Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 844
Hei, lærerene mine sier at jeg ikke kan bruke musikk på prøver tentamener osv. I skolereglemanget står det ikke noe om at musikk er ulovlig å bruke ved prøver.
På de prøvene jeg har med hjelpemidler står det at jeg kan bruke alle hjelpemidler utenom de som kan brukes til å kommunisere med. Jeg har da ikke lov til å bruke Internett, mobil etc. men det står ikke noe om at det er ulovlig å høre på musikk. Jeg klarer dog å konsentrere meg mye bedre med musikk og jeg kommer i en slags transe der jeg får til alt mye bedre enn ved når jeg ikke bruker det.

Med mindre jeg forstyrrer andre ved å bruke det så burde det være lovlig, og læreren burde ikke si noe om det. Jeg forstyrrer selvsagt ikke andre og jeg er vel en av de som har på relativt lavt volum.

Tror dere jeg har rett til å høre på musikk selv om læreren sier at jeg ikke kan det?
Jeg er meget takknemlig for svar!
Læreren kan ikke vite om du har spilt inn noen setninger fra læreboka eller noe sånt. Derfor har du ikke lov til det.
Det kan bli tatt som kommunisering siden læreren ikke kan sitte å høre på hva du hører på. Lær deg å jobb uten musikk.
Vil tippe problemet ditt ligger i hvor du spiller av musikken fra. Om tentamen-opplegget er det samme enda så har dere vel begrenset/ingen internett-tilgang, før dere skal levere inn. Internett kan jo brukes til å kommunisere, huff og fysj og skam. Om du derimot bruker en MP3-spiller/iPod/whatevs UTEN tilgang til internett så tilsvarer sikkert det en helt vanlig telefon for lærerene dine, og dermed får du heller ikke brukt dette.

Så egentlig blir det problematisk uansett, hvor enn så mye du prøver å overbevise de om at du ikke har internett på enheten din så får du mest sannsynlig ikke lov til å høre musikk under tentamen. Teit, ja, men det finnes desverre lærere som ikke henger helt med i dagens teknologi og dermed blir det problemer.

Vanskelig problemstilling, du har gjerne lyst til å høre musikk og jeg skjønner den. Men hvor mye kan læreren stole på deg tilbake? Husk også "likt-for-alle"-prinsippet, så om du blir gitt visse privilegier så må resten av klassa di også få det. Og jeg tipper det er folk der som så absolutt klarer å fucke til tilliten i å la dere høre musikk under tentamen. Tilbake til start.
Poenget er at du ikke har lov til å ta med informasjon av noe slag utover det som står stipulert i reglementet. Selv kalkulatorer skal ha tomt minne før tentamen og eksamen. Du har i prinsippet lov til å bruke musikkavspiller dersom minnet er tomt, men det blir jo litt poengløst.
Sitat av Toggyy Vis innlegg
Hei, lærerene mine sier at jeg ikke kan bruke musikk på prøver tentamener osv. I skolereglemanget står det ikke noe om at musikk er ulovlig å bruke ved prøver.
På de prøvene jeg har med hjelpemidler står det at jeg kan bruke alle hjelpemidler utenom de som kan brukes til å kommunisere med. Jeg har da ikke lov til å bruke Internett, mobil etc. men det står ikke noe om at det er ulovlig å høre på musikk. Jeg klarer dog å konsentrere meg mye bedre med musikk og jeg kommer i en slags transe der jeg får til alt mye bedre enn ved når jeg ikke bruker det.

Med mindre jeg forstyrrer andre ved å bruke det så burde det være lovlig, og læreren burde ikke si noe om det. Jeg forstyrrer selvsagt ikke andre og jeg er vel en av de som har på relativt lavt volum.

Tror dere jeg har rett til å høre på musikk selv om læreren sier at jeg ikke kan det?
Jeg er meget takknemlig for svar!
Vis hele sitatet...
vi har det slik at vi ikke får høre på musikk siden vi "øver" oss til exsamen om et halvt år. (ja går i 10.)
men 1 8 og 9. fikk vi høre på musikk. husker vi fikk snakke i den ene og :P
Sist endret av Seaturtle5; 9. desember 2012 kl. 22:31.
Nei, det er læreren som bestemmer om du får høre på musikk eller ikke. Det er ikke vits i å grave i gammelt skolereglemang om deter lov til å høre på eller ikke, da læreren kan begrunne med at du kan ha spilt inn noe.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Nei, det er læreren som bestemmer om du får høre på musikk eller ikke. Det er ikke vits i å grave i gammelt skolereglemang om deter lov til å høre på eller ikke, da læreren kan begrunne med at du kan ha spilt inn noe.
Vis hele sitatet...
Læreren har ikke lov til å bestemme det. Du har rett og slett ikke lov til å ha på en mp3 spiller under tentamen.