Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1515
Heisann alle, jeg stresser huet i overkant om dagen med å finne et kosthold jeg kan holde meg til i lang tid fremover,det jeg kjører huet på er om det er nok mat,målet er å bare veie lite og være slank men er samtidig redd for å bli for tynn.

Brødmat føler jeg at jeg blir kvapsete av så tenker å begrense inntaket av det..

Frokost : Omelett (2 egg) sammen med en skive gulost.

Lunsj: Havregrøt (4 skjeer) med nøtter og banan

Middag: kjøtt av noe slag med poteter, eller en vegan middag der linser er proteinskilden..

Er ellers aktiv i form av gåturer og litt styrke..
Sist endret av Bjørneboe; 1 uke siden kl. 14:16.
Anbefaler en app som teller kalorier i måltider. Da kan du mikse og trikse med måltider ganske lett.
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Tips til en ?
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Tips til en ?
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt samsung health som kommer med telefonen. Ingen reklamer eller noe og du kan tracke over lengre tid.
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Tips til en ?
Vis hele sitatet...
Anbefaler Cronometer. Teller ikke bare kalorier, men også vitaminer og mineraler.
Den beste løsningen synes jeg det er å innarbeide en rutine med nok trening, da kan man gi litt mer f i matmengden. Kjipt å leve med et minimum mat, digg å kunne hive innpå noen solide måltider innimellom.
Der du ramser opp i første post er jo knapt nok for å brødfø en 3 åring engang. Så er du gamlere enn det så ser jeg for meg at det må være skadelig med så lite matinntak over lengere tid.
Sist endret av gudfaren; 1 uke siden kl. 17:52.
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Oj,var det så galt,trodde det var nogelunde normale mengder..
Tenker du da på mengde egg eller brødskiver ?

Når jeg sier skjeer er det 4 spiseskjeer med gryn...
Hvis du har en aktiv livsstil så vil sulthormonene stabilisere seg. Da blir man sulten og man får lyst til å spise mat.

Er man stillesittende så er det ikke like lett å føle seg fram hvor mye energi man trenger.

Hvor mye veier du? Tror du kan fint doble mengden uten at du går opp i vekt.
Sist endret av IneartheDx; 1 uke siden kl. 19:04.
Finn ut kalori inntaket du trenger for å opprettholde vekta di og ligg 500-600 i underskudd hver dag. Så går du ned og ned jo mindre du veier (fordi du trenger mindre for å opprettholde vekt). Da mister du ca 1kg fett i uken. Evt gå på carnivore diett, da kan du spise deg mett og fortsatt gå ned uten problem
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvis du har en aktiv livsstil så vil sulthormonene stabilisere seg. Da blir man sulten og man får lyst til å spise mat.

Er man stillesittende så er det ikke like lett å føle seg fram hvor mye energi man trenger.

Hvor mye veier du? Tror du kan fint doble mengden uten at du går opp i vekt.
Vis hele sitatet...
Er trygdet så utenom øktene på gymmen og gåturene blir det mye sofa..

veier 79-ish,skal ned på 75.kastet vekten da jeg ble avhenging av å veie meg hele tiden..
Du får veldig mange gode svar og forslag om du bruker ChatGPT. Da får du også samtlige detaljer til enhver ting du vil spise.

Bare spør om den kan sette opp et forslag til 10-15 måltider hvor dagsinntaket skal ligge på 1500 kalorier.

Du får også oppskrifter til middagsretter.
Hvis målet ditt er å være i kaloriunderskudd for vektnedgang ser dette ut som grei matplan, men sånn generelt ser det for lite ut om du har mål om å bygge muskler. Husk at du også mister muskler om du bare går i kaloriunderskudd og ikke får i deg nok proteiner pluss trener.

Siden du ble avhengig av å veie deg og se tallene på vekta gå ned til det punkt hvor du måtte kaste vekta syns jeg ikke du bør begynne å telle kalorier heller. Det kan fort bli en avhengighet det også og plutselig har man utviklet en spiseforstyrrelse. Om du bare vil gå ned fra 79 til 75 kg klarer du det ved å enten bevege deg mere (5-10.000 skritt om dagen) eller å kutte ut sukker, brus, fastfood, godis og ultraprossesert mat. Bedre med en sunn livsstilendring enn en usunn besettelse.

75 kg er forresten ikke mye med mindre du er veldig lav, så jeg håper ikke du tror at du er feit eller noe.
Sist endret av celtseus; 1 uke siden kl. 02:54.
Kan anbefale appen kaloridagbok
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Tips til en ?
Vis hele sitatet...
FatSecret. Enkleste og beste.
Hei! Det er flott at du er opptatt av å finne et kosthold som fungerer for deg på lang sikt. Basert på det du har delt, ser kostholdet ditt ut til å være ganske balansert. Det er viktig å inkludere en rekke matvarer for å sikre at du får i deg alle nødvendige næringsstoffer. Å begrense brød kan være nyttig hvis du føler at det ikke fungerer for deg, men husk at hele korn kan være en god kilde til fiber. Det er også viktig å passe på at du får i deg nok kalorier, spesielt hvis du er aktiv. Å være for tynn kan være like usunt som å være overvektig. Det kan være lurt å konsultere en ernæringsfysiolog for å lage et personlig tilpasset kosthold som oppfyller dine behov og mål. Husk at et sunt kosthold handler om mer enn bare vekten; det handler om å nære kroppen din og føle deg bra.
Jeg har kjørt ganske strikt kosthold de siste årene. Slet med at jeg veide for lite. Prøvde alle slags typer kosthold. Ingenting som hjalp så jeg gikk min egen vei. Etter mye prøving og feiling består kostholdet mitt i dag av:
Masse rødt kjøtt(biff tartar)
Ris eller poteter(til middag)
Honning
Råe hvitoster
Økologisk melk
Fisk eller storfelever innimellom.
That's it. Nå har jeg endelig funnet idealvekten igjen, blodprøver er optimale og magen er fornøyd.
Alt ble mye enklere når jeg valgte bort alt junk og ultraprossesert.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg har kjørt ganske strikt kosthold de siste årene. Slet med at jeg veide for lite. Prøvde alle slags typer kosthold. Ingenting som hjalp så jeg gikk min egen vei. Etter mye prøving og feiling består kostholdet mitt i dag av:
Masse rødt kjøtt(biff tartar)
Ris eller poteter(til middag)
Honning
Råe hvitoster
Økologisk melk
Fisk eller storfelever innimellom.
That's it. Nå har jeg endelig funnet idealvekten igjen, blodprøver er optimale og magen er fornøyd.
Alt ble mye enklere når jeg valgte bort alt junk og ultraprossesert.
Vis hele sitatet...
Dette er veien å gå. Whole foods og økologisk hele veien!! Overvekt er en pandemi, skapt hovedsaklig av ultraprossesert dritt