseby leir, HMKG.
1. det er ikke internett på kubene, du må til velferdsbygget for å få det, men det er ikke brukbart så mobilt bredbånd er et must.
2. Fri kan du mest sannsynelig glemme de første 8 ukene av rekrutten, men etter det har dere nok generell helgeperm
3. Det som er lurt å ha med er noen få skift med sivile klær(til å bruke før du får uniform) og en klokke du ikke er redd for, samt leatherman kan være lurt.
4. når du har permisjon kan du nyte alkohol, men noen praktiserer alkoholforbud ut rekrutten. Det er ikke lov til å oppbevare eller nyte alkohol i eller i umidelbar nærhet av leiren. Husk at når du tjenestegjør i militæret har du i teorien ikke lov til å vise deg synelig beruset i det offentlige, men dette fungerer ikke i praksis, så bare du ikke dummer deg ut skal det gå bra.
5. Vi har i alle fall lov til å ta med eget kamera på øvelser og lignende, men det må nevnes at forsvaret ikke tar ansvaret for dette.

Lurer du på mer så er det bare å spørre... Det kan også godt hende at jeg ender opp som ditt befal til sommeren.

edit. Det må sies at jeg ikke har vært gjennom en rekruttperiode slik fgtj, så det med perm trenger ikke stemme, men har hørt det fra andre soldater.
Sist endret av Fickledick; 5. oktober 2011 kl. 17:53.
Sitat av Fickledick Vis innlegg
går for tiden befalsskole i hære og er plassert ved huseby leir, HMKG.
1. det er ikke internett på kubene, du må til velferdsbygget for å få det, men det er ikke brukbart så mobilt bredbånd er et must.
2. Fri kan du mest sannsynelig glemme de første 8 ukene av rekrutten, men etter det har dere nok generell helgeperm
3. Det som er lurt å ha med er noen få skift med sivile klær(til å bruke før du får uniform) og en klokke du ikke er redd for, samt leatherman kan være lurt.
4. når du har permisjon kan du nyte alkohol, men noen praktiserer alkoholforbud ut rekrutten. Det er ikke lov til å oppbevare eller nyte alkohol i eller i umidelbar nærhet av leiren. Husk at når du tjenestegjør i militæret har du i teorien ikke lov til å vise deg synelig beruset i det offentlige, men dette fungerer ikke i praksis, så bare du ikke dummer deg ut skal det gå bra.
5. Vi har i alle fall lov til å ta med eget kamera på øvelser og lignende, men det må nevnes at forsvaret ikke tar ansvaret for dette.

Lurer du på mer så er det bare å spørre... Det kan også godt hende at jeg ender opp som ditt befal til sommeren.

edit. Det må sies at jeg ikke har vært gjennom en rekruttperiode slik fgtj, så det med perm trenger ikke stemme, men har hørt det fra andre soldater.
Vis hele sitatet...

Jeg vil kommentere det du skriver om alkohol bruk på Terningmoen
Grunnet mange idiotiske episoder er det nulltoleranse for alkohol på leir, Dette gjelder også sterkt berusede personer. Er du kraftig beruset må du regne med en veldig kald natt utenfor leiern's porter! Dette så jeg selv eksempler på som rekrutt, Da deler av en tropp var på fylla, 5 stk slet dagen etterpå med frostskader grunnet de ikke ble sluppet inn. Så tenk dere om! I forsvaret er dere selvstendige
Sist endret av Rammlied; 5. oktober 2011 kl. 18:49.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Utover det så er Garden sammen med grensejeger de ENESTE avdelingene som er på SKARPToppdrag under førstegangstjenesten, Det er ingen av de andre kompaniene, de flyr bare rundt å leker thihi
Vis hele sitatet...
I alle fall i Hæren. Luftforsvaret og Sjøforsvaret er på skarpe oppdrag året rundt, også mange vernepliktige
Rammlied: Så folk i fra Vakt & Sikring, Kystvakta, Militærpolitiet og sikkert flere, er ikke på skarpe oppdrag..?
For all del sjekk kammeret på AG`n skikkelig når du er ferdig med rødfis skyting.
Vådeskudd med rødfis inne på brakka på huseby ble ikke veldig godt mottatt for å si det slik
Sist endret av Kyosa79; 7. oktober 2011 kl. 12:42.
Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
For all del sjekk kammeret på AG`n skikkelig når du er ferdig med rødfis skyting.
Vådeskudd med rødfis inne på brakka på huseby ble ikke veldig godt mottatt for å si det slik
Vis hele sitatet...
Hadde en som tok vådeskudd med skarpt gjennom liggeunderlaget under
rekrutten var ikke god stemning det.
Sist endret av Solid23; 7. oktober 2011 kl. 14:37.
Vådeskudd er så jævlig sjanseløst. Hvordan er det mulig egentlig? Skulle vært kjøkkentjeneste resten av tjenestetiden for de som får til det, hvis det hadde blitt praktisert enda..
Sitat av 2-Papa Vis innlegg
Vådeskudd er så jævlig sjanseløst. Hvordan er det mulig egentlig? Skulle vært kjøkkentjeneste resten av tjenestetiden for de som får til det, hvis det hadde blitt praktisert enda..
Vis hele sitatet...
Det er utrolig hva folk får til. Det gikk rykter om en episode med vådeskudd med kanon (art btn), på setermoen. Men om det stemmer og jeg ikke.

Men ja, ikke bli slapp på våpensjekk på øvelse. Å fyre av en rødfis i et telt fører til MYE kjeft og kanskje en kraftig bot.
Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
For all del sjekk kammeret på AG`n skikkelig når du er ferdig med rødfis skyting.
Vådeskudd med rødfis inne på brakka på huseby ble ikke veldig godt mottatt for å si det slik
Vis hele sitatet...
sant, men nå gjelder det å sjekke kammeret på HK 416